Kisalföld logö

2017. 11. 22. szerda - Cecília 4°C | 11°C Még több cikk.

Megbírságolhatja a hatóság az EON-t

Győr - Két év alatt majdnem a duplájára nőtt az áramszünetek megszüntetésének ideje a régióban, amiért a Magyar Energia Hivatal eljárást indított az észak-dunántúli áramszolgáltató ellen.
A Magyar Energia Hivatal (MEH) minden évben három mutatót vizsgál a hat hazai áramszolgáltatónál: az áramkimaradások gyakoriságát, azok elhárításának idejét, illetve a kiesett kilowattórák számát.

A hivatal legutóbbi, napokban kiadott jelentése szerint a megyénkben is illetékes E.ON Észak-dunántúli Áramszolgáltató messze a legrosszabbul teljesített, s tavaly nem felelt meg a minimális minőségi követelményeknek sem. A három vizsgált terület közül a hibaelhárítás terén vannak problémák, s nem is kicsik: 40 százalékkal állunk rosszabbul, mint az országos átlag.

Az átlagos javítási idő tavaly – a jelentés a 2007-es adatokat összesíti – 2,11 óra volt, míg például a Tiszántúlon átlagosan alig több mint másfél órával kellett számolni a fogyasztóknak. Az adatok azért is elkeserítőek, mert az elmúlt évben azok egyre romlanak, azaz a hibaelhárítás színvonala gyengült.

Az energiahatóság statisztikája szerint egyre több ideig kell várnunk az áramszünetek elhárítására. Fotó: H. Baranyai Edina (felvételünk illusztráció)
Az energiahatóság statisztikája szerint egyre több ideig kell várnunk az áramszünetek elhárítására. Fotó: H. Baranyai Edina (felvételünk illusztráció)


Az energiahatóság nemcsak évenként vizsgálja a szolgáltatók mutatóit, hanem háromévenként összesíti azokat, így kiderül a jelentésből, hogy az észak-dunántúli EON évről-évre rosszabbul teljesít, ami a hibaelhárítást illeti: míg 2005-ben 1,5 óra, 2006-ban már 1,89 óra, tavaly pedig az említett 2,11 óra volt az átlagos idő. (Utóbbival a második legrosszabb, a 2,55 órát „felmutató" sereghajtó után.)

Büntetésre azonban nem ezért, hanem egy másik mutató miatt számíthat az EON, amely azt jelzi, hogy egy évben egy átlagos háztartásra összesen hány perc áramkimaradás esik. Ebben a „versenyszámban" már messze az észak-dunántúli EON vezet: tavaly 186 perc volt ez az idő – a hároméves átlaga 183 perc –, s ezzel nem kevéssel előzi meg a 157 percet „produkáló" tiszántúli TITÁSZ-utód EON-vállalatot. A minimális minőségi követelmény, melyet a MEH 2003 óta állapít meg, évi 162 perc. Az áramszünetek száma ezalatt megyénkben fogyasztónként nem haladja meg a hatóság szerint még tolerálható évi két alkalmat.

Az EON ügyében az eljárás egyelőre tart, döntés 2-3 hét múlva várható. Tersztyánszky Tibor, a MEH tanácsadója szerint ha a vizsgálat befejeződik, a szolgáltató pénzbüntetésre számíthat, amelynek összege a törvény szerint legfeljebb 100 millió forint lehet.

" Volt már példa hasonlóra, három éve éppen a tiszántúli vállalatot bírságolták meg az említett összegre, amit az akkori jogszabályok alapján visszatérítettek a fogyasztóknak.

– Ott jelentősen javult is a szolgáltatás színvonala a büntetés után – mondta a szakember. Szerinte, mivel a hatóság hároméves összesítésben vizsgálja a szolgáltatók adatait, az egyre romló mutatók miatt az észak-dunántúli EON egyre görgeti maga előtt a lemaradását, s lassan „csodás javulásra lesz szükség", ha ki akar mászni a gödörből.
A rossz statisztikákat az EON többek között a számítási móddal magyarázza.

„A Magyar Energia Hivatal a szolgáltatók összehasonlítására egy számított, képzett mutatót alkalmaz fogyasztószámra vetítve, és ez szolgáltatónként jelentősen eltér. Az E.ON Észak-dunántúli Áramszolgáltató Zrt-nek közel egymillió ügyfele van, 25 százalékkal több, mint a hasonló áramszolgáltatóknak, hasonló hálózati kiépítettség mellett. Mivel az üzemzavarok elhárítási idejét súlyozott fogyasztói számmal határozzák meg, ezért ezt a számítási módszert alkalmazva egy üzemzavarra több fogyasztó jut, ami nem a valóságot tükrözi. A súlyozás nélkül számított mutató megfelel az országos átlagnak. A hivatal számítási módszere jelentős félreértésekre adhat okot különösen az üzembiztonságot illetően, mely társaságunk esetében az országos átlaggal megegyező" – áll a társaság közleményében.

Ebben szerepel az is, hogy tavaly az előző évekhez képest szélsőségesebb volt az időjárás, s a viharokból adódó meghibásodások rontották az EON mutatóit. Tény, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai szerint tavaly megyénkben 8-10 alkalommal adtak ki narancs riasztást 90 km/órát meghaladó, viharos szél és zivatar miatt, a MEH azonban éppen az egyes évek változó és kiszámíthatatlan időjárása miatt vizsgálja hároméves bontásban az áramszolgáltatók mutatóit.

Ezt a mérési módot támogatják egyébként maguk a szolgáltatók is, ellentétben például a brit vagy az olasz gyakorlattal, amely egyenként elemzi az egyes üzemzavarokat. S ha már a külföldi példáknál tartunk: a magyar mutatók nemzetközi összehasonlításban a rosszak között vannak. Míg például hazánkban tavaly egy áramszünet átlagosan 130,8 percig, Németországban alig 22 percig tartott.

Olvasóink írták

43 hozzászólás
  • 43. Gabus1986 2009. január 22. 12:33
    „Kedves Stirner.Ha az áramkimaradás miatt romlik el a szám.géped,akkor szerelővel nézesd meg,Ő ad egy papírt,hogy emiatt ment tönkre és a pécsi postacímre küldd el.”
  • 42. Stirner 2008. augusztus 02. 22:05
    „Nálunk elmegy az áram minden eső közben...vagy ha erősebben fúj a szél. De néha csakúgy is derült égből...másodpercekre. Aztán megint. Ez különösen jó a számítógépeseknek. És ha tönkremegy a gépem az EON fogja kifizetni?
    Ja, ők nem garantálják..

    Na de ez már minden napos! Valami megbizhatóság azért legyen már a szolgáltatásban..remélem most nem megy el az áram, míg ezt írom..”
  • 41. tarcus 2008. július 18. 21:17
    „"Eonos Kolléga"! Két fontos dologról nem esett eddig itt szó! Az egyik, hogy a cégnél komoly gondok vannak a MUNKASZERVEZÉSSEL, mint azt tudjuk, a szervezést oktatják, tananyag és emberek élnek a világban munkaszervezőként. Tehát a logisztikai részlegen kellene seggberúgni az arra alkalmatlanokat, mert onnan indul ki a baj. Kevés emberrel de jó szervezéssel rengeteg sikeres cég működik a világban, de ez egyfajta hozzáállást és igényességet követel, ami a cég esetében teljesen hiányzik! Ezt úgy hívják jobb helyen, hogy a fogyasztóval/fizetővel szembeni ALÁZAT!És ez a vezetőség sara, nekik kellene alkalmas szervezőket alkalmazni. A másik dolog a fejlesztésre visszafordítandó pénz, ami jelen pillanatban nem érdeke a multinak, folyamatosan büntetik és ő folyamatosan kifizeti a büntetést, majd megy minden tovább. A szabad szolgáltató-választás a megoldás, ha elkezdődne az átvándorlás más céghez - piaci verseny lenne - akkor meglásd, rögtön változna minden, egyből lenne pénz-paripa-posztó, de amíg nincs erre ráutalva, ne várjatok csodát.”
  • 40. Nagyika 2008. július 18. 17:16
    „KOMOLYAN GONDOLJÁTOK HOGY ILYEN APRÓSÁGOKON VITATKOZTOK,HOGY KÉSŐBB JÖN VISSZA AZ ÁRAM?!
    EMBEREK ÉS RÉGEN MIKOR NEM VOLT ÁRAM?????????????????
    VICCESEK VAGYTOK HOGY IDE IROGATJÁTOK A KÖZVILÁGÍTÁSI ÉS SZÁMLÁZÁSI PROBLÉMÁTOK VAGY ESETLEG AZ ÚJSÁG SMS ROVATÁBA,(sokat szoktam derülni rajtatok).
    Annak az embernek akinek van ideje ide vagy az újságba írni a különböző szolgáltató cégekkel a gondjait, nézet eltéréseit, biztos nincs egyéb problémája. Kicsit nézzetek magatokba, ha fele ennyi figyelmet fordítanátok az éhező és beteg gyermekekre, nekik is lehetnének boldog napjaik!!!!SŐT HÓNAPJAIK!!!!!!!!”
  • 39. gromer 2008. július 17. 23:07
    „kb 2 eve telen este 9-kor elment a villay az egesz utcaban. bejelentettuk. kint -10fok volt. masnap delelott 9-kor visszakapcsolatak. panaszlevelre ez volt a valasz. uzletszabalyzat szerint megfeleloen jartak el, es a bejelentest koveto 12 oraban megkezdtek a hiba elharitasat.
    na ezt nem kellene engedni egy tetu multinak sem.
    es ilyenkor nem kell a duma hogy szegeny szerelok.
    a szereloket ki sem kuldtek reggelig.
    hogy lehet ilyet megengedni a mai vilagban????
    nem tv-t nem tud nezni az ember ami nelkul meg lehet lenni, hanem futes nem volt a hazakban telviz idejen. ja es semmifele rendkivuli idojaras nem volt aznap.
    erre elfogadhato magyarazat tisztelt eon-os kollegak?”
  • 38. vdoinv 2008. július 17. 22:44
    „Nem panaszkodni meg mindent lenyelni kellene, hanem élni az alapvető jogaikkal, amiről az emberek túlnyomó része nem is tud, hogy létezik. Amíg a polgárok nem élnek ezekkel a jogaikal, és nem kényszerítik tömegek az ilyen multikat folyamatos kötbérfizetésre, addig csak megerősítik abban a hitében, hogy a kenyéradó ügyfeleivel bármit megtehet. A helyzet így nem is fog változni semmit. Ha az emberek vennék a fáradságot a saját ügyükben lépni, akkor az ilyen cégeknek ez folyamatosan súlyos millióba kerülne, kötbérek és büntetések formájában. végül kénytelen lenne elfogadható szinten a fejlesztésre is fordítani,illetve kellő létszámról gondoskodni. Elég számalmasan hangzik, amikor Magyarország második leggazdagabb cége a létszámhiánnyal próbálja kimosakodni magát. Az áramszolgáltató a bejelentett hibák elhárításának megkezdésére, garantált szolgáltatási határidőt vállal. Ezen az oldalon megtalálhatják a feltételeket részletesen, érdemes elolvasni:

    https://e-iroda.eon-eszakdunantul.com/index_eiroda.php?betumeret=1&inverz=alternate%20&menu=1,1,7,3

    Amennyiben a szolgáltató ezeket a határidőket nem teljesíti, a fogyasztó jogos kötbérigénnyel élhet. Mindössze egy rövid levelet kell írnia a szolgáltatónak, hogy a szerződésben vállalt garantált szolgáltatási határidők be nem tartása miatt kötbérigénnyel él. Az eseményt kell leírni, és az időpontot, és adatokat kell megadni. Elutasító válasz esetén bátran következhet a Fogyasztóvédelem,vagy a Magyar Energiahivatal Fogyasztóvédelmi Osztálya. Nem nagy időbefektetés,nem nehéz dolog,de megéri.
    Én egyszerű fogyasztóként eddig jutottam, de gondolom, kellő jogi ismerettel, magasabb szinten is lehet ezt művelni.
    Remélem segítettem vele.
    XXX”
  • 37. Lhasa 2008. július 17. 19:45
    „Eonos kollégának! Nem kellene ugyanazt elkezdeni,mint annak idején....ebből csak baj lesz! aki megérti megérti,aki nem meg nem.felesleges írni nekik!”
  • 36. Lhasa 2008. július 17. 19:42
    „nagyon könnyű hibáztatni.......
    meg kellene nézni azt a sok embert,aki dolgozik,hogy mihamarabb megoldódjon a probléma.azt hiszem,utána elgondolkodnának.bár aki már úgy kezdi,hogy telefonál és üvölt,elvárja,hogy intézkedjenek de végig sem hallgatja a másik felet,az úgysem fog semmit megérteni. annak felesleges beszélni”
  • 35. Sasuke 2008. július 17. 19:28
    „Május 3.-án lecserélték a villanyóránkat,majd 7.-én jött az éves leolvasás.Szóltam a leolvasónak, hogy csere történt,nem lesz -e ebből gubanc, de Ö megnyugtatott,semmi gond,majd együtt kiküldik a számlát.Mondanom se kell, itt van július közepe és még mindíg semmi. Többször érdeklődtem telefonon, hogy mikor kapom meg a számlát, de sajnálkozva közölték, hogy még rögzítésre se került az ügy. Most kaptam egy levelet, amelyben kérnek, hogy a villanyóracsere papírját, ami nálunk van, én faxoljam el.Röhej, micsoda emberek dolgoznak ott, hogy egy fontos papír így elkeveredik.Most aztán gyomorgörccsel várom, hogy hányszor tízezer Ft-os számlát küldenek.Ja, az ügyfélszolgálatot többszöri hívásra lehet csak elérni.”
  • 34. Fafnír 2008. július 17. 19:08
    „Anno volt egy cég, amit ÉDÁSZ-nak hívtak és az egyik legnagyobb és talán legmegbízhatóbb áramszolgáltató volt. Volt! Mert aztán jött az EON és mélyebbre süllyedt az egész, mint a Titanic...

    Az okokat máshol - és NEM a kevés és túlterhelt szerelőn - kell keresni. Kíváncsi vagyok hova tűnik az extraprofit és hol vannak a lényegi, tényleges hálózatfejlesztések?”
  • 33. luigi 2008. július 17. 18:56
    „T. eonos "kolléga"
    Nem tudom mit szólnál hozzá,ha minden vihar alkalmával órák telnének el a házadban villany nélkül,ami mostanában elég gyakori. Percenként próbálgatták visszakapcsolni a villanyt, aminek az lett a következménye, hogy az akváriumi szűrőm tönkrement, nem kis értékű halak pusztultak el. Kártérítés? Ahogy te nem kaptál úgy én sem. Kösz EON!”
  • 32. eonos kolléga 2008. július 17. 17:20
    „A közvilágításról pedig annyit, hogy a legtöbb településen a közvilágítási szakaszhibák kivételével (értsd: pl. 1-3 db lámpa) az utcai világítás javítását nem az Eon végzi. Az önkormányzatok ezeket magánvállalkozóknak adták ki.”
  • 31. eonos kolléga 2008. július 17. 17:00
    „Villám: Akármennyire igazad van semmi olyan információt nem közöltél amivel ne lennénk tisztában. De ahogy mondtak messze nem csak az Eonról lehetne ilyen cikket írni, hanem bármelyik multiról, vagy állami cégről de az már másik dolog. Lényeg az, hogy a média és a sajtó alkotja a közvéleményt ami sokszor nagyon ki van élezve és olyan szögből világítja meg a különböző ügyeket, ahogy kedve tartja. Lásd ezt a cikket, ami úgy állítja be az Eon-t, mint egy cég ahol abszolút nem foglalkoznak a fogyasztókkal. Pedig én belsősként tudom, mennyit dolgozunk, hogy mindenhol zökkenő mentes legyen az áramszolgáltatás. Persze sokan ezt nem látják, fogalmuk sincs milyen munka van abban a 50-100 percben amíg helyreállítanak egy komolyabb üzemzavart. Ide tökéletesen illik az az idézet, hogy "az vesse rá az első követ..." Nézzen mindenki szét a saját háza táján, mindenkinek van mit sepregetnie, pont.”
  • 30. Steinhäusl 2008. július 17. 16:58
    „Hazai tapasztalat: tartós áramingadozás (meglehetősen nagy kilengésekkel = szinte elviselhetetlenül villognak a házban lévő lámpák) az utcánkban - a rendellenesség kivizsgálásának kérelmezése az E.on-nál - rövid időn belül válasz a SZOLGÁLTATÓTÓL = minden O.K. - ennek ellenére az áramingadozás ugyanúgy maradt (jelenleg is), amit már 2 db számítógépünk bán. Nem a kárérték a lényeg, hanem az a cinizmus, ami a "lepattintó" stílusban íródó E.on válaszlevelekből árad.”
  • 29. cvc 2008. július 17. 16:55
    „Jó múltkoriban anyám betelefonált hozzájuk, hogy nem égnek a lámpák az utcán erre azt vágták hozzá hogy írásba kell beadni. Bazzeg mint a 20. század elején lennénk. A tv szerelőnek is írsba adjuk majd be a kérelmet, meg a gázszerelőnek és stb. Elmehetnek a korrupt vezetőik a jó édes akármilyükbe.”
  • 28. asdasd 2008. július 17. 16:51
    „Nagyon helyes! pl a szent István úton a Nádor aluljáró és a Baross híd között egyszerre 7 lámpa nem világított hónapokig míg talán két hete végre rászánták magukat és megcsinálták igaz azóta megint nem ég egy. A pénzt bezzeg be tudják kaszálni de a szolgáltatásuk egy lószar de még abból is a legócskább.”
  • 27. Stromfeld 2008. július 17. 16:46
    „Az E.ON Németországban is meglehetősen rossz hírnévnek (mivel a legdrágábban ez a cég szolgáltat) örvendő cég, dacára annak, hogy ott az egyik (ha nem a legnagyobb) áramszolgáltató.”
  • 26. villám 2008. július 17. 16:38
    „23---->Természetessen nem a kétkezü munkásra gondoltam az írásomban,hanem azokra az egoista vezető beosztásu úriemberekre akik munkájuk legnagyobb részét azzal töltik mit hogyan lehet a saját érdekük gyaraposodása érdekében megtenni.Amit persze a mi adónkból nyúlnak le.De ez csak az EON még lehetne sorolni bőven és sajnos ezért van itt az ország ahol van.
    Peace”
  • 25. egy eonos munkatárs 2008. július 17. 15:31
    „Mondjuk a cikk legvicesebb része a hazai és a német viszonyok összehasonítása. Nézzük meg a hazai és a német autópályákat pl. vagy akár az egészségügyet is említhetném. Kb. Ég és föld.”
  • 24. gromer 2008. július 17. 15:11
    „egy won-oa munkatars: ezt a dolgot szerintem senki sem vitatta.
    en is tudom hogy nem a szerelok tehetnek a sok hibarol, hanem a vezetoseg. de azon sajnos nincs mit szepiteni, hogy miota az eon vette at a szolgaltato szerepet, a minoseg dramaian visszaesett. a birsag amugy sem a egyszeru dolgozot fogja sulytani hanem a multiceget, es remelem nagyon kemeny lesz a birsag, es a vezetoseg vegre elkezd gondolkozni, hogy ebben az orszagban azert nem tehet meg megsem barmit buntetlenul.”
43 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Leállt az ítélkezés: egy kis szünet a börtönévek előtt

Győr-Moson-Sopron - Közérdeklődésre számot tartó perekből nem volt hiány az idén, s ezek egy része… Tovább olvasom