Kisalföld logö

2017. 09. 20. szerda - Friderika 12°C | 13°C Még több cikk.

Marcalvárosi parkoló-tervek

Marcalváros II.: 276 autónak lehetne helyet találni, de ehhez 134 millió forint kellene.

Parkolókra szükség van Marcalváros II-n – ez nem kérdés. Az azonban már nagyon is, hogy hol. A lakók féltik a zöldterületeket – a játszótereiket –, ha azok a házuk előtt vannak, s oda parkolókat terveznek. Lényegesen nagyvonalúbbak azonban, ha nem a saját otthonuk előtt, de lakásaikhoz közel épülnek parkolók: nagyjából ez a hétfői lakossági fórum tanulsága, amelyet a városrész önkormányzati képviselője, Horváth László szervezett.

Ezernégyszáz hely hiányzik

Mielőtt az elhangzottakra rátérnénk, rövid múltidézés: a győri egyetem két évvel ezelőtt készített felmérést a lakótelep parkolási helyzetéről. A tanulmányban az állt: csak a lakásszámhoz viszonyítva 336 parkolóval van kevesebb a szükségesnél, de mert ebben a városrészben több intézmény, iskola is működik, így kijelenthető, valójában nem 336, hanem 1400 a mínusz. Hiába létesült az elmúlt tizenkét évben 450 új parkoló, ez még mindig kevés. S ami még fájóbb, hogy mostantól már csak a zöldterületek rovására lehet parkolókat kialakítani. A gond éppen ez.

Hol vannak a többiek?

A lakossági fórum költői kérdéssel kezdődött: Miért vagyunk ilyen kevesen? Tény és való, nagyjából tíz ember vett részt a lakossági fórumon, amelynek az volt a célja, hogy az érintettek megismerjék és véleményezzék a tervezett parkolófejlesztéseket. Mindjárt az elején tisztázni kell azonban, hogy mindaz, amit mostantól itt olvasni fognak, csupán terv. Jó esetben négy éven belül valósulhat meg, de legalább megvalósulhat.

Álom és valóság

A tervek tehát a következők: az Örkény István utca 15–17. szám előtt 13 parkolóhely létesülne, az Örkény utca 17. számú ház oldalánál pedig 20. Egészen tegnapig számoltak azzal is, hogy ugyanitt, tehát az Örkény utca 3. számú ház oldalánál további 14 parkoló létesülne, de a fórumon részt vevők csaknem fele (két házaspár) felhívta a figyelmet arra, két egymással szemben lévő ház olyannyira visszhangzik, hogy ha ott autók járnak, a lakók nem tudnak normálisan élni. Ezt tehát kihúzták a listáról. A tervek között szerepel azonban az Illyés Gyula utca 9. és a Déry Tibor utca 2. számú ház között 26 parkoló létesítése. Terv még továbbá az aluljáró bal oldalán, a buszmegállóval szemben 21 parkoló építése, a bölcsőde mellett, az Örkény u. folytatásában 31, a bölcsőde hátoldala mellett, a kis domb előtt pedig 28 parkoló kialakítása.
A Krúdy-iskola étterme és az Apor-iskola közötti részen, az út mentén hosszában 51 parkolót lehetne létesíteni, az Arany-iskola melletti gyalogosközlekedőnél pedig további tizenkettőt. Ahhoz viszont, hogy az Örkény I. u. 13–15. és a Kormos I. u. 8–12. közötti területrészen 18 parkolóhely; illetve hogy az Örkény I. u. 5–11. és a Kormos I. u. 4. számú házak közötti zöldterületrészen 9 parkoló épülhessen, a lakók legalább 75 százalékának írásbeli kérése szükséges.

Mennyibe kerülne?

Számítások szerint a 276 parkolóhely létesítése 134 millió forintba kerülne. Annak tükrében, hogy tizenkét év alatt 450 parkoló létesült, meglehetősen optimistának tűnik Horváth László elképzelése, miszerint ebben a ciklusban, tehát négy év alatt valóra lehet váltani a terveket. Aki azonban mostanság járt Marcalvárosban vagy ott él, az pontosan tudja, hogy ma már külön kihívás szabályosan parkolóhelyet találni, mert egyszerűen nincs hely – legfeljebb a füvön, amelyet büntetnek. Furcsa ellentmondás, mégis teljességgel érthető, hogy a lakossági fórumon részt vevők szinte minden második mondatukban azt hangsúlyozták, a zöldterületekre és a fákra legalább annyira szükség van, mint a parkolókra. Szóval mindent összevetve valamit tenni kell – ha négy éven belül, akkor annyi idő alatt.

Sudár Ágnes

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Aranytollak, vándordíjak

Kedden a győri Lapcom székházában az idei sajtónapi díjazottak átvették elismeréseiket. Tovább olvasom