Kisalföld logö

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 0°C | 9°C Még több cikk.

Nem nyílik a közműhíd, a felelősség a használóké

Napokig zubogott a víz a győri Petőfi híd melletti közműhídról a Rábába, s olvasóink tucatjai kérdezték: vajon kinek a számláján jelenik meg ez a veszteség, egyébként pedig mi a baj?
Pénteki tudósításunkban odáig jutottunk, hogy a közműhídon a vízmű 300 milliméter átmérőjű ipari vízvezetéke csúszott szét, nem bírván a hőtágulást. Leírtuk azt is, hogy egyes vélemények szerint magával a kis híddal van baj, különböző okok miatt (időjárás, árvízi következmények) jobban szétnyílt, mint amire az alá beépített vezetékeket tervezték.
Gősy Gábor, a győri polgármesteri hivatal Útkezelő Szervezetének hídügyi főelőadója a Kisalföldnek elmondta a közműhíd történetét, azzal a konzekvenciával, szó nincs arról, hogy a hídszerkezet miatt veszélyben lennének az ott húzódó közművek.

A kis híd, amelyet a Petőfi híd mellett 1975–76-ban építettek, elsősorban azért készült, hogy a Rába felett át lehessen vinni az új műszaki főiskolát kiszolgáló hőtávvezetéket. Később került ide egy 400 milliméter átmérőjű gázvezeték, a postai kábelek, a kábeltévé vezetéke és a most meghibásodott ipari vízvezeték.

A közműhidat a szomszédos Petőfi híd felújítása idejére alátámasztották, hiszen itt kellett átvezetni a kerékpáros- és gyalogosforgalmat. Ma már forgalmi szempontból nincs szükség rá, sőt, a feljáróit el is zárták a gyalogosforgalom elől. Nem igazán műszaki okok miatt, csupán azért, mert a közműhídon nincs közvilágítás (csak ideiglenesen volt, a Petőfi híd felújítása idején).

Teherbírási tartalék

2001-ben készült egy felülvizsgálati és felújítási terv, a felmérések szerint a közműhíd a gyalogosforgalom megszűnése után – figyelembe véve az ott futó közműveket – „teherbírási tartalékkal rendelkezik". Ezt annak függvényében is mondták a szakemberek, hogy természetesen tudták: az Uvaterv tervezte közműhídnak 8,5 centis lehajlása volt a 35 méteres támaszközi tartók közepén, s ez bizony nem számított igazán jónak. Tudni érdemes ugyanakkor azt is, hogy a tervezők a terhelhetőséget jobbára jóval „fölétervezik". Ez az építés után mért behajlás a legutóbbi vizsgálatok során sem változott.
Igen, de közben tavaly volt egy rendkívüli árvíz, vajon nem az okozza a gondot? Az árvíz levonulása után szakértők felülvizsgáltak minden győri hidat, s ezek mindegyike úgymond jól állta a sarat (annak idején írtunk róla).
Törvény szerint a közműhidat használóknak kötelességük saját közműveik karbantartása, javítása. Úgy tudjuk, ezen nincs is vita. De ha már szóba került, feltétlen el kell mondanunk, hogy a hőtávvezetéket nem fenyegeti a „szétcsúszás", a híd sajátos vagy időjárási „mozgása". A hőszolgáltatós vezetékeket ugyanis nem hegesztéssel rögzítették a hídszerkezethez, hanem görgőkön mozognak.
Megkérdeztük a közműhíd állapotáról egy igencsak tapasztalt szakember, a győri Vasvári Pál nyugdíjas hídmérnök véleményét is. Szerinte sem fenyeget valamiféle hirtelen romlás veszélye, mindenesetre jó lenne, ha a használó közműtulajdonosok s a híd gazdája, a város is elgondolkodnának rajta: itt nem egyszerűen egy olyan kis hídról van szó, amelyen nem fontos a gyalogosforgalom. Ha baj lenne, akkor sok közmű városrésznyi baja lenne...


Kapcsolódó cikk >>
Zuhatag a Petőfi hídról

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Emberek nélkül unatkoznak

A látogatók elől november 15-től március 15-ig zárva a győri állatkert, ahol persze ilyenkor is… Tovább olvasom