Kisalföld logö

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | -1°C

Óriási gázáremelés a láthatáron?

Kilenc hónap: ennyi idő kell ahhoz, hogy hozzánk is elérjen a száz dollár fölé ugró nyersolajárak hatása. Ami első lépésként feltornázza a gázárat. Miért? Mert az oroszoktól vásárolt gáz árát a szerződések az olajárhoz rögzítik.

A gázár változását a nyersolajárakhoz kötötték.

Az unió gázigényeinek negyven százalékát elégíti ki orosz forrásból, míg Magyarország a hazai felhasználás négyötödét. Hozzájön ehhez, hogy az uniós átlagnál magasabb az aránya a magyar gazdaságon belül gázfelhasználásnak, tehát ha a gáz drágább, az további áremelkedéseket jelent a gazdaság más területein is. A gázár pedig jövőre sokkal magasabb lesz, mint idén. A Világgazdaság híre szerint ezekben a hetekben már közel 400 dollárért kapja Magyarország az orosz gáz ezer köbméterét, ami harmadával több, mint tavalyi év utolsó napjaiban volt. S ez még a nyolcvan dolláros olajárhoz rögzített érték, márpedig a nyersolajár már jó ideje száz dollár felett tanyáz. Ráadásul a Gazprom, aki a gázt eljuttatja Európába a nagy közép-ázsiai gázkitermelőkkel, Kazahsztánnal, Türkmenisztánnal és Üzbegisztánnal új szerződést kötött, amiben a piaci árhoz közelítették az energiahordozó árát. A hírek szerint a jelenlegi ár duplája körül jutottak egyezségre. Ezer köbméterenként 300-350 dollárra nőtt ezzel az ár a szállító számára. De a gáznak még el kell jutnia hozzánk, így a közvetítők révén még tovább drágul, míg a fogyasztókhoz elér. Az elemzők szerint ez konkrétan azt jelenti, hogyha a piaci változásokat követi a fogyasztói gázáremelés, akár harmadával is emelkedhet hazánkban a vezetékes gáz ára. Mikor? A szerződésekbe épített késleltő mechanizmus révén elodázható a fogyasztói gázáremelés, ám legfeljebb a jövő év elejéig.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. EGY SOPRONI 2008. március 15. 16:57
    „TISZTELT HOZZÁSZOLÓK, MINDENKINEK IGAZA VAN. IGAZ HOGY DRÁGA A GÁZ, DE VALAKI MOSTANÁBAN UTÁNNA NÉZETT A FA ÉS SZÉN ÁRÁNAK: AZ SEM OLCSÓBB, ÉS MÉG ÖSSZE IS KELL VÁGNI VAGY VÁGATNI VALAKIVEL ÉS BEHORDANI A PINCÉBE ÉS MINDENNAP MÉG FÜTENI, MI MEG CSAK MEGNYOMJUK A GOMBOT ÉS MÁR MELEG IS VAN. A KÉNYELMET IS MEG KELL VALAMILYEN SZINTEN FIZETNI.ÉN TUDOK KÜLÖNBSÉGET TENNI A KÉT FÜTÉSI MÓD KÖZÖTT MERT 2001-IG FÁVAL FÜTÖTTEM ES EMELETRE HORDTAM FÖL A PINCÉBŐL A FÁT.PERSZE AZÉRT ÉN IS DRÁGÁNAK TALÁLOM A GÁZT.”
  • 30. Jobbos 2008. március 15. 13:08
    „A gázárakról egy idézet: "nem a zsömle kicsi, a pofátok nagy".
    Nem a gázárakkal van itt a baj, sőt nem is a vizitdíjjal, stb-vel, hanem a fizetésekkel.”
  • 29. Korrekt 2008. március 15. 11:33
    „Magyarország még nem érte el az átlagos EU gázárakat, söt messze van töle %-ban.

    Az meg nagy tudatlanságra vall ha valaki azt hiszi, hogy a mindekori kormány dönti el az az energia hordozó árakat.

    Ha a Németek vagy akár a Svédek az Orosz gázt egy csak egy bizonyos összegért kénytelenek árúlni, akkor otthon se nincs mit tenni.
    Arról meg nem is beszéljünk ha az EU-n bellül termelt árakról beszélünk.

    Spórólni kellene, nem az utcát füteni mint ezt a távfütési házaknál teszik.
    Nyugaton 21-22 fok a beállitott hömérséklet, otthon (Magyar) 26 fok körül van. Ez egy örületes pazarlás.”
  • 28. joco1 2008. március 15. 06:22
    „Kedves Jobbos és sz.jobbos reagálok a gázárát nem itthon és nem a szoc-lib .kormány határozza meg.De ha ugy gondoljátok , hogy nekik illene "árazni" akkor járuljatok hozzá, hogy adotokat "nagyon megemeljék".”
  • 27. load 2008. március 15. 02:20
    „Soma,
    Ha Gyurcsány diktálhatná a piaci energia árakat, hatalmasabb lenne, mint a szaudi sejk, Bill Gates, Abramovics, Putyin - vagy még folytathatnám - együtt véve. Mielött megvádolsz, hidd el, hogy nem a kedvencem.
    Ádert, meg Szijjártót kérdezd meg, hogy ők mit tettek volna Kina 12%-os éves fejlődése és növekvő energia éhsége, az olajár 20 dollárról 105 dollárra emelkedése ellen, és kivel fizettették volna ki a "nem lesz gázáremelés" költségeit, miközben a piaci gázár folyamatosan emelkedett.
    Ebben Lendvay, az MSZP, meg az elöbb emlitett urak egyaránt felelősek, mert ha egy 10 milliós ország parlamentjében éveken át az a legfontosabb kérdés, hogy a világpiaci ár miért annyi amennyi, akkor csak el kellene gondolkodni azon, hogy van-e egyáltalán választási lehetőségünk.”
  • 26. Soma 2008. március 15. 01:26
    „Hát akkor mégsem a szocik a hibásak? Ezért szavaztam ellenük? Akkor most mi lesz? Áder és Szíjártó fog tőlem elnézést kérni? /Jó, nevem, címem a szerkesztőségben/”
  • 25. load 2008. március 14. 23:06
    „Igen, de ne keverd az értéktőzsdét az árutőzsdével! Az árutőzsdén a termelés és a kereslet adja az árat és nem a "virtuális pörgés". A gáz és olajár pl. folyamatosan emelkedett az elmúlt 4 évben. Az utobbi kettőben jelentősen.
    Még emelkedni fog.
    Ha az amerikai gazdasági növekedés a választások után - esetleg - beindul, akkor nagyon.”
  • 24. kircs 2008. március 14. 22:22
    „to load01 & Csodabimbó: a játék az árfolyamokkal, ha van mit pörgetni nagy játék. De az egész börzésdi egy nagy virtuális játék. (Jó van némi direkt alapja, de gyakran nem sok.)
    A gázárral - egyetértve veletek -is ez a helyzet: felviszik, leesik, közben sokan kaszálnak.
    Politikusok, nemcsak magyarok, állítólag póker helett űzik a játékot. Csúnya, de csupán felnőttek a mi államfiaink az európai elithez. És beszálltak az energiabizniszbe. Mint Proudi meg a többiek.”
  • 23. load 2008. március 14. 21:21
    „Jó étvágyat!
    A Vikihez is, meg a lóhoz is.”
  • 22. Würfli Egon 2008. március 14. 20:55
    „Nálunk a húsboltban, azt mondják, aki nem eszi meg a romlott húst, nem azt jelenti hogy az illető vegetáriánus. Ily módon aki nem nem dől a jobb oldali egész pályás letámadásnak, az még nem baloldali.Szomorú , hogy a hozzászólók egy része úgy akarja kifejezni igazát, hogy pocskondiázza a vele egyet nem értőket.
    Húsz éve járhatunk, járunk nyugatra, van aki ott is dolgozik, de csak a szemetet tudjuk hazahozni, a kutúrát nem. Pedig ez csak a természetre igaz: amit találsz hagyd itt, amit hoztál vidd vissza.
    Ami a témát illeti, mindegy, hogy mibe kerül, mindegy hogy ki fizeti meg az árát, mindegy hogy hányan döglenek bele, de akkor is én legyek a király.”
  • 21. load 2008. március 14. 20:46
    „12. Agent
    Ebben tévedsz.
    A forint árfolyamát befolyásoló befektetői köröket egy dolog érdekli. A magyar gazdaság stabilitása. Vissza tudják-e kapni a pénzüket.
    Ennek ma legfőbb mutatója a konvergencia terv időarányos teljesülése. A népszavazással elúszott kb. 160 milliárd Ft. (erröl cikk itt:
    http://www.moderálva/penzugy/20080310/160_milliardba_is_kerulhet/
    ezt még kevéssé befolyásolja pénzügyileg. De a stratégiai tervezést illetően a befektetők már az őszi, másik (az egészségbiztosítási törvényt megsemmisítő) népszavazásra spekulálnak, ami ha hasonló eredménnyel végződik mint a március 9-i, a pénzügyi válságot is okozhatja.
    Attól meg a jóisten mentsen meg bennünket!”
  • 20. miracle 2008. március 14. 20:03
    „nagy buborgo
    Cserélj elemet a számológépedben:
    1000 m3 400 S, 1 m3 0,4S vagyis kevesebb, mint 100 Ft.”
  • 19. miracle 2008. március 14. 20:00
    „Örömmel látom, hogy már a jobbosok közül sem mindenki gondolja úgy, hogy az MSZP emeli a gáz árát...:)
    Bár még mindig sokan lovagolnak azon a bizonyos "nem lesz gázáremelésen", de ezek szerint egyesek már eljutottak odáig, hogy a gáz árát a termelő és a kereskedő emeli, a kormány meg kompenzál, ha tud.
    Ja, kivéve a fidesz szerint.”
  • 18. nagy buborgo 2008. március 14. 18:51
    „nem tudom de számoltam 400 doll. 1000 köbméter
    gázért nem semmi
    ez foritositva köbméterenként 412 ft akkor hogy is van ez”
  • 17. and 2008. március 14. 18:47
    „Csodabimbó! Sok minden igaz, amit írsz. Az olaj és a gáz ár tőzsdei mozgása közel sem azonos, hacsak a kettőt nem kötik össze megállapodással, előnyöket remélve.”
  • 16. Csodabimbó 2008. március 14. 18:01
    „Ahogy látom van itt félreértés bőven.. Először is a forint a népszavazás óta erősödött, nem is kicsit, 265-ről 258-ra.
    Aztán mi az, hogy ki kötötte azt a szerződést... Az olaj ár tőzsdei mozgását követi a gáz ára is, míg 2007 január elején 55 dodo volt az olaj és 6,2 a gáz, addig a mai napon 110 az olaj és 10,6 a gáz, az olaj 100%ot ment a gáz 70%ot. Az olajnak ez a mindenkori csúcsa, a gáz 2005 decemberében volt már 15 dollár felett is, így itt még nem is beszélhetünk eufóriáról. A képet valamennyire árnyalja, hogy ezen termékek dollár elszámolásúak és a zöld hasú egy év alatt mintegy 13%ot vesztett értékéből a forinthoz képest (190-165).
    A Mol meg úgy tudom egy nagy dologban trükközik, hogy az olaj csővezetéken érkezik hozzá, ő mégis közúti fuvarozással számolja el... ja és tényleg valamennyi különbség van az uráli és a brent kőolajárak között is, bár ezt mostanában nem figyelem.

    Sztem nálunk a legnagyobb gond a magas jegybanki alapkamat, de csak így tudnak a politikusaink egy egy mesterségesen szított forint hiszti után pár kontraktussal kamatkülönbözetre játszani, mert ezt bizony a felsőbb körökből sajnos sokan csinálják :(

    Kellek az ilyen figyelemfelkeltő cikkek, talán hozzájárul ahhoz, hogy az emberek egy kicsit fel tudjanak készülni és legyen némi fogalmuk, hogy a következő időszakban mire is számíthatnak.”
  • 15. Agent 2008. március 14. 16:09
    „Meg ugye orosz olajat és gázt vesz a MOL, de az üzemanyagárak már most, a gázárak a jövőben a világpiaci alapanyagárhoz lesznek belőve, holott az orosz alapanyag sokkal olcsóbb, így aztán könnyű milliárdos profitot termelni:)”
  • 14. gyakor 2008. március 14. 16:02
    „Hozzászólók! Nem tudja valaki- vagy nem emlékszik- hogy ki kötött olyan szerződést, amelyik az olajár világpiaci árának változása függvényévé tette a gáz árának változását? Meddig is?”
  • 13. Kiss Miska 2008. március 14. 15:58
    „Semmi gond újabb népszavazást kell tartani a gáz áráról is. Lehetőleg ingyen legyen az is! Egyébként ezek a MASZOPOSOK már megint nem a nép akaratát hajtják végre. A népszavazás arról szólt, hogy 2009. január 1-jétől ne legyen vizit- ágy- és tandíj! Állítólag ügydöntő volt a népszavazás és ott nem április 1-jéről volt szó! Lehet, hogy a FIDESZNEK még nem tűnt fel, hogy megint szabotál ez a Feri Barom?”
  • 12. Agent 2008. március 14. 15:36
    „"reálpolitikus":):):):)

    Nem a "népszavazósdi" miatt zuhant meg, hanem a jelenlegi kormányzati intézkedések miatt, amelyeknek "köszönhetően" népszavazásra került sor, a népszavazás pedig alkotmányos jog, meg persze a hülyének levés is:)”
31 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kisfaludy Napok 1120 résztvevővel

A megye 44 középiskolájából 1120 diák jelentkezett idén a térség legnagyobb kulturális… Tovább olvasom