Kisalföld logö

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -4°C | 4°C

Március 15-én jött az első ˝fekete vonat˝

Szerecseny - Hatvan éve, 1949. március 15-én állt meg először a vonat Szerecsenyben. A nagy eseményt a helyiek lelkes, áldozatos munkálkodása előzte meg.
Aki utazott már személyvonattal ezen a vasúton, bizonyára megjegyezte, hogy amint a gyömörei állomásról kigördülő szerelvény felgyorsít, szinte beledől egy nagyívű kanyarba, majd azonnal lassít: Szerecseny következik. Nem nagy a távolság a két megálló között, a türelmetlen utazó talán veszteglésnek is érezheti a le- és felszállás idejét. A szerecsenyiek azonban, akik sokáig esőben, sárban, hóban a 3 kilométerre lévő gyömörei állomásra gyalogolhattak, 1949-ben valóságos áldásként várták a megálló vonatot. A faluközpont még így is csaknem egy kilométerre van ide, akárcsak az átellenben fekvő Ilonkapuszta.

Horváth Józsefné Etl Mária hívta fel a Kisalföld figyelmét a mostani nevezetes dátumra. Ő ugyan már Gyömörén lakik, ám szerecsenyi leányként tevékeny részese volt az eseményeknek. Mint az ifjúsági szervezet tagja, társaival együtt maga is hordta a téglát, vizet, homokot az állomás építésénél. Az első menetrend szerint megálló vonatot saját zenekaruk fogadta, a fiatalok karjukra, kalapjukra nemzetiszín szalagot tettek, felhangzott a Himnusz, szavalatok, ünnepi beszéd tette emlékezetessé a pillanatot. Olvasónknak jutott a megtiszteltetés, hogy a mozdony orrán Makker Sándor bíró társaságában elhelyezze az erre az alkalomra készített koszorút a Szerecseny felirattal.

Az első menetrend szerint megálló vonatot saját zenekaruk fogadta, a fiatalok karjukra, kalapjukra nemzetiszín szalagot tettek.
Az első menetrend szerint megálló vonatot saját zenekaruk fogadta, a fiatalok karjukra, kalapjukra nemzetiszín szalagot tettek.

Hat évtized egy emberöltő, a világ többször is változott ezalatt. Először csak a szerecsenyi főutca kezdett nyújtózni a várost jelentő sínpár felé. Emberek százainak diktálta életritmusát az állomásról hajnalban induló, késő délután visszaérkező munkásvonat. A maradók földjeit, eszközeit, lovait, marháit a szövetkezetbe terelték, majd a szövetkezetet Vaszarra vitték. A verejtékes, ámde mégiscsak helyi munkát biztosító téglagyár is leállt jó pár éve. Miközben a valaha földközelben éltek szellemének hírét számos idegenbe szakadt egyetemi tanár, orvosprofesszor, kutatómérnök öregbítette, maga a falu elöregedett. Kevés a gyermek, mára az iskolát is be kellett zárni. A sokfele híres-hírhedt „fekete vonat" elvitte a párokat – kevés maradékuk autóra kapott.

Olvasónk arról is hírt adott, hogy nemsokára az általuk emelt állomásépületet is lebonthatják. A nevezetes, erősen döntött kanyar – és talán a máig türelmetlen utazók – miatt ugyanis a pályaszakasz módosítását tervezik... 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Népszerűek a megye jogpontjai

Győr-Moson-Sopron - Működésük első hónapjában a vártnál többen vették igénybe régiónk jogpontjait, a… Tovább olvasom