Kisalföld logö

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 3°C | 16°C Még több cikk.

Roncsautó-átvétel elektronikusan

Egy hete működik az új elektronikus rendszer, amelyben a regisztrált autóbontók az eddigieknél jóval szigorúbb szabályok szerint adhatják ki a bontási igazolásokat a roncsautókat leadóknak. Az eddiginél is fontosabb, hogy minden szükséges dokumentum rendben legyen.

Magyarországon jelenleg a roncsautók átvétele és megsemmisítése számunkra nem kifizetődő – állítja Horváth Ferenc, az ország egyik legnagyobb újrahasznosító cége, az Alcufer kft. ügyvezető igazgatója. Ennek az a fő oka, hogy az évi átlagban 40 ezer roncs jelentős része kerül illegális bontóba, míg becslések szerint egyéb módon további 10 ezres nagyságrendű azon autók száma, melyek nem szabályos módon kerülnek megsemmisítésre illegális bontókban.

Ezek nem ruháznak be veszélyeshulladék-kezelő eszközökbe, nem fizetnek adót és nem részei az újrahasznosítási láncnak sem, így tevékenységük az állami bevételkiesés mellett komoly környezetkárosítással járhat. Az országban 16 telephelyet üzemeltető Alcufer győri egységébe tavaly 435 autó került, így a feldolgozólánc üzemeltetése "közgazdasági értelemben nem indokolt" – fogalmazott az ügyvezető.




A cég 2009-ben átadott, környezetvédelmi díjat nyert fehérvárcsurgói shredderberendezése évente 100 ezer tonna aprítható fémhulladék feldolgozására alkalmas, így a roncsautók hasznosítása egyelőre a kapacitás elenyésző részét teszi ki. A legálisan működő bontók helyzetén javíthat a jogszabály, ha az ellenőrzés és szankcionálás az illegális szféra irányába is fokozódik. A szigorítás a jövőben kizárólag elektronikus úton történő roncsautó-átvételt tesz lehetővé.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) múlt hétfőn indította el a rendszert, amelybe a munkatársak képzése és a körülbelül 300–400 ezer forintos informatikai beruházás után léphettek a jogosult telephelyek. – A folyamat a mintegy húszperces, papíralapú ügyintézéshez képest a duplájára növekedhet, mivel a rendszerbe az okmányok ellenőrzése és beszkennelése után hat digitális fotót kell betölteni a jármű minden oldaláról, az alvázszámról és a motorról – mondta el a Kisalföldnek Csiszár Tamás, az Alcufer környezetvédelmi igazgatója.

– Ha bármely fődarab hiányzik, a telephely megtagadhatja az átvételt, illetve jegyzőkönyvet kell felvennie a hiány indokolt okáról. Az NKH folyamatosan ellenőrzi a dokumentumokat, és hibás vagy hiányos kitöltés esetén 30–60 napra, szándékos vagy többszöri mulasztás esetén akár 180 napra bevonhatja a bontó működési engedélyét. A rendszer egyelőre párhuzamosan működik a papíralapú átvételi módszerrel, amely fokozatosan megszűnik, mivel a forgalomból kivonáshoz, így a teljesítményadó és a biztosítás törléséhez szükséges, könnyen lemásolható igazolásokkal visszaélések történhettek.

A hatóság az új szabályokkal a kiskapuk megszüntetésére törekszik. A roncsautók leadóinak érdemes telefonon érdeklődniük, milyen konkrét okmányok szükségesek az átadáshoz, illetve a roncsérték számukra történő kifizetéséhez. A tervek szerint az új informatikai rendszer lehetővé teszi majd, hogy az okmányirodában ne kelljen külön kérni a jármű forgalomból történő végleges kivonását.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A száz év titka a mértékletesség, a hit, a hiúság

Százéves asszonyt köszöntöttek szombaton a bakonygyirótiak: Vutka Hedvig február 1-jén tölti be a… Tovább olvasom