Kisalföld logö

2017. 01. 21. szombat - Ágnes -9°C | 1°C Még több cikk.

Nem szoktuk meg a lámpás körforgalmat

Győr - Két év telt azóta, hogy átadták Győr jelzőlámpás körforgalmait, de úgy látszik, ennyi idő sem volt elég az autósoknak. Igen csekély mértékben csökkent a balesetek száma, de ma is messze ez a két „legidegbajosabb" pontja a megyeszékhelynek.
Magyarország első körgeometriás csomópontja volt a Szigethy és a Fehérvári út találkozásánál működő lámpás körforgalom. Ezt 2006 júniusában adták át, majd szeptemberben követte az Árkád mellett található, bonyolult kereszteződés. A „bonyolult" szó persze relatív, hiszen valójában körfogalmakról és párhuzamos közlekedésről beszélünk, márpedig a KRESZ egyik fogalmat sem hallgatja el a vezetők elől. Mégis nagyon sok a baleset, csekély mértékben javult csak a statisztika két év alatt, jóllehet volt időnk megszokni ezen új csomópontokat. A baj okozója nem a pirosra váltó lámpa, mint azt kezdetben gondolhattuk volna, hanem kizárólag a hirtelen sávváltás és ezzel együtt a betartatlan követési távolság.

Abban mind a rendőrség, mind az útkezelő szervezet egyetért, hogy a körgeometriás csomópont kitűnő megoldás a forgalom elvezetésére, már csak az autósoknak kell osztani ezt a nézetet. Ugyanis az nem vitás, hogy ezekben a kereszteződésekben történik a legtöbb baleset, s a két pont közül is az Árkád melletti a „fő bűnös": eddig 91 koccanáshoz kértek ide rendőrt 2006 szeptembere óta. A Szigethynél egy fokkal jobb a helyzet, ott 70 baleset történt a 2006 és 2008 júniusa közti időszakban. Igaz az is, hogy itt egyik ütközés sem járt sérüléssel, míg az Árkádhoz kétszer is kiment a mentő az első félévben, egyvalakit pedig éppen a napokban szállítottak kórházba. Összesen tehát 161 baleset történt a két helyen – tudtuk meg Sólyáné Farkas Friderika alezredestől, a Győri Rendőrkapitányság közlekedési osztályvezetőjétől.

Az autósok még mindig nem a megfelelő sávba hajtanak be, utána megijednek, s ahelyett, hogy még legrosszabb esetben is csak egy kört tennének, inkább óvatlanul rántanak a kormányon vagy pedig lefékezn
Az autósok még mindig nem a megfelelő sávba hajtanak be, utána megijednek, s ahelyett, hogy még legrosszabb esetben is csak egy kört tennének, inkább óvatlanul rántanak a kormányon vagy pedig lefékezn

Nem kell mondani természetesen, hogy ezek az adatok nem tartalmazzák az olyan eseteket, amikor nem hívnak rendőrt a felek.
A csekély javulást nehéz érzékelni, mivel e körforgalmak még csak egyetlen teljes évet értek meg, 2006-nak és 2008-nak csak a feléről beszélhetünk. Az biztos, hogy míg két éve az Árkádnál 22, a Fehérvári úton 27 baleset történt, idén az előbbinél 16, az utóbbinál 11 balesethez vonult ki a rendőrség június végéig. Tehát csökkentek a számok, ez azonban így is igen sok az örömhöz, hiszen ha két év alatt nem szoktuk meg a körgeometriás csomópontokat, akkor mikor fogjuk? Az alezredes szerint a baj oka soha nem a pirosra váltó lámpa, hanem a rossz sávváltás és ezzel együtt a követési távolság. Az autósok még mindig nem a megfelelő sávba hajtanak be, utána megijednek, s ahelyett, hogy még legrosszabb esetben is csak egy kört tennének, inkább óvatlanul rántanak a kormányon, vagy pedig lefékeznek, s úgy a mögöttük jövővel csattannak össze. Mint az osztályvezető elmondta, van egy érdekessége az Árkádnál történő koccanásoknak: az, hogy körülbelül minden harmadik esetben szlovákiai magyar ütközik szlovákiai magyarral. Hogy ez miért van így?

Köznapi szóval élve: passz. Az biztos, hogy nemigen tekinthetjük az érintetteket turistának, mivel többségük napi rendszerességgel hajt be a csomópontba, tehát jobban ismeri azt ezer és ezer győrinél.

Nem tudjuk, mit lehetne tenni a közlekedési morál javulásáért. Az biztos, hogy ma még ezek Győr legidegbajosabb pontjai, sorban utánuk a Metró Áruház melletti főútszakasz, az autópálya felhajtója következik. Mint megtudtuk, az idei első félévben 6 baleset történt a 83-asnak ezen a pontján, vagyis mintegy feleannyi, mint a Szigethynél, és kis híján harmadannyi, mint az Árkádnál. Az is igaz viszont, hogy ott a nagy sebesség miatt több a sérült, míg a lámpás körforgalmakban főként a karosszéria sínyli meg a figyelmetlenséget.

Szó sincs a KRESZ-tankönyvekben körgeometriás csomópontról
Kálóczy Gyula gépjármű-oktató szerint a friss KRESZ-tankönyvek egy sort sem írnak a körgeometriás csomópontokról, az elméleti oktatók közül azonban sokan érintik a témát. Ő maga a „terepen" természetesen rendszeresen viszi tanulóit a sűrűjébe, sőt, a kezdetek kezdetén egyedül is kipróbálgatta a csomópontokat. Foglalkozni kell velük, mivel szerinte különleges keverékei a tanultaknak: ott áll előttük a körforgalomjelzés, ám a kihajtást nem csak a külső sávból engedik a sávok. Az is igaz ugyanakkor, hogy semmi olyan elemet nem tartalmaznak ezek a körforgalmak, amit ne tanultunk volna meg a KRESZ-ből, más kérdés, hogy például az útburkolati jeleket tartják az autósok a legkevésbé tiszteletben. Sokszor mintha ott sem lenne a záróvonal. A körgeometriás csomópontoknak a kulcsa egyébként Kálóczy Gyula szerint is az, hogy az ember már beérkezés előtt készüljön fel arra, hogy melyik irányba szeretne kihajtani.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. Dani0205 2011. augusztus 04. 17:51
    „A probléma ott van, hogy az oktató se tanítja meg rendesen a használatát...persze tisztelet a kivételnek! Nem egyszer láttam, hogy a külső sávban körbe vezette a tanulóját, ehhez meg csak gratulálni tudok!Csak józan paraszti ész kell ehhez, semmi több!”
  • 31. orgona 2008. augusztus 14. 06:42
    „Ez a körforgalom semmit nem igenyel azonkivül ,hogy ovatosan vezessünk mert igen is vannak akiknek meg idegen amit csak megkell szokni,es megy minden magatol ez ilyen egyszerü es nagyszerü!”
  • 30. Itt kresz lesz 2008. augusztus 13. 14:12
    „29: Én pedig szótagolva megismétlem: ott - van- az - a- ki-kúrt - táb-la, - a-min - nyi-lak - men-nek - kör-be-kör-be.”
  • 29. hh 2008. augusztus 13. 13:03
    „28: Milyen körforgalom tábláról beszélsz? Bármilyen közlekedési és KRESZ szakembert megkérdezhetsz, ez kérlek - lassan írom, hogy megértsd - NEM KÖRFORGALOM, hanem jelzőlámpa vezért kőrgeometriájú csomópont.”
  • 28. Itt Kresz lesz 2008. augusztus 13. 08:57
    „MI az, hogy nem körforgalom? Akkor mit keres ott az a tábla, amin 3-4 hancúros kedvű nyilacska kergeti egymást körkörös irányban?”
  • 27. Kate1 2008. augusztus 12. 23:00
    „Aki ott nem tud rendesen közlekedni ,az vegyen egy-két órát újra egy autósiskolában.És tanulja meg.!!!!
    Aki fél tőle az kerüljön vagy ne üljön autóba.
    Én is csak havonta 2-3 szor járok arra ,de nem félek tőle ,sőt szeretm azokat csomó pontokat ,mert szerintem elég érthetőek .
    ja és általában két gyerekkel az autóban megyek arra és még is tudok figyelni egyszerre több dologra.
    Szerintem csak oda figyelés kérdése.”
  • 26. Nooormális? 2008. augusztus 12. 21:20
    „Aki olvasni tud, az eligazodik.
    Akinek ez meghaladja a képességeit, sürgősen üljön kerékpárra.
    (Bár azt hiszem, ott is csődöt mondana.)”
  • 25. gizi 2008. augusztus 12. 19:52
    „Engem mindig megkever, ha arra járok (kb. háromhavonta). Nem véletlen, hogy rögtön beugrik, miért nem csökken a balesetek száma.
    Az autó 99%-át pedig nem a zseni (mindenhez értenek 8 általánossal) oktatók vezetik.”
  • 24. Accentos 2008. augusztus 12. 13:09
    „16-os: Azért én vitatkoznék ezen...
    Én Győrben szereztem jogsit,de hire-hamva nem volt még a körforgalmaknak,egy ilyennek meg pláne nem.Mikor vizsgáztam,7 utvonalbol kellett egyet huzni.Én pont azt az utvonalat huztam ki,amelyiket nem gyakoroltuk,elsőre meg is buktam.(rossz sávváltás) Első dühömben persze az oktatót hibáztattam,aki azt mondta,nem csak a begyakorolt utvonalon kell tudni vezetni,más városban/országban se hivatkozhatunk arra,h nem jártunk még ott.”
  • 23. Putyilov 2008. augusztus 12. 13:08
    „http://kepfeltoltes.hu/080812/K_rforgalom_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    bocsi! duplán nyomtam.”
  • 22. Putyilov 2008. augusztus 12. 13:07
    „Na,ez a tuti,a Fehérvári úti:
    http://kepfeltoltes.hu/080812/K_rforgalom_www.kepfeltoltes.hu_.jpghttp://kepfeltoltes.hu/080812/K_rforgalom_www.kepfeltoltes.hu_.jpg”
  • 21. Abalázs 2008. augusztus 12. 12:41
    „KL_75, vazze, (szólíthatom 75-nek?), a válasz benne van a cikkben.”
  • 20. Accentos 2008. augusztus 12. 11:53
    „Nem értem,mi a gond...szőke is vagyok,nő is vagyok,mikor én tanultam vezetni,nem ilyen,még sima körforgalom se nagyon volt.Nekem mégis annyira egyértelmű az egész!
    Ismerem a táblákat,olvasni tudok,szoktam figyelni a körülöttem közlekedőket is,fel nem foghatom,egyeseknek ebben mi okozhat nehézséget?????Én is szoktam balf...kodni,azt aláirom,biztos nem én vagyok a legjobb vezető,de ezeket a csomópontokat kifejezetten kedvelem,pont az egyértelmüsége miatt.”
  • 19. gpek 2008. augusztus 12. 11:26
    „Ennél rosszabb megoldást Ukrajnában láttam ahol a körforgalomban védett útvonal van. Ismét atyáink elrakhattak néhány milliárdot egy túlliheget vackon ami ezek szerint nem oldotta meg normálisan a feladatát a fenti cikk alapján. Máshol el bontják és megszöntetik az ilyen góc pontokat itt építik ezeket, nem lepődöm meg. Győr a túlzások városa. Az ETO komplexum is akkora lesz hogy félek bemenni. Az alujáró is hatalmas csak le esik 30mm eső és gyalog nem lehet átmenni rajta mert úszni kell. telefonálni szintúgy nem lehet gyalogosan mert akkora a hangzavar(gyalogos híd helyett építették ezért ezt emeltem ki). Ismét okosak voltak. A körforgalom vagy csomópont nekem mindegy meg halál egy nem helyi autós számára, fent nézi a táblát, lejjebb a lámpát és már véletlen át is úszott egy sávon. nem egyet láttam ilyet. Ennél sokszor nagyobb városban sincs ilyen. Irányjelző ugye nem kötelező de a szélső sávból lehet körkörösen és a kört elhagyva is haladni tehát már is bukta a kresz áltat írt kanyarodási szándékunkat egyértelműen jelezzük c. bekezdés. Én elégsokat vezetek de nem szeretem ezt a megoldást ha lehet kerülöm. Sokan vannak vele így ezért nincs 20p várakozás. Tehát valamilyen szinten megoldották a gondot.”
  • 18. Semleges 2008. augusztus 12. 11:02
    „Mindkét körforgalom egyszerűen tökéletes! Régen is és ma is nap mint nap megyek ezeken az utakon és emlékszem, hogy régen a reggeli csúcsban csak a sokadik zöldre értem át, ma pedig sokszor meg sem kell állnom. Naponta legalább húsz percet spóroltak vele nekem.

    A balesetek nem a csomópont hibái, hanem a töketlen autósoké.

    A körgeometriás csomópont csak akkor működik körforgalomként, ha nem működnek benne a jelzőlámpák. A jelzőlámpák működése esetén kifelé sem kell indexelni, mert az ebben az esetben nem kihajtási hanem sávváltási szándékot jelez!”
  • 17. rutinos 2008. augusztus 12. 10:58
    „Az oktatás uraim az oktatás az amit nem kapnak meg az autósiskolába itt kezdődnek az alapok a balesetek 80% a nem megfelelően elsajátított tudásból adódik,de ezen ne is csodálkozzon senki amíg ilyen oktatásba van része a tanulónak,hogy úgy kapnak jogosítványt,hogy még tolatni sem tudnak a levezetett órákat meg orba-szájba iratják alá az oktatók a megszeppent tanulókkal mert ugye ez nekik biznisz.A párom nemrég vizsgázott és amiket mesélt az oktatásról inkább had ne részletezzem,de nem sokon múlott,hogy kiszedjem mellőle az oktató és be ne verjem a fejét a szélvédőbe,mikor olyan szöveggel jön,hogy pótorákat kell vennie mert jön az új telefonja és persze ezt teljessen arrogánsan mindha ez természetes lenn.”
  • 16. gytervezo 2008. augusztus 12. 10:46
    „Valami baj azért mégis van. Ha valaki még nem látott és nem halott és elsem tudja képzelni,l az biztosan megkeveredik. Nem mindenki Győrben szerzi meg a jogositványát, és nem itt tanul meg vezetni. Ha ilyen sok a baleset, az önmagában is rossz közlekedésszervezésre,- kialakitásra utalhat. Persze mindig az ember a hibás, v. a tervezője, v. a használója.”
  • 15. Angels777 2008. augusztus 12. 10:20
    „Ez a körforgalom hibátlan! Naponta többször megyek át rajta. Több ütközést láttam, itt aki balesetet okoz korán kapott jogositványt!! Az autót vezetni kell ezt az oktatónak kellene el magyarázni a a tanulónak! Rengetegen ülnek félve, izzadó kézzel kormány mögé.. Akik a szerencsére, és a toleranciára hagyatkozva gondolják célba érnek..”
  • 14. Folder 2008. augusztus 12. 09:45
    „Eddig 4szer jártam arra, mindannyiszor más-más irányból, de nekem teljesen egyértelmű volt minden és senkinek nem mentem neki.

    Aki nem tudja kezelni az ilyen kereszteződéseket, az alkalmatlan a vezetésre.”
  • 13. osztógép 2008. augusztus 12. 09:33
    „nézd a lámpát, a táblákat és a felfestést paraszt! ennyi... ha nem megy, add vissza a jogosítványod!”
32 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A vasútállomáson órákig szünetel a forgalom

A győri vasútállomáson egy kapcsolószekrény füstölni kezdett ma kora délután. Tovább olvasom