Kisalföld logö

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 21°C | 34°C Még több cikk.

Olcsóbb autóval, mint busszal vagy vonattal

Győr-Moson-Sopron - Amikor az ember munkát keres, sok mindent mérlegel: mi éri meg és mi nem, milyen szempontból és hogyan. A Győrtől néhány tíz kilométerre lakók, akik a megyeszékhelyre járnak nap, mint nap dolgozni, és azok a győriek (merthogy ilyen is van szép számmal), akik elmennek egy-egy munkahely után vidékre, naponta szembesülnek az ingázás sokszor bizony áldatlan és a kifizetett díjért cserébe kapott méltatlan állapotaival.
Ha a száraz statisztikai adatokat nézzük, a megyében élő munkavállalók harmada nem lakóhelyén dolgozik, vagyis naponta tesz meg hosszabb vagy rövidebb utat a munkahelyéig és onnan haza. A legtöbben Mosonmagyaróvárról, Csornáról, Kapuvárról, Győrújbarátról, Nyúlról és Abdáról járnak el, míg az arányokat tekintve ugyancsak Abda és Győrújbarát vezeti a sort.

Miért nem olcsóbb a bérlet?

A munkába járás számításba jöhető eszközei a távolsági busz, a vonat és az autó. Tegyünk rövid kitérőt, s számoljunk kicsit. Ma, 2008 derekán elvileg egységes busz és vonat jegyárakkal kell kalkulálnunk. Jöjjenek velem egy képzeletbeli utazásra: augusztusban buszozzunk/vonatozzunk Győr és Mosonmagyaróvár között nap mint nap, szeptemberben Győrújbarát és a megyeszékhely között, október legyen a Kapuvár-Győr útvonal hónapja, novemberben pedig próbáljuk ki, milyen lenne a főváros és a kisalföldi megyeszékhely között ingázni.

Szóval, e havi munkánk a hónap húsz napján Mosonmagyaróvárra szólít minket. Ha augusztus elsején megvesszük a havi dolgozó bérletet (választásunk szerint a vonatra vagy a buszra), 24 ezer forintot kell fizetnünk érte. Ha kísérletezni szeretnénk, játsszuk el a saját és a jegypénztárosok örömére, hogy minden nap „retúr" jegyet kérünk 600 forintért. Gyors fejszámolás után kiderül, hogy egy húsz munkanapos hónapban egy fillért sem spórolunk, de nem is járunk rosszabbul, az eredmény ugyanúgy 24 ezer forint.





Ellenben egy 19, netán 18 munkanapos hónapban 600 vagy 1200 forinttal „rövidítjük meg" az állami vasutat vagy autóbusz társaságot. A magától értetődő kérdésre, miszerint nem úgy dukál-e, hogy a bérletesek kevesebbet fizessenek, mint a jegyet váltók, jön is rögtön az egyértelmű válasz: a bérlettel a kedves utas korlátlan számban utazhat a hónap során az adott távolságon belül.

Tehát, ha kedve szottyan szombaton, netán vasárnap kiruccanni Abdára, Lébénybe vagy újfent Mosonmagyaróvárra, nyugodt szívvel és a havibérlettel megteheti. Egyszer szívesen készítenék egy lakossági felmérést, hány naponta ingázó érez olthatatlan vágyat hétvégi kiruccanásra a már ismert vidéki munkaútvonal bármely állomására.

81 ezer forintból albérlet is kijön

Szeptemberi úti célunk Győrújbarát. A mindössze 13 kilométerre lévő településre eljutni, vagy onnan Győrbe közlekedni vonattal nem, busszal havi utazgatásért tizenötezer forintért lehet. Napi viszonylatban ez 375 forintot jelent oda, és ugyanennyit vissza.

A közvetlen gyorsvonat a Kapuvár-Győr közötti 46 km-es távolságot hivatalosan 42 vagy 50 perc alatt teljesíti. Késés hiányában napi kétszer 750 forintért, vagy havi 30 ezer forintért. Az elv itt is ugyanaz: húsz napi jegyárral egyenlő a bérlet ára.

Ezek után szerintem ne is nagyon akarjunk Pest és Győr között naponta ingázni. Nemcsak azért, mert korán kell kelni, és későn érünk haza, hanem mert egy havi bérlet árából egy kisebb albérlet simán kigazdálkodható. Sőt, 81500 forintból még a téli rezsi is kijön – akár Budapesten is.

Az igazi csavar azonban most következik. Csak a számokat írom sorban: 34 056, 9108, 39 600, 102 168. Nos, ennyibe kerül autóval a havi közlekedés Mosonmagyaróvárra, Győrújbarátra, Kapuvárra és a fővárosba. Ez a mai magas benzinárral (átlag 300 forinttal), normál fogyasztású gépkocsival (6,6 liter 100 kilométeren) és egy fővel kalkulált összeg. Elég tehát egyetlen útitársat szerezni, és vele osztozni a költségekben. Ha ugyanis a vonatbérlet mellé netán még helyi járatra szóló bérletet is vennünk kell (2000 és 4800 forint közötti összegért), máris a vonat és buszközlekedés költségével azonos áron akkor indulunk el és vissza, amikor akarunk, meg persze amikor a főnök akarja.

Nyolcvan százalékot téríthetnek

Érdekes, hogy pontos számításaink ellenére, akit lencsevégre kaptunk a vidéki buszpályaudvaron, kellemes tömegközlekedéses élményeiről számolt be.

Horváthné, aki Tarjánpusztán lakik, és Győrbe jár dolgozni, meg van elégedve a buszos közlekedéssel. Ő az, aki éppen a vasúttól pártolt el, és választotta az autóbuszt a napi ingázáshoz, mert nem talált csatlakozó helyi buszjáratot a vonat menetrendjéhez. A buszbérlet árát is megfelelőnek tartja, különösképpen azért, mert munkáltatója a törvényben előírtak szerint megtéríti az utazási költség nyolcvan százalékát.

Simon László Pannonhalma és Győr között ingázik. Az utazási idő 35 perc, ami szerinte körülbelül arányban áll a 20 kilométeres távolsággal. Ezen a vonalon jó a közlekedés, reggel a munkába járáshoz, és délután hazafelé is talál megfelelő járatot az utazáshoz. Költsége havonta 12 ezer forint, amelynek nyolcvan százalékát megfizeti a munkáltató.

Csánig Rita Lébényben él, és Mosonmagyaróváron dolgozik. Azt mondja, nem érné meg autóval utazgatni nap mint nap, főleg azért, mert a munkáltató külön buszjáratot biztosít a dolgozóknak. Ha ez nem így lenne, akkor is a busszal való közlekedést választaná, véleménye szerint ugyanis megfelelő a járatsűrűség, s a költség egy része is biztosan megtérülne.

Olvasóink írták

42 hozzászólás
  • 42. Kovács Péterné 2008. augusztus 22. 17:27
    „Cigánycsávo!!!!!!Az lyen emberek miatt megy tönkre az ország!”
  • 41. Magor 2008. augusztus 21. 16:04
    „A gumi gyártási éve rajta van a gumin. Ez a DOT szám. Az első kettő számjegy, hogy melyik héten, a másik kettő számjegy pedig az évszámot jelenti. (Pl.: DOT 0408= 2008 negyedik hetében készült.)”
  • 40. 1 hozzászóló 2008. augusztus 19. 08:37
    „"minden nap ,,retúr" jegyet kérünk 600 forintért. Gyors fejszámolás után kiderül, hogy egy húsz munkanapos hónapban egy fillért sem spórolunk, de nem is járunk rosszabbul, az eredmény ugyanúgy 24 ezer forint."

    A retúr jegy köztudott, hogy oda-vissza szól, tehát az napi 600 Ft. Az 20 napra számolva 12000Ft. Már is olcsóbb, mint az autó! És kevésbé balesetveszélyes!

    Sokan még azt is elfelejtik, hogy az úton sok őrült rohangál! Akik rengeteg balesetet okoznak! Amit a vétlen szerencsés esetben túl is él. De ekkor már lehet, hogy az autója totál káros lesz, amit senki nem fog neki újra megvenni.

    10-12 órás munka után nincs kedvük buszozni, de vezetni van kedve? Aztán majd egy pillanatra lecsukódik a szeme és már is balesetet okoz! Én ha fáradt vagyok, akkor még inkább a buszt, vonatot használom, mert így biztosan nem adok lehetőséget egy balesetre az úton. De sajnos a többi emberen a lustaság nagy úr!!!”
  • 39. Johnson88 2008. augusztus 19. 00:12
    „Kedves Autós!

    Nem tudom, honnan vette ezt a 27-30 ezer Ft-os MINŐSÉGI gumiárakat. Ha csak ezeket az árakat ismeri, akkor ajánlom Önnek a www.gumihaz.hu oldalt. Érdekes módon itt is talál MINŐSÉGI gumikat, akár feleennyi áron, és nem a raktár mélyéről vannak kitakarítva. Különben meg ez is egy h.lyeség, hogy a raktárból kitakarított több éves gumik kerülnek 15-20e-be. Nem tudom ezt miből gondolja, de nagyon téved. Egy gumis, kis- és nagykereskedésben egyaránt nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy évekig tartogasson gumikat, mert az, hogy foglalja neki a helyet, PÉNZ. Igen, tény, hogy vannak kiárusítások, SZEZONváltáskor, de biztos vagyok benne, hogy sehol nem fog találni olyan gumit, ami 1 évnél öregebb.
    Az, hogy itt emlegeti a 30e-s gumiárakat, csak a rongyrázásra jó. ...
    Az autót a 30es gumi sem fogja megmenteni a balesettől, ha baj történik. A gumi csak kis szerepet játszik egy balesetben, az esetek alig 10%-át, és azok is nagyon kirívó esetek.
    És az sem egy elhanyagolandó szempont manapság, hogy sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy 100-120ezer Ft-ért vesznek gumit az autójukra, meg persze van, aki mérlegel, és reálisan dönt, és azért nem költ ennyit rá. ....
    Különben ez a gumi téma magában is érdekes. Ha valaki vesz egy új autót, azon minőségi, az autóhoz legjobban megfelelő gumit adnak. Rajta van, máshogy nehéz lenne elhozni. Ha pedig valaki használt autót vesz, akkor is az esetek 90%ában az autót úgy adják el, hogy azon megfelelő gumik vannak. Amúgy meg az ember nem minden szezonban vesz új gumit az autójára (általános esetben). Tehát a gumikopásos dolog kicsit erőltetett.
    Elnézést, hogy hozzászóltam a témához, remélem, nem probléma.

    Üdv! Johnson88”
  • 38. cigánycsávó 2008. augusztus 18. 19:56
    „Én a kerékpárt javasolnám! Ez a legolcsóbb. Ha nagyobb útra vágyom, mondjuk Budapestre, akkor pedig igénybe kell venni a 90%-os kedvezményt, és ha valakinek nincs, akkor vegye elő arcképes vasúti igazolványát és hajrá MÁV!:)))))”
  • 37. B.4. 2008. augusztus 18. 18:51
    „Én három évig ingáztam Bp.-re naponta. Felváltva vonattal, illetve busszal, hogy kijöjjek a költségtérítésből és hogy ki is bírjam...
    No én tudnék mesélni az általános állapotokról...
    ...meg arról, hogy mi is éri meg.
    Röviden a lényeg:
    A MÁV és a VOLÁN (ha valaki kénytelen használni) valamint az utazgatás vadregényes körülményei, gyakorlatilag felőrlik az utazóközönséget, idegileg és egészségileg is!
    Sok sikert, kitartást és határtalan türelmet kívánok minden sorstársnak aki ebben a kalandban részesül. Hármasával éli az éveit!!!”
  • 36. LEHELKE 2008. augusztus 18. 17:38
    „SZERINTEM ELOBB-UTOBB KIFOGNAK ALAKULNI KISEBB SZEMELYSZALLITO TARSASAGOK ( KIS BUSZOKKAL ELOSSZOR, MAJD KESOBB NAGYOKKAL) ES SOKKAL OLCSOBBAN FOGNAK SZALITANI MINT A VOLAN ES A TOBBI CEG A LEPUKKANT BUSZOKKAL ! ELOSSZOR KI PROFITAK KELL ELCSALOGATNI AZ UTAZO KOZONSEGET. KENYELMES BUSZOKKAL. A SOFOROKNEK 8 ORAS MUNKAVISZONYAL ES MEGFELELO BERREL! A MASZEK TARSASAGOKNAK TERMESZETESEN LEHETNE MAS IRANYU SZOLGALTATASI TEVEKENYSEGE. PL! ISKOLA KIRANDULAS,TURIZMUS,CSOPORTOK LESZALITASA,STB.KEZDETBEN NEHEZ DE UTANA KIALAKULNA EGY VERSENYA SZALLITASI CEGEK KOZOTT ES IGY NEM TUDNANAK HATALMAS PROFITTAL DOLGOZNI ES A CEL TENYLEG AZ UATASOK SZALLITASA,KENYELME SZOLGALNA ! EZT NYUGATON TAPASZTALTAM ! LASD PL! GYORBOL -MUNCHENBE 50 EUROERT KISZALITANAK EGY KOZEPES MERETU BUSSZAL. AZ ARAT ELFOGADHATONAK TARTOM ! EZT KELLENE A KIS SZALLITO CEGEKNEK IS SZEM ELOTT TARTANIA.”
  • 35. Autós 2008. augusztus 18. 17:02
    „Kedves oldtrucker!
    Már írtam, hogy nem vitatkozom Önnel, de nem tudom megállni, hogy az okoskodására ne válaszoljak.
    Higgye el tudom az árakat. Ne jöjjön nekem olyan akciós árakkal, amik azért akciósak, mert a gumik évek óta egy raktár mélyén rothadtak! Ezek nem bírnak ki 30-35 000 km-nél többet. Nézze csak meg, ez évi - friss, tehát nem összeöregedett - minőségi 195/50R15 gumi 27 00,-, 30 000,- Ft/db. körül van. Autóra gumit nem a bevásárlóközpontokban és internetes akciókon célszerű venni, mert hosszú távon megéri. Mellesleg eredetileg 4,3 milliós hat éves autóm van, csak nekem ér annyit a saját életem és mások élete, hogy nem lefutott, elöregedett gumikkal járjak.
    Jó utat!”
  • 34. TB 2008. augusztus 18. 13:12
    „A tömegközlekedés esetleg addig éri meg (anyagilag), amíg az ember diák.
    utána már az autós utazás, mert:
    - kényelmesebb
    - gyorsabb
    - rugalmasabb
    - olcsóbb

    Nekem egyáltalán nem mindegy, hogy A-ból B-be hat órát vagy két órát utazom.”
  • 33. Magor 2008. augusztus 18. 10:32
    „Mirecle! Csak maganból indulok ki, hogy munkahely váltás miatt kénytelen vagyok napi 15 km- t utazni a munkahelyemre. Ha már van kocsink akkor azzal járok, mert drágább a buszbérlet mint az üzemanyag amit erre a célra tankolok. A barátomat is viszem, mert útba esik. Így mindenki jól jár, kivéve a Volán. Azért van pár dolog amiben igazad van. :) Mindenkinek szép hetet!”
  • 32. Cady 2008. augusztus 18. 10:01
    „Napi 2 órát buszozom. Diákként így jobban megéri, de ha nem lenne kedvezményem, elgondolkodnék az autós megoldáson. Nem fogok több milliós autót vásárolni. Jól néz ki, de mérlegelve a kiadásokat, jobban megéri egy olcsó, kis teljesítményű autó. Dolgoztam az Audiban, és megértem a dolgozókat. Csorna felé jó a buszközlekedés, annyi idő alatt van ott a busz, amennyi idő alatt helyijárattal a győriek hazaérnek. :)”
  • 31. miracle 2008. augusztus 18. 09:38
    „Magor az eszmefuttatás ott hibázik, hogy még a kocsivásárlás előtt illik átgondolni, hogy mennyi az annyi.
    Tetszik amúgy ez az aduász: hozzunk magunkkal még egy embert, aztán felezzük a költséget, máris milyen olcsó. Meg lehet nézni 10 kocsiból 9-ben csak a sofőr üldögel...
    Abba, hogy ha már meg van a kocsi úgyis fizetni kell ezt azt, hát hajtsuk, van valami. Ez legtöbbször abba ölt testet, hogy mennek vele ha kell, ha nem, el 10* a faluszéléig ott megfordul, meg át a szomszéd faluba, meg vissza, 2 sarokra a sarki boltba, naponta a Tesco-ba. Mellesleg van egy alternatíva, aminél biztos drágább: a gyaloglásnál, na nem a 20 km-nél, de pl Sopronban az autóval munkábajárók 50%-a negyedórán belül gyalog is a munkahelyén lenne. Itt biza a lustaság már nagyobb úr. Ami egyébként nekem tökmindegy, csak ne sírna mindig a szájuk a benzinár miatt...”
  • 30. oldtrucker 2008. augusztus 18. 07:47
    „Autós!

    Ha már annyira lovagolsz a gumiárakon legalább nézz utána annak , hogy mennyi az annyi.Ugyanis itt nem azokról az emberekről van szó akiknek 12-15milliós autójuk van (azokhoz is jóval olcsóbb).Ők nem tömegközlekednek!!!
    Egyszerű a dolgod kezednél a net!MIELŐTT ÍRSZ!”
  • 29. Magor 2008. augusztus 18. 07:25
    „Autósként jól tudom, hogy a kötelezőt, műszakit, zöld kártyát, teljesítmény adót akkor is fizetem ha tömeg közlekedek. Vagy arányosan osszátok el ezek összegét az egy év alatt megtett úttal minusz munkába járás, vagy felejtsétek el a szőrszál hasogatást! Akinak van kocsija annak (mivel már amúgy is fizet mindent) valóban akkörül van az üzemanyag mint a bérlet. De! Mint írja a cikk írója, elég egy embert szerezni magunk mellé... már csak a fele. Azért meg senki nem vesz kocsit havi 30 ezres törlesztésre, hogy munkába járjon vele kedves Miracle!”
  • 28. DP 2008. augusztus 18. 00:22
    „Jah, hát a buszos sztorihoz egyes emberek kultúrája is hozzájárul, hogy ilyenek a belső tisztasági körülmények!”
  • 27. Johnson88 2008. augusztus 18. 00:06
    „Jó Estét!

    Ahogy olvasom, nagyon komoly vita alakult ki a témával kapcsolatban, és néhány kommenten jót mosolyogtam. :-)
    Van aki, 35 perc alatt felér Budapestre. Ez tők jó! Gratulálok neki! Irigylésre méltó teljesítmény. Viszont én maradok a bő 1 órás útnál, függően attól, hogy hova megyek Pesten.
    Van akinek csak a 30ezer Ft-os gumi jó az autójára. A 15ezer ft-ost snassz feltenni, holott tudja ugyanazt a minőséget. Megsúgom: a két gumi között nincs olyan egetverő különbség, hogy érdemes lenne a 30ezrest rárakni. Tapasztalat!
    Amúgy meg maga a téma tényleg érdekes. Akinek több milliós autója van, az már csak snasszból is autóval fog járni dolgozni. Ha már fent tartja, akkor használja.
    Aki nem engedhet meg magának még egy 100ezres autót sem magának, az úgyis a buszt választja, lévén, rá vagy kényszerülve. Persze ez nem kritika akar lenni, mindenkinek más a lehetősége.
    A kérdés azok számára merül fel, akik olcsó, alsó, vagy középkategóriás autót tartanak fenn. Ebben az esetben a válasz egyértelmű. Ha már megvan az autó, természetes, hogy kihasználja az általa nyújtott lehetőségeket.
    Az autóval kapcsolatban érdemes megemlíteni mégegy FONTOS szempontot. Ha autóval megy az ember dolgozni, akkor össze tud kötni dolgokat. Mert délután eszébe jut, hogy: "Húúú ezt meg kéne venni, azt elintézni, stb..." Tehát tud improvizálni, munka után egyéb ügyeket intézni, rokonlátogatás, bevásárlás stb. Azért ez is fontos szempont. Hiszen a busznál, vonatnál ilyenekre kevés lehetősége van az embernek, meg van kötve a keze időpont, mozgás szempontjából! Tudom, 10 óra munka után nem biztos, hogy van kedve az embernek még a városban furikázni. De ez nem mindenkire igaz.
    Tény, egy autó vásárlása, üzembehelyezése, fenntartása költséges. De úgy gondolom, hogy a mai világban megvan a lehetőség arra, hogy aki elhatározza magát, az megtalálja a megfelelő ár-érték-arányú autót, ami nagyon sokat jelent a mai világban.
    Húh, jó hosszú hozzászólást sikerült összehozni! :-)

    Jó éjszakát! :-)”
  • 26. nem éri meg a tömegközlekedés:-((( 2008. augusztus 17. 23:01
    „Csak röviden:
    Sajnos valóban olcsóbb relatív viszonyításban az autó. Ha pedig a "környezettudatosan élni" a cél, akkor ez nagyon nagy kár.”
  • 25. Stewe 2008. augusztus 17. 19:02
    „Az előzőekben leírtakhoz néhány gondolat. Nem kell feltétlenül túldimenziónálni az autótartást. Azért mert sok új autó van az utakon és sok ember túlvállalja magát a hitelekkel, azért nem mindenki így gondolkodik. Ha az ember keres , talál magának 10év felett is normális tulajdonostól normális műszaki állapotban lévő szép autót százezrekért, aminek a járulékos költségei, mint teljesítményadó már alacsonyabbak, normálisan használva elfogadható fogyasztást produkál, és rendszeresen, apránként karbantartva nem viszi el a családi kasszát. Azt hiszem aki az autózás horribilis költségeiről beszél a hozzászólók közül, nem volt autótulajdonos soha. Nem imázs okokból kell autót venni, hanem az igényeink alapján. Járnék tömegközlekedéssel, ha ár-értékarányban megfelelő lenne a szolgáltatás színvonala, és sebessége. De ez nem így van jelenleg.”
  • 24. buszvezető 2008. augusztus 17. 18:35
    „Egy kis adalék a vitához:
    1. Nincs a CREDO buszokon klíma, csak szellőztető berendezés.
    (szerintünk sem a legjobb gép)
    2. A (helyi) buszok útvonalát, megállókat, járatsűrűséget az Önkormányzat határozza meg és nem a Volán társaság.
    3. A buszok 04.00-tól indulnak ki a telephelyekről és 23.00 -körül állnak vissza. Közben néhány perc kiállás van ezen idő alatt kell elég sok meghatározott dolgot elvégezni, illetve a kedves utasok által különböző helyekre begyömöszölt használt papírzsebkendőit és egyéb tárgyit eltávolítani. Nem beszélve a táskából kifolyó dolgokról....
    4. Nem reprezentatív felmérés szerint a helyi járatokon a nyári időben 70 % nyugdíjjas, 20 % középkoru (nő), a maradék diák...
    Természetesen nem a munkásjáratról beszélek.
    A jegyek árát gondolom meghatározza ingyenutazók és kevéspénzű diákok száma.”
  • 23. barokk 2008. augusztus 17. 18:31
    „Nem értem, hogy az Audi miért nem bérel buszokat a bejáráshoz, mint amit 1000 cég megtesz.”
42 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Dresch vasárnap

Pannonhalma - A Pannonhalmi Jazz Terasz rendezvény keretein belül a péntekre meghirdetett DRESCH… Tovább olvasom