Kisalföld logö

2017. 06. 23. péntek - Zoltán 21°C | 32°C Még több cikk.

Nem mindenütt jók a zajvédő falak

Győr - A megyeszékhelyen már több mint egy kilométer hosszúságban épültek ki az utak mentén zajvédő falak, a legújabb szakaszt éppen a héten adják át – városi beruházásban – a Zöld utcában. Jók ezek a falak, de nem mindenütt praktikusak...
A forgalom rohamos növekedése zajterheléssel jár, érthető, ha az utak mentén élők „védelmet" kérnek ellene. A zajvédő falak segítséget jelentenek, de persze nem lehet minden utat ilyen korlátok közé szorítani. S ott sem mindig célszerű, ahol egyébként lehetne...

Győrött az állami kezelésű utak mentén – több szakaszban – jelenleg több mint egy kilométer hosszúságú zajvédő fal van. Talán az első volt a Marcalvároson áthúzódó „átkötő" út menti, ez akkortájt épült, amikor az autópálya még csak Győrig volt kész. Ez az út óriási forgalmat vitt el, lakossági követelésre kellett a lakótelepi házak mellé zajvédőt építeni. A falat dombra emelték – akkoriban „szégyendombnak" hívták a győriek. Mára megszokták, elfogadták.

A 81-es főúton a Fehérvári út átépítésével együtt több szakaszon is emeltek zajvédő falat. Szintén több szakaszból áll a 14-es főút menti zajvédő rendszer.

Kérnének másutt is az érintett lakók. Van, hogy a régóta meglévő út mellé a forgalmi viszonyok ismeretében is közvetlenül építenek házat, s aztán kicsit később elkezdik követelni a zajvédőt. Másutt meg belátják, mégse lenne jó a fal.

Ilyen szakasz például a 14-es főút és a szigetközi út elágazásának környéke. Zajvédő falat követeltek az ottaniak, végül lemondtak róla.

Okkal, mert a fal nemcsak a zajtól véd, hanem le is árnyékolja a telket, megszünteti arról az oldalról a kapubejárást – szóval a telek veszít értékéből. Hasonló okok miatt nem lehet zajvédő falat építeni például a Fehérvári úton az Ipar utcától befelé eső szakaszon.

A zajvédő falakra nincs „sablon", azok mindig egyedi szaktervezés alapján készülnek, a méretet, anyagot, formát (s persze a költséget) a helyi sajátosságok határozzák meg.

Itt bevált: Ahol nem foglalt kapubejárót a zajvédő fal, például egy lakótelepen, ott nem csökkentette az ingatlanok értékét, hanem ellenkezőleg, növelte azt. Fotó: Bertleff András

Ajánlatos egyébként a létesítendő új utak tervezésekor erre is gondolni.

Szakemberek például már öt évvel ezelőtt javasolták, hogy az Ifjúság körút mögötti új út mentén ne falat, hanem zajvédő dombot építsenek. A dombot mostanra, amikor az út végre épül, már szépen benőhette volna a növényzet...

Olvasóink írták

  • 2. Freehill 2008. január 04. 13:16
    „Szerintem is jobb lett volna a zajvédő domb. A zajt is jobban kiszűrné, szebben nézne ki, és átjárható lenne! Továbbra sem fogom fel, hogy miért kellett a Szauter utca és a vasút *közé* falat építeni. A vasutat védi az autók zajától, vagy fordítva? (Akkor már inkább a vasút déli oldalára tették volna, bár ahogy tapasztaltam, nem túl hatékony, úgyhogy igazából mindegy, csak pénzpazarlás, és a város átjárhatóságát teszi tönkre. De hát ma már csak az autósok számítanak...)

    A Zöld utca személyesen is érint: itt egy kimondottan kis forgalmú út egyik oldalára tettek (a másikra, ahol sokkal közelebb vannak a házak, nem). Mivel nincs rajta átjáró, a 100 méterre lévő szomszéd házakhoz csak fél kilométeres kerülővel(!) lehet átérni, valamint az új kerékpárútra sem jutnak ki a helyiek (akkor minek épült?).”
  • 1. nokia_talo 2008. január 04. 09:06
    „és az Ipar utcai körforgalomnál lévő házaknál miért nem csinálnak zajvédő falat? az ablak az úttól hány méterre van??????.......és nem kis forgalom van.....”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jégre teszlek - Nem jön be a hideg a koripályásoknak

Győr-Sopron - A műjégpályák üzemeltetői, bár, - mint mondták - örülnek, hogy szabadtéren, a természetben is alkalmas az idő a korcsolyázásra, érthetően jobban szeretnék ha náluk koptatnánk a korcsolyáinkat. Március végéig még sokat változik az időjárás, de a tavalyi szezon látogatottságára már nem számítanak. Kűr-kép Győrből és Sopronból. Tovább olvasom