Kisalföld logö

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -3°C | 8°C

Nem a jogdíjon spórolnak

Győr–Sopron - Ötezer dolláros jogdíjelőleget fizet a Győri Nemzeti Színház a jövőre tervezett Kabaré című produkcióért.

Ez egyébként nem számít magas összegnek, mint azt mindjárt látni fogjuk. A bizalmas adat azért válhat ezúttal közismertté, mert az előleg kifizetésére a közgyűlés adott engedélyt.

Előterjesztésben kérte a győri közgyűlést az oktatási és kulturális osztály, hogy a Győri Nemzeti Színház Kabaré című produkciójához szükséges 5000 dolláros jogdíjelőleget különítse el a költségvetési előirányzatban. A közgyűlés csütörtökön elfogadta a javaslatot, így az első látásra szokatlanul magas előleg már nem állhat a 2010. május 8-i bemutató útjába. Az illetékesek szerint a zenés produkciók jogdíja mintegy duplája a prózai darabokénak, de egy jó színigazgató ezen próbál meg utoljára spórolni.

Azért előfordult például Sopronban, hogy ez húzta keresztül a számítást. Darvasi Ilona, a soproni Petőfi Színház igazgatója elmondta: tavaly az Ének az esőben című darabot végül nem tudták színre vinni, mert kiderült: erre a színháznak nincs – és jó ideig nemigen lesz – pénze.

Sajnos az olvasó kíváncsiságát nem tudjuk kielégíteni idevetett milliókkal, mivel a szerződő felek a jogdíj kérdését mindenütt bizalmasan kezelik.

A musicalek esetében sokszor a bevétel negyede illeti a szerzőt. Képünk illusztráció. A Chicago című előadás részlete.
A musicalek esetében sokszor a bevétel negyede illeti a szerzőt. Képünk illusztráció. A Chicago című előadás részlete.

Miksi Attila, a Győri Nemzeti Színház művészeti titkára elmondta: ebben a világban a szerzői jog tulajdonosa soha nem fix árakat köt ki, ezért sem jelenthetjük ki tételesen, hogy ez vagy az a darab mennyibe kerül. A felek mindig százalékban állapodnak meg, amit majd az előadások számából, a sikerből, magyarán a jegybevételből számolhat vissza a színház. Az előre kikötött előleget pedig – azért remélhetőleg – elnyeli a bevétel és így a most megszavazott 5000 dolláros tétel is megtérül.

Viszont általánosságban igaz, hogy a prózai darabok után mintegy 6–12 százalékot kérnek a tulajdonosok, míg a zenés darabokért, musicalért 16, 22 vagy akár 25 százalékot. Különbség van az egyes országok hagyományai között is, az amerikai darab messze a legdrágább – mondta Darvasi Ilona. Miksi Attila szerint e nagyságrendeket így lehet kiszámolni: vegyünk egy 500 fős nézőteret, ahol harmincszor adják elő az egyik musicalt, kétezer forintos jegyárért. A bevétel így 30 millió forint, amiből átlagosan 6 millió jár a szerzői jog tulajdonosának. Mindezek ellenére – hangsúlyozta Darvasi Ilona – az évad összeállításakor a színház a jogdíjon akar utoljára spórolni, szívesebben farag le a díszlet, a jelmez vagy más tényező költségeiből.

A komolyzene világa olcsóbb és átláthatóbb, így itt végképp nem azt vizsgálják a produkció felelősei műsortervezéskor, hogy az adott szerző hetven évnél régebben hunyt-e el. Ősz Gábor, a Győri Filharmonikus Zenekar zenekari titkára elmondta: még érdekelt is a társulat a kortárs művek tolmácsolásában, mivel az előadó-művészeti törvény szerint ez fontos szempont a zenekarok támogatásánál. Egy jogdíjköteles koncert után átlagosan 100 ezret fizet a társulat, és sokszor nem is a jogdíj, hanem a védett és csakis kölcsönözhető kotta kerül 50–100 ezer forintba.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Útlezárással követelték a bekötőutat

Félpályás útlezárást szervezett szombatra a Nyúl Községért Egyesület a Vasút soron, hogy nyomatékot adjon követelésének.
Tovább olvasom