Kisalföld logö

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 32°C Még több cikk.

Molnár Csaba: a közlekedési tárca orvosolhatja a válságot

Győr–Budapest - Hétfőn kezdi első munkanapját az új közlekedési miniszter. A győri Molnár Csabára addig még vár egy újabb megmérettetés. A helyi MSZP ma szavaz arról, hogy ki legyen az új megyei elnök. A rövid idő alatt szép karriert befutott politikus valószínűleg sikerrel veszi ezt azt akadályt is. Ő az egyedüli jelölt. Így harmadik ciklusát kezdheti.

– Érdekelne, hogy utánanézett-e: kineveztek már önnél fiatalabb minisztert a rendszerváltás óta?

– Nem én néztem utána, hanem egy kollégám mondta, hogy a szocialistáknál biztosan nem volt nálam fiatalabb. Deutsch Tamás és Fodor Gábor viszont úgy tudom, nem volt még 32 éves, amikor a bársonyszékbe ült.


– Mostanában mintha divat lenne földet venni Csorna környékén. Molnár Csabának, a leendő közlekedési miniszternek van már birtoka a 85-ös főút tervezett nyomvonalain?

– Sehol nincs földem. Két éve a vagyonbevallásomon még látszott, hogy volt egy kis szőlőm, présházam Vas megyében a bátyámmal közösen, de már az sincs meg. Nincs földem, se Csornán, se másutt.


– Párttársa, Walter Dezső fiának viszont van a csornai elkerülőszakaszon. Ön az MSZP megyei elnöke is. Házon belül hogyan rendezik az ilyen ügyeket?

– Csak annyit tudok erről az egészről, amit a Kisalföld megírt.  Én ebben nem látok csalárdságot, hozzáteszem, egyik oldalon sem. Ha valaki azzal jönne elő, hogy biztosan azért akarná megmondani a másik oldal, hogy merre menjen a nyomvonal, mert ott fideszeseknek van földjük, arra is azt mondanám, hogy rosszindulatú spekuláció. Ez annyira csúnya sztori.

Abba kellene hagyni itt is a  politikai egymásra mutogatást. Üljünk már le, aztán csináljuk meg ezt az utat.

Senki ne értse félre, egy gyorsforgalmi út megvalósítása sok évig tartó folyamat. De ha visszafognánk a politikai szurkapiszkából, biztosan egyszerűbben menne ez is. Megígérhetem, miniszterként azon leszek, hogy Győr és Sopron között mihamarabb gyors és biztonságos legyen a közlekedés.


– Maradva a megyénél, a politika soha nem mert hozzányúlni a dunakiliti duzzasztóműhöz, pedig már régen lehetne hasznos funkciója. Például áramot termelhetne. Ha megkeresnék, támogatna ilyen tervet?

– Tárgyalhatunk erről. Magyarországnak erős vállalása van a megújuló energiák tekintetében. Azt mondtuk Brüsszelnek, hogy 2020-ig 13 százalékra növeljük a részarányukat a teljes energiatermelési szektoron belül. Vízenergia nélkül ez nehezen menne. Tudom, a környezetvédők támadásai miatt mindegyik oldal letett már arról, hogy Kilitivel kezdjen valamit. Én mégis szeretnék találni olyan megoldást, ami a környezetvédőknek és az energetikai iparnak is vállalható.


– Emlékszem, annak idején mindenkit azzal hitegettek Magyarországon, hogy milyen jó, és milyen olcsó lesz, ha bevezetteti a gázt. Azóta meg inge-gatyája rámegy, még ha most januárban éppen nem is várható újabb áremelés. Lehet bármilyen, megfizethető  alternatívája a gáznak?

– Magyarországon a többi tagországhoz képest valóban nagyon sok gáz fogy, és jelentős mértékben függünk az importtól. Ezen nyilvánvalóan változtatni kell. Egyfelől magát a gázfogyasztás mértékét lehetne csökkenteni energiatakarékos megoldásokkal. Másfelől a gáz részarányát is lehet mérsékelni az energiafelhasználáson belül. Adódna nyilván a távfűtés, de sajnos ez is gyakran drágább, mint az egyedi gázfűtés. Nézzük meg, lehet-e olcsóbbá tenni, merthogy Európa több országában lényesen kevesebbe kerül a távfűtés, mint a gáz. De meg kell vizsgálni olyan alternatív lehetőségeket is, mint a föld hő használata. Még ez is drága, de talán a pályázatok kiterjeszthetők erre a területre. Magyarország gazdag geotermikus energiában. Kár lenne veszni hagyni.

Molnár Csaba: Széles spektrumban gondolkodom.
Molnár Csaba: Széles spektrumban gondolkodom.

– Bizottsági meghallgatásán is elmondta, hogy prioritást ad a közösségi közlekedésnek. Ez azt jelenti, hogy lehet mondjuk villamos Győrben, és elővárosi vonattal jöhetnek dolgozni a környéken élők, ha megmarad a munkahelyük?

– A villamosnak rövid távon nincs realitása. Az elővárosi közlekedésnek annál inkább. Érdemes megnézni, hogy akár magán-, akár önkormányzati tőkével lehet-e elővárosi vasutakat építeni nagyvárosok körül. Persze elsőként a főváros jöhet szóba, hiszen a BKV-n többen utaznak, mint a MÁV vonalain. De mindenképpen érdemes megnézni, hogy képbe kerülhetnek-e később a vidéki nagyvárosok.


– Friss hír, hogy Ménfőcsanakon, ugyanazon a helyen, ahol egy elszabadult vascső nemrég tragédiát okozott, most egy jókora vaslemez esett le egy platóról. Az utak állapota sok helyen, így azon a szakaszon is kritikán aluli. Mi várható a megyében, lesz elég útfelújítás?

– Nem kérdés, hogy az első adandó alkalommal fel kell újítani ezeket a szakaszokat. Szeretném felgyorsítani ezt a folyamatot. Három pillére lesz a politikámnak. Az első a fejlesztés. Hiszen válság idején az államnak kell megrendeléseket adni a magánpiac helyett. Ez tudja a víz fölött tartani a vállalkozásokat. A második a biztonság. Ami igaz mondjuk a közlekedés-, és igaz a gázellátás biztonságára egyaránt. Ebben ugyanúgy jelen van az, hogy ne legyen kátyú, veszélyes gödör az utakon, Ménfőcsanakon sem, mint az, hogy megépüljön a Nabucco gázvezeték. Ennyire széles spektrumban gondolkodom.  A harmadik pillér a környezetvédelem és a fenntarthatóság.


– Említette a gazdasági válságot. Tudja majd kezelni?

– Hihetetlenül nagy szerepe lesz a közlekedési tárcának a válságkezelésben. Előfordulhat, hogy a gazdaságban nem lesz elég pénz, mert a bankok nem adnak. Nem lesz elég megrendelés, mert beszűkülnek az exportpiacok. És emiatt a munkanélküliség is nőhet. Mind a három negatív hatás ellen dolgoznia kell a kormánynak. Vagyis legyen pénz, legyen megrendelés és maradjanak meg a munkahelyek. Az utóbbi kettőben  nagy szerepünk lehet. Jelentős uniós forrás áll rendelkezésre, hiszen csak közlekedésfejlesztésre 2000 milliárd forint jut a következő években.

A tárcának az a feladata, hogy valóban hihetetlen mennyiségű megrendelést árasszunk a piacra. A magyar építőipar éves kibocsátása 1800–1900  milliárd forint. Ha közlekedési és energetikai piacra be tudunk pumpálni ennyi tőkét, az lendületet adhat a gazdaságnak.


– Az a hír terjed Győrben, hogy 2010-ben az MSZP részéről ön lehet a kihívója Borkai Zsoltnak a polgármesteri székért. Hallott erről?

– Hallottam, valóban beszédtéma a városban, de nem foglalkozom ezzel. Egyrészt nagyon messze van 2010 ősze, másrészt a magyar kormány egyik fontos minisztériumát vezetni olyan komoly feladat, ami mellett másban gondolkodni nem nagyon lehet. Egyébként két évvel ezelőtt, amikor országgyűlési képviselő lettem, nem terveztem azt, hogy ebben a ciklusban miniszter lehetek. Eszembe se jutott, de így hozta az élet. Én pedig nem vagyok az a típusú fiú, aki gondolkodási időt szokott kérni, ha felkérést kap egy megtisztelő feladatra.

Olvasóink írták

  • 5. bonita2 2008. december 02. 01:50
    „Miert van ketto Molnar Csaba a Kisalfold hu. oldalan? Azert annyira nem jokepu.”
  • 4. 13.István 2008. november 30. 16:16
    „Nekem évekkel ezelőtt volt egy Vezérigazgatóm aki azt mondta, Az ajtó mindeki előtt nyitva van,de
    mielött kopogtatna mindíg aludjon egyet előtte.”
  • 3. Sally 2008. november 30. 09:30
    „Hát önbizalma az van neki bazmegye!”
  • 2. Noir 2008. november 29. 23:14
    „Sohasem tudok betelni a magyar médiával. Méteres nyelvcsapásokkal a kisalföld rendesen ahogy kell izgalmas riportot készített ezzel a progresszív csodával, aki nemsokára miniszter lesz. Azért ha legközelebb a riporternek módja lesz benyalni a következő kérdéseket mindenképp feltenném:
    -Nem érzi egy szakma arculcsapásának hogy egy B kategóriás jogi diplomával és semmilyen releváns gyakorlattal nevezték ki egy kulcsfontosságú tárca élére?
    -Nem gondolja hogy az eddigi tevékenysége (egy harmatgyenge RFTs szereplés, egy nagy erővel beharangozott majd hamvába halt UMFT program) nem egy olyan sikertörténet amely predesztinálná a pozíciójára?
    - Az ön által említett állami megrendelések (amit jobb helyeken tanult közgazdászok keynesiánus-fiskális politikaként ismernek- szép és jó, csak a, nem 1929-et írunk ettől még az iparág strukturális problémái nem szűnnek meg elgfejjebb néhány évig szőnyeg alatt maradnak, ráadásul az a rendkívüli szakértelemmel megáldott kormány aminek épp a tagja készül lenni gondoskodott arról hogy ez az összeg ne legyen fiskális célokra elkölthető, ugyanis épp továbbra is megszorítunk hogy az IMF hitel továbbra is ketyegjen. Ja, és ha az energetikai piacra megy az állami tőke pumpálása attól még az építőipar kivérzik.Azt már meg sem említve hogy az energetikai piacra nem fog tőke áramlani még állami sem, amíg a tökéletesen piacidegen szabályozást meg nem szüntetik.
    -Az elővárosi közlekedés kapcsán van egy katasztófális állapotban levő MÁV és BKV maga meg elővárosi vasutat akar építeni? Matekból hányas volt? A kormánya Demszkivel egyetemben évekre elintézte butapest fejlesztési keretét, ha ön e mellett elővárosi közlekedésről álmodozol az jól mutatja hogy sem a szakmai sem a gazdasági részéről fogalma nincs.
    Hát eddig a kérdések, amelyik újság ezeket feltenné azt előfizetem. Egyébként gratula MCSnek, ennek a progresszív titánnak, ismét sikerült egy szaktárcát egy rendkívül hozzáértő és alkalmas szakember kezébe adni. Csak tudnám hogy utána miért csodálkozunk hogy semmi nem működik az országban.”
  • 1. patriot 2008. november 29. 16:45
    „Lehet ez ehelyett a közalkalmazotti tüntetést akartátok feltenni? ..biztos csak valami zavar van "azagyban"!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Molnár Csaba: a közlekedési tárca orvosolhatja a válságot

Győr–Budapest - Hétfőn kezdi első munkanapját az új közlekedési miniszter. A győri Molnár… Tovább olvasom