Kisalföld logö

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 9°C | 14°C Még több cikk.

Modern Győrt terveznek

A megyeszékhely új tervei között egyebek mellett városrészi főterek kialakítása is szerepel.

Folyók, hajók és part menti sétányok nélkül, szép városrészek leromlott állapotban, a forgalomban elakadó autók és buszok – ezen a helyzeten kíván változtatni a győri önkormányzat a következő tíz évben. A cél, hogy a megyeszékhely modern város és a régió központja legyen.
A győri közgyűlés múlt heti ülésén egyhangúlag fogadta el a város településfejlesztési koncepcióját. A szavazati aránynak ez esetben azért van jelentősége, mert a dokumentumban megfogalmazott elvek, célok meghatározzák a megyeszékhely következő tíz évének fejlődését.

Főtereket a városrészeknek

Az anyag 27 munkarésze közül a legterjedelmesebb az első, amely a település szerkezetét fejlesztő, az életminőséget javító programokról szól. Közülük az egyik, hogy minden városrésznek főteret kell létrehozni. Ilyen helyszín a Városház téren és a Széchenyi téren túl például Révfaluban a Kálóczy tér–Egyetem tér, Újvárosban, Szigetben a Híd utca–Bercsényi sétány–leendő Fürdő tér, Adyvárosban az új központi térséget a plázával összekötő sétány, a győrszentiváni és bácsai közösségi épületek környezete, a pinnyédi kápolna környéke, a likócsi gokartpálya helyén kialakuló központ, Kismegyeren a magtár környéke és a Pándzsa melletti rendezvénytér, Szabadhegyen a József Attila utca, a Rózsák tere és a Móra park, Gyirmóton a holt-Rába-parti park, Gyárvárosban pedig a Mátyás tér.

A Bercsényi sétány új elem. Az egykori Rábca-meder és környéke jelenleg Sziget és Újváros „hátsó udvara", rendkívül elhanyagolt állapotban van. Az önkormányzat fasorok ültetésével és a környező utcák felújításával kíván ezen változtatni. Erre a pénzt a  liget végén, a Bercsényi-gimnáziummal  szembeni rész eladásából teremtenék elő, mivel a város megvásárolta a volt iparvágány területét.

Az önkormányzat több olyan térség fejlesztése mellett is elkötelezte magát, amely egyfajta városkaput jelentene, ahol az érkező először szembesül azzal: megérkezett Győrbe. A Szigethy Attila út–Ipar utca–Fehérvári út kereszteződésben a jelzőlámpás körforgalommal, a Graboplast-sátor helyére tervezett kereskedelmi központtal, valamint a csomópontot hangsúlyozó  házakkal érnék el ezt a hatást. A másik ilyen helyszín a 83-as főút és a győrújbaráti út találkozása, ahol előbb a hulladéklerakót kell lezárni és rekultiválni. A dokumentum ezeknél is fontosabbnak ítéli a vasútállomást, amelyet európai uniós támogatásból hamarosan felújít a MÁV Rt.

Sétahajózás megállókkal

Győr köztudottan a folyók városa, de paradox módon hajóra szállni gyakorlatilag lehetetlen. Az önkormányzat ezen is változtatni kíván. A sétahajózás központjának a Dunakapu téri rakpartot szánják, míg megállót alakítanának ki például a Szúnyog-szigetnél, a Püspökerdőnél, Likócson, a véneki kompnál, a gönyűi kikötőnél, a Radó-szigetnél. A jachtturizmus centrumát az Iparcsatorna bejárati öblénél képzelik el. 
A kikötőprogram fontos része a belváros és a rakpart összekapcsolása. Ennek kulcsa, hogy megszűnjön a Dunakapu tér szélén lévő fagylaltosbódé és trafó, épüljön egy nagy lépcső, rendezettebbé tegyék a parti parkolókat, valamint sétányt alakítsanak ki fák ültetésével.

Villamosokról is szó van

A településfejlesztési koncepció kiemelten foglalkozik a közlekedés feltételeivel. Ha valaki úgy érzi, hogy a győri utak most is zsúfoltak, felkészülhet: a helyzet tovább romlik. Ennek oka, hogy egyre több az autó, egyre nagyobb a futásteljesítmény és nő az áruszállítás. Miután az egyéni gépjárműhasználat rontja a városi mobilitást, a közgyűlés úgy döntött, a gyalogos, a kerékpáros és a tömegközlekedésnek biztosít elsőbbséget. Evégett tervet készítenek a kötött pályás helyi és agglomerációs tömegközlekedés kiépítésére.

Ez jelenthet villamosokat, elővárosi vasutat, elkülönített sávban közlekedő buszokat egyaránt. Cél az is, hogy mind több olyan nagy parkoló legyen,  ahol –  a dugók elkerülése végett –  a saját autóról át lehet szállni a helyi járatokra. A közgyűlés sorrendet állított fel a Szigethy Attila út–Ipar utca–Fehérvári út kereszteződés átépítése utáni legfontosabb teendőkre.

E szerint az állami utak közül előbb a 82-es, veszprémi út új, bevezető szakaszának kell megvalósulni, amit a Budai úti csomópont átépítése, a Fehérvári út 1-es útig tartó szakaszának bővítése, az 1301-es út révfalui szakaszának kiváltása az 1-es főútig új Duna-híd építésével, valamint az északi elkerülőútnak legalább az 1-es és a 14-es, vámosszabadi főút közötti szakaszának megépítése követhet. Utóbbi fejlesztés szintén dunai hídépítéssel jár. A gyalogosoknak kedvezne, hogy a Duna-parton sétaútvonalakat hoznának létre.

Megmaradnak a „zöld ujjak"

A koncepció szerkezeti előnyként értékeli, hogy eddig megmaradtak a városba benyúló „zöld ujjak" – a Püspökerdő, a Bálványos, a Rába-part, a bácsai rét –, és hogy egyes városrészek nem nőttek össze. Ezeket az adottságokat meg kívánják őrizni, s a Püspökerdő mellett egyenesen az szerepel: „fás borítottsága" nem csökkenthető.

A feladatok között szerepel az is, hogy a töltéseket visszabontják ott, ahol a vízrendezési munkálatok következtében már rég szerepüket vesztették, így például a Holt-Rábca, a Holt-Mosoni-Duna vagy a felhagyott bácsai Mosoni-Duna-töltés esetében.

Tervek Újvárosra és Szigetre

Győr lélekszáma annak ellenére alig változott az elmúlt években, hogy évről évre többen haltak meg, mint ahányan születtek. A fogyást a beköltözők ellensúlyozták. A város nem törekszik agresszív bevándorlás-
ösztönző politikára, de a beépíthető területeket úgy határozza meg, hogy 1,5 százalékos növekedés esetén tíz évre, vagyis körülbelül százötvenezres lakosságszámra elegendők legyenek.
A koncepció szerint Újvárosra és Szigetre rehabilitációs terveket dolgoznak ki. „Ki kell jelölni azokat az épületeket, amelyek önkormányzati tulajdonban maradnak és felújítva a környék megújulásának gerjesztői lehetnek" – olvasható az anyagban.

A jelenleg hivatalosan külterületen élő több száz családot érinti, hogy Sárást lakóterületté kívánják átminősíteni úgy, hogy döntően az ott élők önerejével biztosítják a teljes közművesítést. Másutt – például Győrszentiván- kertvárosban –  ez csak távlati célként szerepel, mert ott sokkal több közterületi fejlesztésre van még szükség.   A Rabkertet, a Szúnyog-szigetet és a pinnyédi zártkerteket hétvégi házas üdülőterületté akarják átsorolni.

Olvasóink írták

  • 1. apolika 2012. június 07. 11:55
    „Szép, szép...remélem a mélygarázst elfelejtik Duna Kapu téren......
    Bácsáhozl semmi újdonság? Itt is elkelne egy nagyobb művelődési ház, hisz úgy tudom, ez a papoké.Kellene egy komolyabb üzlet is...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Hunyadiak kora Magyarországon

A megyei önkorményzat  több fordulóból álló vetélkedőt szervez az 1455- ös országgyűlés… Tovább olvasom