Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Nagyvárosi gondok, égető pénzhiány

Többtucatnyi kérdés hangzott el a Kisalföld által szervezett szerda esti lakossági fórumon Győr közlekedési helyzetéről. Nagyvárosi bajok, égető pénzhiány, de sok hasznos ötlet – ez a legrövidebb összegzés.
Győr közlekedési helyzetéről szervezett lakossági fórumot szerdán estére lapunk. A bő két és fél órán át tartó kérdezz-felelek gondok tucatjait hozta felszínre. Olvasóink kérdéseire a helyszínen (az ifjúsági ház színháztermében) Eredics Imre alpolgármester, dr. Holló Sándor rendőr alezredes, győri rendőrkapitány, Schubert Tamás őrnagy, a győri kapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője, Prédl Antal, a városi útkezelő szervezet helyettes vezetője és Kontra György, a megyei közlekedési felügyelet osztályvezetője igyekezett válaszolni.

Általában milyen?

Lapunk „bevezető" kérdésére kértünk először rövid választ a szakemberektől: szerintük milyen most Győr közlekedési helyzete?

Eredics Imre: – Nagyvárosi jelleggel terhelt, folyamatosan növekvő forgalmú. Az építési adottságokból következően, főleg a belvárosban, a szűk keresztmetszethez egyre agresszívebb autósok és az agglomeráció „hozadéka" is társul.

Dr. Holló Sándor: – Az elmondottakkal egyetértve, a rendőrség a forgalmasabb gócpontoknál – főleg reggelente – forgalomvezérlést végez, de ez természetesen csak tüneti megoldás. Szélesebb és jobb utak kellenének, de ez nem rendőri feladat.

Kontra György: – Győrön sok olyan jármű halad keresztül, amelynek nem feltétlenül kellene bejönnie a városba... Biztos, hogy tizenöt-húsz év múlva kétszer annyi jármű lesz, mint most, ezt nem szabad elfelejteni a tervezésekkor.

Prédl Antal: – Megváltoztak a közlekedési igények: ma már nem elég csupán minőségileg átépíteni az útpályát, hanem gondolni kell arra is, a forgalmat hogyan lehet „levezényelni", ahol szükséges, gyorsítani, másutt csillapítani, a lakótelepeken csendesíteni... Összetett feladat.
Parkoló vagy zöldterület?

Mint a bevezetőben említettük, olvasóink több tucat kérdést tettek fel, ezekből és az elhangzott válaszokból kötetet lehetne megtölteni s még úgy sem lehetne teljes a város közlekedési helyzetképe. A fórumon olvasóinktól számos témát kaptunk (köszönjük, ezekre folyamatosan visszatérünk), s a meghívott szakembereknek is bőven volt mit jegyzetelniük.

Mostani összeállításunkban a legfontosabb kérdésekre térünk ki. (Megjegyezzük, egy-egy kérdésre alkalmasint többen is válaszoltak, így a válaszadót csak indokolt esetben jelezzük külön.)
Pataki László: A kivilágítatlan kerékpárosok szigorúbb ellenőrzését kérte a rendőröktől, s arra hívta fel a figyelmet, hogy az útszélen (például Ifjúság körút, József Attila-lakótelep) várakozó autók igen beszűkítik a közlekedési teret.

Évente rendszeresen szervez kerékpáros-akciókat, -versenyeket a rendőrség, az iskolákat eszközökkel is támogatja – egyébként valóban nem lenne drága első-hátsó világítással felszerelni a kerékpárokat. Vannak ellenőrzések, legfeljebb ezek nem „látványosak". Ami a rendőrséget illeti: a rossz helyen parkoló autók közül csak azokat vitetheti el, amelyek balesetveszélyt okoznak...

A parkolás egyébként Győr közlekedésének egyik legnagyobb gondja. A lakótelepek annak idején a régi építési szabványok szerint épültek, mára bebizonyosodott, túl kevés parkolóhellyel. A város 2000-ben 148, 2001-ben 189, 2002-ben 103, tavaly 48 új parkolóhelyet építtetett, zömmel lakótelepen. Tény, hogy sokkal több kellene, de a parkolóépítés nem mehet a végletekig a zöldterületek rovására.

„Demszky-oszlopok"

Ötvös Anna: A Bácsai úton az egyébként örvendetesen szaporodó társasházak kisgyerekes lakóinak, de az idősebbeknek is nehéz átjutni az óriási forgalomban az egyik oldalról a másikra, legalább több zebra vagy forgalomlassító megoldás kellene.

Évente feltérképezik Győr legbalesetveszélyesebb pontjait, a Bácsai út a valóban nagy forgalom ellenére sem tartozik ezek közé. A Bácsai út országos számozott út, az állami közútkezelő hatáskörébe tartozik, az észrevételt a városi útkezelő hozzá továbbítja.

Varga László: A szabálytalan parkolások miatt káosz van a Bécsi kapu téren és a Nagy Jenő utcai iskolánál. Ha már a renitenseket nem lehet kiszűrni, nem lenne jobb megoldás ezt a két helyet is fizetőparkolóvá tenni?

Látszólag logikus lenne, de a gyalogosok védelme fontosabb szempont, mint a parkolóvá való visszaalakítás. Egyébként másutt is jellemző, hogy a parkolást gátoló akadályokat (a városban sok helyen már meglévő „Demszky-oszlopokat") egyszerűen lerombolják, lefűrészelik, s bár gyanú van, hogy sokszor ez az ott lévő üzlettulajdonosok érdeke, nem lehet bizonyítani, ki a rongáló.

Ne az úton építkezzenek!

Sáhó László: Olvasónk tizennégy témakörből álló „csomagot" nyújtott át a szakembereknek, kérdése egyebek között, hogy miért engedik meg az út mellett építkezőknek a véleménye szerint gyakran indokolatlan félpályás útlezárást. A világ sok országában ezt nem tehetnék.
Az engedélyek kiadásakor törekednek arra, hogy az építkezők a lehető legkevesebbet foglaljanak el a közterületből. A fő gond az, hogy a mai magyar viszonyok (építési technikák) mellett nem lehet jobban szigorítani.

Dr. Bogdán Gábor: Véleménye szerint ki kellene tiltani a Szent István útról a három és fél tonnásnál nagyobb teherautókat, van azoknak más, elkerülő lehetőségük. A Szent István úti üzletek előtt sokszor indokolatlanul hosszú ideig akadályozzák a forgalmat a rakodó áruszállítók.

A Szent István útról jelenleg a húsztonnásnál nagyobb járművek vannak kitiltva, engedély szerint lehetőleg a hét és fél tonnásnál kisebb járművek rakodhatnak, s persze jó lenne ezt is visszább szorítani. Főútról van szó, ez nem városi hatáskör.

Ha kár történik...

Kiss Erzsébet: Szóvá tette, hogy a közintézmények előtt sosem lehet helyet találni a fizetőparkolókban sem, s Marcalvárosban például az Ikva utcában nem lehet a gyalogjárdákon közlekedni az ott parkoló autóktól. Másik kérdése: hogyan intézik a kátyúk miatt keletkező gépjárműkárokat?

Említett észrevételein a fokozottabb ellenőrzések segíthetnek. Ami a károkat illeti: értékében évente milliós nagyságrendű ilyen ügy kerül az útkezelő szervezethez. Ha úthiba miatt kár történik, a helyszínen rendőri jegyzőkönyvezést kell kérni és az esetet fotóval is igazolni – a kártérítésről ezután történhet megállapodás, annak híján bírósági polgári peres eljárás lesz.

Már van egy albizottság

Bognár Béla: Egy tavalyi rendőrkapitányi, illetve alpolgármesteri levélre, valamint annak visszhangjára utalva ismételten elmondta: a gépjárművezetést tanulókat (tanítókat) nem lenne ildomos „kitiltani" a legforgalmasabb útszakaszokról, hiszen ott is meg kell tanulni közlekedni...

Jó lenne egyfajta közlekedési tanácsadó testület a városban, amelyben részt vehetnének a közlekedési gyakorlattal rendelkezők (oktatók, busz- és taxisofőrök stb.).

A tavaly nyári rendkívüli helyzetben csupán kérés volt, hogy a tanulóautók lehetőség szerint csúcsforgalomban kerüljék a „dugós" helyeket... Győr önkormányzatának már van (korábban nem volt) közlekedési albizottsága, ebbe szívesen várják a segíteni akarók javaslatait.

Van-e jövőkép?

Szabó Zoltán: Elsősorban arra volt kíváncsi, milyen jövőképe van a közlekedésről a városnak.
Tény, az eddigi közlekedésfejlesztési gyakorlat nem folytatható, a város önkormányzata azt vizsgálja, milyen közlekedésszerkezeti változásokra lesz szükség. A tervek is eszerint készülnek már, megvalósításukhoz (például hidak, felüljárók építéséhez) azonban milliárdok kellenének.

Németh Eszter: Mint mondta, az Arrabona Áruház parkolójában tisztaság és rend volt, míg magánkézben működött, most szemetes a terület, s hiába tele a parkoló, senki nem figyelmezteti az ide rendre beállni próbálókat...Az észrevétel jogos: figyelni fognak rá.

Dr. Feledy István:  Ezen a fórumon is elmondta, immár sokadszor, a Révfaluban, a Galántai út környékén élők hasztalan hadakozását a kamionforgalom kitiltásáért, Rajka felé tereléséért.
Országos, illetve nemzetközi jelentőségű főútról lévén szó, a város ez ügyben nem dönthet, s amúgy sem igazán tehetné jogi következmények nélkül. Valóban nagy szükség lenne a keleti, illetve északi elkerülőútra, de belátható időn belül ezekre nem futja az állami költségvetésből.
Belvárosi hátrányok

Emresz György: Egyéb kérdései között arra volt kíváncsi, miért nem folyamatos a 81-es főút (Fehérvári út) folytatása.
Tegnapi rövid tudósításunkban már szó volt róla. Most annyit teszünk hozzá: lapunk információja szerint ez ügyben koordinációs értekezletet tartanak a beruházók és az építők, a témára visszatérünk.

Dr. Ferenczi Klára: Véleménye szerint diszkrimináció éri a belvárosban lakókat azzal, hogy parkolóbérletet kell váltaniuk, ami ráadásul csak egy helyre érvényes, alternatívan a szomszédos utcára (pedig sokszor csak ott lenne hely) már nem. Holott egy autó egyszerre nyilván csak egy helyet tud foglalni. A város más részein lakók ingyen parkolhatnak házuk közelében.

Valóban tény, ám nem győri sajátosság, hogy a kiemelt övezetekben lakók parkolás szempontjából hátrányosabb, más téren viszont előnyösebb helyzetben vannak. Ezzel a helyzettel úgymond nem lehet mit kezdeni...

László Ödön: Azt vetette fel, hogy a Jókai utcában a parkolóház tovább növeli a környezetszennyezést, nem lehetne legalább a buszokat a Munkácsy utca felé terelni?

Erre az ötletre a Munkácsy utcában lakók felhördültek... A tömegközlekedés másik fórum témája lesz.

Puskás László: Javaslatként mondta, sokat segítenének az ésszerűen alkalmazott közlekedéstechnikai eszközök. Negatív példaként hozta az új Bácsai úti jelzőlámpás csomópontot, amely inkább gátolja, mint segíti a főút forgalmát.A csomóponttal kapcsolatos észrevétel jogos, dolgoznak a korrigáláson.

Bácskai Tamás: Szerinte a Balaton vízpótlása megoldható eső után a Révai utcai buszállomásról, ahonnan semerre se tud elfolyni a víz, az utasok gyakran bokáig járnak benne. Véleménye szerint a város határaiba ki kellene tenni táblákat, hogy kamionnal bejönni tilos.

A buszpályaudvar vízelvezetését megnézik. A kamionokat, bármennyire is lehet nemzetközi gyakorlat néhol, Győrből jelenleg képtelenség kitiltani. Talán, ha elkészülne a keleti elkerülőút is... (A fórumon elhangzott több kérdésre írásainkban folyamatosan visszatérünk.)

Válaszadók: A Győr közlekedéséről szervezett lakossági fórumon ők válaszoltak a kérdésekre az ifjúsági ház színháztermében.
Néhány kérdező és hozzászóló: Dr. Bognár Gábor, Varga László, Ötvös Anna, dr. Feledy István, Emresz György és Kiss Erzsébet.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megszépülnek a győri parkok

A héten beindultak a fűnyíró gépek – van-e biztosabb jele a nehezen, de mégis megérkezett… Tovább olvasom