Kisalföld logö

2017. 12. 11. hétfő - Árpád 4°C | 13°C Még több cikk.

Romák elkülönítése: jogellenes a kialakult helyzet Győrben

A megyei bíróság elsőfokon megállapította, hogy spontán szegregáció alakult ki a Kossuth-iskolában. A győri önkormányzatot a jogellenesség megszüntetésére kötelezik.


17 óra 12 perc 

Ítéletet hozott a Győr-Moson-Sopron Megyei Bíróság abban a perben, melyet az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány indított a győri önkormányzat ellen.

A döntéshozatal szerint városi szinten, a többi intézményhez mérten spontán szegregáció alakult ki a Kossuth-iskolában. 

A szülők szabadon választhatnak iskolát gyermeküknek, így magáért a kialakult helyzetért az önkormányzat nem tehető felelőssé. Azért viszont  igen, hogy nem követett el mindent a jogellenesség felszámolása érdekében - szól az elsőfokú ítélet.

˝A tanúként beidézett szülők elégedettek voltak az oktatás minőségével˝

Győr-Újvárosban él a roma lakosság nagy része. Ugyan a városrész rehabilitációja folyamatban van, s a per ideje alatt Kossuth-iskola körzetét is átrendezték, az ott élő gyermekek többsége az érintett intézménybe jár.

A perben tanúként beidézett szülők elégedettek voltak az oktatás minőségével, s a pedagógusokkal is, ugyanakkor tény, hogy nem kaptak elegendő tájékoztatást  arról, más iskolában milyen lehetőségekkel élhetnének gyermekeik.

2010 őszétől nem indult első osztály az általános iskolában, ám ez nem oldotta meg teljesen a problémákat. Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány szerint ez egy lehetőség arra, hogy a diákokat más intézménybe integrálják.

Az önkormányzatnak további mérvadó intézkedéseket kell hoznia.

Dr. Farkas Lilla, az alapítvány állandó jogi szakértője kiegyensúlyozott, alapos ítéletnek tartja a döntéshozatalt. Reméli, hogy a kezdeti lépések után sikeresen megvalósul a a cigány és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket integrációja.

˝Nem lehet valakit arra kényszeríteni, hogy gyermekét  a lakóhelyétől távol eső iskolába vigye˝

Rákosfalvi Zoltán, az önkormányzat jogi képviselője megbízójának javasolni fogja a fellebbezés lehetőségét.

Az ügyvéd elmondása szerint a szülők többsége úgy nyilatkozott, nem kéri, hogy a pert indító szervezet képviselje őt.

A szabad iskolaválasztás miatt ráadásul nem lehet valakit arra kényszeríteni, hogy gyermekét egy, a lakóhelyétől távol eső iskolába vigye.

Előzmények:

Csütörtökön ítélethirdetés várható abban az iskolai szegregációs perben, melyet az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány indított a győri önkormányzat ellen, mert az alapítvány szerint jogellenesen elkülönítik a roma gyerekeket a Kossuth iskolában.

Mint arról a kisalfold.hu 2009 januárjában elsőként hírt adott, az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány szerint a győri Kossuth Lajos Általános Iskolában jogsértően megkülönböztetik a cigány és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket.

Ezért az alapítvány 2008 novemberében keresettel fordult a Megyei Bírósághoz.

Az önkormányzat idén szeptembertől már nem indított első osztályt a Kossuth iskolában

A Roma Sajtóközpont (RSK) tájékoztatása szerint most csütörtökön ítélethirdetés várható ebben a perben. A bírósági ítélet kimenetele mintegy kétszáz gyereket érint, miután az iskolába járó diákok csaknem kilencven százaléka roma.

"A két éve indított per keresetében az alapítvány annak megállapítását kérte a bíróságtól, hogy jogellenesen különítik-e el a roma gyerekeket az iskolában, az alacsonyabb színvonalú oktatással hátrányosan megkülönböztetik-e őket.

A jogvédő szervezet igazgatója, Mohácsi Erzsébet szerint az iskola ötven százalékos kihasználtsággal, hiányos tárgyi feltételekkel működik, és a pert azért indították, mert nem sikerült megegyezniük az önkormányzattal.

Ugyanakkor az ügy érdekessége, hogy miközben zajlik a bírósági eljárás, az önkormányzat idén szeptembertől már nem indított első osztályt a Kossuth iskolában.

Mohácsi Erzsébet: "Idén is csak azért nem indult az iskolában első osztály, mert nem volt elegendő létszámban jelentkező gyerek"

Az RSK kérdésére, hogy így nem okafogyott-e a pereskedés Mohácsi Erzsébet azt válaszolta: szerintük nem, mert idén is csak azért nem indult az iskolában első osztály, mert nem volt elegendő létszámban jelentkező gyerek, ráadásul arról sincs megállapodás az önkormányzat a jövő tanévtől felmenő rendszerben véglegesen megszünteti-e a szegregációt.

Az alapítvány igazgatója arra is emlékeztetett: hat éves működésük alatt minden perükben megállapította a bíróság a jogellenes elkülönítés tényét, és bízik abban, hogy most is ez történik" – tudtuk meg a Roma Sajtóközponttól.

Dr. Ottófi Rudolf: "tisztelem annyira a roma kultúrát, hogy az erőszakos, minden észérvet felülíró asszimilációval ne értsek egyet" 

Portálunknak 2009 januárjában Papp András, a győri Oktatási Iroda vezetője nem kívánta kommentálni az esetet, mivel szerinte "ez nem szakmai, hanem politikai ügy".

Dr. Ottófi Rudolf győri alpolgármester bőbeszédűbb volt.

"Meggyőződésem, hogy az alapítvány által emlegetett jogi kifogás nem állja meg a helyét. A támadásokat jogtalannak érzem, s egyben úgy gondolom, hogy ez az ügy nemtelen hátba támadás a győri cigányság ellen is, hisz a Kossuth iskola jövője a tét" – közölte Ottófi Rudolf.

Arra a kérdésünkre, hogy az alapítvány által jogellenesnek tartott szétválasztás megvalósult-e a Kossuthban, Ottófi Rudolf akkor úgy válaszolt: "a szó klasszikus értelmében szó nincs erről".

Majd hozzátette: "tisztelem annyira a roma kultúrát, hogy az erőszakos, minden észérvet felülíró asszimilációval ne értsek egyet".

Olvasóink írták

59 hozzászólás
  • 59. jóhatudod 2011. október 05. 13:35
    „A baja melletti elizabeth már régóta abból él /jól a tesóval együtt / hogy önkormányzatokat perelnek ! Remélem most már komolyan veszi valaki az általuk kezelt alapívány könyvelésének átvizsgálását ! Az iskola a cigányok lakta környezetben van, és senkitől nem várható el hogy,gyermekének ne akarja biztosítani a nyugodt tanulási feltételeket ! Ne azt kelljen figyelnie mikor lopják el a cuccait, mikor verik meg és nem hagyják tanulni ! Ahova a kisebbség betette a lábát meg lehet nézni a végeredményt /pl.: Radnóti ált.iskola stb../ A bíróság rosszul itélt ez nem kirekesztés hanem kirekesztődés ! EZ A TÁRSADALOM VÉLEMÉNYE ! Ne kössék a családipótlék folyositását az iskolába járáshoz ne legyen kötelező: mindjárt kiderül hányan maradnak ki !! Az egyik elkerült diák tanára szerint /"nem tudta felvenni a tanulás folyamatát " (OH CSODÁS MAGYAR NYELV (AMIT SOSE TUDNAK MEGTANULNI !!!) Nem merik leírni,hogy buta,lusta és nem is érdekli az iskola mert jön az alapítvány és perel ! RÖHEJ !!!”
  • 58. Dwatson 2011. október 04. 19:59
    „Nem a bírót kell szidni,ő csak alkalmazza a törvényt! A parlamentben ülők tehetnének róla,ha akarnának,ha mernének,ha nem félnének.”
  • 57. boy2000 2010. október 05. 22:01
    „Nem csodálkozom rajta hogy cigányokkal nem akarják összetenni gyereküket a szülök!Amit abban az iskolában művelnek és másutt is ki meríti a mocskosság fogalmát!”
  • 56. turelem 2010. október 04. 19:43
    „spontán jelentése: külső hatás nélkül létrejövő, ösztönös.
    Talán inkább spontán elkülönülés és nem elkülönítés. Az elkülönítés az magában hordozza, hogy nem spontán, azaz tudatos. Szerintem.
    Szóval ezt az egészet nem is értem. Ez megint csak politikai hecckampány.”
  • 55. háté 2010. október 01. 19:28
    „Csendőrséget, minden 25-család c. mellé kettő, és szabad kezet nekik.”
  • 54. pistihun 2010. október 01. 17:49
    „Mekkora marhaság ez az ítélet. Akkor most buszt biztosítson az önk. ahhoz, hogy távolabbi iskolába mehessenek a gyerekek vagy inkább máshol lakásokat, hogy el legyenek osztva a cigányok?
    Ennyire félnek a bírók a cigányoktól?”
  • 53. Túrabakancs 2010. október 01. 15:32
    „VJack! /52/
    Meg kell hogy állapítsam: Jól beszélsz ember! :)
    SZDSZ-vót´, nincs.”
  • 52. VJack 2010. október 01. 14:43
    „Mi az az SZDSZ? :)”
  • 51. Túrabakancs 2010. október 01. 14:41
    „VJack! /50/
    Ha az SZDSZ-en múlna a javaslatod, akkor nem földtől elrugaszkodott volna
    sajnos ez az ötlet.”
  • 50. VJack 2010. október 01. 14:37
    „Szerintem kötelezzék a szűzlányokat, hogy az első aktus cigánygyerekkel essen meg. Nehogy kirekesztőnek érezzék a szitut.”
  • 49. gyugyu1 2010. október 01. 13:18
    „A média által / meg a mohácsifamilia által / felfujt ügy körülményeit jó lett volna tisztázni !! Világosan le kellett volna irni, hogy a környék iskolakötelezettjeinek 90%-a roma /cigány népcsoportok tagjai / akik az adott iskolába járnak ! Ez igy volt ezelőtt is csak kisebb %-ban ! Az meg csak természetes ,hogy normális szülő viszi a gyerekét más iskolába,mert nincs biztositva a gyerekének a nyugodt tanuláshoz való oktatás / és ez nem a tanárok miatt van ! Még a jobbérzésű cigányszülők is elvitték az iskolából csemetéjüket ! Csak hogy ahova nagyobb létszámba kerültek romák ,azokat az iskolákat is tönkretették ! /Radnóti, szigeti./ ! Jó lenne végre nyiltan kimondani a más kulturát képviselők nem tudnak /de nem is akarnak / beilleszkedni a többségi társadalomba ! Azokkal akik beilleszkedtek idáig sem volt probléma ! És ez igy van egész európában ! /lásd.: francia o. Hollandia,Olaszország ,Németo. / Csak annyi a lényeges külömbség,hogy ott tesznek is a bűnöző ,lumpen elemek ellen, betiltják ill kitoloncolják a társadalomellenes embereket !Az adott népcsoportok vagy beilleszkednek és elfogadják az adott társadalom előirásait vagy pedig mehetnek !! Vagy tudomásul veszik az adott ország törvényeit,vallását,szokásjogait vagy elpaterolják őket !!”
  • 48. lakatlajos 2010. október 01. 12:49
    „Maaargit...Noooormális?”
  • 47. Primax 2010. október 01. 10:54
    „44. hozzászólás Lobbo71 !
    Gondolkozz !
    Emiatt érdekesek a kérdések...”
  • 46. kolombela 2010. október 01. 10:40
    „39. hozzászólás HarconaMarcos 2010.09.30. 22:42
    Ebben nagyot tévedsz. Azok a szervezetek, akik cigányokkal foglalkoznak, cigányt alkalmaznak, cigány a vezetőjük, cigányok kezében van a döntés, hogy a pénzt mire költsék, amit általában jó szokás szerint le is nyúlnak.
    Összegezve ezeket e pénzeket cigányok teszik zsebre.”
  • 45. Hella74 2010. október 01. 09:40
    „Az én fiam most kezdte ősszel az első osztályt. 16 gyerekből 5 roma, problémás, verekedős, agresszív társaság. Elgondolkoztam azon, hogy átviszem egy másik iskolába, ugyanis nekünk is JOGUNK VAN ahhoz, hogy normális körülmények között tanulhasson a gyerek. Az óra 90%-a azzal telik, hogy fegyelmezik a rendbontókat. Mondjuk a gyerek már tanulja az első idegen nyelvet...”
  • 44. Lobbo71 2010. október 01. 07:19
    „.... Primax : az asszimiláció szó jelentésének nézz utána, mert láthatóan nem jutott át hozzád, mit is mondott Dr. Ottófi Rudolf. :-) Pont arról beszélt, hogy nem szabad erőszakkal összerakni a deviáns gyerekeket a normálisakkal.”
  • 43. duc_de_Orbieu 2010. október 01. 00:09
    „Ja és manapság jó c-nek lenni Magyarországon, fényesre van nyalva a s.ggük.....”
  • 42. duc_de_Orbieu 2010. szeptember 30. 23:49
    „Aki tudja, az átíratja a gyerekét egy másik iskolába, ha egy deviáns c p...é van az adott osztályba...Nem csoda.
    Járassák a libsi-biboldó fajvédők a gyerekeiket c-s purdékkal egy osztályba...
    Félreállna a szájuk, ha körzökkel szúrkálnák a purdék a csemtéik hátát, illetve taperolnák a lányaikat a legintimebb helyeiken. Na eddig tartana a fajvédésük szerintem....

    Dehát a rózsadombról könnyü osztani az észt....”
  • 41. Révfalusi-szúnyog 2010. szeptember 30. 23:03
    „A szegregáció az egyetlen lehetséges megoldás a jövőre nézvést.”
  • 40. Primax 2010. szeptember 30. 22:43
    „" Dr. Ottófi Rudolf: "tisztelem annyira a roma kultúrát, hogy az erőszakos, minden észérvet felülíró asszimilációval ne értsek egyet"
    Elöljáróban csak annyit : nem vagyok antiszemita, nem az emberek bőrszíne alapján válogatom meg barátaimat, ismerőseimet. Én szeretem az igazi roma kultúrát, még roma-magyar szótáram is van.
    A kérdés :
    Vajon Dr. Ottófi Rudolf beíratná-e gyermekét/unokáját, stb. egy olyan osztályba, ahol jópár deviáns - és túlkoros - roma diák miatt gyakorlatilag lehetetlen az oktatás, nevelés ?
    Dr. Ottófi Rudolf beköltözne-e egy olyan Kossuth utcai ingatlanba, ahol kizárólag romák lennének a szomszédai ?
    Dr. Ottófi Rudolf merne-e éjjel egyedül sétálgatni Újvárosban ?
    Nos ?”
59 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kilencvenéves asszonyt raboltak ki Győrben

Kifosztással gyanúsítanak két szlovákiai férfit és nőtársukat, akik egy kilencvenéves asszonyt szabadítottak meg Győrben harmincezer forintjától. Tovább olvasom