Kisalföld logö

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 9°C | 14°C Még több cikk.

Nyolcvanöt diófát vágtak ki egy kerékpárút miatt

Győr-Moson-Sopron - Mosonmagyaróvár és Rajka között kerékpárutat építenek. A Mosonmagyaróvár melletti két kilométeres távon döbbenetes látvány fogadja az arra haladókat: a kivágott fák sorban fekszenek az út szélén" – írta olvasó-tudósítónk, Pintér Tibor. Utánajártunk.

 „Miért kellett kivágni 73 ép, egészséges fát (termő diófát)? Nem lehetett volna egy méterrel odébb kimérni az utat? Egyébként is kerékpározni árnyékos úton sokkal kellemesebb (lenne). Hiába mondják a felelősök, hogy ültetünk majd új fákat, abból 20–40 év múlva lesz a most kivágottakhoz hasonló fasor. Ki a felelős ezért a természetkárosításért, -csúfításért?" – kérdezi olvasó-tudósítónk, Pintér Tibor.

A kisalfold.hu megkérdezte a fák kivágásáról a Győr-Moson-Sopron Megyei Állami Közútkezelő Kht.-t. Juhász Judit, a kht. munkatársa arról tájékoztatott, hogy  85 fát termeltek ki az út mellől a kerékpárút megépítése miatt, ezeket 350 fával pótolják.

Kalincsák István, Mosonmagyaróvár Városfejlesztési és Fenntartási Osztályának vezetőjét is megkérdeztük az épülő kerékpárútról és a fakivágásokról. Az osztályvezető elmondta, alapos és gondos tervezés után jutottak arra a döntésre, hogy az érintett szakaszon ki kell vágni a diófákat. Szinte minden fáról külön egyeztetett a mosonmagyaróvári önkormányzat a terület és a fák jelenlegi tulajdonosával, a Magyar Közút Kht.-val. (A területet a város önkormányzata megvásárolja.)

A fák ágait az épülő kerékpárút miatt csupaszítani kellett volna, de a döntésnél sokat nyomott a latban az is, hogy a diófák szétterülő gyökerei hamar tönkretették volna a kerékpárút burkolatát – példaként említette Kalincsák István a Fertő tó környékén épült kerékpárutakat.

A kivágottak helyére 15 méterenként ültetnek 3 éves fákat. A lefelé nyúló gyökerű, árnyat adó fajtájú fákat szakember választotta ki.

A kerékpárút építésére 155 millió forint EU-támogatást nyert pályázaton Mosonmagyaróvár önkormányzata, az önrész 17 millió forint. Az út része lesz az EuroVelo-hálózatnak, ezért szigorú szabályok vonatkoznak rá. Út menti kerékpáros-pihenőhely kialakítását is tervezi a város.

Olvasóink írták

  • 7. Taiga 2008. november 03. 22:54
    „Kedves Pancser azok a fák amiket kivágtak 45 évesek voltak. Ebből az következik, hogy 45 évet kell várni arra hogy többé-kevésbé azonos méretet érjenek el (azonos esztétikai értéket) az újak. Sajnos előre láthatólag már nincsen ennyi időm hátra, viszont szívesen kerékpároztam volna én is a fák "árnyékában". Egyébként visszatérhetünk a témára akkor amikor a pótlás elkészült. Fogadok hogy egy tájidegen fafaj lesz a nyerő. A tippem az ezüst juhar. A természetes rendszereket ne keverjük bele, ez itt nem erről szóló történet. Éljenek a fák majd szerintem is legalább 100 évig, bár szegény diófák is megérték volna a 145 évet.”
  • 6. pan.cser 2008. október 15. 08:18
    „Szerintem, ha mindenki beleszólhat, az indulatoktól nem lehet tisztán látni. Nem kell félni egy fakivágástól akkor, ha a helyükre újak kerülnek. Szebb lesz az a környék, mint valaha volt. Higgyék már el! Az utódokra is kellene gondolni, hogy az üssze vissza rendszertelenül burjánzó régiek helyett, szabályosan, tetszetősen ültetett fák alatt lehet majd kerékpározni. Matriné még a ragyogó déli napot is feket lyuknak látja, ő már csak ilyen. A vadgazdálkodó agrármérnöknek tudnia kellene valami alapvetőt: ezen a földrészen, MO-on úgyanúgy alig vannak eredeti természetes rendszerek. Amit ma látunk az többnyire direkt, vagy közvetve emberi kéz műve. Nincsen abban semmi rossz, ha az egyik mesterséges környezetet egy másikra cserélünk. Itt is ez történik, nem a természetbe avatkoztak bele, csak bútorokat cserélnek, újabbra, fiatalabbra, az emberi szemnek teszetősebbre. Éljen a kerékpárút és a sok új csemete legalább 100 évig!”
  • 5. matriné 2008. október 15. 07:52
    „Szerintem, mint mindig ez a vagyoni érték (a diófák ára) is magánzsebbe vándorol és ez nem véletlen e rendszerben! Főleg ott, ahol nem bűncselekményként értékelik e pusztítást!”
  • 4. Fázós 2008. október 14. 22:26
    „Ki fogja eltüzelni a faanyagot, ill. van-e lehetőség vásárlásra, esetleg a város a rászorulók téli tüzelőjéhez kíván hozzájárulni a kivágott fákkal?”
  • 3. Korrekt 2008. október 14. 22:00
    „Az értelmes választ megkapták, itt jön:>>

    >>>A fák ágait az épülő kerékpárút miatt csupaszítani kellett volna, de a döntésnél sokat nyomott a latban az is, hogy a diófák szétterülő gyökerei hamar tönkretették volna a kerékpárút burkolatát - példaként említette Kalincsák István a Fertő tó környékén épült kerékpárutakat.

    A kivágottak helyére 15 méterenként ültetnek 3 éves fákat. A lefelé nyúló gyökerű, árnyat adó fajtájú fákat szakember választotta ki.<<<”
  • 2. egy óvári 2008. október 14. 19:32
    „Hova tűnt a többi hozzászólás?!
    Egyébként a Kisalföld 3.000 Ft-ot fizetett a beküldött képért.
    Akkor most miért törölték az egész eddigi fórumot?
    A Taiga-hoz szóljon a Kalincsák Úr vagy a többi nagy zöld ott benn a Hivatalban,ha értik miről szól a hozzászólás.
    .”
  • 1. Taiga 2008. október 14. 10:50
    „Egyszerűen döbbenetes az a pusztítás, amit itt véghez vittek. Harminc éve járok ezen az úton kerékpárral és kocsival is, összeszorult a szívem a mikor megláttam mit műveltek ezek a BARBÁROK. A bicikli út szükséges de jobb megoldás is lett volna pl. Török Lajta partján.

    A süketelése az illetékeseknek egyszerűen felháborító. Azt állítják faegyedenként egyeztettek. Lefelé hatoló gyökerű fákkal cserélik le a diófasort.

    A nagy tervezés és egyeztetés nem a fák érdekében történt az úgy biztos, ahogyan most itt gépelek.
    Ha vették volna a fáradtságot és kinyitottak volna egy szakkönyvet, pl. Gencsi -Vancsura Dendrológia c. könyvét (Egyetemi erdészképzésünk bibliája) Ott a 311. oldalon elolvashatták volna a Közönséges dió fejezetben, idézem: Gyökérzete vastag karógyökér, melyet időskorban is megtart, de néhány oldalgyökeret fejleszt. 312. oldal: Megsértett gyökerét sem képes regenerálni, 314. oldal: Jól árnyékol, szélesebb utak mentén sorfának is alkalmas. Szőlők, gyümölcsösök, mezőgazdasági ingatlanok szegélyezésére, mint kettős hasznosítású fafaj telepíthető.

    KÉRDEM ÉN: miért kell egy lefelé törekvő gyökerű fafajt lecserélni egy ugyan ilyen tulajdonságúra. Tisztán világosan olvasható a fenti idézetben, hogy az építéskor (bicikliút) levágott egy-egy oldalgyökér fa életét nem különösebben zavarta volna (karógyökér látja el a fát elsősorban, amely lefelé tör) a bicikliutat pedig nem tette volna tönkre, mivel nem tudja regenerálni azt a fa.

    KÉRDEM ÉN: Az a fafaj, amely kifejezetten alkalmas utak melletti telepítésre ill. mezgazd. területek szegélyezésére (itt alapvető szükséglet, hogy a mezgazd. művelést ne akadályozzák a felszín alatt futó gyökerek, ezek a bicikliutat sem tették volna tönkre, mivel nem léteznek) miféle más alkalmasabb fajra lesz cserélve. (felteszem a nagyanyám annak a terméséből nem fog diós kalácsot sütni, sem pedig a fél Óváré)

    KÉRDEM ÉN: Ki zsebeli be a 85 fa faanyagának árát, mert valljuk be nem tűzifa lesz belőle. Vagy talán felhasználják az építési költségek csökkentésére??? A dió fája az egyik legértékesebb bútoripari nyersanyag hazánkban. Nem utolsó sorban fafaragók kedvenc nyersanyaga. EBBEN AZ ESETBEN ELHISZEM HOGY FAEGYEDENKÉNT VOLT AZ EGYEZTETÉS A LEENDŐ FELHASZNÁLÓKKAL. A kiásott tuskók fájáért (diógyökér) mindent megadnak a fegyvergyárak (vadász) mert manapság egyre nehezebb hozzájutni. Ha bekopogtatnék Ausztriában pl. Ferlach-ban, hogy van 85 diótuskóm, nem üldöznének el, sőt valószínűleg nagyon vastag pénztárcával távoznék.

    Egy agrármérnök, vadgazdálkodási mérnök, Tisztelettel.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Együttműködik a főapátság és a Rába

Pannonhalma - Együttműködési megállapodást kötött egymással a győri Járműipari Holding Nyrt. és a… Tovább olvasom