Kisalföld logö

2017. 06. 28. szerda - Levente, Irén 22°C | 33°C Még több cikk.

Maguktól halnak ki szép lassan a Trabik?

Győr-Moson-Sopron - 2020-ig kitolták a kétütemű, katalizátor nélküli autók kivonását a forgalomból, így kegyelmet kaptak a régi Trabantok és Wartburgok. Még csak azt sem mondhatjuk, hogy egyelőre, hiszen nagy valószínűséggel addig „végelgyengülésben" egyébként is eltűnnek.
Eredetileg anyagi megfontolásból vette 1984-es Trabantját a győri Dudás Gábor – két éve, 70 ezer forintért –, mára azonban annyira megszerette, hogy vérbeli trabantos lett.

Ez ugyanis igazi életérzés: a tulajdonosok klubokba tömörülnek, találkozókra járnak, sokuk pedig kifejezetten büszke járgányára.

– Kifejezetten megszerettem, igaz, először furcsa volt, hogy megnézik a kocsit. Pedig nem tuningoltam fel, mint sok hobbiautós, akik spoilert, dísztárcsát, sötétített üvegeket tetetnek rá. Bár újrafényezték, ezért csillog-villog, az én Trabantom úgy néz ki, ahogy annak idején az NDK-beli Zwickauban kigördült a gyárból – mondja a fiatal autós, aki szerint kifejezetten buli trabantosnak lenni.

A barátok például gyakran kérik, hadd vezessék egy kicsit, igaz, meg kell szokni a ma már furának tűnő kicsi kocsit.

Máshogy kell váltani, az indexkapcsoló nem ugrik vissza, ha pedig nem nyitja meg az ember a benzincsapot, néhány száz méter után leáll a motor – Gábor tapasztalatai szerint ha ez egy forgalmas kereszteződésben történik, kifejezetten kínos...

 A győri Varga András nap mint nap beül 25 éves Trabantjába, még a balatoni nyaralást is vele tervezte. Fotó: Bertleff
A győri Varga András nap mint nap beül 25 éves Trabantjába, még a balatoni nyaralást is vele tervezte. Fotó: Bertleff

A 27 éves férfi nemcsak azért számít fehér hollónak az utakon, mert Trabantja van, hanem mert az egykori keletnémet járgány rajongói között kevés a fiatal.

Ha nem is rajongónak, de elégedett használónak vallja magát Varga András is, akit egy győrújbaráti autószerelő-műhely előtt kaptunk lencsevégre. Zöldkártyáért jött, némi izgalommal, vajon meghosszabbítják-e a műszakit az apósától megörökölt autón. Nos, neki jó hírrel szolgáltunk: ha egyébként minden rendben, akkor igen, egy szerdától hatályos rendeletmódosítás értelmében ugyanis haladékot kaptak a régi kétüteműek.

A gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatáról 2002-ben született alaprendelet szerint idén január 1-jétől már csak katalizátorral kaphattak volna zöldkártyát ezek az autók, most azonban 2020. december 31-ig kitolták a határidőt. Így kaphatnak zöldkártyát, ha egyébként minden rendben van velük, azaz motorjaik alapelőgyújtása, zárásszöge és alapjárati fordulatszáma megfelel a gyári értéknek.

– Örülök a döntésnek, legalább nem kell új autót vennem! Mindennap használom a huszonöt éves Trabantomat, mindenhova eljutok vele: bevásárolni, nyaralni, de még horgászni is. Igaz, megkímélt darab, csak nyolcvanezer kilométer van benne, de nem volt még vele gondom. Az pedig külön jó, hogy nem kell rá vigyázni, elmegy mindenhol – mondja Varga András.

Utóbbit megerősíti Pék Tamás gépjárműtechnikus is, aki veterán autók restaurálásával foglalkozik, s lelkes rajongója az öreg járgányoknak.
Köztudott, hogy a Trabant strapabíró autó; magas építésű, rövid tengelytávú, még a hóakadályok sem kottyannak meg neki, s mínusz húsz fokban is első pöccintésre indul – sorolja, majd hozzáteszi: szinte mindenkinek van valamilyen trabantos élménye. A mester szerint a 2020-as határidőt a kétüteműek többsége nem éri meg – már ma is olyan kevesen vannak, hogy nem okoznak komoly környezetkárosítást –, legfeljebb néhány rajongónál áll majd egy-egy újrafényezett, nagy becsben tartott példány, emléket állítva egy letűnt kornak.


Olvasóink írták

26 hozzászólás
12
  • 26. itapa 2008. július 17. 20:06
    „Ebben még az is szép, hogy 2020-ig még szennyezik az amúgysem tiszta levegőt, én meg az új autómat (euro V. !!!) már 2 éves korában vihetem zöldkártyára. Persze, nem olcsón!”
  • 25. putkai jeben 2008. július 17. 20:01
    „még az is buta volt aki ezt meghosszabbította!hogy verné bele az édesanyjába!!!2008-at írunk!!büdösek feltartják a forgalmat környezetszennyezőbbek a többi kocsinál gazdaságtalanok akkor minek engedik őket forgalomba?????????????”
  • 24. antistar 2008. július 15. 18:33
    „Fentről hallottam, hogy azért hozták ezt a döntést( egyébbként nagyon átgondoltan), hogy a Kócoscápalánynak legyen még ideje venni egy Trabit !”
  • 23. DP 2008. július 15. 15:21
    „Hát nem a tiéd az utolsó szó!
    Pöfögni fognak még egy darabig és kész!
    Nem tudsz rajta változtatni!
    Ugysincs már sok, hát már egy hónapban csak egy Ifá-t meg egy Kisposlki-t látni csak az uton, Trabiból mégkevesebbet, Wartburgot meg talán már nem is látok csak a szomszéd kertjében álni! :D”
  • 22. Kócoscápalány 2008. július 15. 14:51
    „pan.cser: A kérdés az okos emberekhez szólt.
    De ha talán a döntéshozók egy ésszerű magyarázatot fűznének a döntéshez, én se lennék ennyire szőrszálhasogató.
    Nah, csak hogy azt gondolhasd, enyém kell legyen az utolsó szó...”
  • 21. pan.cser 2008. július 15. 14:27
    „Neked midegy milyen aspektusból nézzük, mert téged úgysem lehet meggyőzni, mondtad! Igen magas beosztású, jól lépzett szakemberek hozták a döntést, kimerítő műszaki átgondolás után. Németországban is így van, egy magas műszaki kultúrájú országban. Érzelmi alapon dühödten támadni valamit számomra érthetetlen, ráadásul ezen nem tudsz változtatni, így lesz és kész. Azért reagáltak többen emberi aspektusból, mert arrogánsan támadtad a nyugdíjasokat, szó sem volt itt műszaki dolgokról részedről sem. Most mivel érezhetően magadra maradtál jössz a műszaki dolgokkal, nyugdíjasok helyett a gyereküléssel, csakhogy tied legyen az utólsó szó.”
  • 20. Kócoscápalány 2008. július 15. 12:02
    „Akkor kérdezem a sok okos embert, hogy miként köt be a Trabant hátsó ülésére két gyerekülést, mondjuk 3 és 8 évesnek, hogy ne kelljenk őket biciklivel isibe vinni???
    Csak hogy ne csupán a kispénzű nyugdíjasok aspektusából nézzük a kérdést.

    Várom a kimerítű műszaki válaszokat.”
  • 19. Magor 2008. július 15. 11:35
    „A 80 éves nagybátyám lecserélte a Trabiját egy Yugo- ra. Nem megy neki már a vezetés már úgy mint fénykorába, de sötétbe, rossz látási körülmények között már nem ül be a volán mögé. Amikor meg igen, akkor nagyon biztonságosan vezet. Soha nem fogja akadályozni a forgalmat és nem fog balesetet okozni. Amúgy vennék megint egy Trabit, hogy szépen kipofozva nosztalgiázzak egyet. Városba a 2 ütemű autó jobban gyorsul mint akármelyik 4 ütemü. Kettesig. :)”
  • 18. Tapmancs 2008. július 15. 10:42
    „Kcl (Kocoscapalany)

    Nem ertem miert mondod hogy eltertunk a tematol, hiszen vegig arrol beszelunk hogy jo vagy rossz-e hogy maradnak a trabik.”
  • 17. Zsoel 2008. július 15. 10:29
    „Ne legyél ennyire gyakorlatiatlan, Kócoscápalány. Tudnak fenntartani autót ezek az emberek, de csak ilyet. Erről beszélek, és ebbe a helyzetbe nyugodj bele. Minden ember (vagy család) élete más és más, nem biztos, hogy mindenki meg tudja szervezni az életét pusztán tömegközlekedés, kerékpár vagy a két lába igénybevételével. Van, aki egyszerűen nem tudja nélkülözni az autót, és nem kényelmi szempontok miatt. Vegyünk mondjuk egy fiatal házaspárt, akik most építettek fel egy kis házat, nevelnek két kisgyermeket, látástól vakulásig dolgoznak munkahelyen, esetleg a ház körül is, nyögik a lakáshitel részleteit. Szerinted belefér az életükbe az, hogy biciklivel vigyék a gyerekeiket iskolába? Vagy rollerrel, esetleg kocogva járjanak dolgozni? Esténként hullafáradtan két órát várjanak a következő buszjáratra, miközben a gyerekeket már rég el kellett volna hozni óvodából, iskolából, mert az bezár? És mondjuk szűkös anyagi kereteik miatt csak egy Trabit bírnak fenntartani? Mert vannak ám ilyen családok, világtól elzárt településeken, ahol se közlekedés, se semmi. Akkor ők most a te két szép szemedért adják bontóba a kocsit, aztán küszöböljék ki a hiányával járó problémákat úgy, ahogy tudják? Vagy vegyünk egy 63 éves nyugdíjast. Az ingyenes tömegközlekedésre még nem jogosult, az életét viszont végigdolgozta, mondjuk fáj a lába, naponta kell járnia a közeli városba orvoshoz, de buszjárat csak naponta 5 van. Otthon meg el kell látni az állatokat, mert gazdálkodik, hogy valahogy megélhessen a kis nyugdíj mellett. Akkor ő se járjon Trabanttal, nem igaz? Vagy vegyük a nagybátyámat. Ő Wartburgra váltott, Trabantról, tehát kétszeresen is érintett az ügyben. 3 gyereke van, még mindegyikük otthon lakik, jórészt ő tartja el őket. A falumtól 5 kilométerre dolgozik, Mosonmagyaróváron. Mivel karbantartó lakatos, a hónap 4 hétvégéjéből legalább kettőn (de van, hogy 3-4-en is) bent kell lennie még vasárnap is, hogy a gépeket, amelyek termelése akkor éppen áll, ellenőrizhessék. Tehát az egész heti munka után még biciklizzen vasárnap is 10 kilométert, hacsak nem akar órákat várni a buszra (mondjuk szeretne hazamenni ebédelni). Szeretné lecserélni a Wartburgot, de ahhoz pénz kell, amit csak hitelből lehet megoldani, de ehhez tartalékot kell gyűjteni, ezért dolgozik most. De akkor addig, amíg bele nem tud vágni a cserébe, gyalogoljon? Szóval tessék: itt van három gyakorlati példa arra, hogy nem jókedvükből trabantoznak az emberek. Ettől függetlenül az egészséges életmóddal egyetértek, nekem például (25 éves vagyok) nincs is még autóm. Én is többnyire biciklivel, illetve motorral járok. De értsd meg, hogy ezt nem mindenki tudja megvalósítani, és addig, amíg kikopnak a kétütemű autók, valahogy viseld el a látványukat! Erre, nyugaton lassan már úgyis olyan ritkák, hogy szinte megörülök egy-egy szép Trabantnak vagy Wartburgnak.”
  • 16. Kócoscápalány 2008. július 15. 10:27
    „Más emberek, más vélemények. Ettől még nem ellenséges valaki. Sajna akár meddig érveltek, ezzel kapcsolatos véleményem nem fog változni.
    A témától teljesen eltért a beszélgetés, így én lezárom a párbeszédet, addig, amíg nem a témához kapcsolódóan folytatjuk.
    ...”
  • 15. Tapmancs 2008. július 15. 10:14
    „Kocoscapalany (tenyleg jo neved van :))

    De pont az a lenyeg hogy a trabantot fenn tudjak tartani. Miert vagy ilyen ellenseges? Teged mar utott el nyugdijas trabanttal? Mert akkor megertenem. Jo nekik a trabant a mindennapi bevasarlashoz is, az is nagy segitseg hogy nem kell a kosarakat cipelniuk gyalog vagy a buszra fel-le. Meg ugye a buszmegalloig is gyalogolni kell, a kocsi meg a haz elott var. Oregeknek ez nem mindegy.”
  • 14. Kócoscápalány 2008. július 15. 09:59
    „Zsoel, ha nem tudok fenntartani autót, akkor nem tartok autót. Tömegközlekedés??? 65 felett ingyen ráadásul?
    Amúgy is ha megnézel egy átlagos reggelt, amikor emberek munkába mennek autóikkal. Mindegyik kocsiban egy ember ül, egyedül pöfögteti a járgányt. Ahelyett, hogy gyalogolna, kerékpározna, tömegközlekedne. De ha már erre nem hajlandók, legalább az elavult járműveket iktassuk ki a közlekedésből.”
  • 13. pan.cser 2008. július 15. 09:56
    „Nagyon tetszik a neved "Kócoscápalány"! De ne bántsd a trabantosokat, meg a nálad korosabbakat sem. Ez egy nagyon humánus döntés, hadd vezesse az akinek ez az utólsó autója. Biztosan vannak nagyszüleid, akikról tudod, hogy erősen kötődnek a régi holmijaikhoz, sőt bizonyára Neked is vannak kedves dolgaid, melyekhez ragaszkodsz. Képzeld, ha ezért gúnyolnának. Boldog életed lesz ha megértő és türelemes leszel mások érzéseivel kapcsolatban.”
  • 12. Tapmancs 2008. július 15. 09:46
    „Igazabol egy q*rva nagy baj van a trabantokkal, megpedig az hogy ha baleset eri oket, a benne uloket szinte az egvilagon semmi nem vedi, annyira gyenge a vaza, a muanyag karosszerielemekrol meg jobb ha nem is beszelunk.”
  • 11. Zsoel 2008. július 15. 09:39
    „Tisztelt Kócoscápalány!

    1. Ha megéred, te is leszel öregasszony. Majd akkor legyen ekkora szád, ha rád szól valaki 50 év múlva, hogy "hé, nyanya, neked már a tolószékben/koporsóban a helyed, nem a volán mögött!". Biztosan nagyon jól fog esni, hogy pusztán a korod miatt - divatos kifejezéssel élve - "negatívan diszkriminálnak".

    2. A Trabant- és Wartburg-tulajdonosok túlnyomó többsége sajnos nem hűségből vagy a kocsikhoz köthető "életérzés" okán tart ki kétüteműje mellett, hanem mert egyszerűen NEM TELIK NEKI JOBBRA. Nemcsak megvásárolni, fenntartani sem tudnak egy modern autót. Tapasztalatból tudom, hogy a Trabant legsúlyosabb hibáit is pár óra alatt meg tudja javítani a hozzáértő egy átlagos szerszámkészlettel, míg az új autóknál egy vacak izzócsere miatt is szakszervizhez kell fordulni, ahol 10-15.000 forintnál kezdődnek az árak (ez a Trabantban két teli tank benzint jelent...). De talán javasolnám, hogy saját költségeden vásárolj új autókat a trabantosoknak és wartburgosoknak, és vállald át azok egyévi szervizelését. A tulajdonosok 80%-ánál garantált sikered lesz, és így eltüntetheted az "elavult konstrukciókat" az utakról.”
  • 10. Tapmancs 2008. július 15. 09:37
    „Nem akarom eltiltani, pont azt irtam hogy ennyi erovel oket is el lehetne, ha mar a nyugdijasokat nem latod szivesen az utakon.

    A tamahoz: Abban maximalisan egyetertek hogy elvault es nem a legbiztonsagosabb konstrukcio a trabant. Eleg osszehasonlitani a fekeit egy uj autoeval. De valszeg akik hasznaljak, nem is autopalyan mennek vele hanem 2, 3, 4 stb rendu utakon, ott meg "meg elmegy".”
  • 9. Kócoscápalány 2008. július 15. 09:28
    „Tapmancs ha eltiltod az általad említett korosztályt, kikből lesznek a tapasztalt, biztonsággal vezető sofőrök???”
  • 8. Tapmancs 2008. július 15. 09:24
    „Kocoscapalany, szerinted a balesetek hany %-at okozzak a lelassult reflexu nyugdijasok? Inkabb a frissjogsis 17-23 eves tirpak menocsavokat kellene letiltani az utakrol ennyi erovel, akik esz es tapasztalat nelkul szaguldoznak.”
  • 7. Kócoscápalány 2008. július 15. 09:20
    „De hogy ne térjünk el a témától:
    Igen, ezeknek a járműveknek már csak gyűjtőknél a helye, meg a veterántalálkozókon. Elavult konstrukció, amely nem a mai megnövekedett igényekhez és forgalomhoz való.”
26 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közlekedési információk

Győr - Megnyitották a forgalom számára a Czuczor Gergely utcának a Kisfaludy és Bajcsy-Zsilinszky… Tovább olvasom