Kisalföld logö

2017. 05. 27. szombat - Hella 13°C | 25°C Még több cikk.

Pirosban a gönyűi zöldnafta?

Gönyűre tervezte a svéd tulajdonban lévő SEKAB Bioenergia Magyarország Zrt. az egyik bioetanolt előállító magyarországi üzemét. A Vasárnapi úgy tudja: a SEKAB egyelőre leállította a beruházás előkészítését, de végleg nem tett le üzemépítési szándékáról a Duna-parti községben.
"A hetvenöt százalékban svéd tulajdonú SEKAB Bioenergia Magyarország Zrt. a közeljövőben négy bioetanolüzemet létesít hazánkban. Ezek közül az egyiket megyénkben, Gönyűn húzzák fel. Ha kész a gönyűi gyár, évente 120 ezer tonna bioetanol előállítására lesz képes" - írtuk 2006. augusztus 6-án megjelenő "A zöldnafta fellegvára lesz megyénk?" c. vasárnapi cikkünkben.

Az elképzelések szerint a gönyűi beruházás 2007 nyarán kezdődött volna el, s 2008 szeptemberében nyitotta volna meg kapuit a bioetanolgyár a dolgozók előtt. "Az üzem kapacitása évente akár 120 ezer tonna bioetanol lehet, melyhez megközelítőleg 360 ezer tonna kukorica szükséges. A bioetanol előállítása száz százalékig zöldfolyamat végtermékeként fog kikerülni gyárunkból, hisz az ehhez szükséges hőenergiát biomasszából nyerjük majd" - nyilatkozta idén márciusban a Vasárnapinak Nyéki József, a gönyűi bioetanolüzem kivitelelezéséért felelős cég, az EBP Kft. ügyvezetője.


Perdöntő a kukorica ára

A baljós előjelek azonban már tavasszal egyre tornyosultak a projekt felett. A legnagyobb problémát az okozta, hogy a bioetanolgyárak beszerzőinek nem sikerült zöldágra vergődni a gazdákkal a kukorica beszállítási áráról.

Noha reális becslések szerint a Magyarországon megtermelt 8-9 millió tonna közötti kukoricából a közeljövőben évente akár kétmillió tonnát is lehetne energia-előállításra fordítani - amennyiben nem kötnék annyira a karót az ebhez a felek. Konkrétan ez azt jelenti, hogy a bioetanol előállításához 35-37 ezer forintos ár lenne elfogadható, ezzel szemben a kukorica tonnájáért átlagosan jelenleg 50 ezer forint körüli összeget kérnek a termelők. A Vasárnapi információi szerint a gönyűi üzem tervezésekor a befektetők nem számoltak a kukorica árának ilyen méretű növekedésével.


Nem finanszírozzák a bankok

Állami széllel szemben

A Magyarországon forgalmazott benzineknek jelenleg 4,4 százalék etanolt kell tartalmaznia, ez szám 2010-re 5,75, 2020-ra 10 százalékra nő az uniós törvények alapján. Az állam azonban ennek ellenére sem hajlandó segítséget nyújtani a hazai zöldnafta projekteknek: a kormány a nagyberuházóknak nem ad támogatást, csak a piac kisebb, évi 10-15 ezer tonnás kapacitású szereplőinek. Nem véletlen, hogy a Magyar Bioetanol Szövetség Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek címzett nyílt levelében tudományos kerekasztal-beszélgetést kezdeményezett az egyre sokasodó kérdések tisztázására.
"Szeretném cáfolni azokat azt információkat, miszerint végleg lemondtunk volna a gönyűi üzemről. Ez nem igaz, viszont a beruházás kivitelezéssel valóban akadnak gondjaink. A bankok ugyanis nem hajlandók megfinanszírozni a projektet a jelenlegi zavaros jogi és piaci viszonyok miatt" - nyilatkozta a Vasárnapinak Zsemberi László, a SEKAB magyarországi vezérigazgatója. Arra a kérdésünkre, miszerint mikorra tisztulhatnak le a viszonyok a gönyűi tervek körül, Zsemberi László szűkszavúan úgy válaszolt: "2008 februárja előtt bizonyosan nem".

"Gönyűn a munkanélküliségi ráta nagyon alacsony, két százalék körüli, így e szempontból szerencsére nem érinti községünket a változás. A bioetanolüzem beruházással viszont számoltunk az iparűzési adóbevételeink között, mint ahogy szerettük volna, hogy országosan elsők között épüljön fel egy ilyen zöldbefektetés Gönyűn. Remélem, van erre még esélyünk" - kommentálta megkeresésünkre a hírt Major Gábor polgármester.

Vasárnapi Kisalföld
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

V. győri amatőr lassúsági pipaszívó verseny a John Bullban

Ötödször rendeztek - ezúttal tizenöt indulóval - Győrben lassúsági pipaszívó versenyt a pipabarátok… Tovább olvasom