Kisalföld logö

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 12°C | 22°C Még több cikk.

Megtévesztés vagy csak véletlen?

Ha több árat is feltüntetnek az üzletben egy terméken, ha a polcon más van kiírva, mint amit a pénztárgép mutat, akkor nálunk a kereskedőnek kötelező az alacsonyabbért odaadnia az árut. Ausztriában nem.

Divatáruboltban akart vásárolni olvasónk Ausztriában, a határhoz közeli bevásárlóközpontban, ahova sok magyar átjár. Kiválasztott egy ruhát, amire 15 euró volt ráírva. Ám a pénztárnál az eladó csak 20 euróért akarta odaadni.

Azt mondta, a feltüntetett ár rossz és gyorsan odament, ahol a többi ugyanolyan ruha volt kiakasztva, hogy azok címkéit ellenőrizze. Olvasónk úgy érezte, meggyanúsította azzal, hogy ő ragasztotta át az árcímkét. Még jó, hogy többtucatnyi volt a ruhából, s mindegyikre 15 euró volt írva. Persze annyira nem beszélt jól németül a magyar vevő, hogy jogszabályokra hivatkozzon. Azt se tudta elmondani, hogy a vásárlók könyvét szeretné elkérni, pedig szerinte ez a gyakorlat megtéveszti a fogyasztókat.

Az osztrák fogyasztói központ tájékoztatása szerint vásárlók könyvét nem kell az üzleteknek tartaniuk Ausztriában. Nem létezik olyan előírás se, amely több ár feltüntetése esetén az alacsonyabb kötelező alkalmazását írná elő.

Ha a pénztárnál derül ki, hogy a termékcímkén lévő árnál a fizetendő ár magasabb, a fogyasztó dönthet úgy is, nem vásárolja meg az árut. Amennyiben úgy tűnik, hogy az osztrák eladó szándékosan, a vásárlók félrevezetése céljából tüntetett fel több terméken alacsonyabb összeget a ténylegesen fizetendőnél, akkor a fogyasztó megtévesztő tájékoztatás, reklámozás miatt az osztrák fogyasztóvédelmi szervezeteket értesítheti a kifogásolt kereskedelmi gyakorlat megszüntetése érdekében (www. schutzverband.at, www.arbeiterkammer.at/beratung.htm, www.verbraucherrecht.at).

Uniós vevőjogok. Ha a magyar fogyasztónak vásárlással, szolgáltatással kapcsolatban valamely európai uniós államban, vagy Izlandon, Norvégiában letelepedett vállalkozással szemben egyedi panasza, konkrét, mérhető kára keletkezik, annak orvoslása érdekében célszerű az Európai Fogyasztói Központ (EFK) ingyenes segítségét kérnie. Például, ha az osztrák üzlet nem teljesíti garanciális igényeit. Az EFK igyekszik a felek közti egyezséget létrehozni, így elkerülhető lehet az esetleg hosszan tartó, határon átnyúló pereskedés. Az EFK jogi, szakmai segítséget tud nyújtani, elvégzi a szükséges fordítási feladatokat is panaszkezelésekor (www.magyarefk.hu, 1088 Budapest, József körút 6., info@magyarefk.hu, 1/459-4832).


hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két és fél milliárdos Rába–Suzuki-üzlet

Évente mintegy 2,5 milliárd forintos árbevételt hozhat a győri Rábának az a megállapodás, amelynek… Tovább olvasom