Kisalföld logö

2017. 08. 24. csütörtök - Bertalan 12°C | 27°C Még több cikk.

Négylábú gyógyítók

A 11 éves Simon Ricsi más, mint a társai: diszlexiás és hiperaktív. Semmi nem köti le néhány percnél tovább, gyakran kap dührohamot, a tanulás pedig hatalmas erőfeszítés számára. Eddig minden jó tanács hiábavaló volt: sem a gyógyszerek, sem a szakemberek nem tudtak segíteni. Senki nem gondolta volna, hogy a gyógyulás végül négy (patás) lábon érkezik…

Bella nyergéből nézve egyszerűbb az élet
- Ricsivel az iskolában nincs gond: végigüli az órákat és példás a magatartása is - ehhez azonban óriási önfegyelemre van szüksége. Hihetetlenül fegyelmezi magát, azt ugyanis nehezen viseli, ha megszégyenítik vagy leszidják – mesélte édesanyja, Simon Ildikó. - Ahogy azonban kilépünk az iskolából, tombol, hisztizik, ha valami nem sikerül neki, például nem megy a lecke, sír, zokog. Ricsivel nem lehet boltba vagy orvoshoz menni, mert képtelen várni. Nem néz tévét, mert nem képes egy helyben ülni. Nem álmosodik el, sokszor éjfélig rohangál – aztán „elájul", átmenet nélkül elalszik. Gondok vannak a memóriájával és egyensúlyi problémái is vannak; nem tud például megállni fél lábon.

Hogy valami nincs rendben Ricsivel, azt édesanyja már az óvodában észrevette. Valahogy máshogy fejlődött, mint két nővére: ő például soha nem mászott, rögtön felállt, szaladt, nagyon későn kezdett beszélni, sok beszédhibával, koncentrálási problémái voltak. Hogy pontosan mi a baj, senki nem tudta, míg végül egy pszichológus „fejtette meg" a kisfiút. A szülők kálváriája ekkor kezdődött.

A közvetlen kapcsolat a lóval az élet minden területére kihat
- Mindent kipróbáltunk: jártunk logopédushoz, speciális gyógytornára, néptáncra, még karatéra is, ez utóbbi ugyanis fejleszti az önfegyelmet, de semmi nem segített – mesélte Ildikó. - Már ott tartottunk, hogy reggel felébredve Ricsi nem azt kérdezte, milyen nap van, hanem hogy ma hova megyünk… Persze gyógyszereket is szedett, ötféle készítménnyel próbálkoztak az orvosok. Amikor végül egyik sem vált be, azt mondtam, elég, az én fiam nem kísérleti nyúl. Ekkor jött a lovaglás…

Lovaglással a matek is jobban megy

Tóth Szilárd nemcsak a lovak, a gyerekek nyelvén is ért
A Balázs Béla iskolában, ahol Ricsi kis létszámú, fejlesztő osztályba jár, adódott a lehetőség: ismerkedés a lovakkal, a lovaglással, a Rodeo Lovasiskola vezetője, Tóth Szilárd segítségével. Bár Ricsi mindig szerette az állatokat, arról álmodni sem mertek volna, hogy a lovaglás lesz az első dolog életében, ami képes lekötni a hiperaktív kisfiút. Lármás, Bella, Kamasz és a többi négylábú „gyógyászati segédeszköz" elérte, amit az orvosoknak és a gyógyszereknek együtt sem sikerült. 

A Rodeó Lovasiskola várja lovagolni vágyó felnőttek és gyerekek jelentkezését!
  

Győrújfalu, Petőfi u. 20. Tel.. 20/475-6378
20/475-6378

- Ugrásszerű volt a javulás, miután elkezdte a lovaglást – újságolta örömmel Ricsi édesanyja, aki minden órára elkíséri kisfiát. - Nemcsak a viselkedése, de a jegyei is változtak, főleg a matematika megy jobban. Korábban alig akarták második osztályba engedni, nemrég pedig alig akartuk elhinni, hogy négyes dolgozatot írt. Észrevettük azt is, hogy szebben beszél, jobban ki tudja fejezni magát. A lovaglás többet segített, mint eddig bármi!

Következetes mentőangyal

Ricsi és edzője nagyszerűen megértik egymást
Persze maga a ló nem elég a sikerhez; szükség van egy szakértő kézre is, amely – ha kell, szigorral, ha kell, dicsérettel – igazgatja a kezdetben döcögő mozdulatokat, biztatja a nyeregben rázódó gyereket. Tóth Szilárd, Ricsi mentőangyala pont ilyen: 
Tudja, hogyan kell szólni a kicsikhez, s bár minden mozdulatán látszik, hogy szívből tanít, nem majomszeretettel pátyolgatja, hanem határozottan, következetesen oktatja őket. Édesanyja szerint pont ez a következetesség az, amire Ricsinek szüksége van.

Sokféle jótékony hatás

A lovasterápiát régóta használják a különféle
betegségek kezelésére. Különböző változatai
segíthetnek a mozgássérülteken és autistákon éppúgy, mint az epilepsziás és viselkedészavaros gyerekeken. A hippoterápia például javítja az izomtónust, az
ízületek mozgékonyságát, a mozgáskoordinációt és térérzékelést. A ló háromdimenziós mozgásimpulzusai ugyanis hasonlóak az emberéhez, s az állat mozgása áttevődik a lovasra, kiváltva a megfelelő hatást. A gyógypedagógiai lovaglás, amelyet pszichés problémák, viselkedészavarok esetén alkalmaznak, magabiztosságra, felelősségre neveli a gyerekeket. Itt nem a ló mozgásán, hanem az állattal kialakított közvetlen kontaktuson van a hangsúly. 

- A hiperaktív gyerekeknek, így Ricsinek is, nagyon fontos a rendszeresség; fontos, hogy tudja, mi a menete az órának,  mi mi után és miért következik. A lovaglás fegyelemre szoktatja, tudja, hogy ha jövünk, előtte tanulnia kell, mert utána már fáradt lesz hozzá. Itt nemcsak felrakják és leszedik a gyerekeket a lóról, mint egy győri lovardában, ahol korábban jártunk, hanem mindenben részt vesznek: lovat pucolnak, nyergelnek, csutakolnak, így kialakul a ló és a gyerek között egy erős kapcsolat.

Ildikó szerint valóságos csoda, hogy van valami, ami leköti a kisfiút; nem is akárhogyan: ha tehetné, egész nap le sem szállna a nyeregből. Persze otthon is ez a téma, az egész család „lovagol": pontosan tudják, melyik lónak fáj a lába, melyiken miért jó ülni, melyiknek lesz kiscsikója.
- A lelkének is kell a lovaglás – vallja az édesanyja -, hogy érezze, jó valamiben. Az egyik nővére nagyszerű táncos, a másik szépen énekel, s végre van valami, amiben ő jeleskedik, amiben nem éri kudarc. Végre ő is ért valamihez: képes irányítani egy ilyen hatalmas állatot, sőt, már vágtázott és tereplovagolt is. Ráadásul ő, akit soha nem érdekelt semmilyen tábor vagy foglalkozás, alig várja a nyári lovastábort!

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Aggódnak a termálért

A győri termálfürdő kivitelezése nemsokára befejeződik, azonban a működtetésére senki sem… Tovább olvasom