Kisalföld logö

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -4°C | 2°C

Öt megyénkbeli a zsenilistán

Győr-Moson-Sopron - Elkészült a középiskolai kiválóságok listája, legalábbis az a része, amelyik a legeslegjobbak nevét tartalmazza húsz év tanulmányi versenyeinek adatai alapján. Három megyénkbeli gimnázium öt exdiákja szerepel köztük.
Az összes tanulmányi verseny legjobb helyezettjei az 1986–2006 években címmel került fel nemrégiben az internetre a középiskolai kiválóságok listája, amit Neuwirth Gábor állított össze. Az oktatáskutató lapunknak elmondta, erre alapozva most kezd kiépülni egy szervezet a hazai tehetségek gondozására. Szerinte ugyanis nagy szükség lenne a szellemi téren kitűnők támogatására, anyagi segítésére, szakmai mentorálására és arra is, hogy ugyanolyan nyilvánosságot kapjanak eredményeik, mint a sportolóké.

Rájuk mondjuk joggal, hogy zsenik
A lista tényleg komoly humán tőkét képvisel, olyanok kerültek fel rá, akik középiskolai éveik alatt több – akár tucatnyi vagy annál is több – országos, nemzetközi tanulmányi versenyen, például OKTV-n, diákolimpián több tantárgyból is helyezést szereztek. Rájuk mondjuk joggal, hogy zsenik és azt juttatják az ember eszébe, mennyi Nobel-díjast, felfedezőt, híres kutatót adtunk a világnak.

Így különösen jó érzés volt, hogy a hamarosan bővülő rangos rangsorban, ami egyelőre nyolcvanegy nevet tartalmaz, öt megyénkbelit találtunk: a győri Révai Miklós Gimnázium három volt diákját, Zábrádi Gergelyt (1996–2000, 5., 283,5), Németh Tibort (1992–1995, 49., 146,7) és Vörös Lászlót (1997–2001, 61., 139,7), a győri Kazinczy Ferenc Gimnázium volt tanulóját, Nikházy Lászlót (2003–2006, 29., 177,7) és a soproni Széchenyi István Gimnáziumban végzett Stippinger Marcellt (2002–2006, 16., 212,2). Nevük mögött zárójelben azt jelöltük, meddig jártak középiskolába, hányadikak a kiválóságok listáján, mennyi pontot szereztek versenyeken.


Nem csak egyetlen tantárgyból jók

Horváth Péter, a Révai igazgatója is igyekszik figyelemmel kísérni azon diákjaiknak a pályáját, akik már náluk kitűntek eredményeikkel. Jó kezdeményezésnek tartja a szándékot, amely az ilyen magyar tehetségekre felhívná a figyelmet, és a tanáraikra is, akik komoly energiát fordítanak iskolaidőn kívül is képességeiknek megfelelő tanításukra. Szerinte azt is fontos megjegyezni, hogy ezek a tehetséges ifjak nem csodabogarak, akik csak egy tantárgyból jók és nem boldogulnak az élet más területein.


Támogatás, hogy komoly eredményeket érhessenek el

Ezt erősítette meg a Kazinczy igazgatója, Németh Tibor is azzal, amit a kiválóságok közé került diákjukról mondott, aki a gimnáziumi évek alatt több nyelvvizsgát is szerzett. A listának egyébként akkor látná értelmét, ha az azon szereplők támogatást kapnának, hogy tényleg komoly eredményeket érhessenek el és öt-tíz-húsz év múlva megnéznék, mire jutottak.

Azt pedig mi tesszük hozzá, hogy azt is érdemes lenne vizsgálni, hányan szeretnének és tud(ná)nak közülük hazánkban karriert befutni.


Külföldi ösztöndíj, kutatói állás

Utánajártunk, hol tartanak, mivel foglalkoznak ma a középiskolai eredményeikkel kiválóságok listájára került megyénkbeliek.

Stippinger Marcell épp Franciaországban van, így matematika-fizika szakos tanárként dolgozó édesanyja mondta el, hogy már kiskorában kiderült, szeret tanulni. A gimnázium után a műegyetem mérnök-fizikus szakára járt két évig, majd külföldön folytatta tanulmányait, Lille-ben. Az angol és a német mellett megtanult franciául. Jól jönne neki egy tehetséggondozó program támogatása, mert csak egy évre kapott ösztöndíjat, de két évig maradna külföldön.

Zábrádi Gergely szintén matematikatanár édesanyjának az az álma, hogy egyetemi állást kap itthon a fia, mert akkor biztosan hazajönne. Most Angliában tanul, hamarosan doktorál és Németországba készül. A gimnázium után az ELTE-n kutatómatematikusnak tanult. Az idő alatt is több nemzetközi versenyen nyert. A diploma után hároméves doktori ösztöndíjat kapott a cambridge-i egyetemre, ahol tanított és kutatómunkát is végzett. Előadásokra hívták, londoni szaklapban jelent meg cikke. Az algebra, a számelmélet a szakterülete és több kutatói állást is ajánlottak neki. A münsteri egyetemét elfogadta. Édesanyja szerint kiskorában azzal tűnt ki tehetsége, hogy sok minden érdekelte, a zene is. A Révaiban döntött a matematika mellett, ahol kellőképp támogatták fejlődését e téren.

– Mikor pár évesen felismertük fiunk tehetségét, nagy felelősséget jelentett, hogy azt kellőképp gondozzuk – mondta el Nikházy László édesanyja, aki ugyancsak gimnáziumi tanár. Fia a Kazinczy után a műegyetemre ment, a mérnök-informatika szakra. Már részt vesz középiskolások versenyre felkészítésében, tehetséggondozásában.

Németh Tibor édesanyja azzal büszkélkedhetett, hogy mindhárom fia jól tanult, de a legjobban Tibor, aki elmondta: amikor a műegyetemre jelentkezett, jól jöttek neki a középiskolai versenysikerek. Azóta megszerezte informatika szakon diplomáját. A fővárosban maradt, szakmájában helyezkedett el.

Már Vörös László is megszerezte az ELTE-n alkalmazott matematika szakon diplomáját, hamarosan a Corvinuson is végez közgazdászként. A két végzettségét együtt használva szeretne elhelyezkedni a versenyszférában.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

250 tonna roncsot talált a Zöld Kommandó

Tét - A csütörtökön Téten végrehajtott „Zöld Kommandó" akcióban egy TSZ majornál lévő… Tovább olvasom