Kisalföld logö

2017. 08. 19. szombat - Huba 19°C | 31°C Még több cikk.

Nem hatóság a betegjogi képviselő, de segíthet a bajban

Győr-Moson-Sopron - Az emberi méltósághoz való jog megsértése, a rossz modor, a felesleges várakoztatás áll az első helyen a betegjogi képviselőhöz érkező panaszok között. Az egészségügyi reformmal járó változások hatása nála is lecsapódik, általában azonban már az is segít, ha a panaszos elmesélheti valakinek a sérelmét.
Az utóbbi fél évben – az egészségügyi reform kezdete óta – a megszokottnál nagyobb a forgalom dr. Gerbert Ottóné megyei betegjogi képviselőnél. A panaszosok nehezen fogadják a szigorításokat, lehetőségeik beszűkülését, azt, hogy a beteg nem akkor és nem oda megy, ahová szeretne, ráadásul az eddiginél többet – heteket, hónapokat – kell várni, hogy az ember bejusson egy-egy szakrendelésre. Az egzisztenciáját veszélyben érző egészségügyi személyzet és az új szerepet nehezen fogadó páciensek között gyakran alakul ki konfliktus.

– Az orvos nem arra van szocializálva, hogy nemet mondjon. Ha a beteg ezzel találja magát szemben – például gyógyszerfelírásnál –, rögtön úgy gondolja, az orvos direkt nem akarja teljesíteni a kérését. Az is előfordul, bár egyre ritkábban, hogy a vizitdíjszedés gyakorlata a joghézagok miatt nem a beteg javára dől el – vázol néhány gyakori helyzetet dr. Gerbert Ottóné, aki szerint konfliktusforrás az is, ha az eddig jogszerűtlen gyakorlatot jogszerűvé igyekszik változtatni a szolgáltató. Bezárulnak például a táppénz, a közgyógyellátás körüli kiskapuk, amit sokan sérelmeznek. Mint ahogy azt is, amikor hiába akarja az orvos helyett a beteg eldönteni, milyen gyógyszert írjanak fel neki vagy milyen vizsgálatra, kezelésre lenne szüksége.

A heti átlagosan harminc panasz többsége mégis a figyelmetlenséggel, a rossz modorral, kelletlenséggel kapcsolatban érkezik. Felmerül a kérdés, van-e megoldás az ilyen esetekben, hiszen míg az orvosszakmai kérdéseket vitathatatlanul alátámasztja az orvosi dokumentáció, a megalázó bánásmód vagy a kifogásolható hangnem nehezen bizonyítható.

– A munkám része az is, hogy az egészségügyi személyzettel megértessem, a betegjogokat a napi munkába kell beépíteni. A nem megfelelő hangnemet használó dolgozóval elbeszélgethetek erről, felhívhatom a figyelmét, hogy alkalmazza az „aranyszabályt": úgy bánjon mással, amit ő is elvárna fordított helyzetben. Én eredménynek könyvelem el azt is, ha egy elnézést kérő levél fogalmazódik, ha a kommunikációs zavart tisztázni lehet, ha paraván mögött mosdatnak a kórteremben, és nem a folyosón zajlik a tájékoztatás – mondja dr. Gerbert Ottóné, aki azért hozzáteszi: a betegjogi képviselő intézménye nem hatóság s az ellátórendszer hibáit sem tudja egy telefonnal megoldani. Annak ellenére azonban, hogy sem intézkedési, sem utasítási jogköre nincs, ráadásul az egészségügyi dolgozók is sokszor ellenérdekeltek a panaszok kivizsgálásában, lehet eredményt elérni. Ha kell, az orvosokkal, nővérekkel vagy akár egyenesen az intézmény vezetőjével tisztázza a panaszokat, igaz, azt elismeri, hogy a magyar egészségügyben szolgáltatók önszántukból nagyon ritkán ismerik el, ha hibáztak... Az ÁNTSZ bevonásával kérhet szakfelügyelői főorvosi vizsgálatot, fordulhat az intézményi etikai bizottságokhoz, vagy akár az egészségbiztosítási felügyelethez is. Szerencsére erre csak a legritkább esetben van szükség.

– A hozzám fordulók többsége nem „fejeket" akar, nem büntetést vagy meghurcolást, inkább azt, hogy mással ne fordulhasson elő, ami velük – mondja dr. Gerbert Ottóné, aki szerint sok esetben már attól megnyugodva áll fel a hozzá érkező, hogy elmondhatta valakinek a sérelmét. Természetesen ha bizonyítható szakmai hibáról van szó, annak következményei túlmutatnak az elnézést kérésen. Akár munkajogi síkra is terelődhet az ügy; előfordult például, hogy betegpanasz nyomán bocsátottak el egy dolgozót, aki elmulasztott elvégeztetni egy fontos vizsgálatot.


Megyei hatáskörrel: Dr. Gerbert Ottóné közvetít, békít, segít a dokumentációhoz jutásban, a betegjogok érvényesítésében. Fotó: H. Baranyai Edina

Hol és mikor érhető el?

Dr. Gerbert Ottóné munkaidőben a 20/4899-563-as telefonszámon érhető el, a megye kórházaiban pedig az alábbi időpontokban várja a panaszosokat: Győrben minden hónap első keddjén 10.30-tól 13.30-ig a Zrínyi utcai kórházban, a többi kedden ugyanebben az időpontban a Petz megyei kórházban. Sopronban csütörtökön 10–11 óráig az Állami Szanatóriumban, 11–13 óráig az Erzsébet-kórházban kereshetik fel. A megye másik betegjogi képviselője, Székely Vera Mosonmagyaróváron hétfőn 9–11 óráig, Csornán szerdán 9–11 óráig, Kapuváron pedig szerdán 13–14 óráig tart fogadóórát.

Olvasóink írták

  • 2. cicus100 2012. január 26. 16:38
    „Ma Delelőt 11:30-kor Hívtam a házi orvost még mielőtt meg kezdi a rendelést hogy a NEJEM NEM TUD A BAL LÁBÁR ÁLLNI ÉS HIDEG NEKI,HOGY LEGYEN SZÍVES KIJÖNNI, AKKOR MEG KÉRDEZTE KIHEZ KEL MENNI ÉN MEG MONDOM HOGY P ILONA FÖLDES GÁBOR ÚT 35-BE,Ö ERRE ASZT VÁLASZOLTA MAJD MEGYEK, ÉN ERRE VÁRTAM IS HOGY MAJD JÖN DE MÁR EBÉDELNI KEZTÖNK MIKOR A NEJEM EL KEZDET SÍRNI FÁJDALMÁBA ,AKKOR MONDTAM NEKI FEKÜDJÖN LE EGY KICSIT EZ VOLT 12.30-KOR DE EKKOR MÁR OLYAN FAJDALMAI VOLTAK NEKI HOGY NEM BIRTA TOVÁBB MONDTA HOGY HÍVJAM VISSZA A HÁZI ORVOST MERT NEM BÍRJA ÉN VISSZA IS HÍVTAM AZ ORVOST ÉS MONDOM NEKI HOGY AZ ELŐBB BESZÉLTÜNK TELEFONON HOGY LEGYEN SZÍVES KI JÖNNI A NEJEM HEZ MERT MÁR AKKORA FÁJDALMA VAN HOGY NEM BÍRJA Ö MEG ERRE ASZT VÁLASZOLTA HOGY NE TUD JÖN MER SOK BETEGE VAN HOGY HÍVJAM KI A MENTŐT,ÉN KI IS HÍVTAM A MENTŐT MEG IS VIZSGÁLTÁK ÉS BE SZÁLITOTÁK A KÓRHÁZBA,OTT BENN IS FOGTÁK .
    MOST PEDIG PANASZT FOGOK TENNI A HÁZI ORVOS ELLEN AKI NEM MÁS MINT DR PATYI OLGA.”
  • 1. Cseter János 2007. november 22. 19:20
    „Már megtanították a magyart sorbann álni! Megalázni,alázatosnak lenni, földig hajbókolni! Csupán azért mert a hatalom és a kéjérzés mindenek felett rendszerünkben! Ellenőrzés, panasz kivizsgálás, ház az sehol nem működik! Ugyan is a kiszolgáltatott emberi roncsoktól ma már leszívesebben megszabadúlnának azok akiknek dolga van vele! Így van ez Győrben a vérvételi eljáráskor is! Már a sajtó is leírta nem is oly régen azt az észrevételemet, hogy a háziorvosi rendelőtől megvonták a vérvételi jogot és, azt központosították! A különbség öt perc helyett, több órai várakoztatása a betegeknek! Ha nem hiszi el az olvasóm járjon utána! Joga van hozzá! Beteg jogi képviselet pedig nem csak egy kellene, hanem többtucat!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mit tehet, ha késik a munkabére?

Győr-Moson-Sopron - "Mit tehet az ember, ha rendszeresen késik a bérfizetés? A munkaszerződésben… Tovább olvasom