Kisalföld logö

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 19°C | 30°C Még több cikk.

NATO-ügy a 83-as főút is

Győr–Pápa - A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. azt a feladatot kapta a gazdasági minisztériumtól, hogy kezdje meg a 83-as főút M1-es csomóponttól a pápai elkerülőig tartó szakaszának rekonstrukció-előkészítését – értesült a Kisalföld. Ez több mint harminc kilométert jelent, a háttérben ismét a pápai NATO-fejlesztés áll.

Kara Ákos megyei alelnök kezdeményezésére tegnap Gyarmaton azok a települések találkoztak, amelyek valamilyen módon, elsősorban a 83-as főút kapcsán, érintettek az úgynevezett C–17-es projektben. Ez utóbbi nem más, mint a pápai repülőtér-fejlesztés, amelyről a Kisalföld többször is írt. 

Most már tény, hogy a katonai bázisrepülőtérrel – hiába fekszik a szomszédos megyében – Győr-Moson-Sopron sokat nyerhet. A gyarmati találkozón a résztvevők eredetileg azzal számoltak, hogy „csak" nyilatkozatot fogadnak el, s felhívják a figyelmet arra, a 83-as főút „az eddiginél lényegesen nagyobb figyelmet és több fejlesztési forrást érdemel". Ők lepődtek meg a legjobban, hogy más is így gondolja... 

A gyarmati ülésen  képviseltette magát a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. munkatársa is, aki olyan bejelentést tett, amire senki nem számított. Íme: „A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tegnap azt a felkérést kapta a gazdasági minisztériumtól, hogy kezdje meg a 83-as főút M1-es csomóponttól a pápai elkerülőig tartó szakaszának rekonstrukció-előkészítését."

Ez több mint harminc kilométert jelent, s a szakasz nagy része Győr-Moson-Sopron megyébe esik.

Harminc kilométeren: A 83-as főútra évek óta nem volt pénz, most lehet, hogy a NATO elvárásai miatt mégis lesz. Fotó: Bertleff András

A 83-as főút problémáiról évek óta írunk, s mostanáig meglehetősen kilátástalannak látszott a helyzet – abban a tekintetben legalábbis, hogy lesz valaha is pénz a felújítására. Kara Ákos megyei alelnök, aki tagja a C–17-es tárgyalóbizottságnak (ők egyeztetnek a néhány hónap múlva Pápára érkező amerikai és NATO-katonák fogadásáról, illetve a reptérhez kapcsolódó fejlesztésekről), egy percig sem titkolta: ő maga is meglepődött, hogy hirtelen ekkora változás történt. Mint mondta: „Tudom, hogy a megyében számos út szorulna hasonló fejlesztésre, de most mindenekelőtt örülni kell annak, hogy a NATO elvárásainak megfelelően szükség van a 83-as felújítására – s ezt ezek szerint kormányzati szinten is belátták. Én úgy tudom, hogy a felújításra uniós és állami pénzt szánnak az úgynevezett Közop (Közlekedésfejlesztési Operatív Program) keretében. Ha ez tényleg így van, akkor a nyilatkozatban foglaltakat egy csapásra sikerül elérni."

Már az a tény, hogy a tegnapi gyarmati megbeszélésen tizenkét település – köztük tíz megyei – képviseltette magát, mutatja, ez a fejlesztés valóban több várost/községet és több ezer embert érint. A NATO-bázisrepülőtér kapcsán szerkesztőségünkhöz is érkeztek vélemények pró és kontra azóta, hogy a lehetséges fejlesztésekről hírt adtunk. Az tény, hogy az elmúlt alig egy hónapban olyan fejlesztések kerültek elő a kalapból, amelyek évek óta a szekrények mélyén porosodtak. Természetesen nyomon követjük, hogy mi lesz belőlük.

Olvasóink írták

  • 12. Rolee007 2008. július 10. 21:42
    „Sajnos hónapok óta semmi újat nem lehet hallani erről a témáról, remélem ez nem jelenti azt, hogy elfelejtődött dolog!? Én személy szerint naponta kétszer járom meg ezt Győr-Pápa közti lassan off road-nak nevezhető szakaszt. Az idő múlását két dolgon lehet észrevenni: a naponta gyarapodó úthibák és útszéli síremlékek számának a növekedéséből!”
  • 11. Pápai gyerek 2008. február 11. 19:14
    „Az igazi megoldás valóban egy olyan gyorsforgalmi út lenne, ami elkerüli az összes falut, és nem a régi telekhatárokon épül, mint a régi 83-as (azért kanyarog annyit a "semmi közepén"). Az se lenne tragédia, ha első körben csak 1×2 sávos lenne, csak lenne már... Rendszeresen autózom a 83-ason, ráadásul a teljes hosszán (Városlődtől Győrig) és csak megerősíteni tudom, hogy elképesztően rossz állapotban van. Mindezek mellett még mindig jobb a közlekedés Pápa és Győr között, mint Pápa és veszprém között (lehet szídni az ócska villamosítatlan vasútvonalat, de legalább Győrig VAN!) Nem is értem miért tartozunk még mindig veszprém megyéhez, és miért nem csatlakozunk már végre Gy.M.S. megyéhez...”
  • 10. csaszi 2008. február 11. 10:46
    „Sziasztok
    29 éves a jogsim egy balesetem volt, még 1979 ben a 83-as uton..:-) Sajnos ez az út tréfásan mondva olyan mint az ökörpisilés, kacskaringós és keskeny. A NATO nem IFA meg ZIL teherautókkal fog jönni, a legkisebb is KRAZ méretű lesz. Anno mikor 10 egynéhány éve még a délszláv helyzet miatt az egyes uton jöttek végig remegtek a házak a 20-25 méter hosszú 30-40 tonnás monstrumoktól. A 83 as úu nem erre a terhelésre készült. Ha nem erősítik meg egy éven belül a szántóföld egyenesebb lesz mint az út. Ja és egy NATO "kis" teherautó és egy busz egymás mellett csak az árokban férne el. Remélem a korrekcióval a sok felesleges kanyart is megpróbálják kivenni az útból, és a falukat megpróbálják kikerülni. Végül is minimális + költséggel hasonlóan az M15 autóúthoz gyorsforgalmi autóút is lehetne Győr Pápa között.”
  • 9. T_McVay 2008. február 08. 17:00
    „Kedves Nyházi !

    Kelet-magyarország problémái nem most kezdődtek. Már a római birodalom is csak a Dunáig terjedt a túloldal akkor sem kellett senkinek. Egyébként pedig nemrég Miskolc polgármestere mondta hogy sajnos az M35-ös megépítése nem sokat segít a munkahelyek létrehozásában. Erre azóta már néhány közgazdász is rámutatott. Nem árt ha tudod hogy Ausztria mindössze 1995-ben épített autópályát Hegyeshalomig, Pozsony felé pedig csupán tavaly lett átadva. És vajon miért ?? Majd rájöttök egyszer Ti is keleten. Ha Vásárosnaményig építesz autópályát és Makóig (M43 a másik agyrém) akkor a külföldi tőke az utólsó 30 kilométert már földúton is kibírja és viszi a munkahelyet az Ukrán és Román oldalra. Gondolom az is logikus hogy Sopront a hűség városát egy lepukkadt út köti össze Győrrel ahol a menetidő több mint másfél óra. Igaz csak a soproni, kópházi fertődi határátkelők forgalmát fűzi fel és hozza(ná) a tehetősebb túristákat az országba. De Ti örüljetek hogy most már végig atópályán utazhattok a Adriáig.Igaz szegény Dán Holland turisták és akinek még van kedve a Balatonhoz azoknak a lakóautói szétesnek a 82-es (Győr -Zirc) vagy a 84-es (Sopron-Sárvár ) 6m széles szőnyegbombázott utakon.”
  • 8. Nyházi 2008. február 08. 10:12
    „Kedves T McVay,

    Köszönet a keleti országrész közvetett lesajnlálásért, ezért is tart ott szegény kelet, ahol.
    Önmagad cáfolod: azért kicsi a forgalom, mert nincs folytatás Nyháza után. Ha lenen, nagy lenne a forgalom, hidd el. És ezért folytatják. Pápával ne is hasonlítsd össze, mert ég és föld, Pápa nagysága és munkaerő vonzása töredéke Nyíregyházának. Az ukrán és román forgalmat pedig ne kívánd Pápa közelébe, mer rögtön el szeretnél költözni akkor.

    Pápa és környke ne sajnálkozzon, a legkisebb városok körül is elkerülő gyűrűk vannak, nem szenvedik meg az áthaladó forgalmat, mint pl Nyháza.

    Ennyit erről. Nem érdemes a vitát újrakezdeni, hogy kelet felé nem kell autópálya, mert többe kerül a munkanlküli segáélyt kifizetni az autópálya hiánya miatt (is) munka nélkül tengődő régiókban.”
  • 7. gyakor 2008. február 07. 18:00
    „Akkor még egy kisérlet! A NATO nem egyenlő az USA-val!”
  • 6. T_McVay 2008. február 07. 17:27
    „Ahogy mások is írták végre történik valami. Azonban elgondolkodtató, hogy az ígért fejlesztés most sem a régióban élők érdekei és biztonsága miatt van napirenden. Szokás szerint megint mások seg.gnyalása volt a fontosabb szempont.Az eddigi tragédiák és a közlekedés ellehetetlenülése már rég ki kellett volna hogy kényszerítsen ezt a fejlesztést. Igaz viszont hogy az M3-t Nyíregyháza és Vásárosnamény között gőzerővel készítik elő Ukrán barátaink nagy megelégedésére. Aki járt már az M3 új szakaszán az tudja hogy Polgár után a nevetségesen kis forgalomban az az érzése hogy kísértet pályán közlekedik. Nyilván az indokolja ott a folytatást.”
  • 5. Robert 2008. február 07. 15:54
    „Na végre hogy csinálnak ezel az utal valamit !Sajnos nekem is volt ezen az utszakaszon márt balesetem azota félek ara meni mindig átélem aszt a szörnyu balesetet”
  • 4. HARDYEDIT 2008. február 07. 15:10
    „VÉGRE VALAMI TÖRTÉNIK! MÁR ÚGY IS TÚL SOK EMBER HALT MEG EZEN A BORZALMAS ROSSZ ÚTON. ÚGY LÁTSZIK,HOGY AMERIKA KELL AHHOZ,HOGY TÖRTÉNJEN VALAMI. EZ EGÉSZ EGYSZERŰEN SZÉGYEN MAGYARORSZÁGRA NÉZVE....”
  • 3. füleljetek 2008. február 07. 14:55
    „...ja, hogy mi mindenkinek csak gyarmata vagyunk ? Hát ebben nem csak van valami, közel áll az általam is érzékelt igazsághoz...
    fülelj csak !
    Ha nem teljesen új nyomvonalon a községeket elkerülve készítik akkor ez csak lufistoppolás lesz. Olvastam valahol, hogy az is 2 sávos lesz. Hát mit mondjak ?, akkor széles, padkás, jó fel-, és lejárósávos, megfelelő minőségű bekötőkkel a falukba, másik utakhoz, híd vasút fölé stb. Van-e szakember, pénz, akarat, hogy ez megvalósuljon ?
    Csak reménykedem.... Nem bízhatom benne, mert nálunk ez nem így szokott menni. Lássuk !”
  • 2. :S 2008. február 07. 12:15
    „Jó helyen tartották a megbeszélést: "A gyarmati találkozón a résztvevők..." :D”
  • 1. Horváth Magda 2008. február 07. 08:54
    „Nagyon örülünk a 83-as út fejlesztésének! Jó lenne azonban tudni, hogy ez mit jelent? Ha úgy fejlesztenek, hogy az út elkerüli a Győr-Pápa közötti településeket, akkor ebben a régióban élhetőbb települések lesznek, mivel ma már elviselhetetlen a településeken átzúduló forgalom! Ha az elkerülő szakaszokat nem építik ki, akkor az itt lakók lényegesen rosszabb helyzetbe kerülnek a még megnövekedő forgalom miatt! Jó lenne erről mielőbb tájékoztatni az itt lakókat. Egy érintett”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gönyű hajósmúzeumot álmodott

Gönyű - Különleges kincset, mini hajóstörténeti kiállítást rejt a gönyűi faluház, amelyből a… Tovább olvasom