Kisalföld logö

2017. 08. 23. szerda - Bence 14°C | 23°C Még több cikk.

Okosbuszok: mit jelentenek a különböző kiírások? Kinek a hangján szólal meg a totemoszlop?

Összegyűjtöttük a győri totemoszlopok és a jegykiadó automaták jelzéseit és érdekességeit. Az interneten is figyelhetjük, hogy melyik utcában és hol tart a kiszemelt járat.


Már jócskán volt időnk kipróbálni és megszokni az intelligens közlekedési rendszert, melyet Győrben és Sopronban is üzembe helyeztek tavaly. Jegykiadó-automaták, illetve digitális menetrend segíti az utasokat a városi közlekedésben.

Ennek ellenére mégis felvetődnek bizonyos kérdések. Például: "Mit jelent a felkiáltójel az érkezési idő mellett?" vagy "Mit jeleznek pontosan a kisebb, illetve a nagy világító ledek a menetrendtáblán?

További érdekességekről is információt kaptunk. Például arról, hogy kinek a hangját hallhatjuk a hangos utastájékoztatóban?

A rendszer technikai adottságairól a gyoribuszok.hu weboldal szerkesztőjétől és a Kisalföld Volán Zrt-től kaptunk érdekes válaszokat.

Mindezek ismeretében teszteltük a berendezéseket.

Elindultunk egy rögtönzött városi buszozásra, melyet úgy terveztünk meg, hogy minden újdonságot módunkban álljon kipróbálni. Elsőként - értelemszerűen - a jegyautomatákat néztük meg, méghozzá a Honvéd ligeti megállónál.

A buszon váltott vonaljegy már 400 Ft

Készenléti állapotban tetszetős fotók váltakoznak a berendezés képernyőjén, bemutatva ezzel Győr legszebb arcát. A masina bankjegyet, érméket és bankkártyát is elfogad fizetőeszköz gyanánt. Mi az utóbbi módszert választottuk.


Az egy útra szóló menetjegy 230 forintba kerül. Amennyiben csak egyszeri utazásra készülünk, semmiképp se hagyjuk a jegyvásárlást az utolsó pillanatra, azaz ne a buszon váltsuk meg, mivel így közel a dupláját fizethetjük a tarifának.

Nem bonyolult, de elsőre nem is könnyű kezelni a berendezést.
Nem bonyolult, de elsőre nem is könnyű kezelni a berendezést.

Miután az automata kidobta a jegyeinket és bérleteinket, szemügyre vettük az új rendszer talán legérdekesebb és leglátványosabb elemeit: a totemoszlopokat. A felső kijelzőről leolvashattuk például: "a következő 1-es járat 9 perc múlva érkezik."

Nincs felkiáltójel a számadat mellett. Ebben az esetben gyakorlatilag percre pontosan a kiírt időre érkezik a busz.

A 23-as mellett azonban 8! jelzésl átható. Ebben az esetben a berendezés a statikus, általános menetrendi adatokat mutatja. Ilyenkor kisebb nagyobb eltérésekre kell számítani. (Talán a délutáni csúcsforgalom miatt, de a busz tényleg késett 3-4 percet.)

Fotók: T.Zs.
Fotók: T.Zs.

A számadat mellett kis kacsacsőr alakú nyíl jelenik meg, amikor az autóbusz a megállóba érkezik. Erre is láthattunk példát: a fenti fotón látható "<1" jelzésre - miután elkészült a kép - a 11-es járat valóban beállt a megállóba.

Az oszlopok oldalán látható menetrend sem a megszokott. Beépített ledsorokat láthatunk: a nagyobb ledek mindig annak a megállóhelynek a neve mellett villanak fel, ahol az autóbusz éppen tartózkodik.

A két megálló közé ékelt kisebb lámpák pedig akkor gyúlnak ki, amikor a jármű a két megállóhely között tartózkodik, azaz úton van.


Később egy másik megállóban azt tapasztaltuk, hogy az összes járat ideje mellett felkiáltójel világított és valamiért a menetrendtáblák sem világítottak, ám öt perc múltán "megjavult" a berendezés.

MIután megérkezett a jármű a megállóba, kis autóbusz ikon jelent meg a jelzése mellett.
Miután megérkezett a 23-as, kis autóbusz-ikon jelent meg a jelzése mellett.

Az oszlop egyébként folyamatosan ad hangos utastájékoztatást is. Szinte megállás nélkül "harsogta": `a következő´, `járat elhagyta a megállóhelyet´, `érkezése 10 perc múlva várható´."

A vakok és gyengénlátók dolgát az is megkönnyíti, hogy az autóbuszokon van egy külső hangszóró. Így amikor megérkezik az állomásra, bemondja saját járatszámát. További segítség, hogy a megállókban fehér, bordázott csíkos kövezetet fektettek le.

A totemoszlopok a vandálok ellen védve vannak. Erőszakos érintkezés esetén hangos figyelmeztetést ad. A beépített kamera rögzíti az eseményeket, így könnyen azonosítható az elkövető.

Egy korábbi riportunk alkalmával megtudtuk, hogy a gépjárművezetőknek nem vonja el a figyelmét autóbuszon elhelyezett berendezés, mivel ezek automatikusak, így nem igényelnek beavatkozást vagy esetleges gombnyomkodást minden egyes megállónál. A fedélzeti berendezés ugyanakkor jelzi a sofőrnek, ha késésben van vagy túl korán érkezik valahova.

A gyoribuszok.hu oldal szerkesztőjétől megtudtuk azt is, hogy a hangos utastájékoztató Mokos Tibor, a Pécs TV egyik munkatársa hangján szólal meg.

A hangszóróknak egyéb szerepük is van a buszokon. A forgalomirányító központ beszélhet a sofőrrel és az utasokkal.

Felszálltunk az éppen érkező 7-es autóbuszra, hogy az utasok szemszövégből is megtapasztaljuk, mi változott a járművek belterében. Kijelzőkön láthatjuk, hangszórók segítségével hallhatjuk is, melyik megálló következik.

Fotó: gyoribuszok.hu
Fotó: gyoribuszok.hu

A neten is lehet követni a buszok mozgását

A járatok érkezéséről akár otthon, az interneten keresztül is kaphatunk információkat. A Kisalföld Volán honlapján - jobb oldalt - az Online utastájékoztató dobozban kattintsunk a térképre!


A felugró oldalon lévő keresősávba beírhatjuk a kívánt járat számát. Például 14. Ezután kattintsunk a listán megjelenő valamelyik linkre. Beírhatjuk a megálló nevét is, a térképen rákattintva pedig megjelennek az érkezési idők.

Korábban megtudtuk, hogy hasonló rendszer kiépítésére a helyközi közlekedésben is vannak kilátások, ám ehhez komoly anyagi háttér is szükséges, melyet a busztársaság önerőből nem tud fedezni.

Videó: gyoribuszok.hu

Olvasóink írták

26 hozzászólás
12
  • 26. antiKV 2012. január 27. 07:59
    „Az érmevizsgálójukat nem ártana átnézni mert apróból csak kis szerencsével sikerül jegyet váltani.”
  • 25. elemér 2012. január 26. 22:05
    „A technika az fejlödik, de van egy pofon egyszerü megodás ami régi technika és tuti ma. Ugyhivják hogy SMS. Nemkell se jegyváltó, se totemoszlop, se wapos telefon, se internet. Beüti a számot a buszmegálónál SMS a mobilon. Igy megveheti a jegyet és megkapja mikor érkezik a busz. Ha tudja a számot azt bárhol és bármikor beütheti. Ez ingyenes software mint a Google. Ezt ajánlom Györben is.
    http://www.youtube.com/watch?v=fO9quSpOtNc”
  • 24. bert102 2012. január 26. 21:56
    „"A gyoribuszok.hu oldal szerkesztőjétől megtudtuk azt is, hogy a hangos utastájékoztató Mokos Tibor, a Pécs TV egyik munkatársa hangján szólal meg."

    Érdekes...nekem tisztára Rupnik Károly színművész Úr hangja...”
  • 23. Jannus 2012. január 26. 21:35
    „Megmondó: 1000 köszönet. A totemek belsejéről is jó lenne pár kép meg leírás.
    Hadvezér: Elektrotechnikus vagyok és nagyon érdekel eme rendszerek működése. Remélem nem a sokszor a pocsékságáról tanúságot adott TRÉKOM hálózatán megy a rendszer. Mert TRÉ-ék az én szemembe annyit se érnek mint 5 ft”
  • 22. bojtár 2012. január 26. 19:40
    „nemsokára az lesz a cikk,hogy miből mennek a buszok nem,hogy ki beszél a terminálon,tessék csak várni 1-2 évet”
  • 21. kurbli 2012. január 26. 18:40
    „10. Tündenéne, ne aggódjon, nem értettem félre.

    17-nek, már működik wapon, és neten is.
    http://wapgyor.kisalfoldvolan.hu/
    http://webgyor.kisalfoldvolan.hu/”
  • 20. generális 2012. január 26. 18:29
    „Nos az új okos rendszer nem rossz, lassan beépül a mindennapjainkba, de kérdem én a rendőrség miért nem figyel arra, hogy a buszmegállókba rendszeresen személyautók állnak, így a buszok be sem tudnak állni!?”
  • 19. megmondó 2012. január 26. 17:30
    „Jannus!

    http://www.gyoribuszok.hu/gyoribuszok/Kepek/album/GYOR/Korkepek,%20esemenyek/UTASTAJEKOZTATO-FORGALOMIRANYITO%20RENDSZER%20GYORBEN/index.html

    Említetted hiányodat a fedélzeti GPS készülék és a számítógép képeiről. A fenti link alatt megtalálod ezeket is. A képek feliratozva vanak, hogy mit látsz rajta!”
  • 18. Szerén 2012. január 26. 15:35
    „Nagyon jó, hogy ilyen redszert vezetnek be!
    A vakok és gyengénlátók sajnos eddig sem tudtak könnyen közlekedni, ha a sofőr nem a táblánál állt meg.
    Úgy gondolom, mindenkinek be kell tartani a szabályokat, akkor működni fog.
    Egy félelmem azért van! Nehogy idő előtt "inteligens " honfitársaink megrongálják!
    Remélem kamera is be van építve!”
  • 17. mitzekatze 2012. január 26. 15:22
    „Elemér: Londonban emlékeim szerint már 1995-ben is kártyás rendszer volt. Valami ehhez hasonló masinából lehetett jegyet venni, mint a most nálunk újdonságnak számító totemoszlopok. A párizsi metrojegy is hasonló volt már 1997-ben. De kehet korábban is, csak én épp akkor jártam ott.

    Mindenesetre szerintem jó dolog. Még nem próbáltam ki az új rendszert itt Győrben, csak elsétáltam egy busz mellett, ami "beszélgetett" a megállóban, tényleg jó hangos, de legalább jól érthető és hallható, ha más egyéb zajforrás is van a közelben. A totemoszlopokat is csak messziről láttam, de hamarosan megismerkedek velük az üzemanyagok magas árának köszönhetően. Hozzáteszem, ez is jó dolog, mert éjjel-nappal működnek. A környékünkön lévő trafikok és egyéb jegy és bérletárusító helyek reggel még nincsenek nyitva, dél körül ebédelnek és azért nincs nyitva, ha meg délután van, akkor meg azért nincs nyitva. Szerintem sokan kitalálják, hogy melyik városrészben lakom. :)

    Egyébként várható, hogy pl telefonon is nyomon lehet követni, hogy hol tart épp egy járat??? Pl. android-os alkalmazásra gondolok.”
  • 16. elemér 2012. január 26. 14:40
    „Technikailag Google térkép van, mert ezt használja a világ a busz és vonat stb. közlekedésre. Ilyesmire tervezték mert jó az interface. Miért jó a Londoni példa ? Azért mert nemkell tökölödni a jegyért az automatánál vagy a buszon, vagy ahol azt árulják. Aztán más elönyei is vannak.”
  • 15. Mankapunka 2012. január 26. 14:10
    „Jannus
    GPRS rendszer van.

    Oszlopok meg 380 Voltról mennek,és ha áramszünet van,akkor nem működik.”
  • 14. Hadvezér 2012. január 26. 14:05
    „Minek neked az Jannus?”
  • 13. Jannus 2012. január 26. 13:52
    „Nekem mint műszaki embernek a technikai háttéről szóló információk hinyoznak a cikkből. Pl hogy áramot miként és hogyan kap, ha elmegy a hálózat akkor élve marad-e vagy süket lesz, mivel kommunikál a tábla a központal (GSM,GPRS,WLAN optika,) ha GSM melyik szolgáltató adja a hátteret. Lehetnének képek a fedélzeti berendezésekről, persze nem madártávlat hanem közeli jól látható(itt magáról a számítógépről nem a tábláról), illet a tábla beljese is érdekelne,na meg persze a központi szerverterem is. Ezeket nagyon hiányolom a gyoribuszok.hu -ról.”
  • 12. G.B. 2012. január 26. 13:19
    „Nektek semmi sem jó!!! ( Tisztelet a kivételnek ) Aki egyből csak fikázni tud, az mennyen a .... Vagy mennyen gyalog, biciklivel, netán autóval! Nyilván egy új rendszernek még mindenki meg nem szokja vannak hibái! De könyörgöm, amikor azt tapasztalom, hogy bármi újítást próbál bevezetni a KV. Zrt a Tisztelt utasoknak, egyből megy a fikázás, köpködés hát elgondolkodom azon, hogy miért törik magukat a vezetők!? Máshol is elmennek a régi buszok utastájékoztatás nélkül, itt is tökéletes lenne! Jaa... csak akkor meg az lenne a baj, hogy miért nem újítanak! Kapjanak már azok a fejükhöz akik nem tudnak örülni az újnak! A legszebb mikor azok reklamálnak akik ingyen utaznak! Na az nálam a kedvenc :D
    Ismétlem, tisztelet a kivételnek!!! Belőlük is van azért nem kevés!!
    Ui: Tündenéne (7) utolsó zárójelbe tett mondata nagyon igaz, főleg a vége, hogy a sofőr lenne a bunkó! Ha az utas is felfogná, hogy hiába állt be a másik busz mögé a neki jó járat, megvárja míg elmegy és beáll rendesen és akkor száll fel, biztosan nem maradna ott senki! ( Bár teszem hozzá, hogy anno direkt az ilyenek miatt csináltak pl két megállót a Honvédligethez... na mind1 ezt most visszacsinálták, ezt kell megint megszokni! )”
  • 11. Tündenéne 2012. január 26. 13:04
    „9. Dwatson 2012.01.26. 12:38

    Ezért hasznos, hogy magán a buszon is van hangos tájékoztatás, mielőtt felszállna az utas.
    Amúgy a 17-esnek pont az előbb általam kérdezett szabály szerint elöl is meg kellene állnia, nem?”
  • 10. Tündenéne 2012. január 26. 13:01
    „8. kurbli 2012.01.26. 12:28

    Ööö remélem, nem értette félre, nem én gondolom az adott sofőrről a rosszat (a "b.nkó"-t).
    Én általában második buszos szoktam lenni :) úgyhogy hol így, hol úgy sikerül felszállni, legtöbbször még ott, és utána már nem is nagyon van maradék várakozó a megállóban. Amúgy köszönöm a választ!”
  • 9. Dwatson 2012. január 26. 12:38
    „A vakokat,tapasztalatom szerint inkább félrevezeti,mint segíti a totemoszlop.Például reggel a Hunyadi utcában 6 óra 50-kor azt mondja az oszlop hogy a következő 1-es busz két perc múlva érkezik,amikor már bent áll a megállóban,ha meg együtt érkeznek a kettessel,akkor az egyes mögötte áll meg,de az oszlop meg azt mondja hogy a következő egyes járat megérkezett.A képen látható megállóban meg nem is az oszlopnál áll meg a 17-es,hanem a dupla megálló hátsó részén,pedig ezzel a járattal közelíthető meg a vakok Szigeti Attila utcai rehabilitációs központja.”
  • 8. kurbli 2012. január 26. 12:28
    „7. Tündenéne!
    A "szabál az szabál", és úgy szól, a második is kinyitja az ajtót, ha felszálltak becsukja, és előre gurul a megállóhoz, (független, totem, vagy tábla) és ha van ott várakozó utas, ajtót nyit újból. Persze, ha valaki erre akar felszállni. A harmadik már nem nyithat ajtót!!! Hiába jönnek oda 25-en, akkor sem. Lehet b.nkózni, (mindenki saját magát minősíti vele) senki se mondta a 25-nek, hogy menjenek oda. A harmadik "nincs a megállóban" még, ugyan annyi, mintha a Baross hídon engednék valakit felszállni.
    Tudom, most majd jönnek, hogy... tegnap ez kinyitotta, tegnapelőtt az is kinyitotta, elhiszem, minden munkahelyen vannak, akik nem sokat törődnek a szabályokkal, de mindenki a saját bőrét viszi a vásárra.

    "Az utas nyugodtan várja meg a megállóhelyen, míg a busza odaér és sorra kerül."
    Egyetértek, itt a pont!”
  • 7. Tündenéne 2012. január 26. 12:04
    „Nekem tetszik az utastájékoztató rendszer, néha a buszon kicsit hangos, de legalább van :)
    Viszont én is kérdeznék valamit Kurblitól (vagy más buszvezetőtől): a Városházánál (gondolom talán más megállókban is) az az újdonság, hogy minden busz a "totemoszlop" (miért ez a neve, érthetetlen) közelében áll meg, ha több busz jön egyszerre, akkor a hátsók elvileg megvárják, hogy a többi elinduljon, és ott IS megállnak. Ezzel ellentétben az én tapasztalatom az, hogy a hátsó buszok ott hátul, a másik busz mögött megállnak, kinyitják az ajtót, a várakozók ettől megijedve odarohannak, aztán utána már esetenként nem is áll meg előbbre, hanem simán kimegy a megállóból. Ha sokféle várakozó van, lehet hogy nem is látják a hátsó busz(oka)t. Nem lehetne vajon azt a megoldást ténylegesen is bevezetni, hogy ne csak hátul nyisson ajtót a sofőr, hanem ha előbbre gördül, ott is adjon egy lehetőséget? :)

    (Hozzáteszem, hogy ezt az utasoknak is be kéne tartaniuk. A sofőr nyilván kinyitja az ajtót, ha látja, hogy huszonöten odaállnak az ajtaja elé, hiába áll hátul, mert ha nem tenné, még ő lenne a b.nkó... Az utas nyugodtan várja meg a megállóhelyen, míg a busza odaér és sorra kerül.)

    5. elemér 2012.01.26. 11:19

    Ennek meg mi köze a cikkhez???”
26 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két autó ütközött Győrben - fotó

A győri tűzoltóság melletti körforgalomban két autó ütközött kedden délután. Tovább olvasom