Kisalföld logö

2018. 05. 26. szombat - Fülöp, Evelin 15°C | 24°C Még több cikk.

Molnár Csaba: a közlekedési tárca orvosolhatja a válságot

Győr–Budapest - Hétfőn kezdi első munkanapját az új közlekedési miniszter. A győri Molnár Csabára addig még vár egy újabb megmérettetés. A helyi MSZP ma szavaz arról, hogy ki legyen az új megyei elnök. A rövid idő alatt szép karriert befutott politikus valószínűleg sikerrel veszi ezt azt akadályt is. Ő az egyedüli jelölt. Így harmadik ciklusát kezdheti.

– Érdekelne, hogy utánanézett-e: kineveztek már önnél fiatalabb minisztert a rendszerváltás óta?

– Nem én néztem utána, hanem egy kollégám mondta, hogy a szocialistáknál biztosan nem volt nálam fiatalabb. Deutsch Tamás és Fodor Gábor viszont úgy tudom, nem volt még 32 éves, amikor a bársonyszékbe ült.


– Mostanában mintha divat lenne földet venni Csorna környékén. Molnár Csabának, a leendő közlekedési miniszternek van már birtoka a 85-ös főút tervezett nyomvonalain?

– Sehol nincs földem. Két éve a vagyonbevallásomon még látszott, hogy volt egy kis szőlőm, présházam Vas megyében a bátyámmal közösen, de már az sincs meg. Nincs földem, se Csornán, se másutt.


– Párttársa, Walter Dezső fiának viszont van a csornai elkerülőszakaszon. Ön az MSZP megyei elnöke is. Házon belül hogyan rendezik az ilyen ügyeket?

– Csak annyit tudok erről az egészről, amit a Kisalföld megírt.  Én ebben nem látok csalárdságot, hozzáteszem, egyik oldalon sem. Ha valaki azzal jönne elő, hogy biztosan azért akarná megmondani a másik oldal, hogy merre menjen a nyomvonal, mert ott fideszeseknek van földjük, arra is azt mondanám, hogy rosszindulatú spekuláció. Ez annyira csúnya sztori.

Abba kellene hagyni itt is a  politikai egymásra mutogatást. Üljünk már le, aztán csináljuk meg ezt az utat.

Senki ne értse félre, egy gyorsforgalmi út megvalósítása sok évig tartó folyamat. De ha visszafognánk a politikai szurkapiszkából, biztosan egyszerűbben menne ez is. Megígérhetem, miniszterként azon leszek, hogy Győr és Sopron között mihamarabb gyors és biztonságos legyen a közlekedés.


– Maradva a megyénél, a politika soha nem mert hozzányúlni a dunakiliti duzzasztóműhöz, pedig már régen lehetne hasznos funkciója. Például áramot termelhetne. Ha megkeresnék, támogatna ilyen tervet?

– Tárgyalhatunk erről. Magyarországnak erős vállalása van a megújuló energiák tekintetében. Azt mondtuk Brüsszelnek, hogy 2020-ig 13 százalékra növeljük a részarányukat a teljes energiatermelési szektoron belül. Vízenergia nélkül ez nehezen menne. Tudom, a környezetvédők támadásai miatt mindegyik oldal letett már arról, hogy Kilitivel kezdjen valamit. Én mégis szeretnék találni olyan megoldást, ami a környezetvédőknek és az energetikai iparnak is vállalható.


– Emlékszem, annak idején mindenkit azzal hitegettek Magyarországon, hogy milyen jó, és milyen olcsó lesz, ha bevezetteti a gázt. Azóta meg inge-gatyája rámegy, még ha most januárban éppen nem is várható újabb áremelés. Lehet bármilyen, megfizethető  alternatívája a gáznak?

– Magyarországon a többi tagországhoz képest valóban nagyon sok gáz fogy, és jelentős mértékben függünk az importtól. Ezen nyilvánvalóan változtatni kell. Egyfelől magát a gázfogyasztás mértékét lehetne csökkenteni energiatakarékos megoldásokkal. Másfelől a gáz részarányát is lehet mérsékelni az energiafelhasználáson belül. Adódna nyilván a távfűtés, de sajnos ez is gyakran drágább, mint az egyedi gázfűtés. Nézzük meg, lehet-e olcsóbbá tenni, merthogy Európa több országában lényesen kevesebbe kerül a távfűtés, mint a gáz. De meg kell vizsgálni olyan alternatív lehetőségeket is, mint a föld hő használata. Még ez is drága, de talán a pályázatok kiterjeszthetők erre a területre. Magyarország gazdag geotermikus energiában. Kár lenne veszni hagyni.

Molnár Csaba: Széles spektrumban gondolkodom.
Molnár Csaba: Széles spektrumban gondolkodom.

– Bizottsági meghallgatásán is elmondta, hogy prioritást ad a közösségi közlekedésnek. Ez azt jelenti, hogy lehet mondjuk villamos Győrben, és elővárosi vonattal jöhetnek dolgozni a környéken élők, ha megmarad a munkahelyük?

– A villamosnak rövid távon nincs realitása. Az elővárosi közlekedésnek annál inkább. Érdemes megnézni, hogy akár magán-, akár önkormányzati tőkével lehet-e elővárosi vasutakat építeni nagyvárosok körül. Persze elsőként a főváros jöhet szóba, hiszen a BKV-n többen utaznak, mint a MÁV vonalain. De mindenképpen érdemes megnézni, hogy képbe kerülhetnek-e később a vidéki nagyvárosok.


– Friss hír, hogy Ménfőcsanakon, ugyanazon a helyen, ahol egy elszabadult vascső nemrég tragédiát okozott, most egy jókora vaslemez esett le egy platóról. Az utak állapota sok helyen, így azon a szakaszon is kritikán aluli. Mi várható a megyében, lesz elég útfelújítás?

– Nem kérdés, hogy az első adandó alkalommal fel kell újítani ezeket a szakaszokat. Szeretném felgyorsítani ezt a folyamatot. Három pillére lesz a politikámnak. Az első a fejlesztés. Hiszen válság idején az államnak kell megrendeléseket adni a magánpiac helyett. Ez tudja a víz fölött tartani a vállalkozásokat. A második a biztonság. Ami igaz mondjuk a közlekedés-, és igaz a gázellátás biztonságára egyaránt. Ebben ugyanúgy jelen van az, hogy ne legyen kátyú, veszélyes gödör az utakon, Ménfőcsanakon sem, mint az, hogy megépüljön a Nabucco gázvezeték. Ennyire széles spektrumban gondolkodom.  A harmadik pillér a környezetvédelem és a fenntarthatóság.


– Említette a gazdasági válságot. Tudja majd kezelni?

– Hihetetlenül nagy szerepe lesz a közlekedési tárcának a válságkezelésben. Előfordulhat, hogy a gazdaságban nem lesz elég pénz, mert a bankok nem adnak. Nem lesz elég megrendelés, mert beszűkülnek az exportpiacok. És emiatt a munkanélküliség is nőhet. Mind a három negatív hatás ellen dolgoznia kell a kormánynak. Vagyis legyen pénz, legyen megrendelés és maradjanak meg a munkahelyek. Az utóbbi kettőben  nagy szerepünk lehet. Jelentős uniós forrás áll rendelkezésre, hiszen csak közlekedésfejlesztésre 2000 milliárd forint jut a következő években.

A tárcának az a feladata, hogy valóban hihetetlen mennyiségű megrendelést árasszunk a piacra. A magyar építőipar éves kibocsátása 1800–1900  milliárd forint. Ha közlekedési és energetikai piacra be tudunk pumpálni ennyi tőkét, az lendületet adhat a gazdaságnak.


– Az a hír terjed Győrben, hogy 2010-ben az MSZP részéről ön lehet a kihívója Borkai Zsoltnak a polgármesteri székért. Hallott erről?

– Hallottam, valóban beszédtéma a városban, de nem foglalkozom ezzel. Egyrészt nagyon messze van 2010 ősze, másrészt a magyar kormány egyik fontos minisztériumát vezetni olyan komoly feladat, ami mellett másban gondolkodni nem nagyon lehet. Egyébként két évvel ezelőtt, amikor országgyűlési képviselő lettem, nem terveztem azt, hogy ebben a ciklusban miniszter lehetek. Eszembe se jutott, de így hozta az élet. Én pedig nem vagyok az a típusú fiú, aki gondolkodási időt szokott kérni, ha felkérést kap egy megtisztelő feladatra.

Olvasóink írták

  • 12. barossutipolgar 2008. december 01. 11:44
    „Szerintem ezt érdemes inkább elolvasni:


    http://holdrablo.blog.hu/2008/12/01/laci_a_seggreszeg_jegyzo_szelleme”
  • 11. kutykurutty 2008. november 30. 21:33
    „Gyurcsány klón.”
  • 10. load 2008. november 30. 17:55
    „9. Poncius
    Autópályát soha nem építettünk költségvetési megtakarításból.
    2001-ben 140 milliárdos EBRD hitelt vettünk fel az autópálya kezelő nevében és a kormány az MFB segítségével szervezte költségvetésen kívülre.
    Az M3 Gyöngyös - Füzesabony szakaszát minden európai hagyományt felrúgva közbeszerzés megkerülésével a Betonútépítő Nemzetközi Építőipari Rt. és a Vegyépszer Rt. építette.
    A csontváz 2002-es kormányátadás és a kétéves költségvetés zárszámadásának 2003 novemberi parlamenti vitájában esett ki a szekrényből.
    Az MFB-től a költségvetésbe vissza emelt kiadás komoly tétel volt a 2002-es költségvetési rekord deficitben.
    A Medgyessy és Gyurcsány kormányok PPP konstrukciókkal próbálták az autópálya építkezés költségeit a költségvetésen kívül tartani. Nem sok sikerrel.
    Először 2004-ben csattant el emiatt az Eurostat feje, amikor a kormány megpróbált már meglevő autópálya szakaszokat is PPP-síteni.
    A vége az lett, hogy az Eurostat felállított egy 17 pontból álló szabály rendszert. Ennek alapján a kormány által PPP-nek tartott konstrukciót az EU kormányzati eszköznek minősítette (már a beruházáskor maastrichti kiadásnak) és visszahelyeztette a költségvetésbe.
    Az ezzel kapcsolatos huzavona óriási presztizs veszteséget okozott a kormánynak és az országnak.
    Ilyen formában a hitel és a PPP között a - költségvetés kímélése szempontjából - nincs különbség.
    A Kősöshegyi völgyhíd:
    10 év alatt összesen 47 tervváltozat készült erre az autopálya szakaszra, de Kőröshegy és Balatonföldvár önkormányzata csak ezt a - völgyhidas - tervet volt hajlandó engedélyezni. A kijelölt nyomvonalat a két önkormányzat képviselő-testületei 2001 februárjában fogadták el.
    A franciák tehát elcseszték.
    Orbán helyett Medgyessynek adták a Francia Becsületrend főtiszti fokozatát.

    Hogy mit jelentett az autópálya Nyíregyházának abban inkább a nyíregyháziaknak hiszek.
    A véleményük, bizony markánsan eltér a tiédtől.”
  • 9. Poncius 2008. november 30. 12:56
    „#7
    "de a társalgásnak csak akkor van értelme, ha ahhoz némi tárgyilagosság is párosul."
    Ennek apropóján nem árt tudni:
    Az M5-ös autópálya PPP (egyszerűbben koncesszióban épült) kifizetve a haszonnal együtt még 25 év
    Az M6-os autópálya M0-Dunaújváros szakasz PPP (egyszerűbben koncesszióban épült) kifizetve a haszonnal együtt még 21 év
    Az M6 Dunaújváros -Pécs szakasza PPP-ben épül az államnak a kisajátításon kívül egyenlőre egy fillérjébe sem került. Itt mint tudjuk megy az alagút fúrás olyan "dombok" alatt ahol a fúrópajzs a felszíni fák gyökereit elérte. Azért nem rossz megbízás ez - a szoci kormány házi útépítőjének - a Strabagnak akik a kartellezés miatt már Magyar Aszfaltnak hívja magát.
    M7-es autópálya köröshegyi völgyhídja ajándék az adófizetők pénzéből az akkor francia tulajdonu Hídépítő zRt-nek. Mint tudjuk Meggyessy aztán véletlenül francia becsületrendet kapott.
    Az M3-as építése Polgár után szakmailag (minimális forgalom, főleg Ukrán kamion )indokolatlan, a nagy munkahely teremtő remények összeomlottak.
    Hovatovább visszafelé sült el. Autópálya van Nyíregyházáig csak éppen a munkahelyek Ukrajnában és Romániában jöttek létre.”
  • 8. Poltergeist 2008. november 29. 20:47
    „Micsoda jóképű sikár gyerek nagyon örülünk,hogy van és létezik,de jobban örülnék neki ha egy másik galaxis szappanoperájába kamatoztatná a színészi adottságait mert azt viszont egyre jobban tanulja a mestertől fletóvéder nagyúrtól mert hát aki nem tudná ő fletó ifjú padavanja./remélem elnyeli őket a fekete lyuk/
    Ezek úgy hazudnak és olyan szemrebbenés nélkül ,hogy egy pár év és a haver az oktatásügyi miniszter a érettségi tételkén fogja előírni a politikai pályára készülőknek az HAZUDJUNK,HOGY HAZUDHASSUNK című tananyagot.
    Ezekenek tényleg ezzel kellene kampányolni: NE LOPJ,NE CSALJ,NE HAZUDJ MERT A KORMÁNYUNK NEM TŰR KONKURENCIÁT.”
  • 7. load 2008. november 29. 17:47
    „4. Swani
    Az érveid nevetségesek Swani.
    Olyan kifejezéseket használsz érvek helyett, mint a:
    ,,Szocializmus mogott bujkalo volt kommunista ivadekok" (értelmezhetetlen),
    ,,meg joletet nem adtak senkinek sem ,sot meg jo utakat sem. (vitatható)"
    ,,olyan utakat amikbol hianyzik az anyag es megrepednek rovid ido alatt. (hazugság)"
    Mindez blabla.
    Tudom, hogy elkötelezett Fidesz hívő vagy, de a társalgásnak csak akkor van értelme, ha ahhoz némi tárgyilagosság is párosul.
    Már, ha tényekről beszélünk.
    A tény pedig az, hogy amikor a mai ellenzék volt kormányon (1998-2002) összesen 68,5 km autópálya épült. Évente összesen 17 km.
    Ezenkívül felújították az M7 Budapest - Zamárdi közötti 100 km-es szakaszát.
    2002 után 343 km autópálya épült, vagyis évente 57 km.
    Végig autózhatsz rajtuk, nincsenek megrepedve.
    Az autopálya építés időigényes és drága.
    Nem lehet, hogy a kassza kiürülése részben ennek tudható be?”
  • 6. Alajos 2008. november 29. 14:38
    „Egyszer régen országunk ajánlott egy magyar szakértőt az EU-nak, energetikai ügyek felelőseként.
    A szakértő úr a meghallgatás előtti nap estéjén még nem tudta (akkor tanították neki) a kW és a LE közötti különbséget. Nem tudta kimondani a Gjoul szót...
    Kitudódott, hogy nem tud. Rövidesen az adóügyek felelőse lett (nna, nem a szülőfalujában, hanem az EU-ban).
    Mert ahhoz sem értett; és nem ért ma sem.
    A legrávalóbb tanítványnak vajon ki tanította meg a közlekedési, a távközlési, az energetikai stb. alapismereteket? Vagy a miniszterséghez ilyen ismeretek nem szükségesek, csak azok, melyeket a tanítóbácsi átadott?
    Bizonyságok gyűlnek: nem kell az oktatás, nem kell a tudás, de kell a butítás, a silányítás, stb.
    Vajon hová vezet ez az út?”
  • 5. matriné 2008. november 29. 12:22
    „Szerintem egy jogász vajmi keveset érthet az útépítésekhez. De lehet,hogy az, azt megelőző milliárdokat lenyúló "régészet kezelésekhez" biztosan ért és. A munka és az elvégzett, valós értékek javadalmazásához.No ennek megszüntetésével jóval kevesebbe kerülnek az út és egyéb építkezések!”
  • 4. Swani 2008. november 29. 11:24
    „Nevetseges amit mond;"egy gyorsforgalmi út megvalósítása sok évig tartó folyamat" Sok evig tarto folyamat mikor a szocialistak vannak hatalmon es a kasszat kiuritettek. Szocializmus mogott bujkalo volt kommunista ivadekok, meg joletet nem adtak senkinek sem ,sot meg jo utakat sem.Csak is olyan utakat amikbol hianyzik az anyag es megrepednek rovid ido alatt. Molnar Urtol is jonnek az igeretek. Szavaiban egy igaz mondat volt;"Előfordulhat, hogy a gazdaságban nem lesz elég pénz, mert a bankok nem adnak." Elofordulhat?? Mar elofordult Molnar Ur ezert kellett fonokodnek az IMF-hez fordulni oriasi kolcsonert, mert kiuritettek a kasszat es csodbe vittek az orszagot.”
  • 3. Gab2000 2008. november 29. 10:25
    „Patriot azért neked ezt a linket is ajánlanám ha a nyakkendő bántja az ízlésedet:

    http://www.fidesz.hu/index.php?Shop&Termek=26”
  • 2. Valaki 2008. november 29. 09:50
    „Megismétlődik az 1945 utáni helyzet.”
  • 1. patriot 2008. november 29. 09:43
    „A vörös nyakkendő az valami kötelező hagyomány szocialistáéknál? Netán az együvé tartozás és a múlttal szakítani való képtelenség kifejezésére szolgáló ruhadarab.
    amúgy a cikk jó! :))”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A város filmeken emlékezik

Győr - Nagyszabású esten mutatkozik be hétfőn a Győri Filmalap. A „Város-Film-Emlékezet" című,… Tovább olvasom