Kisalföld logö

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 21°C | 34°C Még több cikk.

Mária evangéliuma a győri színházban

A dráma János emlékeiben zajlik. A vízióiból, vad indulataiból és magasztos felismeréséből közösségi rítust teremt.


Müller Péter-Tolcsvay László- Müller Péter Sziámi: Mária evangéliuma

(rockopera)

János apostol sok esztendővel Jézus halála után azon töpreng: amikor haldokló mestere, a keresztre feszített Jézus letekintett saját anyjára, miért mondta, mintegy végső üzenetként: - „János, íme a te anyád!"

A dráma János emlékeiben zajlik. De úgy, hogy közben – mint egy ősi gyülekezet papja -, vízióiból, vad indulataiból és magasztos felismeréséből közösségi rítust teremt.

Rendező: Nagy Viktor

A győri színház 2010/2011-es évadjának műsora >>

Olvasóink írták

  • 1. dsj 2011. február 08. 20:31
    „Január 29-én ezt jegyeztem naplómba az előadás megtekintése után:
    Szegény Mária, és a Te evangéliumod, avagy hogy kerül a csizma az asztalra!

    Tegnap igencsak felemás művészi élményben volt részem. A színház Tolcsvay-Müller-Müller szerzőtrió rockoperáját, a Mária evangéliumát mutatta be.
    Nagy várakozással készültem az izgalmas nő, Mária Magdolna történetére, akiről az apokrif iratokban fellelt Mária evangéliuma szól, akinek kapcsolata Jézussal több mint talányos. Kíváncsi voltam, hogy eme sok lehetőséget magában hordozó alaptörténetet vajon miként dolgozták fel a szerzők.
    Mint kiderült, sehogy. A szerzők tudatlanságából, lustaságából, vagy valami furcsa történelem átalakítási koncepciója okán Mária Magdolna helyett Szűz Mária került az evangéliumba, az izgalmas történet helyére egy ismert, egyértelmű, végtelenül leegyszerűsített lapos sztori, szép dalokkal, még annál is szebb hangokkal (Füredi Nikolett, György Rózsa Sándor), jó színvonalú táncokkal és majdnem szép és jó színpadképpel. Ez utóbbiról annyit, hogy a kialakított akcióteret körülvevő archai-kus tér kifogástalannak volna mondható, ha jelentős mértékben nem rombolná a két oldalhajó bejárataihoz vezető provizórikus, fenyődeszkából eszkábált vadonat-újszerű kőműves feljáró, s nekem szintén kirítt a korhű környezetből a fenyődeszka pódium - a jelenkort jelképező, körben ülő mai öltözékű ,,civil" alakok ellené- re ? -, amelyen a szereplők többnyire előadták magukat.
    Ami a ,,történelemhamisítást" illeti, nem akarok okosabb lenni a pápánál, bár lehet, hogy adott esetben ő is velem értene egyet. Idézem a Wikipédiát:
    ,,A Mária evangéliuma (kopt nyelven: Peuangelion kata Marihamm)
    A Mária evangéliuma eredetileg valószínűleg görög nyelven írt de legteljesebb formájában kopt nyelven fennmaradt az apokrif evangéliumok körébe tartozó ókori irodalmi mű. A kopt változatot egy Karl Rainhardt által Kairóban megvásárolt 5. századból származó papirusz kódexben (Papyrus Berolinensis 8502) 1896-ban fedezték fel.
    Mária evangéliumának két másik görög nyelvű töredékes változata is ismert. Ezt a két görög töredéket 1938-ban illetve 1983-ban publikálták a legteljesebb és legrégebbi kopt változatot 1955-ben. A kopt változatból hiányoznak az 1 és 6 illetve a 11 és 14 közötti oldalak A evangélium első része a feltámadott Jézus és tanítványai között az anyag (a test) halál utáni sorsáról s a bűn mibenlétéről értekező párbeszédet írja le. A második rész Mária Magdaléna látomásáról szól. A két rész egymástól független történetet tartalmaz és csupán Mária Magdaléna személye kapcsolja egybe azokat, aki az első rész végén jelenik meg. A szöveg a lélekkel (pszükhé) és szellemmel (pneuma) szemben az értelmet (nusz, ratio) emeli ki."
    Másutt (Govinda világa blog):
    ,,Mária Magdolna mindig rejtély volt sok keresztény számára

    Sokat foglalkoznak vele az evangéliumok, és a Jézus körül élt nők nyolc listája közül hétben az első. Van egy orthodox hagyomány, amely szerint Mária Magdolna egykor prostituált volt, de megbánta - bár a Biblia ezt nem mondja. A Biblia a galileai nők között említi, akik Jézust és a tanítványait követték. Jelen volt Jézus keresztre feszítésén és temetésén. Ott volt a nők között, akik elmentek a sírhoz, hogy kenőcsökkel kenjék be Jézus testét. Ő volt az első, aki látta a feltámadt Krisztust. A meghatározásnál fogva ez azt jelentette, ő volt ,,az első apostol." Ő jelentette be Jézus feltámadását az apostoloknak. Mivel ő jelentette be elsőként a feltámadást, a katolikus egyház az "apostola apostolorum" címmel tisztelte meg, ami azt jelenti, ,,apostol az apostoloknak."
    A Biblia soha nem állítja, hogy Mária Magdolna volt az a bűnbánó prostituált, aki megmosta Jézus lábát, és a hajával törölte meg (Lukács 7:36-50. Egyes tudósok szerint mégis ez az esemény a legközvetlenebb bizonyság arra, hogy Jézus nős volt. Az eseményt mind a négy evangéliumban följegyezték, Jézus kifejezett parancsot adott, hogy őrizzék meg. A lábak felkenésének ceremóniája régi királyi szertartás volt. Ez a szertartás pecsételte meg a király és felesége házasságát. A szertartást, röviden, még Salamon Éneke is említi.
    A Biblia sehol nem állítja, hogy Mária Magdolna volt az a nő, akit házasságtörésen értek, és Jézus mentette meg a halálra kövezéstől (János 8:1-11). Róla csak azt mondják, hogy egyszer megszállta hét démon (Lukács 8:2). Lehet, hogy ez az orthodox hagyomány forrása, amely szerint Mária prostituált volt, mielőtt Jézussal találkozott.
    A Biblia följegyzi, hogy Mária találkozott Jézussal a feltámadás után. Följegyzi, hogy olyan meghitt kapcsolatban voltak, amilyet szerelmesektől lehet elvárni, és nem barátoktól. Ahol Jézus ,,asszonynak" nevezi Máriát, azt ugyanolyan könnyen lehet ,,feleségnek" is fordítani. Görögül az asszonyt és feleséget jelentő szó ugyanaz, és a fordítók a körülményeknek megfelelően döntik el, hogyan fordítsák. Néha az asszony vagy feleség fordítás teljesen önkényes.

    Az orthodox Mária Magdolna, a gnosztikus Mária Magdolnával szemben
    1945-ben fedezték fel Felső-Egyiptomban a régi szövegeket, amelyek több információt adtak Mária Magdolnáról, és a korai keresztényekről. Sok korai keresztény szöveget találtak, köztük néhány korábban ismeretlen evangéliumot. Ezek az evangéliumok olyan tanításokat, Jézus és a tanítványai körüli eseményeket említenek, amelyeket korábban nem ismertek. Pl. az egyik evangélium említi, hogy Jézus gyakran és ,,szájon" csókolta Mária Magdolnát. Egy másik szerint Jézus így nevezte Mária Magdolnát: ,,az asszony, aki mindent tud." Ezek a korai írások megerősítik, hogy Mária Jézus ,,társa," vagy akár a felesége volt. Írt egy evangéliu-mot is, ez a Mária-evangélium.
    Felmerül a kérdés: Miért lett volna két eltérő hagyomány Mária Magdolnáról? A leghihetőbb magyarázatot a történelmi szakadásban találhatjuk, amely nagyon korán bekövetkezett a keresztény közösségben..."

    Eme színházi esten a csalódásom akkor vált teljessé, s ez még a gyönyörű és még gyönyörűbben előadott, önmagukban csodálatos dalokat is agyonvágta, mikor a tapsrend során felterelték a színpadra a jelenlévő KDNP-s politikusokat. Megdöbbenésemet csupán az enyhítette, hogy Semjén Zsolt - hála a Magassá-gosnak! - nem tudott jelen lenni külföldi tartózkodása miatt. Már csak ő hiányzott a diszharmónia és kudarcélmény teljességéhez, amennyiben a színházvezetés ezért küzdött volna.
    Pedig több figyelemmel, több tehetséggel, ide nem illő politikai görcsök és elköte-lezettségek nélkül milyen más lehetett volna! Így meg az a sok tehetség és igye-kezet is kárba veszett, ami/aki ezen az estén a színpadon jelen volt.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Demonstrációt tartottak Geréb Ágnes támogatói Győrben

A Megyeháza előtti téren tartottak demonstrációt Geréb Ágnes támogatói péntek délután. A megmozdulás… Tovább olvasom