Kisalföld logö

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 23°C Még több cikk.

Parkolópályán a gönyűi bioetanol

Gönyű - Továbbra is áll a gönyűi bioetanol üzem terve. Úgy tudjuk: ameddig az alternatív energiák támogatásról szóló uniós direktivát el nem fogadják Brüsszelben, addig jó eséllyel egyetlen kapavágás sem várható a Duna-parti településen ez ügyben.
„Gönyűre tervezte a svéd tulajdonban lévő SEKAB Bioenergia Magyarország Zrt. az egyik bioetanolt előállító magyarországi üzemét. A SEKAB egyelőre mégis leállította a beruházás előkészítését, de végleg nem tett le szándékáról a Duna-parti községben" – írtuk 2007. november 11-én „Pirosban áll a gönyűi zöldnafta?" című cikkünkben. Tavaly ősszel azzal zártuk riportunkat, hogy 2008 tavaszán eldőlhet az üzem sorsa.

Üzem 120 millió euróból

Nos, jó hírrel továbbra sem szolgálhatunk: 2009 februárjáig nem lesz konkrét döntés ez ügyben. „Az Európai Unió jövő év elején foglal állást az alternatív energiák, köztük a bioetanol támogatási rendszerét megszabó direktiváról. Nagy valószínűség szerint addig egyetlen kapavágást sem tudunk végezni Gönyűn, holott több mint egy éve jogerős építési engedéllyel rendelkezünk a területen" – tudtuk meg Zsemberi Lászlótól, a SEKAB magyarországi vezérigazgatója.

Kockázatosnak ítélik a bioetanol piacot a bankok, s ódzkodnak a hitelfedezettől.
Kockázatosnak ítélik a bioetanol piacot a bankok, s ódzkodnak a hitelfedezettől.


A Vasárnapi Kisalföld információ szerint a fő gondot az okozza, hogy az uniós direktiva hiányában meglehetősen kockázatosnak ítélik a bioetanol piacot a bankok, s ódzkodnak a hitelfedezettől. A szóban forgó jelenség nem magyar sajátosság: a szomszédos Ausztriában az OMW bioetanolgyára szintén parlagon hever. A tét sehol sem kicsi: például a gönyűi üzem beruházási költsége 120 millió euró.

Akár 120 ezer tonna bioetanol

Az eredeti elképzelések szerint a gönyűi zöldbefektetés 2007 nyarán kezdődött volna el, s 2008 szeptemberében nyitotta volna meg kapuit a bioetanolgyár a dolgozók előtt. Az üzem kapacitása évente akár 120 ezer tonna bioetanol lehet, melyhez megközelítőleg 360 ezer tonna kukorica szükséges. A bioetanol előállítása száz százalékig zöldfolyamat végtermékeként kerülhet a gyárból, hisz az ehhez szükséges hőenergiát biomasszából nyerik majd – remélhetőleg nem csak elméletben.


Terjednek a zöldkutak

Az alternatív zöld üzemanyag, a bioetanol elterjedése – ha lassan is, de – jó úton halad: immár tíz hazai töltőállomáson érhető el az E85-ös hajtóanyag. Mind Győrben, mind Sopronban üzemel már zöld kút, valamint fővárosban három helyen, Érden, Bábolnán, Kecskeméten, Székesfehérváron, Veszprémben is találhatunk bioetanol-töltőállomást. A tervek szerint az országos hálózat idén szinte teljesen kiépül. A jelenlegi egekbe szökő hagyományos benzinárak mellett az E85-ös üzemanyag a leggazdaságosabb (210–240 Ft/l).






hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mennyit keresnének szakmájukban képviselőink?

Győr-Moson-Sopron - Összeállításáunkban arra kerestük a választ, hogy a képviselők tanult… Tovább olvasom