Kisalföld logö

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 3°C | 16°C Még több cikk.

Miért használja egyre több autós a győri parkolóházakat?

A Jókai és a Révai parkolóház önmagában jelenleg távol áll a rentábilis üzemeltetéstől, azaz a parkolójegyekből nem volna fenntartható a két épület. Szavazás.

A győri belvárosi parkolók évről évre rengeteg témát szolgáltatnak úgy, hogy a lapjárás szinte mindig változó. Most éppen újra egyre népszerűbbé válik a két önkormányzati parkolóház, a Jókai és a Révai, de ne siessünk ennyire előre.

Tömören úgy foglalhatjuk össze a Jókai-parkolóház utóbbi nyolc évét, hogy előbb a városvezetés ingyenessé tette - azzal a céllal, hogy az üresen kongó emeleteket végre birtokba vegyék az autósok -, majd keményen megemelte a belvárosi körzetek tarifáját.

A kompromisszumosnak nevezhető alku nem tartott sokáig: mire az autósok megszokták volna az ingyenes parkolást a Jókai utcában, a Győr-Szol emelte a tétet, s újra fizetőssé tette a parkolóházat.

Ingyenesek lettek a parkolóházak, aztán mégis fizetősek

A váltás rögtön meglátszott a szabad parkolókat jelző táblán. Az ingyenes parkolás megszüntetéséig napközben nem egyszer ki lehetett tenni a "megtelt" táblát a parkolóházra 2010 őszén – különösen igaz volt ez csütörtökönként és péntekenként –, addig 2011 januárjában délutánonként 170-180 parkolóhely árválkodott a Jókai utcában.

A felszíni parkoló díjak nem csökkentek az utóbbi három évben. Sőt, emelkedtek a díjtételek - a hivatalos közgyűlési előterjesztésben "egységesítés" szerepelt -, miközben a rakparton több mint 250 parkoló helyére út épült, Nádorváros és Újváros egyes utcáira pedig szintén kiterjesztették a fizetős övezetet.

A Nádor aluljáró melletti Révai parkolóházat fokozatosan szerették meg az autósok. Holott utóbbit is sokáig ingyen lehetett igénybe venni, majd 2011 májusától már csak pénzért cserébe.

Ötven százalékos kihasználtság felett mindkét ház

Nézzük, a jelenlegi helyzetet. "A Jókai utcában mára a munkanapi csúcsidei kihasználtság éves átlaga meghaladja az ötven százalékot, ami - figyelembe véve, hogy az éjszakai órákban a forgalom a belvárosban elenyésző – jó eredménynek mondható.


Mint a rulett: hol népszerű a Jókai ház, hol nem, most épp igen - fotó: Kisalföld-archívum
Mint a rulett: hol népszerű a Jókai ház, hol nem, most épp igen - fotó: Kisalföld-archívum


A Révai parkolóház az autósok számára már a megnyitásakor sem volt teljesen idegen, ezért az ötven százalékos átlagot szinte a kezdetektől elérte, és mára meg is haladta a kihasználtsága.

A jelentősebb belvárosi rendezvények ideje alatt a parkolóházak rendkívül fontos szerepet töltenek be, mind a helyiek, mind az ide látogató vendégek szempontjából. Előfordul, hogy szinte csak ezekben tudnak megállni az autósok" - kezdte portálunk érdeklődésére Ozsvárt Tamár, a Győr-Szol kommunikációs csoportvezetője.


A Révai parkolóházban továbbra is 100-120 biztos szabad hely  várja az autósokat - fotó: Kisalföld-archívum
A Révai parkolóházban továbbra is 100-120 biztos szabad hely várja az autósokat - fotó: Kisalföld-archívum


A Jókaiban hétköznaponként már csak 20-40 szabad hely akad 

A mindennapi gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Jókai parkolóházban a csúcsidőszakokban hétköznap 20-40 szabad hely található, míg a Révai parkolóházban a legforgalmasabb hétköznapokon is van 100-120 szabad hely.

"Folyamatosan nő a parkolóbérlet-tulajdonosok száma. A Jókai parkolóházban jelenleg több mint 130 szerződéses ügyfél veszi igénybe a szolgáltatást.

Kedvező ára miatt nagyon népszerű a Révai parkolóház is, itt közel 200 ügyfél vált bérletet havi, negyedéves vagy éves díjfizetés mellett" - folytatta Ozsvárt Tamás.



Miért nem lehet azonnal havi parkolóbérletet váltani a Jókaiba és a Révaiba?

Arra a kérdésünkre, ha valaki havi parkolóbérletet szeretne venni, akkor miért tart pár napig, míg döntés születik az elbírálásról, a Győr-Szol kommunikációs csoportvezetője úgy válaszolt: "első lépésben az ügyfél igénylőlap kitöltésével kezdeményezi a parkolóház használatára szóló szerződés megkötését.

Az igénylőlap leadásától számítva pár napot vesz igénybe, hogy adatait rögzítsük a számítógépes rendszerben, majd a szerződést cégszerűen aláírjuk".
 


Az autósok szerint most megérik a pénzüket a parkolóházak, de a saját lábukon nem állnának meg 

A két parkolóház önmagában jelenleg távol áll a rentábilis üzemeltetéstől, azaz a parkolójegyekből nem volna fenntartható a két épület.

"A parkolóházakkal kapcsolatos összes kiadás teljes fedezetére a jelenleginél jóval magasabb díjakat kellene alkalmazni, hiszen ezeknél a létesítményeknél a beruházási és amortizációs költségek is teherként jelennek meg.

Éppen ezért az üzemeltető egységes rendszerként kezeli a parkolóházakat és a földfelszíni parkolókat, s így, együttesen a fenntartási kiadásokat már fedezik bevételeik. Erre az egyensúlyi állapotra törekszünk folyamatosan" - közölte Ozsvárt Tamás.

A Győr-Szol kommunikációs csoportvezetője kérdésünkre megerősítette: "jelenleg nem tervezzük a parkolójegyek és -bérletek árának változtatását".


hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Íme, a szerencsés szurkolók, akik belépőt nyertek a győri magyar-finn meccsre!

Nyerteseink a Kisalföld szerkesztőségének (Győr, Újlak u. 4/A.) recepcióján vehetik át a belépőket szerdán 16 óráig. Tovább olvasom