Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Mi lett a kekszgyári kéményrobbantás ügyének a vége?

A kisalfold.hu a nagy port felverő ügy utóéletéről kérdezte a Győri Útkezelő Szervezetet.

A kisalfold.hu április 20-án elsőként tudósított arról, hogy az egykori győri édes birodalom ipari kéményét felrobbantották.

Noha pillanatokon belül összecsuklott a kekszgyárat hosszú évtizedeken kiszolgáló kémény, s senkinek sem sérült meg a detonáció során, délután újabb "bomba" robbant: a Győri Útkezelő Szervezet hatósági eljárását kezdeményezett a kéményrobbantás miatt.

A Győri Útkezelő Szervezet akkori megfogalmazása szerint "a robbantásról nem kapott az önkormányzat semmilyen értesítést, így nem kezdeményezhetett helyszíni szemlét, illetve részt sem vehetett a veszélyes műveletet megelőző egyeztetésen".

Videó: Cseh Róbert.


"2009. október 1-től megváltoztatott kormányrendelet értelmében robbantásoknál a rendőrség nem járhat el szakhatóságként"

A kisalfold.hu érdeklődésére Máthé-Tóth Péter, a Győri Útkezelő Szervezet tájékoztatásért felelős munkatársa számolt be a nagy port felverő ügy utóéletéről.

"Írásban kértünk választ a robbantási engedélyt kiadó Veszprémi Bányakapitányságtól és a Győri Rendőrkapitányságtól. A kapott tájékoztatás alapján kiderült, hogy egy 2009. október 1-től megváltoztatott kormányrendelet értelmében robbantásoknál a rendőrség nem járhat el szakhatóságként, a robbantást végzőnek csupán tájékoztatási kötelezettsége van" - kezdte Máthé-Tóth Péter.

Arra a kérdésünkre, hogy az végül kiderült-e, hogy a győri önkormányzat felé jelezte-e a robbantást végző cég a kémény megsemmisítésének tervét, Máthé-Tóth Péter úgy válaszolt: "a tájékoztatás során ugyan hivatkozás van arra, hogy Győr város jegyzőjét faxon értesítették, tudomásunk szerint azonban ez elmaradt. Az értesítési kör érdekessége, hogy telefonon protokoll-meghívást kaptak a város vezetői az építő cégtől".

"Az út lezárásáról minimum rendőrségi biztosítással kellett volna gondoskodni a töltetek, gyutacsok elhelyezésétől kezdve"

"A robbantást kiadó veszprémi hatóság ugyanakkor meghatásozta a lezárandó terület mértékét, mely közutat is érintett. Előírta a robbantást végzőnek, hogy az út lezárásáról gondoskodni kell. Útlezárás csak az érintett út kezelőjének beleegyezésével és irányításával, vagy rendőrségi biztosítással lehetséges.

Véleményünket továbbra is fenntartjuk, hogy az út lezárásáról minimum
rendőrségi biztosítással kellett volna gondoskodni a töltetek, gyutacsok
elhelyezésétől kezdve, illetve a tájékoztatást hatékonyabban kellett volna
végrehajtani" - folytatta Máthé-Tóth Péter.

Mindez azt jelenti, hogy amikor a robbanóanyagot elhelyezték a kéményben, a Győri Útkezelő Szervezet álláspontja szerint akkor már le kellett volna zárni a kéményhez közeli utcát, mivel a robbanóanyaggal teli kéménytől alig 25-30 méterre egy buszmegálló is található.

A kémény utolsó másodpercei.
A kémény utolsó másodpercei.

"A jogszabályok egyszerűsítésének lehetnek árnyoldalai és főként tanulságai is."

"Az kiderült, hogy a robbantást végző vállalkozó a bányakapitánysági és rendőrségi előírásoknak megfelelően járt el.

Mivel a robbantás sikeresen megtörtént, szerencsére károk nem keletkeztek - részünkről lezártnak tekintjük az ügyet. Mindenesetre a győri kekszgyár kéményrobbantásának ügye jó példa arra, a jogszabályok egyszerűsítésének lehetnek árnyoldalai és főként tanulságai is."

Arra a felvetésünkre, hogy a robbantást végző cégnek kell-e bármilyen összegű büntetést fizetnie, Máthé-Tóth Péter úgy válaszolt: "a Győri Útkezelő Szervezetnek sem ebben, sem más ügyben nem áll módjában büntetést kiszabni, mivel nincsen hatósági jogkörünk".

Mit tehetnénk ehhez hozzá? Tényleg marad a tanulság.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. invektus 2010. június 20. 13:18
    „Gab2000

    Vigyázz !!! mert a kresz szabályok nem tudása még nem mentesitt a büntetés alol :)”
  • 21. ...:) 2010. június 18. 22:24
    „Borzasztó nem?? :D azt mondták h senki nem sérült meg, meg hogy semmilyen kár nem keletkezett sehol.. akkor mi volt ebbe szakszerűtlen?? :D.. hagyjuk is, más munkáját könnyű lerombolni, de ha azt fel kéne most építeni nem tudom h állna a munkások szája :)”
  • 20. Goldmund 2010. június 16. 21:17
    „"Az kiderült, hogy a robbantást végző vállalkozó a bányakapitánysági és rendőrségi előírásoknak megfelelően járt el."

    Akkor meg mit veri magát az Útkezelő?”
  • 19. Dwatson 2010. június 16. 21:16
    „Szerintem a városháza tornyának a felrobbantását is meg lehetne ilyen-olyan jogszabályokkal utólag indokolni.”
  • 18. Tabornok 2010. június 16. 20:48
    „"délután újabb "bomba" robbant: a Győri Útkezelő Szervezet hatósági eljárását kezdeményezett a kéményrobbantás miatt.
    "a Győri Útkezelő Szervezetnek sem ebben, sem más ügyben nem áll módjában büntetést kiszabni, mivel nincsen hatósági jogkörünk".
    Ti értitek?! Hatósági eljárást kezdeményeztek, de nincs hatósági jogkörük.
    Normálisak?”
  • 17. dsj 2010. június 16. 18:34
    „És mi lenne a tanulság? Hogy érdemes a kákán is csomót keresni?”
  • 16. Mankapunka 2010. június 16. 18:18
    „traboca

    Soha nem mennék arra nyaralni. Görögországba még kamionnal is szar menni,nem hogy nyaralni.

    Sokan nem tudják,hogy Görögország nem olyan szép,mint azt a TV-ben látják.
    Elmennének ki is ábrándulnának belőle,hogy milyen is ott egy átlag élet,mert teljesen más,mint egy nyaralás.”
  • 15. traboca 2010. június 16. 14:43
    „Mankapunka menj el Szerbiába Macedóniába vagy Görögországba arra felé van ám k..va világ,most jöttünk meg nyaralásból és nem semmi autóval arra menni.....a táj az út,a sofőrök minden katasztrofális,amikor visszajöttem hozzánk öröm volt minden a szemnek....”
  • 14. dzsi 2010. június 16. 12:58
    „A közutkezelőt én is elküldtem a minap a jó k...édes a.....ukba..,magamban..
    Történt mindez Sopronkövesd-Lövő között ahol egy bizonyos szakaszon fölszedték az aszfaltot teljes szélességben,de erről az érkező autók nem kaptak felvilágosítást,egy előre(100m) kihelyezett tábla formájában.
    Épp egy autóbuszt előztem ami 60-70-nel döcögött,mire szembesültem hogy nincs aszfalt....magyarán..hatalmas szintkülönbség és kavics törmelék fogadott olyan 90-en körüli sebességnél..Megjegyzem nem száguldozom stb...
    Nos visszafele melóbol megnéztem hogy nem-e a figyelmetlenségem miatt nem láttam a táblát,és akkor szembesültem hogy a 40-es tábla a fölszedett aszfalt mellett volt elhelyezve ott ahol kezdődött..
    Ezt jobb helyeken,előre 2-3 sebesség lassitó táblával szokták jelezni...
    Kérdem én,ha egy kezdő soför belehajt,és ijedtében belefékez...az valószínű a legelső fának csúszik..és valószínű ott is marad...
    Kérdem én,ilyenkor ki lessz a felelős?
    Ezt a röpke történetet gondoltam megosztom,mert még ti is találkozhattok hasonló esettel....na meg a közútkezelőröl lévén szó..”
  • 13. Mankapunka 2010. június 16. 12:08
    „Ez magyarország,a mások által áhított haza.

    EZ EGY SZEMÉTDOMB,VEGYÉK MÁR ÉSZRE AZ EMBEREK!!!

    Amíg nem hal ki ez a réteg,amely a vezetésekben van,addig itt nem fog változni semmi.”
  • 12. Infidel 2010. június 16. 11:47
    „A robbantást végző cég az előkészületeknél nagy hibát követett el!
    A borítékosztásnál kifelejtette a Győri Útkezelő Szervezet

    Nagy hiba!!
    De szerintem az még nagyobb, hogy a Győri Útkezelő Szervezet ezen ennyire felháborodott, hogy szalad fű hőz fához, csak a saját munkájához nem
    :))”
  • 11. 01010 2010. június 16. 11:47
    „Mofém kémény sorsa ismétlődőtt volna meg akkor meg a Komszol lenne a hibás!!!
    Második robbantásra sikerült ledönteni , de más irányba mint a szakszerű kivitelező gondolt.”
  • 10. háté 2010. június 16. 11:34
    „Itt írogattok, de amikor a legegyszerűbb dologhoz is kell hivatalos papír,---akkor mérgelődtök.
    Azért egy GYÁRKÉMÉNY le-robbantásáról, illik tudni az önkormányzatnak.
    Engem-téged, megbüntetnek ha papír nélkül teszek/teszel valamit, bizony itt is dukál!

    --a robbantgatók, ne kapjanak kivételezést,---ez nem egy gyerekcsíny!”
  • 9. igazmondó 2010. június 16. 11:25
    „Vicces azért az a prüdéria ami itt a kisalföld fórumán folyik. Mert hogy uszítani, rasszistáskodni, fenyegetőzni nem lehet (én sem szoktam türtőztetni magam), az világos, de hogy 2010-ben kimoderálják azt, hogy "megy a <moderálva>", azért mégis csak szánalom.

    És akkor most lehet ezt is törölni fákoff”
  • 8. _Zoli_ 2010. június 16. 09:43
    „Ha előttünk 7 éven át nem tudták betömni a gödröt (bokros teendőikre hivatkozva) akkor hogy a fenébe lett volna idejük egyeztetésre járni. Tapasztalatom szerint 7 év múlva lezárták volna a környéket és lehetett volna robbantani!”
  • 7. fióka 2010. június 16. 09:37
    „biztos ez is Budaházi terrorista bandája robbantotta más nem is lehetett vagy ha nem le kell tartőztatni terrorizmus veszélye miatt a Győri Útkezelő Szervezet vezetőit,de azonnal.”
  • 6. fgzb 2010. június 16. 09:10
    „Erősen ajánlom a nagyképű közútkezelőnek, hogy a seprést maguknál kezdjék el!
    Nem tanácsokat kell osztogatni, hanem a saját munkátokat tisztességgel elvégezni és nem fröcsögni!
    Az ott kezdődik, hogy egy darab kisebb kátyú miatt nem letáblázni egy ötkilóméteres szakaszt hatvanra, feloldó tábla nélkül. Ilyenkor mindig elküldelek az anyátokba titeket!!!”
  • 5. Primax 2010. június 16. 08:28
    „Építsék fel és robbantsák le szakszerűen ! Kis országunkban egy ilyen megoldás is elképzelhető...:):):)”
  • 4. Gab2000 2010. június 16. 07:52
    „Inkább a kint felejtett táblákkal foglalkozzanak, illetve ami meg ki van rakva kezdjenek el gondolkodni rajta, hogy hány van szabálytalanul elhelyezve.

    Ugyebár egy oszlopon maximum 3db lehet ha jól tudom, illetve meg van határozva hogy a földtől minimum és maximum milyen magasan lehet egy jelző tábla.

    Sok gyorshajtónak ajánlom figyelmébe, hogy ha megcsípik akkor menjen ki a helyszínre és ellenőrizze hogy a jogszabálynak megfelelően van-e kihelyezve a tábla, mert ha nem akkor nem is követett el szabálysértést.”
  • 3. kisem 2010. június 16. 07:28
    „Amivel viszont kellene foglalkozniuk az elmarad.
    Mindenki tapasztalhatja, hogy a mostanában "divatos" Purátor rendszerű, felhajtható fedelű csatornaszemek egy viszonylag rövid idő után állandó zajforrásként funkcionálnak, a környezetük feltöredezik, balesetveszélyessé válnak.
    Ha egy lakóközösség kellő határozottsággal bír, akkor előbb utóbb kicserélik, de egy ugyanolyanra, egy ugyanúgy alkalmatlanra.
    Egy kicsit közelebbről szemlélve egy-egy ilyen csatornaszemet, feltűnhet, hogy a vékony keresztmetszetű keret a nehéz gépjárművek által keltett dinamikus terhelés hatására deformálódik, amelynek egyenes következménye a befoglaló aszfaltburkolat töredezése, majd kipergése.
    Ilyen csatornaszem beépítése forgalmi nyomba értelmetlen, a több éves negatív tapasztalat alapján pedig már bűn a környezettel és a pénztárcával szemben.”
22 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szabad a 81-es főút: megszűnt az útzár Mezőörsnél

A kisalfold.hu információi szerint a 81-es számú főúton az árvizek miatt bevezetett teljes útzár kedden hat órától szűnt meg Mezőörsnél. Tovább olvasom