Kisalföld logö

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 19°C | 30°C Még több cikk.

Meghallgatott ima: győzött a győri kicsi kocsi!

Győr - Véget ért a Shell Eco-Marathon harmadik, egyben utolsó futama is a németországi Lausitzban. A győri tanárok és egyetemisták örülhettek, hisz idén is nagy sikert arattak a híres versenyen: nem hivatalosan ugyan, de diadalmaskodtak a napenergia kategóriában.


Szombat, 21 óra 15 perc - A győri kicsikocsi fogyasztotta a legkevesebb energiát  

"A jó köridőink ellenére nem tudtunk minden versenykiírásnak eleget tenni. A fátyolfelhős időjárásnak köszönhetően, nem sikerült a pozitív energia-mérleg, így kategóriánkban nem hirdettek eredményt. Az Urban Solar kategóriában abszolút győztesek lettünk, ugyanis mi fogyasztottuk a legkevesebb energiát a napelemeinkkel visszatöltött energiához képest.



Útban a siker felé.
Útban a siker felé.


Egész pontosan 88,9 százalékot visszatápláltunk, s mind a három futamot technikai hiba nélkül tudtuk teljesíteni. Ez is jelzi az idei konstrukció erősségét. A másik tény, hogy az energiafogyasztásunkat átszámolva - a többi energiakategóriához hasonlóan – 1 liter 95-ös oktánszámú benzinnel 2228 km-t tudtunk volna megtenni, és ez az Urban Concept kategóriában abszolút rekord lenne.

Reméljük, hogy a 2010-es Shell Eco-Marathonon már csak pozitív energiamérleges futamok hírével szolgálhatunk! A fejlesztéssel nem állunk meg! - ezzel a mondattal köszönt el a verseny helyszínéről, Lausitz Eurospeedway-ről Szauter Ferenc, a csapat menedzsere, a Széchenyi István Egyetem tanszéki mérnöke, s hozzátette: köszönjük a szurkolást és a sok napsütéssel kapcsolatos jókívánságot!" - nyilatkozta boldogan Erdei Attila, a csapat kommunikátora.

"Bár ezúttal már az idő kedvesebb volt hozzánk, sütött is a nap, mégsem volt az a ragyogó napsütés. Ennek ellenére a SZEnergy Car nagyon jól helytállt. A harmadik futamon is teljesíteni tudtuk a távot, mindenféle technikai probléma nélkül. Az energia-mérlegünk azonban most sem tudott pozitív értéket mutatni. A termelt energia mennyisége 659 703 Joule, a fogyasztott 751 536 Joule volt.

Mindent figyelembe véve pozitívan értékeljük a Shell Eco-Marathonon lévő szereplésünket. Az autó stabilan működött mind a három verseny alatt, minden felmerülő problémát sikeresen megoldottunk, és a végső futamon sikerült elérnünk a 89,6 százalékos energia visszatermelési értéket.

Szeretnénk megköszönni mindenkinek azt a rengeteg támogatást, és bíztatást, amit kaptunk az elmúlt pár napban. Köszönjük támogatóinknak, főképpen a Széchenyi István Egyetemnek, akik nélkül nem tudtuk volna eredményesen helytállni" - búcsúzott Erdei Attila.

Péntek, 19 óra 34 perc - Rossz idő, rossz idő  

"Véget ért a Shell Eco-Marathon második futama is. 12 óra 20 perckor, a meghirdetetthez képest 5 perccel később rajtolt a mezőny. Az idő, az előzetes várakozásainkkal ellentétben borús volt. A felhőkből, és a szélirányból már látszott, hogy ezek a feltételek közel sem lesznek optimálisak az eredményes versenyzéshez.


A sötét felhők megakadályozták a napelemes kicsikocsi száguldását.
A sötét felhők megakadályozták a napelemes kicsikocsi száguldását.



A rajtnál azt a taktikát választottuk, hogy megpróbálunk minél jobban lemaradni, és egyenletes köröket menni, hogy a forgalom ne akadályozzon minket.

A kötelező három kiállást az első három körben végre is hajtottuk. Sajnos az időjárás a végére annyira elromlott, hogy még számunkra használható szórt fény sem esett a pályára. Utolsó körre az eső is eleredt. Ilyen körülmények között teljesen esélytelen volt, hogy teljesítsük a távot, pozitív energia-mérleggel. A rossz idő miatt az Urban Concept kategória második csoportjának rajtját, egy órával eltolták a meghirdetetthez képest! A galériában találhatóak képek a versenyről.

Az elektromos rendszerünk hibáját sikerült kiküszöbölni, most már ténylegesen képes mérni a napelemek által termelt energia mennyiségét.

Az időjáráshoz viszonyítva viszont elég jónak mondhatóak az energia adataink:
Fogyasztott energia 719 004 Joule
Termelt energia: 356 680 Joule.

Viszonyítás képpen a portugál ellenfél csapat eredménye:
Fogyasztott energia: 2 419 469 Joule
Termelt energia: 257 591 Joule" - adott hírt a csapatról Erdei Attila.

Utolsó futam, utolsó esély

Holnap délután 13 óra 45 perckor szervezik meg az Urban Concept kategória utolsó futamát, melyen még van esélye bizonyítani a győri fiataloknak. A jármű úgy néz ki megfelelően működik, már csak az időjárásnak kell jónak lenni.

Bízzunk benne, sütni fog egész álló nap!

Péntek 11 óra 55 perc - A mérőműszer már méri a napelemek töltését 

"Úgy néz ki, sikerül megoldani a tegnapi problémát, vagyis a Shell mérőműszere már méri a mi napelemeink töltését. Tegnap késő estig ment a tanácskozás arról, hogyan lehetne a legjobban megoldani a problémát. Már reggel fél 7 óta teszteljük az elektromos rendszert, süt a nap, és várhatóan délutánig így marad, tehát úgy néz ki jól áll a helyzetünk" – tudatta Erdei Attila, a győri csapat "szócsőve".

A következő futam pénteken 12:15 perckor kezdődik. Az időjárás is úgy néz ki mellettünk van, egyelőre napos, ragyogó idő van, és felhőket, meg esőt csak délután 4 órára mondtak. Reméljük a legjobbakat! Továbbra is szükségünk van a biztatásra, és mindenki imádkozzon a napért! – olvasható a csapat honlapján.

20 óra 58 perc - Véget ért az első verseny: félsiker, sok éjszakai meló

"Felemás eredménnyel zárult a 2009-es Shell Eco-Marathon első futama számunkra.

Habár az elvárásainknak maximálisan eleget tett a SZEnergy Car, szintidőn belül teljesítette a pályát, tartotta a tervezett átlagsebességet, és a saját mérésünk alapján majdnem 25 százalékkal több energiát termelt, a fogyasztottnál.


Ilyen amikor a jövő autói vetélkednek.
Ilyen amikor a jövő autói vetélkednek.



A futam nagy részében ragyogó napos időnk volt, tehát még ez is hozzájárult az elégedettség érzésünkhöz.

A problémák a leintést követően jöttek elő. A technikai átvételnél kaptunk két mérőműszert, úgynevezett Joule métert, melynek a feladata, a termelt, és az elfogyasztott energia mérése. Sajnos ez a műszer, a célba érkezést követően azt mutatta, hogy jóval több energiát fogyasztottunk, mint amit a napelemek visszatermeltek.

A probléma, hogy a mérőműszer, nem képes a mi töltésvezérlőnk által előállított jel mérésére, ugyanis a napelemre érkező fény hatására, hirtelen nagy áram keletkezik, amivel töltjük az akkumulátorokat.

Karakterisztikájában ezek a hirtelen áramok, mint áramtüske jelennek meg, melyenek a mérésére nem képes a műszer. A Shell által rendelkezésünkre bocsájtott Joule méter a folyamatos jelek mérésére lett kifejlesztve, és a hirtelen ingadozásokat nem képes feldolgozni.

Ez alapján a mai futamon futott eredményünket érvénytelennek nyílvánították, mivel az előzetes versenykiírást, miszerint több energiát termeljünk, mint amit elfogyasztunk. Ezt a mérésük alapján nem tudtuk teljesíteni.

A feladatunk, hogy megoldást találjunk erre, a pénteken 12 órakor kezdődő versenyre" - számolt be az első nap tanulságairól Erdei Attila.

Mit tehetnénk ehhez hozzá? Jó munkát, srácok!

18 óra 10 perc - Elkezdődött az első verseny

"Ma délután 17:15 perckor fog elrajtolni az Urban Concept kategória első fele, melybe mi is beletartozunk! Eljött tehát az első futam ideje! A lényeg, hogy a futam végére több energiát termeljen a jármű, mint amit elhasznál a pályán. A SZEnergy Car az utolsó sorok egyikéből fog rajtolni" - írta Erdei Attila, a csapat egyik tagja.


Akár 50-60 km/órára is képes a győri csodagép.
Akár 50-60 km/órára is képes a győri csodagép.



"Délután újra teszteltük a SZEnergy Cart. Az első edzésen 8 kört, a másodikon 5 kört teljesítettünk, és amikor nem volt borús az idő, vagyis rendesen sütött a nap, pozitív energia-mérleggel zártunk. Összességében nagyon hasznosnak bizonyultak a tesztek, és az ott szerzett tapasztalatokat fel is használjuk a rövidesen kezdődő versenyen!

Imádkozzon mindenki a napsütésért!" - szólt a csapat nagy kérése végszóként.

Második nap - 2009. május 7. - Süss fel nap!

"Mikor reggel felkeltünk, mindenki úgy gondolta, hogy ennek a napnak is vége, mármint versenyzés szempontjából. Az időjárás jelentés mára 20-25 fokot mondott, és helyenként felhőket. Mikor bejöttünk a boxba, még borús volt az idő, és nyirkos. Ehhez képest hirtelen kisütött a nap, és felszárította a pályát.


Útban a német betonteknő bendője felé.
Útban a német betonteknő bendője felé.



Ennek köszönhetően most is folyik épp a tesztelés, úgy néz ki eddig minden rendben. Jelen pillanatban Gyömbér István vezeti a járművet, és úgy néz ki a napsütés talán elég lesz az eredményes versenyhez. Az ellenfelünk, egy portugál csapat, technikai okok miatt kénytelen volt félreállni a pálya szélére.

A SZEnergy Car eredményesen zárta a délelőtti tesztett, sok kört meg tudott tenni, ezalatt teszteltük, hogy különböző sebességgel haladva, az fogyasztás-visszatöltés aránya hogyan változik" - adta hírül a kisalfold.hu-nak a csapat egyik tagja, Erdei Attila.

A SZEnergyről és a németországi versenyről bővebb infókat itt olvashatnak.

Korábban

Hétfőn szépszámú közönség győződhetett meg a győri autó nem mindennapi látványáról az egyetem parkolójában. Itt kiderült az is, hogy a kicsikocsinak meg se kottyan a 40-50 km/órás sebesség, s tiszta, napsütéses időben akár a Balatonig is képes elgurulni!

Emlékezetes, hogy a SZEnergy csapata tavaly először vett részt a híres versenyen, de nemhogy tanulópénzt nem kellett fizetnie: rögtön elsőre el is hódította a serleget.



You need to upgrade your Flash Player.

Get the latest flash version here.

Napelemes kicsikocsi Győrből. Videó: Cseh Róbert.



Idén még könnyebb autóval indulnak

"Megtartottunk több, már a tavalyi évben is alkalmazott, kiemelkedő újítást, de új járművet építettünk" – mondta el Szauter Ferenc tanszéki mérnök, a csapat menedzsere.

"Elsősorban a kompozit karosszériának köszönhetően idén még könnyebb autóval állunk a rajtvonalhoz az akár a városi közlekedésre is alkalmas járművek versenyében; a több napelem pedig tovább növeli az energiafelvétel hatékonyságát" – folytatta a csapat menedzsere.


A SZEnergy csapata és persze a napelemes autó. Képek: Cseh Róbert.


Még több napelem adja az energiát

A 2009-es győri járművet az előírt világító- és biztonsági berendezésekkel – öt pontos biztonsági öv, duda – készítették. A karbon-kompozit karosszériának köszönhetően optimalizálták a jármű légellenállását, s a kocsi az előző évinél jóval könnyebb lett. A beépített akkumulátorok mellett a tavalyinál több napelem is újdonság. A világítás takarékos: összesen 20 W-t fogyasztanak a lámpák, míg a normál autóknak csak az index izzója 21 W-ot fogyaszt. A jármű hidraulikus tárcsafékes rendszerrel felszerelve üzemel.

Címvédésre készülnek

"Minden kiló számít: ezért könnyítettünk az idei esztendőben az autón. Ha felhős az idő, akkor jelenleg 10-15 kilométernél többet nem bír ki a kocsi, de ezen újabb akkumulátorok beépítésével könnyen lehet segíteni" – magyarázta Deres Ádám, a csapat egyik pilótája. Búcsúzóul hozzátette: idén is szeretnének jól helytállni, de a legboldogobbak akkor volnának, ha sikerülne megvédeni tavalyi címüket.


Az alternatív autók egyik legnívósabb seregszemléje Európában

Az 1985-ös alapítása óta évről évre egyre népszerűbb Európai Shell Eco-marathon járműtervezési versenyt idén 25. alkalommal rendezik meg. A 25 ország mintegy 200 csapatát felvonultató nemzetközi megmérettetés helyszíne május 7. és 9. között a németországi Lausitz Eurospeedway-en lesz.

Magyarországról a győri Széchenyi István Egyetem mellett a Budapesti Műszaki Főiskola mérnökhallgatói is rajthoz állnak a nagy seregszemlén.




A hallgatók szabadkezet kapnak

"A fenntartható közlekedés, az egyéni és közösségi közlekedés biztosítása az alapvető emberi és környezeti értékek megőrzése és előmozdítása olyan tárdasadalmi kihívás, amelyre a Shell elkötelezetten keresi a megfelelő megoldást" – mondta el Fenichel Éva, a cég kommunikációs vezetője. A Shell Eco-marathon a résztvevő hallgatók számára szabad kezet ad az üzemanyag és a technológia megválasztásában, így a számukra legelőnyösebb módon versenyezhet.



Olvasóink írták

85 hozzászólás
  • 85. Tabornok 2010. április 27. 13:31
    „GRATULÁLOK!”
  • 84. LuciusCorneliusSullaFelix 2010. április 27. 12:42
    „Vajh mennyi kenőcsőt fizetett a sze ezért a "győzelemért"?”
  • 83. marcsihomlok 2009. május 14. 18:27
    „Néhány napközis gyermekemnek is sikerült megmutatni kedden a györi kicsikocsit. Igazán boldogok voltak a látványtól.Így rajtam keresztül gratulálnak a csapat minden tagjának, tanároknak, támogatóknak. Üzenik, hogy így tovább! Jövőre ismét szeretnék látni a csodajárművet a győzelmi lobogóval.”
  • 82. janohu 2009. május 10. 20:29
    „Gratulálunk a SZEnergy Team-nek, a legjobbaknak a kategóriában.

    Ezzel az autóval természetesen nem lehet az utcán közlekedni, mert ez egy lépcső a használható utcai kocsi felé. De biztos, hogy kell megoldásokat találni, és a napvillany egy lehetőség. Ne feledjük: 0 károsanyag kibocsátás, 0 felhasznált fosszilis energia, abszolút olcsó. Még fejlődik kicsit a napelem technika, és lehet egy utcai autó is belőle. (10 éve a napelemek hatásfoka jó, ha megütötte a 6%-ot, ezen az autón közel 20%-osak vannak).

    Jó lépés volt, és szép siker. Gratulálunk az egész csapatnak, csak így tovább.”
  • 81. elemér 2009. május 10. 17:08
    „Gratulálok a győzelemnek mert ez egy siker. Térjünk csak vissza a földre, mert ez nem fogja felrázni az autóipart, ezért nem is foglalkozik vele a világsajtó. Kisalföld egy helybeli ujság és jó munkát végez. Sok ujság veszitt mert elfelejtették a helybeli hirek fontosságát. Igen ott is tudnak angolul, de azért nem árt ha egyesek lemásznak a fárol.”
  • 80. knifemaster 2009. május 10. 16:14
    „79.
    Majd ha lemásznak a fáról,előbb nemigen.”
  • 79. 620730 2009. május 10. 10:46
    „Szia Elemér!
    Lehet, hogy a Te unokád, déd,-ük, lesz a legboldogabb ha múzeumban látja majd ezt a "győri kicsikocsit".
    /természetesen, ha más szellemben nevelkedik./”
  • 78. thermoline 2009. május 10. 07:30
    „Elemér...

    Már mindent értek:))”
  • 77. elemér 2009. május 10. 02:48
    „Na most ezzel a kocsival lehet majd közlekedni, vagy ezt majd csak nézegetik a muzeumban ?”
  • 76. omm 2009. május 09. 23:50
    „Hétfőn reggel a Bumerángban lesztek, nem?
    Grat, így ismeretlenül is.”
  • 75. marcsihomlok 2009. május 09. 20:03
    „Bizonyítotátok, hogy ti vagytok a legjobbak. Köszönet mindenkinek, főként a Széchenyi István Egyetemnek, hogy lehetővé tette számotokra, hogy ismételten megmutassátok tudásotok, amit ott szereztetek, hozzájárultak ahhoz, hogy az elképzeléseiteket valóra váltsátok. Köszönet mindenkinek, aki hozzájárult ahhoz, hogy ez az autó elkészüljön, működjön. Szóval minden támogatónak. Utoljára, de nem utolsó sorban Nektek, akik közel féléven keresztül éjt- nappalá téve dolgoztatok tanáraitok segítségével, hogy álmaitok valóra váljanak. Szép volt fiúk!! Gratulálunk!!”
  • 74. marcsihomlok 2009. május 09. 17:57
    „Szép volt fiúk! Ti vagytok a legjobbak! Gratulálunk mindenkinek!”
  • 73. Vika 2009. május 09. 17:26
    „Szép volt fiúk! Gratulálok mindenkinek!”
  • 72. marcsihomlok 2009. május 09. 17:04
    „Szép volt fiúk! Fel a fejjel! Várjuk az eredményhirdetést!!!!”
  • 71. marcsihomlok 2009. május 09. 13:29
    „Mindjárt indul a mindent eldöntő verseny! Hajrá fiúk! Remélem még mindig süt a nap, amit a honlapon olvastam. Mindent bele srácok! Itt mindenki Nektek szorít!!! SÜSS FEL NAP!!!!!! SÜSS! SÜSS! Ti meg legyetek nagyon ügyesek! Hajrá!!”
  • 70. hrena 2009. május 09. 12:35
    „Ajaj, befelhősült.
    süss nap, süss!”
  • 69. hrena 2009. május 09. 11:59
    „Sziasztok!

    Az időjárás jelentés szerint Lausitzban 15° van, süt a nap.
    Hajrá srácok! Süss napocska!”
  • 68. marcsihomlok 2009. május 09. 09:24
    „Remélem ott süt a nap, mert itt nem. Átküldtük Nektek. Gyerünk srácok! Mindent bele!!!”
  • 67. marcsihomlok 2009. május 09. 07:20
    „Süss napocska Lausitz felett! SÜSS FEL NAP!!!!”
  • 66. Kalka 2009. május 08. 22:10
    „Hajrá fiúk! Szorítunk Nektek! SÜSS FEL NAP!!!”
85 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem a KÖH akadályozza a strandnyitást

Nem a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) akadályozza a győri strand átalakítását - közölte… Tovább olvasom