Kisalföld logö

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Megduplázhatja forgalmát a gönyűi kikötő

Győr–Gönyű - Három lábra áll rövidesen a Győr–Gönyű Kikötő Zrt., a vízi és közúti kapcsolat után kiépül a vasúti is. Várhatóan rövid időn belül megkétszereződik a forgalma.
Tizenhat éve még csak néhány megszállott fejében létezett: a mostani nevén Győr–Gönyű Kikötő Zrt.-t 1992-ben alapították. Másfél évtized alatt 1,8 milliárd forintot ruházott be a vállalkozás a Nagy-Duna és a Mosoni-Duna torkolatánál lévő kikötőbe, az állami forintokkal együtt a megvalósult fejlesztések nagysága pedig négymilliárd. A már javában tartó beruházás nagysága egymagában meghaladja majd az eddigieket.

Ahogy arról többször, legutóbb a múlt héten beszámoltunk, iparvágány épül. A vasúti csatlakozással az eddigi kettőről három lábra állhat a kikötő, néhány éven belül megkétszereződhet a forgalma.

A gönyűi a hazai kikötők sorában a harmadik-negyedik. Gönyű után a csepeli a következő a Dunán, kétszeres forgalommal. Veszélyes áruk fogadására, a Mol létesítményét nem számítva, az országban lévő kettő közül a gönyűi a másik, amelyik alkalmas. Az indulás évében egyébként éppen veszélyes áru fogadásával kezdte a munkát az akkori ideiglenes kikötő: benzin és gázolaj érkezett a Dunán. A kikötő összterülete a hozzá tartozó vízfelülettel együtt 110 hektár, ebből jelenleg 18-at használnak. A kikötőbe négy cég települt máig, a mostani fejlesztés továbbiaknak ad majd lehetőséget. Egy éven belül ötven-ötvenöt hektár nagyságú területre épül ki az infrastruktúra, túlzás nélkül máris sorban állnak az érdeklődők.

Az indulás utáni első teljes évben a forgalom 36 ezer tonnát tett ki. Két éve volt a csúcsév, s a tavalyi visszaesés után idén várhatóan ismét elérik a háromszázezer tonnát. Kivitelben a szója és a napraforgó vezet. Behozatalban új termék az acéllemez és -profil: Kína a feladó ország, s Gönyű a disztribúciós hely, innen szállítják tovább az árut csehországi és szlovák partnereknek. A Győr–Gönyű kikötő a régió kikötője, hiszen Tatabányától Zalaegerszegig érkeznek oda a továbbítandó áruk, illetve terítenek Gönyűről Északnyugat-Dunántúl-szerte.

A kikötő 32 munkatársat foglalkoztat, az ott dolgozó cégekkel együtt pedig mintegy 120 a foglalkoztatottak száma. Pintér Ákos, a társaság vezérigazgatója azt mondja, a vízi szállítás mellett a gazdaságossági és környezetvédelmi meggondolások egyaránt szólnak. Egyetlen uszályban ötvenkamionnyi áru fér el, és a vízi járművön a kamion motorjánál háromszor nagyobb teljesítményű erőforrás három alkalmazottal viszi az árut. Azzal számolva, hogy a kikötőből még átlagosan mintegy hetven kilométerre kell szállítani felhasználásig az oda érkezett árut, még így is négyszer kifizetődőbb a vízi szállítás a közúti fuvarozásnál.


Ferenczi József

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Családi napot rendeztek a győri Radnóti iskolában

Vasárnapra családi sport- és egészségnapot szervezett a Radnóti Miklós Általános Iskola. Tovább olvasom