Szombat, 21 óra 15 perc - A győri kicsikocsi fogyasztotta a legkevesebb energiát
"A jó köridőink ellenére nem tudtunk minden versenykiírásnak eleget tenni. A fátyolfelhős időjárásnak köszönhetően, nem sikerült a pozitív energia-mérleg, így kategóriánkban nem hirdettek eredményt. Az Urban Solar kategóriában abszolút győztesek lettünk, ugyanis mi fogyasztottuk a legkevesebb energiát a napelemeinkkel visszatöltött energiához képest.
![]() |
Útban a siker felé. |
Egész pontosan 88,9 százalékot visszatápláltunk, s mind a három futamot technikai hiba nélkül tudtuk teljesíteni. Ez is jelzi az idei konstrukció erősségét. A másik tény, hogy az energiafogyasztásunkat átszámolva - a többi energiakategóriához hasonlóan – 1 liter 95-ös oktánszámú benzinnel 2228 km-t tudtunk volna megtenni, és ez az Urban Concept kategóriában abszolút rekord lenne.
Reméljük, hogy a 2010-es Shell Eco-Marathonon már csak pozitív energiamérleges futamok hírével szolgálhatunk! A fejlesztéssel nem állunk meg! - ezzel a mondattal köszönt el a verseny helyszínéről, Lausitz Eurospeedway-ről Szauter Ferenc, a csapat menedzsere, a Széchenyi István Egyetem tanszéki mérnöke, s hozzátette: köszönjük a szurkolást és a sok napsütéssel kapcsolatos jókívánságot!" - nyilatkozta boldogan Erdei Attila, a csapat kommunikátora.
"Bár ezúttal már az idő kedvesebb volt hozzánk, sütött is a nap, mégsem volt az a ragyogó napsütés. Ennek ellenére a SZEnergy Car nagyon jól helytállt. A harmadik futamon is teljesíteni tudtuk a távot, mindenféle technikai probléma nélkül. Az energia-mérlegünk azonban most sem tudott pozitív értéket mutatni. A termelt energia mennyisége 659 703 Joule, a fogyasztott 751 536 Joule volt.
Mindent figyelembe véve pozitívan értékeljük a Shell Eco-Marathonon lévő szereplésünket. Az autó stabilan működött mind a három verseny alatt, minden felmerülő problémát sikeresen megoldottunk, és a végső futamon sikerült elérnünk a 89,6 százalékos energia visszatermelési értéket.
Szeretnénk megköszönni mindenkinek azt a rengeteg támogatást, és bíztatást, amit kaptunk az elmúlt pár napban. Köszönjük támogatóinknak, főképpen a Széchenyi István Egyetemnek, akik nélkül nem tudtuk volna eredményesen helytállni" - búcsúzott Erdei Attila.
Péntek, 19 óra 34 perc - Rossz idő, rossz idő
"Véget ért a Shell Eco-Marathon második futama is. 12 óra 20 perckor, a meghirdetetthez képest 5 perccel később rajtolt a mezőny. Az idő, az előzetes várakozásainkkal ellentétben borús volt. A felhőkből, és a szélirányból már látszott, hogy ezek a feltételek közel sem lesznek optimálisak az eredményes versenyzéshez.
![]() |
A sötét felhők megakadályozták a napelemes kicsikocsi száguldását. |
A rajtnál azt a taktikát választottuk, hogy megpróbálunk minél jobban lemaradni, és egyenletes köröket menni, hogy a forgalom ne akadályozzon minket.
A kötelező három kiállást az első három körben végre is hajtottuk. Sajnos az időjárás a végére annyira elromlott, hogy még számunkra használható szórt fény sem esett a pályára. Utolsó körre az eső is eleredt. Ilyen körülmények között teljesen esélytelen volt, hogy teljesítsük a távot, pozitív energia-mérleggel. A rossz idő miatt az Urban Concept kategória második csoportjának rajtját, egy órával eltolták a meghirdetetthez képest! A galériában találhatóak képek a versenyről.
Az elektromos rendszerünk hibáját sikerült kiküszöbölni, most már ténylegesen képes mérni a napelemek által termelt energia mennyiségét.
Az időjáráshoz viszonyítva viszont elég jónak mondhatóak az energia adataink:
Fogyasztott energia 719 004 Joule
Termelt energia: 356 680 Joule.
Viszonyítás képpen a portugál ellenfél csapat eredménye:
Fogyasztott energia: 2 419 469 Joule
Termelt energia: 257 591 Joule" - adott hírt a csapatról Erdei Attila.
Utolsó futam, utolsó esély
Holnap délután 13 óra 45 perckor szervezik meg az Urban Concept kategória utolsó futamát, melyen még van esélye bizonyítani a győri fiataloknak. A jármű úgy néz ki megfelelően működik, már csak az időjárásnak kell jónak lenni.
Bízzunk benne, sütni fog egész álló nap!
Péntek 11 óra 55 perc - A mérőműszer már méri a napelemek töltését
"Úgy néz ki, sikerül megoldani a tegnapi problémát, vagyis a Shell mérőműszere már méri a mi napelemeink töltését. Tegnap késő estig ment a tanácskozás arról, hogyan lehetne a legjobban megoldani a problémát. Már reggel fél 7 óta teszteljük az elektromos rendszert, süt a nap, és várhatóan délutánig így marad, tehát úgy néz ki jól áll a helyzetünk" – tudatta Erdei Attila, a győri csapat "szócsőve".
A következő futam pénteken 12:15 perckor kezdődik. Az időjárás is úgy néz ki mellettünk van, egyelőre napos, ragyogó idő van, és felhőket, meg esőt csak délután 4 órára mondtak. Reméljük a legjobbakat! Továbbra is szükségünk van a biztatásra, és mindenki imádkozzon a napért! – olvasható a csapat honlapján.
20 óra 58 perc - Véget ért az első verseny: félsiker, sok éjszakai meló
"Felemás eredménnyel zárult a 2009-es Shell Eco-Marathon első futama számunkra.
Habár az elvárásainknak maximálisan eleget tett a SZEnergy Car, szintidőn belül teljesítette a pályát, tartotta a tervezett átlagsebességet, és a saját mérésünk alapján majdnem 25 százalékkal több energiát termelt, a fogyasztottnál.
![]() |
Ilyen amikor a jövő autói vetélkednek. |
A futam nagy részében ragyogó napos időnk volt, tehát még ez is hozzájárult az elégedettség érzésünkhöz.
A problémák a leintést követően jöttek elő. A technikai átvételnél kaptunk két mérőműszert, úgynevezett Joule métert, melynek a feladata, a termelt, és az elfogyasztott energia mérése. Sajnos ez a műszer, a célba érkezést követően azt mutatta, hogy jóval több energiát fogyasztottunk, mint amit a napelemek visszatermeltek.
A probléma, hogy a mérőműszer, nem képes a mi töltésvezérlőnk által előállított jel mérésére, ugyanis a napelemre érkező fény hatására, hirtelen nagy áram keletkezik, amivel töltjük az akkumulátorokat.
Karakterisztikájában ezek a hirtelen áramok, mint áramtüske jelennek meg, melyenek a mérésére nem képes a műszer. A Shell által rendelkezésünkre bocsájtott Joule méter a folyamatos jelek mérésére lett kifejlesztve, és a hirtelen ingadozásokat nem képes feldolgozni.
Ez alapján a mai futamon futott eredményünket érvénytelennek nyílvánították, mivel az előzetes versenykiírást, miszerint több energiát termeljünk, mint amit elfogyasztunk. Ezt a mérésük alapján nem tudtuk teljesíteni.
A feladatunk, hogy megoldást találjunk erre, a pénteken 12 órakor kezdődő versenyre" - számolt be az első nap tanulságairól Erdei Attila.
Mit tehetnénk ehhez hozzá? Jó munkát, srácok!
18 óra 10 perc - Elkezdődött az első verseny
"Ma délután 17:15 perckor fog elrajtolni az Urban Concept kategória első fele, melybe mi is beletartozunk! Eljött tehát az első futam ideje! A lényeg, hogy a futam végére több energiát termeljen a jármű, mint amit elhasznál a pályán. A SZEnergy Car az utolsó sorok egyikéből fog rajtolni" - írta Erdei Attila, a csapat egyik tagja.
![]() |
Akár 50-60 km/órára is képes a győri csodagép. |
"Délután újra teszteltük a SZEnergy Cart. Az első edzésen 8 kört, a másodikon 5 kört teljesítettünk, és amikor nem volt borús az idő, vagyis rendesen sütött a nap, pozitív energia-mérleggel zártunk. Összességében nagyon hasznosnak bizonyultak a tesztek, és az ott szerzett tapasztalatokat fel is használjuk a rövidesen kezdődő versenyen!
Imádkozzon mindenki a napsütésért!" - szólt a csapat nagy kérése végszóként.
Második nap - 2009. május 7. - Süss fel nap!
"Mikor reggel felkeltünk, mindenki úgy gondolta, hogy ennek a napnak is vége, mármint versenyzés szempontjából. Az időjárás jelentés mára 20-25 fokot mondott, és helyenként felhőket. Mikor bejöttünk a boxba, még borús volt az idő, és nyirkos. Ehhez képest hirtelen kisütött a nap, és felszárította a pályát.
![]() |
Útban a német betonteknő bendője felé. |
Ennek köszönhetően most is folyik épp a tesztelés, úgy néz ki eddig minden rendben. Jelen pillanatban Gyömbér István vezeti a járművet, és úgy néz ki a napsütés talán elég lesz az eredményes versenyhez. Az ellenfelünk, egy portugál csapat, technikai okok miatt kénytelen volt félreállni a pálya szélére.
A SZEnergy Car eredményesen zárta a délelőtti tesztett, sok kört meg tudott tenni, ezalatt teszteltük, hogy különböző sebességgel haladva, az fogyasztás-visszatöltés aránya hogyan változik" - adta hírül a kisalfold.hu-nak a csapat egyik tagja, Erdei Attila.
A SZEnergyről és a németországi versenyről bővebb infókat itt olvashatnak.
Korábban
Hétfőn szépszámú közönség győződhetett meg a győri autó nem mindennapi látványáról az egyetem parkolójában. Itt kiderült az is, hogy a kicsikocsinak meg se kottyan a 40-50 km/órás sebesség, s tiszta, napsütéses időben akár a Balatonig is képes elgurulni!
Emlékezetes, hogy a SZEnergy csapata tavaly először vett részt a híres versenyen, de nemhogy tanulópénzt nem kellett fizetnie: rögtön elsőre el is hódította a serleget.
| |
Napelemes kicsikocsi Győrből. Videó: Cseh Róbert. |
Idén még könnyebb autóval indulnak
"Megtartottunk több, már a tavalyi évben is alkalmazott, kiemelkedő újítást, de új járművet építettünk" – mondta el Szauter Ferenc tanszéki mérnök, a csapat menedzsere.
"Elsősorban a kompozit karosszériának köszönhetően idén még könnyebb autóval állunk a rajtvonalhoz az akár a városi közlekedésre is alkalmas járművek versenyében; a több napelem pedig tovább növeli az energiafelvétel hatékonyságát" – folytatta a csapat menedzsere.
Még több napelem adja az energiát
A 2009-es győri járművet az előírt világító- és biztonsági berendezésekkel – öt pontos biztonsági öv, duda – készítették. A karbon-kompozit karosszériának köszönhetően optimalizálták a jármű légellenállását, s a kocsi az előző évinél jóval könnyebb lett. A beépített akkumulátorok mellett a tavalyinál több napelem is újdonság. A világítás takarékos: összesen 20 W-t fogyasztanak a lámpák, míg a normál autóknak csak az index izzója 21 W-ot fogyaszt. A jármű hidraulikus tárcsafékes rendszerrel felszerelve üzemel.
Címvédésre készülnek
"Minden kiló számít: ezért könnyítettünk az idei esztendőben az autón. Ha felhős az idő, akkor jelenleg 10-15 kilométernél többet nem bír ki a kocsi, de ezen újabb akkumulátorok beépítésével könnyen lehet segíteni" – magyarázta Deres Ádám, a csapat egyik pilótája. Búcsúzóul hozzátette: idén is szeretnének jól helytállni, de a legboldogobbak akkor volnának, ha sikerülne megvédeni tavalyi címüket.
Az alternatív autók egyik legnívósabb seregszemléje Európában Az 1985-ös alapítása óta évről évre egyre népszerűbb Európai Shell Eco-marathon járműtervezési versenyt idén 25. alkalommal rendezik meg. A 25 ország mintegy 200 csapatát felvonultató nemzetközi megmérettetés helyszíne május 7. és 9. között a németországi Lausitz Eurospeedway-en lesz. Magyarországról a győri Széchenyi István Egyetem mellett a Budapesti Műszaki Főiskola mérnökhallgatói is rajthoz állnak a nagy seregszemlén. |
A hallgatók szabadkezet kapnak "A fenntartható közlekedés, az egyéni és közösségi közlekedés biztosítása az alapvető emberi és környezeti értékek megőrzése és előmozdítása olyan tárdasadalmi kihívás, amelyre a Shell elkötelezetten keresi a megfelelő megoldást" – mondta el Fenichel Éva, a cég kommunikációs vezetője. A Shell Eco-marathon a résztvevő hallgatók számára szabad kezet ad az üzemanyag és a technológia megválasztásában, így a számukra legelőnyösebb módon versenyezhet. |
Olvasóink írták
Ezzel az autóval természetesen nem lehet az utcán közlekedni, mert ez egy lépcső a használható utcai kocsi felé. De biztos, hogy kell megoldásokat találni, és a napvillany egy lehetőség. Ne feledjük: 0 károsanyag kibocsátás, 0 felhasznált fosszilis energia, abszolút olcsó. Még fejlődik kicsit a napelem technika, és lehet egy utcai autó is belőle. (10 éve a napelemek hatásfoka jó, ha megütötte a 6%-ot, ezen az autón közel 20%-osak vannak).
Jó lépés volt, és szép siker. Gratulálunk az egész csapatnak, csak így tovább.”
Majd ha lemásznak a fáról,előbb nemigen.”
Lehet, hogy a Te unokád, déd,-ük, lesz a legboldogabb ha múzeumban látja majd ezt a "győri kicsikocsit".
/természetesen, ha más szellemben nevelkedik./”
Már mindent értek:))”
Grat, így ismeretlenül is.”
süss nap, süss!”
Az időjárás jelentés szerint Lausitzban 15° van, süt a nap.
Hajrá srácok! Süss napocska!”