Kisalföld logö

2017. 12. 12. kedd - Gabriella 6°C | 14°C Még több cikk.

Probléma: sok felsős még az alapműveleteket sem tudja

Győr - Huszonnégyből huszonnégy – ekkora, azaz százszázalékos eredményt ért el a rászoruló gyerekek pótvizsgára való felkészítésében az a győri alapítvány, amely idén először vágott bele e feladatba. Most az időben történő felzárkóztatást tűzték ki célul.
Egy egészséges és egy sérült gyermeket nevelve, saját nehézségei inspirálták Székely Mártát, hogy elindítsa azt a programot, amely 24 bukásra álló 5–6. osztályos gyereket készített fel a pótvizsgára. Ez a két évfolyam a legkritikusabb, nagy a váltás az alsó és a felső tagozat között. Pályázatot írt, felkereste az általános iskolákat, keresett hét elhivatott pedagógust, helyiséget az oktatáshoz – ezt a győri tanítóképző kar engedte át –, s miután a győri önkormányzattól sikerült 345 ezer forintot nyerni, elindulhatott az egy hónapos felzárkóztatás a Méhecske Közhasznú Alapítvány szervezésében. A jelentkező gyerekek több mint 90 százaléka matematikából állt elégtelenre.

– Olyan tanárokat kerestünk, akik képesek elnyerni a sokszor nehéz, zilált családi körülmények közül érkező gyerekek bizalmát. A legtöbbször az volt a baj, hogy a szülők nem tudtak vagy nem akartak segíteni a gyerekeknek a tanulásban, és esetleg nem tudták megfizetni a borsos árú különórákat – sorolta az okokat az ötletgazda. Aki egyébként maga is meglepődött annak láttán, hogy a kilenc győri iskolából jelentkezett gyerekek közül egyszer sem hiányzott senki a kiscsoportos foglalkozásokról.

Németh Tiborné vallja, nekik, pedagógusoknak legalább olyan kihívás volt a speciális feladat, mint a pótvizsgára készülő gyerekeknek. Fotó: H. Baranyai Edina
Németh Tiborné vallja, nekik, pedagógusoknak legalább olyan kihívás volt a speciális feladat, mint a pótvizsgára készülő gyerekeknek. Fotó: H. Baranyai Edina

Nem véletlen, hogy a gyerekek felsősök, de az őket felkészítő pedagógusok nagy része alsóban tanít.

– Általában már az alapoknál probléma volt, sokan az alapműveleteket sem tudták alkalmazni; akadt olyan hatodikos kislány, aki a százat nem tudta elosztani harminccal, mások nem értették, mit olvasnak... – mondta Székely Márta.

A „kísérleti jelleggel" indult program várakozáson felül teljesített: bár az önkormányzathoz beadott pályázat szerint már az siker lett volna, ha a részt vevő gyerekek fele átmegy a pótvizsgán, mindegyiküknek sikerült.
Németh Tiborné, az egyik felkészítő pedagógus szerint időben oda kell figyelni otthon is a nehezen teljesítő, nehézségekkel küszködő gyerekekre.

– Egy tizenkét éves gyerek még nem elég önálló, s különösen, ha nehezen tanul, nem tud egyedül előrelépni.

Nem elég mondani neki, hogy tanuljon, le kell ülni mellé és segíteni.
– Fontos lenne szorosabb kapcsolatot tartani az iskolával, a tanárokkal is, megfogadni a tanácsaikat – javasolja Németh Tiborné. Vallja: a gyerekekben megvan a nyitottság, s ha a kellő lökést és sikerélményt megkapják, képesek megbirkózni a nehézségekkel.

Székely Márta idén előrelépne, s már márciusban „kiemelné" és felzárkóztatná a rosszul teljesítő diákokat. A Méhecske alapítvány az önkormányzathoz fordulva támogatásért igyekszik megelőzni, hogy a gyereknek, szülőnek egyaránt stresszt jelentő pótvizsgáig el se jussanak a problémásan teljesítő kisdiákok.

Olvasóink írták

  • 12. Isti24 2008. szeptember 12. 10:40
    „az elozo hozzaszolasban van hiba : hobaimbol az Hibaimbol. Na de mas. Szoval ebben teljessen egyet ertek hogy az aslobb tagozatban kene rendet tenni es mindenek elott a kovetelmenyekben mert az szanalmas sajnos. A MO-i ktatas meg ugy ahogy van egy nagy atmosast igenyelne mert igy lassan lehetne kulon iskolat csinalni a gyengebbeknek. Othon ha joltudo letezik delutani napkozi legalabbis anno meg volt ha jolemlexem. Ezt pl lehetne a felzarkoztatasra hasznalni ami valahol nem lenne jo mert szerencsetlen gyerek egesznap az iskolapadban ul es meg delutan is na ja de ez egy megoldas lenne. A masik hogy a Tanar kell ledja az anyagot es sajnos a kovetelmeny es a tanterv miatt o kenytelen tovabb menni es igy ugyjon le mintha nem erdekelne ot a gyerek ami nem igaz csak eppen a tantervhez kell tartania magat. Szoval elkene azon gondolkozni ami itt elhangzott hogy also tagozatban ne legyen ertekeles es kizarolag olyan dolgokra koncentraljanak ami kell iras olvasas szamolas es kozben valami ki skezseg fejlesztes es szerintem a tobbi tantargy johet felso tagozatban hiszen ra er mert akkor mar nem kell azzal foglalkozni hogy ez nem olvas normalissan a masik nem ir rendessen stb.”
  • 11. Isti24 2008. szeptember 12. 10:31
    „Kekec:

    Eloszsor is a hobaimbolt tanultam es az hogy a helyes irasomat kritizalod mar ha tegezhetlek szoval az egy dolog es nem erdekel mivel elismerem hogy nem tdok helyessen irni annak ellenere hogy MO-n tanultam de nem is zavar mivel jelen esetben elegge ritkan hasznalom a magyar nyelvet. Az teny hogy tenyleg merev a tanterv es sztem sok olyan dolog van benne ami szuksegtelen. Igazabol tenyleg nem kene enyire merevnek lennie es inkabb ara kene koncentralni ahol hianyossagok vannak stb.”
  • 10. kekec 2008. szeptember 11. 23:13
    „Jakutika:

    ´Nagyon sok gyereknek az is alacsony szint, ami most van..... Differenciált oktatás kellene,de annak meg kell teremteni a feltételeit.´
    Pont erről beszélek, ha nem vetted volna észre!
    Csakhogy ezt szerintem nem összevissza buktatásokkal meg hülyegyerek-iskolákkal kell megoldani, és főleg nem adminisztratív korlátokkal, hanem azzal, hogy a tanítóknak sokkal nagyobb szabadságot adnak, aztán hadd differenciáljanak ők, akik látják, hogy melyik gyereknek mire van szüksége! Az egyik csoport gyakorolhat számtant/stb-t, a másik kimehet bukfencezni, a többi meg gyurmázhat, a leglassúbbakkat meg lehet ezalatt ´korrepetálni´.

    ´Másrészt az csúsztatás(vagyis tudatos hazugság, hogy a tanulók felét buktatják meg,ebből kiindulva persze, hogy a saját prekoncepciódnak vetetted meg az ágyat´
    Te érted, miről beszélsz? Ki mondott ilyet, hogy a tanulók felét megbuktatják?
    Pusztán arra utaltam, hogy az egyik gyerek ebből tud gyorsabban haladni, a másik abból. Az épphogy NEM az én ötletem volt, hogy aki nem bírja a tempót, az bukjon meg! Vitatkozz azzal, aki ilyet mondott.

    párti:
    Azért volna jó, ha az alapfokú oktatás kezdetén természetes volna az évismétlés NÉLKÜLI, rugalmasabb oktatás, mert aközben a gyerekek a számukra nehezen vehető tantárgya(ka)t alaposabban megtanulhatnák, mint a mostani rendszerben.

    ´A felsőbb osztályokban már nem volna szabad szövegértés, számolás fejlesztésével foglalkozni, az az alsó feladata.´
    Ez természetes. **EZ** az alsó feladata, nem az, amit/ahogy most kell csinálniuk.”
  • 9. rákenő 2008. szeptember 11. 22:41
    „Jakutika!

    Én értem, hogy a gyerekek és a szülők viselkedése egyre gyalázatosabb, a körülmények egyre rosszabbak, a követelményxek meg ennek ellenére nőnek, de könyörgöm, ki tanítsa meg a gyerekeket az iskolában a tananyagra, ha nem a pedagógus? Akkor ki? Az ő dolga, nem?
    Ha én mondjuk autószerelő vagyok, beszélhetek arról, hogy az ügyfelek egyre gorombábbak, az autók egyre bonyolultabb szerkezetűek, az anyagok egyre sokfélébbek, de mindezektől függetlenül az autót nekem kell megjavítanom. Ha nem tetszik, vagy nem vagyok rá képes, akkor csinálok mást.”
  • 8. párti 2008. szeptember 11. 20:18
    „Tisztelt Kekec!
    Azért volna jó, ha az alapfokú oktatás kezdetén természetes volna az évismétlés, mert aközben a gyerekek a számukra nehezen vehető tantárgya(ka)t alaposabban megtanulhatnák, mint a mostani rendszrben.
    Természetesen nem a tornára, rajzra gondolok, bár ezeknek a tantárgyaknak a fotosságát sem szabad lebecsülni.
    Ma mindenki -legalábbis papíron- megfelelő eredménynel végigjárja az alsó osztályokat. Akkor is, ha fogalma sincs, mi az, amit makogva elolvasott, ha fogalma sincs, miként lehet valaminek a negyedét kiszámolni.
    A felsőbb osztályokban már nem volna szabad szövegértés, számolás fejlesztésével foglalkozni, az az alsó feladata.
    A felsőbe akkor lehessen jutni, ha tud olvasni, és érti is azt, a számtani alapműveletekkel tisztában van, némi számolási készséget is fel tud mutatni.
    Akinek az olvasás nem teher, már könnyebben megtanulhatja a történelmet, fizikát, és a többi tantárgyat.”
  • 7. Jakutika 2008. szeptember 11. 17:52
    „Isti. a billentyűkből úgy tűnik nem MO-on vagy,
    a hozzászólásodból szintén.Nem gondolta senki komolyan, hogy M Bálint újra Miniszter legyen,valószínű, hogy a Parlamentbe se kerül be. Az vicc volt. Irónia.
    Pártinak igaza van.
    De ma MO-on azok vannak lesz...va, akik teljesítenek,
    azoknak rossz az iskolában, a munkahelyen ezek húznak, csak ezek fizetnek adót,míg a hulladék tobzódik a kedvezményekben,
    lehúzza a másikat, lerokkantosítja magát, segélyből él. STB
    Kekec értem mit akarsz mondani, de ez nem ilyen egyszerű.
    Nagyon sok gyereknek az is alacsony szint, ami most van.
    A hozzáállásokkal van gond, minden oldalról. Differenciált oktatás kellene,de annak meg kell teremteni a feltételeit. Másrészt az csúsztatás(vagyis tudatos hazugság, hogy a tanulók felét buktatják meg,ebből kiindulva persze, hogy a saját prekoncepciódnak vetetted meg az ágyat)
    Egyébként van olyan rendszer, ahol visszamarad a gyeremek abból a tárgyból,amiből gyenge, míg a többivel halad, de a mai OM szellemi kapacitása ennek az átvételéhez egyszerűen nem elég. A szükséges struktúrális változtatásokra pedig irdatlan sok pénz kellene,meg ki is kellene dolgozni miniszteriális szinten.
    Most könnyebb mindent a pedagógusokra kenni.”
  • 6. kekec 2008. szeptember 11. 14:35
    „párti:
    És az miért lenne jó, ha a gyerekek fele megbukna? Ki írásból, ki számtanból, ki tornából, rajzból, stb.? Nem lenne sokkal jobb és értelmesebb az első 2, vagy akár 4 év követelményrendszerét sokkal lazábbra venni, és csak a végén értékelni, esetleg akkor kiemelni (külön felzárkóztatásra) a néhány _valóban_ gyengébbet?
    Aki foglalkozott már kicsi gyerekekkel, mind tudja, hogy egy agyrém az a merev tanmenet, amit az alsósokra ráerőltetnek!

    A legszomorúbb pedig az, hogy még állítólagos szakemberek is ezt nyomják, ld. ezt: http://www.kisalfold.hu/blog/kovacs_andras_blogja/gond_van/30/103/
    Hát igen, tényleg gond van, méghozzá KURVA NAGY!!!


    Isti24 2008.09.10. 21:03
    "En atestem ezen a bukasi torturan joparszor sajnos de tanultam az esetekbol."
    Hát ez nem látszik. ´Bármien´, vazze....”
  • 5. párti 2008. szeptember 11. 12:59
    „Tisztelt Isti24, örülök, hogy megérezte a szavaimból az elégedetlenséget az éppen érvényes oktatási rendszerrel kapcsolatban.
    Különbözőek a gyerekek, kinek-kinek más nehézséget okoz a tanulás.
    Való igaz, le lehetne lassítani az oktatás ütemét annyira, hogy a leglassabban fejlődő gyermek is lépést tudjon vele tartani, így viszont az átlagos, vagy annál jobb képességűek (a többség) nem tudnák megkapni azt a képzést, amire lehetőségük volna.
    A sikeres tanulás ALAPfeltételének tartom, hogy a magabiztos olvasás képessége nélkül senki ne kerülhessen ki az alsó tagozatból.
    Meggyőződésem, hogy a kicsik évismétlését nem megszüntetni kellett volna, hanem ellenkezőleg, olyan gyakorivá tenni, hogy azt már senki ne érezhesse megalázónak, "bukásnak".
    Végül abban is egyet értek Önnel, hogy tisztelettel tartozunk a cikkben szereplő pedagógusoknak, sőt a gyerekeknek is az elért sikereikért.”
  • 4. Isti24 2008. szeptember 10. 21:03
    „"2. hozzászólás párti 2008.09.10. 12:45

    Egycsapásra megoldható a probléma. Kell egy újabb Magyar Bálint, aki törvénybe hozza: már nem csupán a kisiskolásokat, de a felsősöket is tilos legyen évismétlésre kötelezni."

    Ehez szeretnek hozza szolni de eloszor is bocsanat az ismetlesert. Nos az hogy Magyar Balint vagy barmien oktatasi minisztert kene visza helyeztetni en ellenzem mivel maga az oktatas dolgot furcsalom es oszinten szolva elegge rosznak tartom Magyarorszagon. En atestem ezen a bukasi torturan joparszor sajnos de tanultam az esetekbol. Az okokat a bukasra lehet keresgelni es lehet hibaztatni a tanart az iskolat stb de ez ertelmetlen mivel mindenki ugyan olyan hibas nagyabol. Errol lehetne vitazni eleg sokat ki kit okolna erte vagy lehetne minisztert valtani de ezzel nem lesz senki elorebb. Amit neznikene maga a Magyar Kozotatast az orszagba es azt hogy a kovetelmenyek meg e felelnek illetve mik is es ezutan lehet a tobbinek neki alni. Azzal meg hogy eltorlik az evismetlest nem hinnem hogy eloreb jutna valaki is maximum a gyereket atengedik meg lemaradva is es a vegen csak nehezebb lesz neki a felzarkozas.”
  • 3. Isti24 2008. szeptember 10. 20:55
    „Elsosorban szeretnek gartulalni a diakoknak hogy sikeressen atestek a potvizsgan masodsorban az a tanaroknak akik felkeszitettek oket es nem utolsosorban az alapitvanynak aki kitalata az otletet. Csak igy tovabb.”
  • 2. párti 2008. szeptember 10. 12:45
    „Egycsapásra megoldható a probléma. Kell egy újabb Magyar Bálint, aki törvénybe hozza: már nem csupán a kisiskolásokat, de a felsősöket is tilos legyen évismétlésre kötelezni.”
  • 1. tricse 2008. szeptember 10. 10:22
    „na és miért nem tudnak felsőben semmit?

    mert alsóban csak a rohanás meg csak a jóképességű gyerekek favorizálása megy

    Tisztelet a felzárkóztatást végző,bizony sokszor embertpróbáló munkáért a pedagógusoknak!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

15 év a nagymamagyilkosnak

Győr - Tizenöt év fegyházbüntetésre ítélte és a közügyektől is eltiltotta a Győri Ítélőtábla azt a férfit, aki két évvel ezelőtt Győrszentivánon egy sodrófával meggyilkolta saját nagymamáját, hogy pénzt szerezzen - az ügyész szerint játékszenvedélyéhez.
• Rablógyilkosság Győrszentivánon
• Pénzéért kellett meghalnia
• Beismerte tettét az unoka
Tovább olvasom