Kisalföld logö

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 18°C Még több cikk.

Naponta kétszer bedugul Győr

Naponta kétszer dugul be Győr, ezt a közlekedők is tudják. Autóba ültünk és megnéztük a lehetőségeket.
A belvárosi Teleki László utcánál lévő körforgalom.
Mivel elkerülőutak nincsenek, egy megoldás marad(na): a tömegközlekedésnek utat adni. Csakhogy jelenleg valamennyi városrész bedugul reggel fél nyolckor, illetve délután fél kettő után. Sommás kijelentésünket tapasztalatainkra alapoztuk: az adott időpontokban Győr különböző részeiről indultunk útnak, a célpontok ezúttal az iskolák voltak. Szabadhegyről a gyárvárosi iskolába mintegy fél óra volt az út, csak összehasonlításként, normális esetben nyolc-tíz percig tartott volna ugyanez a szakasz. A Fehérvári úton teljes volt a dugó, s a legrosszabb, hogy elkerülőutat sem lehetett találni. Ha Révfaluból a Gárdonyi-iskolát céloztuk meg, már a Teleki utcában beragadtunk, s mivel ötperces csúszással (7.35-kor) indultunk, kis híján elkéstünk...

Másnap megpróbálkoztunk a Széchenyi híddal, hátha... Nos, három percet nyertünk ugyan, de idegőrlő volt először a hídon, majd pedig a Szent István úton lépésben haladni. A Széchenyi hídtól a Baross hídig egyébként három piros után tudtunk eljutni, normális esetben itt is „zöldhullám" vitt volna végig.

A város főutcája egyébként nap mint nap a teljes szakaszon beáll: a Jókai utcai lámpánál ötödik zöldre keveredtünk át a Kazinczy-gimnázium felől érkezve, s akik a Munkácsy utcából akartak balra kanyarodni, nagy gondban voltak. Még maradva egy kicsit a Belvárosban, de a kisebb utcákban: az óvodák, bölcsődék megközelítése sem könnyebb, a Batthyány tér, illetve a Kiss János, Pálffy utca szintén bedugult. A Baross hídra fel-, illetve lekanyarodni ismét csak nem kevés procedúra, de a felüljárókon sem jobb a helyzet...

Elhúzódik a kritikus időszak

Akkor sem jártunk volna jobban, ha valamerre „menekülni" próbálunk, mert Győrben alig-alig van alternatívája a legforgalmasabb utaknak. „Hiába mondanám, hogy a Szent István út helyett használják a Szigethy Attila és az Ipar utcát, ha az is tele van" – magyarázta Wimmer József. A Győr-Moson-Sopron Megyei Állami Közútkezelő Kht. főmérnöke szerint hétköznapokon reggel fél nyolc és nyolc óra között szinte teljesen bedugul a város, míg a délutáni csúcs jobban elhúzódik, fél kettő és öt óra között a városban bárhol előfordulhat, hogy csak lépésben tudunk haladni.

A közútkezelő felmérései szerint a legkritikusabb a helyzet a Szent István úton, a Vámosszabadi felé vezető 14-es főút révfalui részén, valamint a Fehérvári úton. A szakember szerint ez régóta így van, de a mostani dugókban időnként a Nádor aluljáró, a Fehérvári út új bevezető szakasza, illetve az ítélőtábla építése is benne van.

„ Az autóáradattal csak új utak, hidak építésével lehetne lépést tartani. Az új aluljáró például valamelyest majd leveszi a terhet a Baross hídról, bár a Szent István úton azért némi forgalomnövekedést okoz" – vélekedett Wimmer József.

A belváros tiltott övezet?

Eredics Imre alpolgármester egyetért azzal, hogy a hiányzó közlekedési kapcsolatokat ki kell építeni, de a megoldást nem az egyéni közlekedés feltételeinek javítása jelenti. „Minden új út további forgalmat generál, tehát előbb-utóbb bedugul. Tanulnunk kell a nyugati tapasztalatokból, ahol most már kénytelenek többféle módszerrel korlátozni az autók használatát" – magyarázta. Londonban például a belvárosba csak pénzért lehet behajtani, Tokióban az egyik nap a páros, a másikon a páratlan rendszámú járművek közlekedhetnek, míg az autóvásárlást meglévő parkolóhelyhez kötik.

A helyzet Magyarországon is romlani fog. A megyében 1996-ban 239, 2003-ban már 287 autó jutott ezer lakosra – ez 20 százalékos emelkedés, de a szám még mindig csupán fele a Nyugat-Európában jellemző értékeknek. Időközben változtak a szokások is: a korábbinál jóval többször ülünk volán mögé.

Eredics Imre úgy véli, a megoldást a tömegközlekedés fejlesztése, a villamoshálózat és az elővárosi vasút megvalósítása, illetve a város határában nagy parkolók építése jelenthetné. Megfontolandó a Győr testvérvárosában, Erfurtban használt közlekedésfigyelő és -irányító rendszer bevezetése is. Ennek segítségével a forgalom ütemének megfelelően a jelzőlámpák az éppen legoptimálisabb ideig mutatnak zöldet vagy pirosat. Az alpolgármester szerint hosszabb távon, az említett fejlesztések elvégzése után eljöhet az az idő, amikor a győri belvárosba a buszokon, villamosokon kívül más jármű csak meghatározott időre és céllal hajthat be.

Két autó között egy busz

„ Valóban az lenne a megoldás" – tette hozzá Pócza Mihály. A Kisalföld Volán Rt. vezérigazgatója ezután hosszasan sorolta az utcákat, ahol rostokolnak a buszok. „Miért lenne más a helyzet, hiszen két autó között mindig ott áll egy busz is..." A vezérigazgató nem túlzott, amikor azt mondta, a menetidő sokszor a duplájára nő, s például a Fehérvári útról a belvárosba 25–30 perc alatt ér be a busz. Ilyenkor teljesen mindegy, hogy a jelenlegi százzal szemben mondjuk kétszáz autóbusz közlekedne, mert egyik sem tudna haladni, s a tumultus is ugyanolyan marad a járműveken. A lámpák összehangolása valamelyest segítene a gondon, „mert a Szent István úton a zöldhullám nem létező fogalom ilyenkor", de ez csak részmegoldás lenne. „Örülök, hogy a tömegközlekedés prioritásáról beszél a városvezetés, de akkor bizony meg kell lépni a legnehezebbet is: az autósok elől valóban elzárni bizonyos városrészeket, hogy azokban a buszok viszonylagos fennakadás nélkül közlekedjenek" – zárta nyilatkozatát Pócza Mihály.

Látva azonban a reggeli csúcs autóinak számát, ilyen volumenű lépéshez – a szükséges beruházások megvalósítása előtt – egyhamar nem lesz akarat.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Folytatni kell az útjavításokat

A Bálint Mihály utca felújítását és a kátyúzások folytatását sürgette Kalmár Ákos képviselő. Tovább olvasom