Kisalföld logö

2018. 05. 25. péntek - Orbán 17°C | 25°C Még több cikk.

Nagy építés nélkül is lehet megoldás

A győri ember elégedetlen a közlekedéssel. De vajon meg tudja-e mondani pontosan, mi is a baj?
„ A győri ember elégedetlen a közlekedéssel. Igaza van. De vajon meg tudja-e mondani pontosan, mi is a baj?" – hangzott el a kérdés a Baross Gábor Műszaki Klub legutóbbi összejövetelén. Érdemes figyelni a válaszokra.

A győri kötődésű, most Biatorbágyon dolgozó mérnök, Pongrácz Gábor érdekes és alapos elemzését adta megyeszékhelyünk közlekedésének. A Baross Gábor Műszaki Klub összejövetelén a leggyakrabban szóba kerülő kérdésekre igyekezett választ adni, némiképp más szemmel, mint az „utca embere". Néhány a teljesség igénye nélkül:

Meg fogja oldani a Nádor aluljáró a közlekedés problémáit?

A válasz egyszerű: nem. Mert bár az aluljáróra nagy szükség van, városszerte, több helyen megmaradnak a hosszas várakozások, több csomópont vagy útszakasz áteresztőképessége jelenlegi formájában nem bírja a forgalmat. Átgondolt változások összessége kell, s nemcsak beruházással, hanem kisebb költségű újításokkal meglepően jó változásokat lehet elérni, mint az ország több városában.

A körforgalom jobb vagy a jelzőlámpa?

Egyes győri vélemények szerint a jelzőlámpa rossz, a körforgalom pedig jó. De: csak az a jelzőlámpa rossz, amelyiknél sokat kell várakozni, vagy csak több váltással lehet átjutni a kereszteződésben.

Azért nem jutok át a zöld jelzésen, mert túl rövid?

Valójában nem a zöld jelzés a rövid, hanem a másik, kisebb forgalmú irányé a hosszú, ahol egy-két jármű áthaladása után feleslegesen marad zöld a lámpa 8–10 másodpercig is.

A periódus mekkora részében kapunk zöldet?

A győri lámpák nagy része periódusonként négyfázisú, azaz minden iránynak külön zöld jelzése van, és a legtöbb csomópontban az összes irányba megengedik a haladást. A gyorsabb közlekedésért a forgalomirányítás kénytelen vagy telezöldet alkalmazni, vagy bizonyos kanyarodási lehetőségeket megszüntetni.

Miért egy sorban állunk?

Ritka a párhuzamos haladás lehetősége a győri csomópontokban, így a zsúfolt irányokba haladók általában csak egy sorban tudnak várakozni. A többsávos utak lehetőségét rugalmasabban kellene kezelni. Például az Ifjúság körútról a Tihanyi útra balra nagy ívben két sorban lehetne kanyarodni, ha a Tihanyi út az Ifjúság körút és a Szauter utca között Szabadhegy irányába kétsávos lenne. A Marcalváros két részét elválasztó Gerence utcát sem kellene teljes hosszában kiszélesíteni, elég lenne az aluljáró és a Marcalváros II-re bekötő út közötti szakaszon kétszer két sávosra bővíteni...

Miért lennének szükségesek a kiegészítő jelzések?

Sokszor az is csökkentené a várakozást, ha felszerelnék a hiányzó kiegészítő zöld jelzéseket. Az ország sok városában kihasználják ezek jótékony hatását. Győrben például aki a Baross úton kifelé haladva, a Lajta utcához érkezve jobbra szeretne kanyarodni Marcalváros felé, és elsőként ér a jelzőlámpához, feleslegesen várakozik addig, amíg a Lajta utcából mások balra nagy ívben kikanyarodnak. A tilos jelzés indokolt az egyenesen a temető felé haladni akaróknak, a jobbra kis ívben kanyarodónak azonban nem. Néhány helyen már Győrben is felszerelték a kiegészítő lámpákat, 33 helyszínen azonban hiányoznak.

Veszélyes-e a telezöld?

Egy minden irányból leszabályozó, négyfázisú lámpánál természetesen veszélyesebb. Ha azonban olyan helyre szerelik, ahol korábban nem volt jelzőlámpa – nagyobb a közlekedés biztonsága. Veszélyes, ha az

autósok megszokták, hogy körültekintés nélkül hajthatnak át zöld jelzésnél. Ha több a telezöldes irányítás, a vezetőkben rögzül az óvatosság. Győrben a magyar átlaghoz képest több kerékpároslámpa volt, és a korábbi szabályozás szerint a kerékpáros zöld jelzésére nem szabadott forgalmat (kanyarodó forgalmat) ráengedni, ezért volt kevés a telezöldes irányítás. Ma már más a helyzet a rendelettel.

Hol lenne a legsürgősebb a változtatás?

Ahol már jelenleg is nagyon bosszantó a hosszú várakozás, és a Nádor aluljáró átadásával még tovább fog nőni a forgalom. A Tihanyi úton haladva ma sem kis türelem kell, ha valaki át akar jutni a Szigethy Attila úti kereszteződésen. A Szigethy Attila úti jelzőlámpák sorának összehangolását meghagyva is van lehetőség kedvező változtatásra. Ha ez az aluljáró átadásáig nem történik meg, itt fogunk annyit időt eltölteni, mint most a Baross hídon...

Jók-e a győri körforgalmak?

Igen, de egy fontos dologban hiányt szenvednek. Nincsenek a jobbra kis ívben továbbhaladók számára külön útpályák. Aki tehát rögtön a következő kijáratnál el is hagyná a körforgalmat, kénytelen besorolni a körbe. Sok városban ez nem így van, a jobbra tartók nem terhelik feleslegesen a körpálya forgalmát. Különösen indokolt az ilyen megoldás ott, ahol az az út, amelyen a járművek elhagyják a körforgalmat, többsávos. Például a Tatai útról az új Fehérvári útra kanyarodásnál, vagy a Szauter utcáról a Szent Imre úton a belváros felé kanyarodva is, ahol időszerű lenne a széles útpályán két párhuzamos sávot felfesteni a Szauter u. és a Vasvári Pál u. közti szakaszon.

Milyenek lesznek az új jelzőlámpás körforgalmi csomópontok?

Jók. Ezek periódusideje ugyanis lényegesen rövidebb lesz, mint a szokásos győri lámpáké. Az új csomópontok környezetében ráadásul több más kereszteződés lámpáit is áttervezték, és azok is átveszik az egy percen belüli periódusidőt. A rövidebb várakozás mellett ugyanakkor szokatlan lesz, hogy dinamikusabban kell majd vezetni az új csomópontok előnyeinek kihasználására. A Fehérvári út–Ipar utca új, körgeometriájú jelzőlámpás csomópontja minden bizonnyal elnyeri majd a közlekedők tetszését, akárcsak az ezt követő második az Interspar Áruház környékén. Az esetleges torlódások oka ezután már nem a csomópontokban keresendő, hanem hogy a két említett pont közti szakaszon a Fehérvári út továbbra is szűk marad.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hetvenkamionnyi zsalu az Árkádnál

A hóesés miatt egy hetet állt a munka az Árkád építésénél, de épp ennyi előnyben volt a kivitelező. Tovább olvasom