Kisalföld logö

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 23°C Még több cikk.

M85–86-os autóút ásatása: döntőbizottsági bírság a múzeumnak

A következő években épül meg az M85–86-os autóút Győr és Szombathely között (egy megyei szakasz, az enesei elkerülő már készül).

A megelőző régészeti feltárásra tavaly kötött szerződést a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a megyei múzeumok igazgatóságával. Utóbbi meghívásos pályázatokat írt ki a földmunkákra, ami miatt a Közbeszerzési Döntőbizottság kétmillió forintos bírságot szabott ki.

A Győr-Moson-Sopron Megyei Múzeumok Igazgatósága tavaly október-novemberben írt ki közbeszerzést a leendő gyorsforgalmi út nyomvonalán található hat régészeti lelőhely gépi, illetve kézi földmunkájára.

Az intézmény a munkálatok értékét egyenként 79,9 millió forintra becsülte. Ez azért fontos körülmény, mert 80 millió forinttól nyílt eljárást kellett volna hirdetni – amelyen a feltételeknek megfelelő bármely cég indulhatott volna –, kisebb összeg esetében viszont meghívásos eljárás tartható, amikor a megrendelő dönti el, melyik három vállalkozást kéri fel ajánlattételre.

A hat tender közül kettőt az akkor győri, azóta Rábapatonára átjelentkezett Lekri Group Kft., négyet pedig a győri Archeogép Kft. nyert meg. A két cég tulajdonosi köre azonos.

Az ásatás ezekben a napokban is gőzerővel folyik Csorna közelében, a 85-ös főút mellett. fotó: Krizsán Csaba
Az ásatás ezekben a napokban is gőzerővel folyik Csorna közelében, a 85-ös főút mellett. fotó: Krizsán Csaba

A Közbeszerzési Döntőbizottság májusban indított vizsgálatot az ügyben. A testület azt vizsgálta, hogy jogszerűen bontotta-e hat részre a feladatot a múzeumi igazgatóság, s kerülte el ezzel a nyílt közbeszerzést. A napokban meghozott határozatból kiderül: nem.

A döntőbizottság az általa súlyosnak, de nem nyilvánvalóan szándékosnak nevezett jogsértés miatt 2 millió forintos bírságot szabott ki, hangsúlyozva, hogy az állami (önkormányzati) szerveknek – így a múzeumnak – fokozott körültekintéssel kell eljárniuk az ilyen ügyekben.

Perger Gyula múzeumigazgató a Kisalföld kérdésére két okkal magyarázta, hogy miért így írták ki a közbeszerzési pályázatot. Egyrészt ez a megoldás gyorsabb döntést tett lehetővé, s akkor még úgy látszott, már az ősszel megkezdhetik a feltárást. (A kezdés végül tavaszra csúszott.)

Másrészt – tette hozzá – a hat lelőhely egymástól távol, Rábapatona, Kóny, Barbacs és Csorna térségében, külön helyrajzi számon helyezkedik el, és logikusnak tűnt, ha mindegyik esetében külön versenyeztetik meg a földmunkát.

A múzeum – olvasható a határozat indoklásában – a döntőbizottsági meghallgatáson arra is hivatkozott, hogy az egyes feltárási helyeket önálló építményeknek tekintette, ekkor pedig a közbeszerzési törvény tavalyi módosítása nyomán helye lehetett volna, hogy külön-külön hirdessék meg a tendert.

A testület ezzel szemben rögzítette, a földkitermelés és az ásás révén nem jön létre semmilyen műszaki alkotás. Leszögezte azt is: a feladatot már csak amiatt is egybe kellett volna számítani, mert ugyanazon költségvetési évre vonatkozó, ugyanazon az útszakaszon teljesítendő, azonos típusú munkálatokról van szó.

A döntőbizottság az általa súlyosnak, de nem nyilvánvalóan szándékosnak nevezett jogsértés miatt 2 millió forintos bírságot szabott ki.

Olvasóink írták

  • 3. dompici 2011. június 21. 15:44
    „1. Jerry! Nyugodt lehetsz, találnak. Nem csak a római időktől kezdve, hanem korábban éltek itt Csornán a kelták is, sőt a bronzkorban, rézkorban és legkorábban a neolitikumban is. A leletanyag pedig nyilván oda kerül, ahova eddig került: a győri múzeum raktárába - ugyanis Csornának bár van múzeuma, de nincs régészeti gyűjteménye. A bírság meg szerintem egyáltalán nem sok, ha a a 6x80M ásatási költségvetéshez viszonyítjuk. Inkább elgondolkodtatóan kevés. De ezt a bíróság dolga eldönteni - mindenesetre emiatt nem csúszik az útépítés. Minden más miatt inkább...”
  • 2. janika 2011. június 21. 11:54
    „Érdekes a sok milliós földmunkagépek és a nagy teherbírású autókat nem mutogatják! Mivel azok költségei duplájára emelik az utak építési költségeit.”
  • 1. Jerry 2011. június 21. 10:44
    „M85-86-os autóút Győr és Szombathely között (egy megyei szakasz, az enesei elkerülő már készül).
    A csornát elkerülő útépítés miatt meg Csorna kikészül.Már csaka zt nem értem, lehet, hogya térképem rossz, mi köze Eensének a 86-os főúthoz.Dícsérendő, bár érthetetlne, hogy miért eredmény, ha egy pár száz fős falut elkerüli egy főút, bár inkább csak megkerüli, míg egy tízezres várost két főút forgalma folytogat évek óta.Örülünk, hogya régészek ilyen gőzerővel "dolgoznak", és miylen jó lesz, ha találnak is valamit.Csorna már az V. században bejegyzett,ismert, lakott terület volt,és történészek szerint a római korban is éltek itt emberek.A csoda az lenne, ha az ásatások során nem találnak "emlékeket."A kérdés már csak az, hogy ha találnak, a leletek hova kerülnke?A helytörténeti gyüjtemnénybe,ahola helye lenne, vagy országos múzeumba?Ha nem találnak, akkor mikor fog tovább épülni az út?Attól félünk, hogya sok birsággal az áálam szépen vissza veszi a pénzt,amit az útra szánt.Aztán úgy leszünk,mint a nemzeti szinház.Csak a gödör maradt meg.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Veszprémvarsány: a lehetőségek iskolája

Összesen kilenc településről járnak gyerekek a veszprémvarsányi Fekete István Általános Iskolába. Az… Tovább olvasom