Kisalföld logö

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 10°C | 18°C Még több cikk.

Megbírságolt árubemutatók

Magyarország - 13 millió forint bírságot szabott ki a fogyasztóvédelmi hatóság a termékbemutatókat szervező cégekre. Megyénkből minden héten érkezik legalább egy-két panaszos bejelentés, és legalább kétszer ennyi telefonos panasz a fogyasztóvédőkhöz.
Az ellenőrzés során 22 kereskedő 33 termékbemutatóján és 26 utazással egybekötött termékbemutatóján vizsgálódtak. Összesen 51 esetben tártak fel hiányosságot, azaz a bemutatók 86 százalékában történt valamilyen szabálytalanság.

A jellemzően 25–200 ezer forintos termékeket – gyapjúgarnitúrát, edénykészletet – kínáló, 1,5–4 órás bemutatók felén például nem tájékoztatták a résztvevőket arról a jogukról, hogy (üzleten kívül kötött vásárlási szerződésről lévén szó) a vásárlástól nyolc napon belül minden indoklás nélkül el lehet állni. Mi több, nemcsak hogy nem ismertették a vásárlókkal a jogaikat, de azt sem említették, hogy egyáltalán van nekik, pontosabban a vizsgálat megállapítása szerint „magára a jogra is csak elenyésző utalás történt". Igaz, a tájékoztatás sem mindig elég.

– Ha szerepel is, akkor is csak apró betűvel, eldugva a szerződésben ez a kitétel, és sokan végig sem olvassák, mit írnak alá. Azt is fontos tudni, hogy minden esetben írásban kell elállni a vásárlástól, ajánlott levelet küldve a cég székhelyére – figyelmeztet Pőczéné Sáhó Márta, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság regionális felügyelőségének osztályvezetője, aki eloszlat egy gyakori tévhitet is.

– Nincs olyan, hogy egy termék „Csak most, csak önöknek...!" kapható, ez csak ügyes reklámfogás. Én mindenkinek azt tanácsolom, hogy nézze meg a bemutatót, fizessen be az ezzel járó utazásra, érezze jól magát, de nem kell azonnal vásárolni! Ha a felkínált termék nagyon megtetszik, el kell kérni a forgalmazó cég nevét és székhelyének címét – ezt egyébként kötelező megadni –, megbeszélni otthon a nagyobb kiadást, s később felhívni a céget, ha mégis vásárolni szeretne – tanácsolja a szakember.

Győr-Moson-Sopron megyében közel tíz cég foglalkozik árubemutatók szervezésével, legalábbis ennyi került a fogyasztóvédelem látókörébe. A beérkezett panaszok többsége a gyenge minőséget és a reklamáció utáni lassú adminisztrációt kifogásolja – a mostani ellenőrzésen négyszer találtak olyan ajándékterméket, amely nem is forgalmazható –, s akad olyan is, akinek csak később „esik le", mekkora törlesztőrészletet kell hosszú ideig fizetnie. Sajnos sokszor a hatóság sem tehet semmit a jóhiszemű – általában nyugdíjas – vásárlókért.

– Néha nehéz elmagyarázni, hogy ha valaki az aláírását adja egy szerződéshez, az felelős a vállaltakért. Ilyenkor hiába tűnnek igazságtalannak az abban foglaltak, mi sem tudjuk „visszacsinálni" az üzletet – mondja Pőczéné Sáhó Márta.

Ugyanígy nem tehet a hatóság semmit az olyan ügyekben, mint ami a közelmúltban történt Varga Imréné győri olvasónkkal az egyik győri étteremben.

– A postaládába bedobott szórólap után mentünk el az étteremhez, körülbelül ötvenen. Kis várakozás után a szervezők közölték, hogy csak 22 embernek van hely. Amikor pedig megkérdeztük, miért dobáltak be több száz szórólapot, közölték, hogy „embereknek szórtuk ki, nem állatoknak"...

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közgyűlés: Drágul a távfűtés

Győr - A testület 24 igen szavattal, 6 nem ellenében elfogadta a távhődíjemelést, amely október… Tovább olvasom