Kisalföld logö

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Nem kérnek több akadályt a biciklisek

Fényvisszaverő matricák felragasztásával tettek láthatóbbá országszerte több ezer bicikliútra épített akadályt a Magyar Kerékpárosklub önkéntesei a Láss jól! elnevezésű közlekedésbiztonsági akcióban.


Megyénk két nagyvárosába is kerültek jelzések. A biciklisek úgy érzik: gyakran kapubejárók, teraszok, padok, fák, kukák, lámpaoszlopok, trafódobozok és gyalogosok kerülgetésére kényszerülnek, ez pedig nemcsak nehezíti, hanem veszélyezteti is a közlekedést.

– Az akadályok mellett sok út nehezen használható utánfutóval és az építkezéseknél, útfelújításoknál még mindig nem jellemző az, hogy a kerékpárosok elterelése is megoldott lenne – nyilatkozta  az akció tapasztalatairól a Kisalföldnek Dormán Emese, a Magyar Kerékpáros-
klub marketingkommunikációs munkatársa. A szervezet a 3M és az Út-Őr Kkt. támogatásával vitte véghez kampányát, amelyben több ezer matrica került a kerékpárosokat akadályozó objektumokra. Dormán Emese hozzátette: a rendezvény a kerékpározók figyelmeztetésén túl elsősorban kérés a tervezők és útfenntartók felé, hogy a jövőben valóban biztonságos megoldásokat alkalmazzanak, és tüntessék el a balesetveszélyes tárgyakat a bicikliutakról. Úgy véli: Magyarországon elindult már egyfajta szemléletváltás, de hosszú az út.

A kerékpárosklub több száz önkéntese vett részt  az akcióban, Győrbe és Sopronba is szép számmal kerültek matricák. A győri helyszínekről készített fotók jól példázzák a legáltalánosabb panaszokat. Néhányat továbbítottunk a Győri Útkezelő Szervezethez, amelynek szóvivője, Máthé-Tóth Péter elöljáróban elmondta: azt, hogy milyen táblákat kell kötelezően elhelyezni és hová, rendelet határozza meg. Főleg a körforgalmakban ez valóban sokszor teremt átláthatatlan helyzetet, de érzékelhető a törekvés a jogalkalmazás egyértelműbbé, egyszerűbbé tételére. Rendelet írja le azt is, hogy 30 centiméter lehet a kerékpárút mellett elhelyezett oszlopok és egyéb objektumok „oldalakadály-távolsága". Ettől függetlenül több ízben helyeztek át, raktak konzolra Győrben szabályos közúti jelzőtáblákat, mert a kerékpárosokat akadályozták. Ez jellemzően körforgalmakban fordult elő, illetve ott, ahol nem egyenes vonalon, hanem ívben haladtak a bicikliutak, éles ráfordulásra késztetve a közlekedőket.


A kép a győri szabadhegyi Jereváni úton készült. Az útkezelő azért helyezte el az oszlopokat, mert a pavilonok árubeszállítói, vásárlói autóval, szabálytalanul, a járdán és a kerékpárúton hosszirányban közlekedtek. Az akadályok távolsága megfelel az előírtaknak, ezért nem tartják aggályosnak. A kerékpárosok szerint más megoldások is alkalmasak lennének e célra, például piktogram, színes festés vagy a járművezetők szigorúbb ellenőrzése.


A helyszín a győri adyvárosi  Tihanyi–Lehel utak csomópontja. Ezt is felmatricázták a biciklisek. Az útkezelők megvizsgálták a helyszínt és úgy döntöttek, elrendelik az oszlopok áthelyezését vagy megszüntetését és a rajtuk lévő jelzések konzolokra szerelését. Egy másik fotó alapján a Jereváni–Erfurti utak kereszteződésében is elrendelték ugyanezt. (A képeken a nyilak a kerékpárosklub matricáira mutatnak, a klub győri aktivistája készítette őket.)


Autóbuszváró és jelzőtábla készteti kerülgetésre a kerékpárosokat az Ifjúság körúton. Az akadályok távolsága megfelel az előírásoknak. A kép mégis jól illusztrálja a kerékpárosok általános tapasztalatát: a közutak kialakításakor korábban nem vették figyelembe a kerékpárosok speciális helyzetét, a ’90-es évektől kezdve a bicikliutakat elsősorban a gyalogosfelületek rovására „fejlesztették", ami növelte a konfliktuspontok számát.


A kerékpárosklub tapasztalatai szerint a közvilágítás kialakításánál sem jellemző, hogy külön foglalkoznának a kerékpáros-közlekedés szempontjaival. Ezért került matrica a Fehérvári úti körforgalomhoz is. Ez főleg külterületen és önálló nyomvonalon kialakított kerékpáros-útvonalak esetében, éjszaka nagy gond.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. humer 2013. július 23. 22:57
    „29. Kati1955: Az ilyen kerékpárutakról nem csak a kerékpárbarátok, hanem az NFÜ is megmondta, hogy átgondolatlanok, vagyis tulajdonképpen EU pénzek értelmetlen költései.
    "Nemrég jelent meg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jelentése a 2007-2013 közötti kerékpáros fejlesztésekről. A szöveg kiemeli, hogy többségében rosszul tervezett, nehezen használható, épp ezért a kerékpározást nem elősegítő infrastruktúrák épültek az EU pénzén. A jelentés kiemeli a pályázati rendszer hiányosságait, a szakmai felkészületlenséget és a célok nem teljesülését." Bővebben: http://www.nfu.hu/a_kerekparos_kozlekedesfejlesztes_idokozi_ertekelese_a_2007_13_as_idoszakban”
  • 30. borsmenta 2013. július 23. 15:17
    „28. festéktüsszentő

    Hehe, ez nem a Hattyú, Víztükör, vagy a Tátika utcában volt? Ez a három kereszteződés erősen fertőzött ilyen őnagyságákkal. ;)”
  • 29. Kati1955 2013. július 23. 14:00
    „A kerékpár izommal működik, ami könnyebben fárad, mint amikor a gázpedált kell nyomnia az embernek. Ezért én örülök, amikor az autós elsőbbséget ad, és nem kell fel- le ugrálnom a bicikliről egy útkereszteződésben,körforgalomnál, sőt meg is köszönöm neki. Az viszont felbosszant, amikor a bicikliúton szabálytalanul szembe jövőt alig tudom kikerülni, mert fogalma sincs a jobbra tartásról, cikázik velem szemben és mindenáron fordítva akar elmenni mellettem.”
  • 28. festéktüsszentő 2013. július 23. 12:06
    „Én azt gondolom, h a kerékpáros tulképpen gyalogos, csak kicsit könnyít az életén, ezért kpárra ül. Ebből kifolyólag arra fog menni kpárral is amerre a dolga van. Próbálkozhat a hatóság beszorítani őket korlátok közé, nem fog menni. Nincs az a kerékpáros akinek ha az utca közepén bal oldalon van a dolga, az elmegy az utca végéig jobb oldalon, majd ott visszafordul és visszateker a bal oldalon. 1000% h szembe fog tekerni a kerékpár forgalommal, vagy a járdán fog menni. Ez olyan mikor a gyalogosoknak megépítik a pöpec gyalogutat, de azok a birkák még is csak a parkban, tökön-babon át közlekednek.

    Körforgalmi kihajtás:
    "Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására."

    Sok helyütt nincs is Gyalogátkelő tábla a kihajtáskor a körforgalomból. Mert annyira természtes h ott átkelő van, mint ahogy az is teljesen természetes, h a jobbra kanyarodó járműnek meg kell győződnie a keresztező gyalogos forgalomról, ha van zebra, ha nincs. Továbbá a kpár utakat teljesen együtt viszik a zebrával amit meg olyan sebességgel kell megközelíteni h.... És végül, a kerékpárosnak nem Stop, hanem háromszög táblája van.
    Épp ma reggel "tanított móresre" egy autós. Már az átjáró közepén voltam mikor őnagysága odaért az zebrához. És igen csak dühösen viselkedett mikor nem szakítottam meg a haladásom, h őt elengedjem. Szerintetek meg kellett volna állnom a KRESZ szerint az út közepén?”
  • 27. humer 2013. július 23. 10:19
    „22. Primax: Alapvetően téves amit írtál. Kicsit nézd összefüggésében a dolgokat! A városi épületek közötti területek "köz"terültetek, nem a gépjárműveké vagy gyalogosoké...
    Egy évszázaddal ezelőtt bárki járhatott bármerre (nézd meg a szép régi képeslapokat), mára a teher és személygépjárművek a közterületek nagyrészét elfoglalják, kiszorítva ezzel többi közlekedőt.
    Magyarországon az 50-60-as években kiadták az utasítást az útépítésekre, mára ezért 6-7 sávos pl a Szt István út. Győreben az útkezelők még javában ezt a vonalat viszik, pedig Nyugat-Európában már a megosztott, forgalomcsillapított közlekedési rendszerek működnek. Az meg, hogy ők vannak többen, ez relatív, hiszen a buszokon kívül az 1utas/kocsi a tapasztalat. De biztosan a legtöbb helyet a gépjárművek foglalják el a közös területekből.
    Az egyre több kerékpáros nagyon jó! Bár a fél méter széles egyirányúsított (ez is egy győri tervezői agyrém) kerékpárutak nem alkalmasak közlekedésre, rengeteg baleseti helyzetet generálnak.
    No meg például a belvárosi ügyintézést én más járművel el sem tudom képzelni, ez a legegyszerűbb és a leggyorsabb.”
  • 26. ferdo 2013. július 23. 10:14
    „Ha Máthé-Tóth Péter is rájött, hogy a körforgalomban van a legnagyobb probléma a táblázással, éles fordulókkal, akkor mégis mi a fenéért építteti az összes új körforgalmat úgy, hogy onnan kipakolja a kerékpárosokat? Totálisan felesleges, veszélyes mind a gyalogosra, autósra és a kerékpárosra nézve is. Éppen itt lenne az ideje észrevenni, hogy ez rossz megoldás, és megnézni az ellenpéldát. Nem is kell messzire menni, elég a Teleki utcában megnézni a körforgalmat, ahol akadály, veszély és baleset nélkül képes együttműködni mindenki.”
  • 25. borsmenta 2013. július 23. 07:32
    „22. Primax

    Nem biztos, hogy így is marad.
    Az elmúlt években egyre többen kezdtek Győrben rendszeresen biciklizni. Ez főleg télen látszik. Míg pár éve télen elvétve találkoztam biciklissel munkába menet, jövet, most télen is sokan járnak minden nap biciklivel.
    Mondjuk ennek jórészt a győri tömegközlekedés az oka (és ha augusztustól tovább ritkulnak a buszjáratok, még többen fogják azt gondolni, hogy értelmetlen buszbérletet venni), másrészt az, hogy egyre többen jönnek rá, hogy a biciklizés egészséges.
    Az, hogy ehhez mikor alkalmazkodik a város, jó kérdés. Nagy naívan feltételezhetnénk, hogy egy sportoló polgármester mellett a városvezetés ezt is figyelembe veszi, de sajnos a tények nem erre utalnak.”
  • 24. Túrabakancs 2013. július 22. 22:25
    „borsmenta!
    Jól írod a dolgokat, egyetértek. A körforgalmaknál elsőbbséget kell adni a kerékpárosoknak, de ezt az autósok
    /köszönet nekik/ sokszor figyelmen kívül hagyják. Viszont ez veszélyes, mert az ellenkező oldalon haladó járművek
    már nem hajlandóak megállni, így résen kell lenni a kerekeseknek.
    A kerékpárutak mellé kihelyezett táblákat oly módon kellene elhelyezni, hogy azok úgynevezett akasztófa-stílusban
    álljanak, vagyis az oszlop az út legszélén kell hogy álljon, majd innen belógva fordított L-alakban a kerékpárút közepén
    helyezkedjen el az információs tábla. Külföldön ez egy bevált módszer, bár egy kicsit drágább ezen oszlopok
    alkalmazása, mert több benne az anyag. /hosszabb a fém rudazat/”
  • 23. 00044 2013. július 22. 21:59
    „De hová tűnt Szakonyi Petra, vagy a mindig mosolygósan kerékpározó győri polgármester? Vagy Damon Hill?”
  • 22. Primax 2013. július 22. 21:39
    „Nagy barátja vagyok a kerékpározásnak, de :
    A (nagy)városi utakat, utcákat - jellemzően - a gépjárművek és gyalogosok "közlekedési rendszerének" megfelelően alakították ki. Ennek oka borzasztó egyszerű : ők vannak a (leg)többen.
    Ez kell, hogy legyen - tehát - a primer szempont.”
  • 21. józanparaszt 2013. július 22. 21:32
    „jó kezdemányezés, Sopronban is csináljuk meg!”
  • 20. borsmenta 2013. július 22. 17:47
    „16. dacista

    Úgy általában a gyalogosok, biciklisek, autósok szabálykövetési hajlandóságának mértékében nem sok különbség van. Azt tapasztalom, hogy területileg viszont van különbség: Adyvárosban még soha nem sikerült úgy végigmennem egyirányú bicikiúton, hogy ne jött volna valaki szabálytalanul (és erőszakosan) szembe. Révfaluban viszont az ellenkezője nem fordult soha elő. Újváros biciklivel életveszélyes, nem csak a biciklisek miatt. Vizivárosból viszont sok újgazdag nő hajt ki sokmilliós autókkal úgy, hogy az elsőbbségadás kötelező táblát nem veszi figyelembe, ha lassít, maximum az Újbácsai út szélénél, ilyen esetben a kutyasétáltató gyalogos, meg a biciklisek komoly veszélyben vannak.

    A körforgalomról: sok autós udvariasan megáll a biciklisnek. Csakhogy ha az már úgyis megállt, akkor az ő udvariassága inkább bosszantó, lassít mindenkit.”
  • 19. borsmenta 2013. július 22. 17:37
    „11. eger

    Nem vagyok benne biztos, hogy az általad említett építmény a Malomsok sétány végén bicikliút. Ha igen, akkor a tervezőjét és a kivitelezőjét napi ötvenszer végighajtanám rajta, szerint egy hét után sírva könyörögnének, hogy a saját pénzükből megcsinálhassák normálisan. (Ha nem esik az eső, menj a házak mögött. A földút jól ki van taposva, szembeforgalom szinte soha nincs.)”
  • 18. Mankapunka 2013. július 22. 17:30
    „dacista

    Azokra az autósokra is külön kell figyelni, akik nem képesek az irányjelzőt kirakni, mikor kilépnek a körforgalomból.
    Ez bicóval, és és több kerekű járművel is zavaró, hogy a másik tojik a többi közlekedőre.”
  • 17. aghla 2013. július 22. 17:23
    „"Az útkezelő azért helyezte el az oszlopokat, mert a pavilonok árubeszállítói, vásárlói autóval, szabálytalanul, a járdán és a kerékpárúton hosszirányban közlekedtek."

    Aztán az utca másik oldalára települt egy konténerből áruló zöldséges. Fákat vágott ki, rozsdás teherautók parkolnak a parkban, EU raklapokból építenek ösvényeket a teherautó miatt kipusztult fű helyére. A járda és az úttest közötti 1 m széles zöldön szintén rakodnak, görögdinnyéket adogatnak át a kerékpárúton keresztbe.... A látványt javaslom minden illetékesnek megtekinteni.
    Hajrá Közterület Felügyelet!”
  • 16. dacista 2013. július 22. 16:57
    „Nos én meg a kerékpárosoktól kérnék: legalább a minimális szabályokat kellene betartaniuk! Minden második a forgalommal szemben kerekez, tesznek az egyirányú táblára! Fogalmuk sincs, hogy a kereszteződésekben, körforgalmaknál elsőbbséget kellene adniuk, az elsőbbségadás kötelező táblát csak forgalmi akadálynak vélik. A gyalogos néha alig tud félreugrani előlük ezeken a szégyenszemre kerékpárútnak kinevezett öszvér kerékpárutakon. Aki szerint biztonságosak a járdára festett kerékpárutak, egész nap ezeken a járdákon sétáltatnám.”
  • 15. urbaniastapista 2013. július 22. 16:34
    „#13.
    A tervezők azt tervezik, amit az útkezelő megrendel, mert ha "okoskodni" merészelnek, akkor legközelebb már nem terveznek. A kivitelező is olyat épít, amit aztán az útkezelő átvesz, mert ha "okoskodni" merészel ...
    Városvezetők észrevehetnék már végre, hogy van egy pár tíz százaléknyi elégedetlen szavazópolgár és az útkezelőt a szőnyeg szélére állíthatnák az ügyben + kötelező legyen a tervezési sebességgel végigbiciklizni minden közreműködőnek az elkészült műveken.”
  • 14. aghla 2013. július 22. 15:24
    „A Jereváni a kerékpárutak állatorvosi lova, minden elképzelhető hibát felvonultat!
    30 km/h-s övezetben külön vezetett értelmetlen "kerékpárút", valószínűleg maguk sem hiszik el, hogy az autósok betartják a korlátozást. Elég rossz üzenet, biztosan a szabályok tiszteletben tartása ellen hat.

    https://picasaweb.google.com/102601389754755090666/MKGyR?authuser=0&feat=directlink”
  • 13. soproni 2013. július 22. 13:40
    „Nagy a valószínűsége annak,hogy akik a kerékpárutakat tervezték,azok soha nem bicajoznak.”
  • 12. Madarász 2013. július 22. 12:10
    „Na azért az elsőbbség adás kötelező táblát nem kéne akadálynak tekinteni, mert sok barom csak akkor veszi észre, ha nekimegy...”
31 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fotók, videó: Győri Legendák Napja - IX. Győri Fröccsnapok

Fotógaléria és videó a Legendák Napja - IX. Győri Fröccsnapok hétvégi programjairól. Tovább olvasom