Kisalföld logö

2017. 11. 25. szombat - Katalin 4°C | 14°C Még több cikk.

Más menetrend kell ma már a győrieknek

Győr - Nem járatszűkítésre, hanem járatoptimalizálásra készül a város a buszközlekedés terén. Abban szinte mindenki egyetért, hogy a több évtizedes vonalhálózat már nem áll összhangban a mai utas-
igényekkel.
Lesz-e járatszűkítés a győri tömegközlekedésben? – ezzel a most igencsak aktuális kérdéssel kereste meg a Kisalföld először Pócza Mihályt, a Kisalföld Volán Zrt. elnök-vezérigazgatóját, aki szerint ilyesmiről nem tárgyalt a városvezetéssel és a társaság sem tett efféle előterjesztést. Németh Zoltán alpolgármester szerint csak járatoptimalizálásról született koncepció, emellett azonban az egész tömegközlekedési rendszert átalakítaná az önkormányzat. Több mint félmilliárdos pályázatról van szó.

Központosítanák a győri buszközlekedést





 

 

 

 

 

 


Megszűnne a három végállomás
A Volán által elkészített javaslatot az alpolgármester már novemberben benyújtotta a közgyűlés elé. Németh Zoltán elmondta: a koközben megállapodtak a tömegközlekedési társasággal abban, hogy kár lenne a kérdést egy-egy járat problémájára leszűkíteni, mert valójában az egész forgalomirányítási rendszer átalakításra szorul.
Rugalmatlanná és nehezebben szervezhetővé teszi azt ugyanis a decentralizáltság: a buszok – ha kell, ha nem – kerülőket tesznek.
A koncepció tehát az, hogy megszűnnének a decentrumok Marcalvárosban, Adyvárosban és a Révai utcában, s végállomás nélkül, központi irányítással biztosabbá válna a menetrend betarthatósága, s mód nyílna arra, hogy a helyenként hirtelen megnövekedett igényekhez is alkalmazkodjanak a járatok.

A jegykiadó automaták működtetését, a korszerű utastájékoztatási rendszer kiépítését és még számos kérdést érintő elképzelés megvalósítására több mint félmilliárd forintot kért a város a Nyugat-dunántúli Operatív Program elnevezésű központi pályázaton, s ezt valószínűleg júniusban bírálják el.

Augusztusra készül el a vonalhálózati terv
Németh Zoltán szerint a nyertes pályázat a kulcsa mindennek, tehát az utasokat leginkább érintő járatok kérdésének is. Abban ugyanis szinte mindenki egyetért, hogy a több évtizedes vonalhálózat nem alkalmazkodik megfelelően a mai igényekhez. Kézenfekvő példa erre – mondja az alpolgármester – a megszűnt olajgyár és tejgyár, vagy a Rába régi központja, ahol néhány éve még utasok százai szálltak le a buszokról. Viszont ott az új Mediterrán-lakótelep, az ipari park, a Víziváros és épül a Városrét is – a számtalan változást pedig pontról pontra át kell gondolni.

Ezért az alpolgármester épp ezekben a napokban kéri meg levélben a város önkormányzati képviselőit, hogy észrevételeiket jelezzék, míg eközben az illetékesek utasszámlálást végeznek az egyes járatokon, hogy felmérhessék a valós igényeket. Németh Zoltán szerint e két tényező alapján augusztusra készülhet el a vonalhálózati terv, amivel kapcsolatban utána máris elkezdődhet a széles körű társadalmi egyeztetés: jöhetnek a tárgyalások és a lakossági fórumok az egyes járatok sorsáról.

Az országban úttörőnek számít
Mindez – mint már említettük – a pályázat elbírálásától függ, ha azon nyer a város, akkor talán már ez év végén elkezdődhet a rendszer átalakításának ekkor még kevésbé látványos része, s 2009 első felében be is fejeződhet a beruházásokkal járó átszervezés. Az alpolgármester szerint egyébként ez a fajta rugalmas, egyközpontú, elektronikus irányítás szinte úttörőnek számítana az országban, míg Nyugat-Európában elterjedt és bevált. Mindez – feleli kérdésünkre a városvezető – valószínűleg nem érintené a személyi állomány létszámát, ez azonban már szakmai kérdés, amiről nem a város dönt.
Az elképzelések szerint megszüntetnék a három decentrumot, helyette központi irányítási rendszert vezetnének be.

Olvasóink írták

  • 18. Freehill 2009. január 28. 18:54
    „Blockman és Ember44: mármint mi épülne? A központi forgalomirányításra gondoltok? Ahhoz elég egy szoba, néhány monitor, számítógép, és szék :). A járműveket műholddal követnék!”
  • 17. Freehill 2009. január 28. 18:49
    „Cerebellum: alexovicsnak van igaza, a menetrendért az önkormányzat (személy szerint a jegyző) a felelős, még ha sokszor valóban a közlekedési vállalat dolgozza is ki a javaslatokat (de mindig a jegyző hagyja jóvá). Elég szomorú, ha az ismerőseid az önkormányzatnál dolgoznak, de nem is tudják, hogy ez az ő kompetenciájuk lenne. És speciel az 5-ös autóbusz jelenlegi vonalvezetése egyáltalán nem a Volántól származik, sőt... Ha alaposabban tájékozódnál (a változás körülményeiről annak idején tájékoztatott a sajtó), akkor nem írnál olyan méltánytalan rágalmakat, hogy "a közlekedési vállalat legnagyobb baklövése"...”
  • 16. Blockman 2008. augusztus 05. 19:18
    „Üdv.
    Akkor már tudni,hogy hová fog épülni,mer gondolom egy ilyennek nagy terület kell.”
  • 15. Aria 2008. június 17. 08:52
    „Az autóbusz közlekedés komplex átalakításável, korszerü utastájékoztatással egyetértek. Üdvözlöm Németh Zoltán alpolgármester ur összefogó munkáját. Kérem, jobban vonja be a VEKE (Városi és elővárosi közlekedési egyesület) szervezési munkáját. Itt-ott felbukkan az önkormányzati elképzelésekben, a Volán módosítgatásaiban a VEkE anyag.
    A ménfőcsanaki közlekedés katasztrófa, 23 megálló míg kiér a 40-es járat az iskoláig. S egyre növekszik a bevásárló övezet. Mi Ménfőcsanakiak örökre kolonc maradunk, csatolt település, külváros??? Vagy jobb lenne uj életet kezdenünk Győr nélkül???”
  • 14. Ember44 2008. április 29. 16:42
    „Ha ez össze is jönne akkor hová épülne,vagy arra még nincs terv?”
  • 13. Cerebellum 2008. április 15. 22:11
    „Alexovics. Nekem elég sok ismerősöm van az önkormányzatnál ahhoz, hogy tudjam a buszok menetrendjéért a közlekedési vállalat a felelős. Az önkormányzat mindössze a finanszírozást tárgyalja, minden más marad a volános közlekedésmérnökökre. Egyébként ha nem hiszed a város honlapján az összes közgyűlés meghívója megtalálható. Ha találsz egy erre vonatkozó napirendi pontot gratulálok. de addig ne fikázd az aparátus munkáját.”
  • 12. Irwine_ 2008. április 14. 17:08
    „Nagyon jó, hogy végre a város ráérbedt, hogy változtatni kell és nem a járatritkítás a megoldás, az a baj, hogy elég későn. Az elképzeléseket elolvasva, szerintem elég merész kijelentése az, hogy ez 2009 elejére megvalósulhat. Addig pedig minden marad abban a sz*r állapotban, ahogy most van. De legalább most már van vmi remény. :) Remélem az új útvolanak kialakításánl figyelembe veszik a VEKE véleményét is.”
  • 11. alexovics 2008. április 12. 11:32
    „Kedves Cerebellum! A buszok vonalvezetését és menetrendjét a város rendeli meg. KONKRÉTAN az 5-ös buszvonal ezen formáját a térség önorányzati képviselői határozták meg, tehát a közl.vállalat csupán a megrendelést tejesíti :)”
  • 10. Cerebellum 2008. április 12. 10:11
    „Látom a hozzászólók eddig nem tették tiszteletüket az 5ös járaton. Kb fél éve a közlekedési vállalat legnagyobb baklövése az 5ös járat. Mióta a 4es megszűnt és azt is az 5össel helyettesítve a járat bemegy a jereváni útra a kismegyer-belváros alig 6 kiloéteres távolság csúcsidőben nem ritkán majdnem 60 percet vesz igénybe. Arról nem is beszélve, hogy az a busz aminek például csúcsidőben óra 40kor indulna kismegyerről az csak óra 55kor( a menetrend szerinti indulást követően 15 percel) fordul meg kismegyeri végállomáson, és mikor nagynehezen sikerül elindulni a belváros felé akkor a szabadhegyi állomásnál, majd a sorompónyitást követően a szauter úti körforgalomnál fellépő torlódásoknak köszönhetően késik újabb 30 percet.
    Ennyire rossz járat nincs még egy Győrben az biztos. Barátnőm 35 km-re lakik győrtől. Időnként mikor bekísérema vidékibe előbb hazaér, mint én(a távolság 6szoros). És mindez nem felháborodás, csupán egy észrevétel amin célszerű lenne változtatni.”
  • 9. Goldmund 2008. április 10. 14:48
    „Ja, és még valami!
    Magyarázza meg nekem valaki, mi a logika abban, hogy a 31-es után sok esetben 10 perc múlva indul a 31A késő este is ill. amikor kb. óránként járnak. Csupán az utolsó néhány megállójuk különbözik.”
  • 8. Goldmund 2008. április 10. 14:43
    „Freehill hsz-a alapján jutott eszembe, hogy nagyon kevés a nem centrumba irányuló vonal. Pl. szerintem jó lenne egy olyan járat, ami a Szigethy A. úton halad végig. Jelenleg Marcalvárosból a Verseny Tesco környékére menni busszal nagyon nehézkes.
    Ugyanakkor túlzásnak tartom, hogy a Zrínyi utcán a 2-es, a Baross út-Nagy I. úton a 22-es, a Bartók B. út-Szent Imre úton az 5-ös jár. Párhuzamos utcák, egymáshoz közel.”
  • 7. Egy ménfőcsanaki 2008. április 10. 09:05
    „Nagyon jó lesz, ha átgondolják a menetrendet. Elképesztő, hogy Ménfőcsanakra Győr belvárosából hazajutni kb. 10 kilométer normál esetben 30 csúcsforgalomban 40 percet is igénybe vesz. Ennél előbb hazaérnek a szintén autóbusszal utazók. pl. Sokorópátkára . Szerintem a mindennapos "városnézésre" a többség nem tartana igényt. Jó lenne legalább óránkén egy gyors járat, amelyik csak a Győri úton halad végig oda-vissza.”
  • 6. Freehill - 2008. április 09. 22:38
    „Tibi: ez a pályázat kimondottan a Nyugat-dunántúli régióra van kiírva, tehát nem kell attól tartani, hogy szegényebb régiók elviszik a pénzt.

    Kócoscápalány: teljesen igazad van, viszont vannak tervek az utazási szokások széles körű kikérdezésére is.

    Goldmund: pontatlan a cikk, természetesen a végállomások maradnának, csak a "forgalomirányító végállomás" fogalma szűnne meg, azaz a forgalmisták nem a végállomásokon, hanem a központban - a járműkövető rendszer képernyője előtt - ülve irányítanák az autóbuszokat. Ez sokkal hatékonyabb lenne, hiszen a meghibásodásokat, késéseket azonnal észlelnék, és még időben tudnák kezelni. De ettől még természetesen lesznek végállomások! (Pl. Marcalvárosban is, csak éppen a forgalomirányítás nem onnan történik majd.)

    A szigeti példa valóban rossz, pontosan az Általad írt okok miatt: a lakóterületek kiszolgálása miatt innen nem lehet elvenni semmit, sőt, a terület tervezett rehabilitációja (fürdő- és kulturális negyed?) akár még jobb kiszolgálást is igényel majd a jövőben.

    Ami viszont tényleg fontos lenne: a párhuzamos vonalak számának csökkentése, ugyanis ebből lehetne fedezni az Általad is hiányolt csúcsidőn kívüli sűrítéseket! Egy egyszerű példa: ha a 40-es busz a 22-es útvonalán menne, akkor a mainál olcsóbban, ugyanakkor sűrűbben lehetne kiszolgálni Marcalvárost és Ménfőcsanakot is! Viszont ehhez az kell, hogy a Ménfőcsanak-Tihanyi Árpád út között utazó (kisebbségben lévő) utasok önmérsékletet tanúsítsanak a többség érdekében. (És ez, ami nem könnyű eset!)

    Ezen kívül van még néhány hiányzó, fontos kapcsolat (pl. Marcalváros-Gyárváros, Révfalu/egyetem-déli városrészek), valamint térben/időben kiszolgálatlan terület (pl. Szabadhegy újonnan beépített, déli részei, Nyugat- és Kelet-Belváros), ezeket is időszerű lenne már pótolni.”
  • 5. Goldmund 2008. április 09. 21:10
    „Megszűnt az oljgyár, tejgyár, régi Rába. Ha jól értem, a 14-est akarják megszüntetni vagy még jobban ritkítani. Az, hogy Szigetet és Gyárvárost ez köti össze a belvárossal, egymással és Adyvárossal, az senkit nem érdekel.
    Egyébként nem értem a Ipari Parkra való utalást. Járnak ki oda buszok a Révai utcából is, meg Marcalvárosból és Adyvárosból is.
    Azt pedig, hogy nem lesznek végállomások, elég különös ötletnek tartom. Csak mennek körbe-körbe a buszok? Mert ha nincs egy hely, ahol vár 5 percet, akkor ha egyszer késni kezd, soha nem fogja behozni. Győr tömegközlekedése nem rossz, max. késő este és hétvégén járhatnának gyakrabban a buszok. De ha most nekiállnak a nagy világmegváltó terveikkel, attól tartok elcseszik az egészet.”
  • 4. Kócoscápalány 2008. április 09. 12:02
    „"épp ezekben a napokban kéri meg levélben a város önkormányzati képviselőit, hogy észrevételeiket jelezzék, míg eközben az illetékesek utasszámlálást végeznek az egyes járatokon, hogy felmérhessék a valós igényeket"

    Azért az utazóközönséget se ártana megkérdezni, mert a valós igényekről nem azok az önkormányzati képviselők tudnak észrevételt tenni, akik gépkocsival közlekednek...”
  • 3. {gli} 2008. április 09. 11:54
    „Biztos, hogy ez a jó megoldás?
    Hogyan fogják biztosítani a fordulók között a gépkocsivezetők szükségleteinek kielégítését? Ők azért mégsem gépek.
    Egyfajta ragaszkodás olvasható ki a cikkből a korábban vázolt elképzelésekhez, de lényeges konkrétumok nélkül.
    Ezzel is úgy lehet majd járni, mint a Sz. István út - Teleki utca torkolatával, ahol a kocsik feltorlódását a Teleki utca szűk(ebb) befelé irányuló kapacitása okozza, de ezt nem hajlandó az ötletgazda beismerni és visszaállíttatni a régebbi forgalmi rendet.”
  • 2. Tibi1963 2008. április 09. 11:42
    „"Németh Zoltán szerint a nyertes pályázat a kulcsa mindennek" - innetől felesleges beszélni róla... ugyse nyer rajta a város... túl jól áll anyagilag ehhez, legalábbis a pályázat elbírálói szerint”
  • 1. utas 2008. április 09. 11:25
    „ennek megint az lesz a vége, hogy mégjobban ritkitják a járatokat... :-((”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

EU-pénz: a megye jól áll

Győr-Moson-Sopron - Négymilliárd forint már biztosan a megyébe érkezik a 2007–2013 között… Tovább olvasom