Kisalföld logö

2017. 08. 21. hétfő - Sámuel, Hajna 13°C | 22°C Még több cikk.

Mennyit keres a vasutas?

Lassan már egy hónapja vajúdnak a hegyek, mégsem került közelebb a MÁV és a VDSZSZ (Vasutasok Demokratikus Szabad Szakszervezete) álláspontja. Az állandó sztrájkállapot közepette arról azonban kevés szó esik, hogy mennyi pénzért húzzák a vasutasok az igát havonta? A Vasárnapi riportjából kiderül.
Még mielőtt a vasutasok zsebébe néznénk, induljunk rövid időutazásra, s tekintsük át, hogy az utóbbi évtizedben mikor indultak vasutassztrájkok, s milyen eredménnyel zárultak.

1998. december 21-én kétórás figyelmeztető sztrájkot tartott a Mozdonyvezetők Szakszervezete, mert 21 százalékos bérkövetelésével szemben a MÁV csak 13 százalékot ajánlott. A munkára beosztott 976 mozdonyvezető mindegyike sztrájkolt. Mivel a tárgyalások eredménytelenül zárultak, '99 első napjaiban folytatódott a sztrájk. Egészen január 8-ig, amikor a Fővárosi Munkaügyi Bíróság első fokon jogellenesnek nyilvánította a sztrájkot, ezért a szakszervezet még aznap felfüggesztette a megmozdulást. A Legfelsőbb Bíróság viszont júniusban jogszerűnek ítélte a munkabeszüntetést.

A MÁV-Cargo biznisz

"Az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. közös konzorciuma ajánlotta a legtöbbet, 102,5 milliárd forintot a MÁV-Cargo részvényeiért - így ők lettek a befutók az év egyik legjelentősebb privatizációján" - írtuk tavaly december 30-án megjelenő írásunkban. 102,5 milliárd forintból kellene tehát nettó 250 ezer forintot osztani minden vasutasoknak. A MÁV vezetése azonban a privatizációs bevételből a társaság veszteségeit kívánja orvosolni.
A millenium előtt, 1999. december 20-án ismét sztrájk tört ki: hajnali három órától a vasutas-szakszervezetek kilencórás általános országos sztrájkot tartottak, mert a MÁV csak 8,5 százalékos béremelést ígért, szemben a szakszervezetek által kért 14 százalékkal. 2000. január 10-12. között a vasutas-szakszervezetek hatvanórás országos általános sztrájkot tartottak 3,5 százalékos reálkereset-emelkedést eredményező bérfejlesztést követelve. A sztrájk ideje alatt naponta két pár személyvonat indult vonalanként, de nem közlekedtek a nemzetközi, az intercity és a tehervonatok sem. A tárgyalásokon a MÁV-nak és a szakszervezeteknek mégsem sikerült megállapodniuk a bérfejlesztésről és a kollektív szerződésről.

A kedélyek februárban sem csillapodtak: a béremelésért és a kollektív szerződés megkötéséért folytatott sztrájkot három vasutas-szakszervezet elsejétől. A 329 órán át tartó sztrájk végén megállapodás született, amely szerint 2000-ben a MÁV Rt. az infláció mértékének és a GDP emelkedésének megfelelően emeli a béreket, a dolgozók étkezési hozzájárulását nyolcszáz forinttal növeli. Február 22-én a MÁV Rt. és a szakszervezetek aláírtak egy megállapodást, amelyben a vállalat három évre garantálta, hogy a vasutasok átlagos reálkeresete évenként emelkedik, a kollektív szerződés három évre szól és érvényes lesz a MÁV Rt. jogutód társaságaiban is. A szakszervezetek vállalták, hogy a következő három évben nem sztrájkolnak.


Jutalom a bliccelők büntetéséből

S most térjünk vissza napjainkba, ahol - ha esetleg valaki még nem olvasta volna - VDSSZ azt követeli a munkáltatóktól, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV-START Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a MÁV-Cargo privatizációs bevételéből, valamint a megajánlott 6,9 százalék mellett tíz százalékos többletbérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak.

Noha most már lassan több mint egy hónapja tart a sztrájkállapot, arról felettébb kevés szó esett, hogy mennyi pénzért húzzák a vasutasok az igát havonta? "A MÁV Zrt. hivatalos kimutatása szerint tavaly bruttó 187 ezer forint volt az átlagbér" - kezdte a Vasárnapinak Halasi Zoltán, a VDSSZ ügyvivője. "A jegyvizsgálók bruttó 145 790, a pénztárosok 137 279, a kocsivizsgálók 189 849 forintos fizetést kaptak 2007-ben, míg a mozdonyvezetők bruttó 200 ezer forint felett. Ezek a számok azonban ne tévesszenek meg senkit, az említett összegekben ugyanis a béren kívüli juttatások, s nem utolsósorban a műszakpótlékok is benne vannak" - folytatta Halasi Zoltán.

"Sokan felemlegetik, hogy a vasutasoknak milyen jó, mert ingyen utazgathatnak. Nos, ki kell ábrándítanom őket: a vasutasok az arcképes igazolványukat többnyire munkába járásra használják, s nem kirándulgatni. Igaz ugyanakkor, hogy közvetlen családtagjaik ingyen utazhatnak vonaton, a nemzetközi vasutas-egyezményeknek köszönhetően pedig évi egy ingyenes külföldi út jár nekünk, de a statisztikák szerint utóbbival nem igazán tudnak élni munkatársaink. Ezenkívül ha a kalauzok elcsípnek egy bliccelőt, akkor a befizetett büntetés húsz százaléka a jegyellenőrt illeti meg"- tudtuk meg Halasi Zoltántól. (A bliccelők amúgy közel hat milliárd forinttal károsítják meg évente a magyar vasutat.)


Sok vagy kevés?

Azt, hogy a felsorolt bérek soknak - elvégre a pedagógusok még ennyit sem keresnek -, kevésnek vagy a túlélésre épp elegendőnek tűnnek, mindenki döntse el maga. Az viszont statisztikai tény, hogy 2000-től 2002-ig tizenöt százalékkal voltak elmaradva a vasutas fizetések a közlekedési ágazat átlagbérétől, s ezt az utóbbi öt évben sikerült szintre hozni. "A mostani sztrájk gyakorlatilag ezeknek az eredményeknek a megtartásáról szól, hisz a kiszervezett MÁV-társaságokhoz kerülő kollegák mind állásukat, mind fizetésüket tekintve nehezebb helyzetbe kerültek. Legalábbis az eddigi tapasztalatok ezt mutatják" - közölte Halasi Zoltán.

A Vasárnapi megkérdezte a MÁV Kommunikációs Igazgatóságát is, de a vasút bérpolitikájának részletese kifejtése helyett néhány statisztikai táblázatot küldött. Az ezekben szereplő számok egyébként nagyjából stimmelnek a Halasi Zoltán által elmondott adatokkal.

 2003  9,7%
 2004  7,5%
 2005  9,5%
 2006  6,5%
 2007  12,5-18%

Forrás: MÁV Zrt.
Szeghalmi Balázs - Vasárnapi Kisalföld

Olvasóink írták

29 hozzászólás
12
  • 29. szabozoli22 2010. november 02. 22:28
    „Sok agyatlan írogat akinek fogalma sincs az egészről. Csak egy mozdonyvezető tanfolyam 1.5 ÉV és milliókba kerül 1 mv kiképzése, ebből is látszik mennyire komoly szakma ez. Meg a felelősség akár több száz emberért + a gépért is.”
  • 28. mutyur 2008. december 23. 04:46
    „A kedves ápolónőnek üzenem és minden "szolidáris" embernek, hogy VAN felvétel a vasútnál jegyvizsgálónak, de minimum érettségi a követelmény(egészségügyi szakiskola kevés). A havi 78 ezer forint nettó tuti meg van. Szerintem érdemes ott hagyni a munkahelyed, hisz ápolóként felét viszed haza cirka 39 ezret.
    Egy 25 éve szakmában lévő mozdonyvezető nettója 130 ezer, egy 25 éves jegyvizsgálóé 90. Ezért tart itt Árpád népe ahol tart, mert ezzé fajult a nemzet. Mindenki ugat a másikra ahelyett, hogy az asztalt csapkodná, ha megteheti! Ja és a személyfuvarozás azért veszteséges mert állambácsi nem fizeti ki a kikényszeritett, nyugdijas, menekült, diák, nagycsaládos kedvezményeket.
    A vonatok azért koszosak mert a tisztelt utazóközönség összefirkálja a falat, rászarik az ülésre, bealmoz maga alá, és az orrát a függönybe fújja.”
  • 27. pont én 2008. július 15. 09:36
    „Sokan sokan örülnének ha ennyit keresnének és akkor a Gaskó teszi alájuk a lovat uszitja őket a sok utazó meg pár szakszervezeti vezető kénye kedve miatt sziv”
  • 26. csabazs 2008. április 18. 03:39
    „Az átlaghoz képest jobban keresnek a vasutasok! Nem vitatom, hogy itt is nagy a felelősség (kocsivizsgálo pl.)!
    De egy ápoló/nő még ennyit sem visz haza.
    A Máv-nál viszont a vonatjegy ára nincs egyenesen arányban a szolgáltatással!
    meg lehet nézni, hogy milyen óriási eltérés van egy Máv és egy GYSEV kocsi között!
    Az előbbibe: kosz, szemét, stb! Tudom erről az utazóközönség is tehet!”
  • 25. Bancerowskijne 2008. április 13. 14:00
    „A MÁV-nál a nagy magyar átlaghoz képest jók a fizetések. Ezt nem lehet vitatni. Sajnos a vasutasok hozzászoktak a sírás-ríváshoz. A szaskszervezeteik is erre uszítják őket. Kicsit körül kellene nézniük és látnák, nemcsak nekik van okuk panaszkodni.

    "A jegyvizsgálók bruttó 145 790, a pénztárosok 137 279, a kocsivizsgálók 189 849 forintos fizetést kaptak 2007-ben"

    Ez annyi, vagy jóval több, mint amennyit a tanárok, orvosok keresnek diplomával jónéhány év gyakorlattal.
    Egy ápoló pl. ennek felét se keresi.
    Szerintem egy injekció beadása talán komolyabb munka, mint kalapáccsal ütögenti a kereket:))”
  • 24. 79 2008. február 27. 12:22
    „Nem tudom honnan veszed a 30 órát!ss abba is gondolj bele hogy havi 1 hétvégéd szabad szombat vasárnap is kelhetsz hajnal 2kor!évi hat nap szabadságod van mert a többit a munkátató kiadja havi 1-2 napossával!”
  • 23. Thaibox 2008. február 26. 05:27
    „Tipikus Magyar mentalitás! Ki a francot érdekel,hogy mennyit keres egy vasutas, akar vele cserélni a hóhér, nem érdekel, attól nekem nem lesz jobb ha ő sztájkol és fizetés emelést kap, és attól sem,ha ezt nem teszi, az az ő gondja oldja meg! Én meg megoldom a sajátom, kutyát nem érdekli,hogy ki mennyit keres! Nekem legyen jó ,azért próbáljak megtenni mindent, a többit leszarom!”
  • 22. Ápoló 2008. február 25. 20:16
    „Reális! (13)
    1.Nem a másikét irigylem,csak közöltem,hogy szívesen cserélek velük.Mert a fizetésem annyi lenne,mint most,a munkára fordított energiám meg tizede.
    2.Harcolnék én a sajátomárt,ha a kedves kormány nem vette volna ki a kezemből a sztrájkhoz való jogomat!Nézz utána kedves Reális,hogy hogyan tud az eü dolgozó sztrájkolni:azt mondja,hogy ma sztrájkolok,de közben ugyanúgy el kell látnia a beteget,ugyanúgy meg kell tennie mindent,mert ha nem tesz meg és a beteget kár éri,netán belehal,akkor az eü dolgozó börtönbe kerül.Mellesleg a saját lelkiismeretem sem hagyná,hogy valakit az én sztrájkom miatt érjen valami rossz...
    3.A hozzászólásom inkább az EDDSZ felé irányzott negatív kritika,lévén,hogy ők meg sem próbálnak tenni semmit.
    A vasutasok közt legalább van összefogás...”
  • 21. bogyó 2008. február 25. 19:57
    „atika2 te mekkora egy s*gg vagy... gondolom nem hogy nem utazol nap mint nap vonaton, közelről sem láttad még :S”
  • 20. magyar 2008. február 25. 19:40
    „Tudjátok, az ért jutottunk ide, mert saját magunk ítéljük el azt, aki tenni akar valamit. Tudjátok a Fidesz kormány alatt is volt sztrájk, furcsa mód akkor más volt a véleményetek és a "pártatlan" médiának is. Ja igaz akkor elvtársaitok ellenzékben voltak.”
  • 19. 622 2008. február 25. 18:58
    „Van pofájuk kunyerálni amikor az állam 100-szor konszolidálta őket miért nem adják államadosság csökkentésre.
    Lapátra velük!
    Pár hülye megbénitja az országot.
    Azt is tudni kell,hogy egy héten nem dolgoznak 30-órát trógerbanda.”
  • 18. sanya 2008. február 25. 17:36
    „Vasutasok!Ne sírjatk inkább dolgozzatok!Örüljetek, hogy van munkátok és jó fizetésetek!Mennyit szeretnétek keresni mondjuk 300.000 ft ot mozdonyvezetőként vagy 210.000 ft jegyvizsgálóként vagy krampácsolnátok egy 250. ért???Arc az van apám!Azt hiszem pályát tévesztettem olsztályvezetőként ennyi a fizum!”
  • 17. ATika2 2008. február 24. 20:31
    „imhol a tenyek:
    "A Cargo-bevétel kapcsán Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszternek egy 2005. májusában tett ígéretére hivatkoznak;"”
  • 16. georgbob 2008. február 24. 19:00
    „Atika2! Ne ferdíts, a szakszervezet vezetői a saját szájukkal mondták a híradóban, hogy semmilyen konkrét összegről, egyáltalán:a profitálás tárgyáról sem volt szó. Legalább a tényekhez ragaszkodjunk, köszönöm.”
  • 15. joc 2008. február 24. 17:48
    „Atika2. senki nem igért nekik semmit, csak egy háttér beszélgetés során merült fel mint lehetöség.Ezt nem a Kokától idéztem, hanem a másik szakszervezeti vezetö nyilatkozta. Más :a vasutasok korábban - a fidesz kormány alatt- is sztrájkoltak, akkor ök is "tolvajkormány" ?Anabolika: nem a vasutasok sztrájkolnak, hanem a vasutasok egy része- a kiebbik része- Feri: én a gaskoi vasutasokról irtam. És ha demokratikus a vasutas szakszervezeti élet, akkor Gaskó miért nem fogadta el azokat a feltételeket, melyeket a többi- és tényleg a többség- elfogadott?”
  • 14. Atika2 2008. február 24. 16:43
    „böszme (2008 02.23.): "... aki egy kampányban tudatosan hazudik, az (...) nem szolgálhatja saját, nemesnek mondott céljait"
    aki egy kicsit is normalis meg ebben az orszagban, az lathatja, hogy a böszme nem az...”
  • 13. reális 2008. február 24. 15:00
    „Ápoló
    Jó magyar szokás szerint " dögöljön meg a szomszéd tehene is"
    A sajátodért harcolj, ne a másikét irigyeld!
    Ilyen megnyilatkozások után sajnálom az ápoltjaidat!”
  • 12. Feri 2008. február 24. 14:56
    „Menj kalauznak br.145790 = nettó 99280Ft, mozdonyvezetőnek br.200000 = nettó 119500Ft.
    És ezekben a fizetésekben benne van az éjjeli, a hétvégi pótlék sőt az egyéb juttatások is.
    Ha ezt sokkaljátok rajta itt a lehetőség.
    Irigység helyett szolidarítás.
    Mi lett a magyar emberekkel. Nem ilyenek vagyunk. Helyettetek is szégyellem magam.
    Joco: beszélj vasutasokkal, majd rájössz, hogy ez egy demokratikusan működő szervezet. Ellentétben a kormánnyal itt a tagság szava a döntő. Egyébként a Fidesz kormány alatt is voltak vasutas sztrájkok, azért is biztos O.V. a felelős.
    Abban egyetértek, hogy a kormányunk szándéka az egymásnak ugrasztás, amiben látom nagyon sok partnerre leltek.”
  • 11. anabolika 2008. február 24. 14:22
    „Nem azt kellene firtatni, mennyit keresnek a vasutasok! Ez gusztustalan! Oda kellene inkább állni melléjük, támogatni őket a sztrájkjukban ez ellen az alattomos, tolvaj kormány ellen. Nem megosztani az embereket, meg a vasutasok ellen hangolni. Mindenkinek együtt kellene inkább demonstrálni, nem azt nézni, hogy a másik miért áll ki az igazáért. Annak van igaza, aki felemeli a hangját, a többi meg lapít. Hol van a társadalmi szolidaritás? Mind belepúposodunk az adókba, az árakba, a hazugság árába! Erről kellene cikkezni, nem a vasutasok pénztárcájában kotorászni, s ellenük hergelni a féleszű tömegeket!”
  • 10. Atika2 2008. február 24. 13:52
    „a 250.000 ft-ot a Koka igerte oda a vasutasoknak - csak az igeret betartasat követelik;
    HAJRA VDSZSZ!”
29 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Indulnak a Vasárnapi túrák!

Tavaly tíz túrát szerveztünk, s közel 1500 ember tartott velünk. Barangoltunk az Alpokalján, a… Tovább olvasom