Kisalföld logö

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -3°C | 3°C Még több cikk.

Parkolózár Győrben

63 utcai parkolóval kevesebb áll az autósok rendelkezésére: életbe lépett a győri „parkolózár”.

A fizetőparkolót jelző táblákat tegnap hat óra után „Megállni tilos!" táblákra cserélték le a győri belvárosban. Hogy mindenki számára érthető legyen: egy önkormányzati rendelet szerint a Czuczor Gergely utca Bajcsy-Zsilinszky és Árpád út közötti szakaszát (a Komédiás étterem előtti részt), a Bajcsy-Zsilinszky út Czuczor G. utca és Aradi vértanúk útja közötti szakaszát (Online Áruház környéke), az Aradi vértanúk útja két szakaszát: a Szent István út kereszteződésénél lévőt (a buszmegállóknál), illetve az Árpád és a Bajcsy-Zsilinszky utak közötti részt, valamint a Jókai utca teljes szakaszát mától elzárják a parkoló autók elől.

Ez a lépés a belváros központi részében kialakított parkolóhelyekből 63-at elvesz, ami az összes parkolónak (250 helynek) éppen a negyedét jelenti.
Először a 2004. novemberi közgyűlési döntés előtt írtunk a városvezetés szándékáról, arról, hogy a parkolómegszüntetésekkel a tömegközlekedést kívánja előnyben részesíteni, emellett a kerékpáros közlekedés biztonságát növelni, s egyúttal kiterjesztené a gyalogosövezetet is a belvárosban. A határozat eredetileg április 1-jével lépett volna életbe, de a parkolózárat október 1-jére kitolták. A hivatalos indoklás szerint azért, mert a Jókai utcai parkolóháznak – amelynek helyeivel számoltak a megszüntetések után is – akkor még nem volt jogerős engedélye. Most már van, így az elvi akadály is megszűnt; a közgyűlési határozat hatályba léphetett.

Kell határozat vagy sem?

„A Komszol – a városvezetés nyomására – túllépi a hatáskörét, amikor a belvárosban nemcsak megszünteti a fizetős parkolóhelyeket, hanem a Megállni tilos! táblákat is kihelyezteti. Az önkormányzati rendelet ugyanis ez utóbbira nem ad jogosítványokat" – állította a Fidesz két győri politikusa: Szakács Imre parlamenti képviselő és Németh Zoltán, a közgyűlés jobboldali frakciójának vezetője. „A közgyűlési határozat egyértelművé teszi a célt, márpedig a fizetős helyek megszüntetése csak úgy lehetséges, ha a parkolóhelyek is megszűnnek. Ennek végrehajtásához, illetve a táblák kihelyeztetésére pedig nem kell külön határozat, mint ahogy ahhoz sem, hogy a köztisztaság érdekében a füvet is le lehessen nyírni" – tette hozzá Gergely Zoltán városházi sajtószóvivő, szocialista önkormányzati képviselő. Elkezdődött a politikai vita a parkolózárról.

Ismét közgyűlési téma lesz

A jobboldali politikusok tegnap bejelentették, a jövő csütörtöki közgyűlésen javasolják, hogy a parkolómegszüntetéseket ismét napolják el. Arra hivatkoztak: tavasz óta, amikor egyszer már hasonlóképpen döntött a testület, nem történt semmi. Márpedig ha akkor nyomós ok volt arra, hogy a parkolózárral még várjanak Győrben, akkor most is az van. Gergely Zoltán az ellenzéki politikusok járdákra vonatkozó felvetésére (Szakács és Németh azt mondta: egy méterrel sem lett több vagy szélesebb a járda vagy a kerékpárút) azt felelte: egy folyamat közben vannak, s azt Németh Zoltán pontosan tudja, hogy a megszüntetett parkolóhelyek egy részének felhasználásával tudják majd szélesíteni a járdákat. Gergely Zoltán azt is sportszerűtlennek tartotta, hogy a fideszes politikusok azt vetik a város szemére, hogy a parkolóhelyek száma eddig is kevés volt a belvárosban, s most még nagyobb lesz a káosz.

A forgalmat is kitiltani

„Ha ez valóban így van – mondta a városházi szóvivő –, akkor nem értem, hogy Németh Zoltán a közgyűlésen miért nem tiltakozott az ellen, hogy a megyeháza előtti harminc férőhelyes parkolót ingyenesen a megyei önkormányzatnak – amelyet Szakács Imre vezet – adjuk. Mondhatta volna azt, hogy az legyen  fizetős és a győrieké."  Ezután Gergely Zoltán is bejelentette, hogy az október 6-i közgyűlésen az ő javaslatára várhatóan határozni fognak az általa kezdeményezett, a környéken élőket érintő változásokról. 
A szóvivő szerint nagyobb szabadságot kapnak a lakók a parkolóhelyek megválasztásakor, de a kérdésünkre adott válaszából az is kiderült: arról már nincs szó, hogy hat óra után a kedvezményes éves parkolási bérlettel rendelkezők mégis használhassák a lezárt
helyeket.
Ami tény, az érintett parkolók csurig voltak pénteken. Az autósok véleménye a fél évvel ezelőtt készített felmérésünkhöz képest nem változott: ők nyilvánvalóan nem örülnek a döntésnek. A gyalogosok közül többen támogatták az ötletet, olyanok is akadtak azonban, akik szerint az egész intézkedésnek akkor lenne értelme, ha nemcsak a parkolást, hanem a behajtást is tiltanák. Korábban közlekedési szakember véleményét kértük erről, ő a debreceni példát hozta fel: az alföldi városban a két tiltás együttesen eredményezte, hogy az autó(so)kat sikerült kitiltani a központból. Erre hivatkozott egyébként a két jobboldali politikus is. A győri kísérlet hatása egyelőre megjósolhatatlan – a jövő héten visszatérünk a témára.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győr megköszönte a munkát

Megköszönték mindazoknak a munkáját, akik részt vettek a kulturális főváros pályázatában. Tovább olvasom