Kisalföld logö

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

Lezárják, ha nem lesz változás

A 83-as és a 85-ös főutak közötti szakaszt átjáróként használják, azonban az út állapota egyre romlik.
Kátyúk: Horváth Lóránt koroncói polgármester is szóvá tette

Amennyiben nem történik változás a lakosság és saját érdekeik, valamint a forgalombiztonság érdekében, az érintett önkormányzatok nem riadnak vissza attól sem, hogy lezárják a Koroncó–Rábapatona közötti összekötő utat.

A február 11-ére, péntekre lehullott ónos eső miatt történt balesetek helyszínelése, majd az árokba borult teherautók műszaki mentésének idején órákra lezárták a 85-ös számú főutat. A forgalmat még másnap, szombaton is Rábapatona és Koroncó felé terelték el.
A lakosság jogosan dühöngött, amikor kamionok dübörögtek házaik előtt, vagy éppen torlódást okozva keresztbe álltak az utcákon. A két település polgármestere, Horváth Lóránt és Kovács László a napokban személyesen vázolták a helyzetet a Kisalföldnek.

Az út állapota egyre romlik, megépülése óta szinte csak kátyúzzák, arra megy el az önkormányzatok mint útkezelők pénze. Teljes rendbetétele 80–100 millió forintba kerülne. A két település közösen indítványozta, hogy az utat vegye át az állami közútkezelő.
Elmondták, hogy minden, a patonai elágazástól Győr felé történt balesetnél a településeiken keresztül vezetik le a főút forgalmát. Ugyanakkor a helyzet megváltoztatására nem kapnak pénzt. A két települést összekötő út állami pénzből épült 1988-ban, ettől fogva megszűnt zsáktelepülés lenni Koroncó és Rábapatona. Ettől az időponttól lakosaiknak nem kell Győr felé kerülni, ha egymáshoz akarnak átjárni. Időközben azonban a többi autós is rájött arra, hogy a 83-as és a 85-ös főutak között kiválóan használható az út átjáróként. Így mintegy országos jelentőségűvé lépett elő a nem arra tervezett és épített összekötő.

A jelenlegi törvények szerint lehetőség van az útcserére, de ehhez a két útkezelőnek meg kell állapodnia, majd a közlekedési felügyeletnek jóvá kell hagynia. Az állami közútkezelő elzárkózott ettől a cserétől, mert az útnak ebben a lerobbant állapotában csak a saját gondjait szaporította volna. Koroncón forgalomszámlálást végeztek, 800 egységjármű – a járművek személyautóra átszámított mennyisége – haladt át egy sima hétköznapon az úton, míg Koroncó–Ménfőcsanakon 1500.

A polgármesterek szerint azt nem lehet megtenni, hogy az útra csak a két településen élők mehessenek rá. S nem érdeke egyik településnek sem, hogy felújítsák, amikor országos forgalom halad rajta. És pénzük sincs rá. Az önkormányzatok sem a technikát, sem a szakembergárdát nem tudják biztosítani erre az útra. Kirakják a sebességkorlátozó táblát, 2–3 nap múlva eltűnik. Van úgy, hogy a Rábába dobják vagy elviszik. A megyei területfejlesztési bizottság megvizsgálta a vis maior keretét, hogyan lehetne támogatni az út rendbetételét, de a teljes alap is csak töredékben lenne elég a megoldáshoz. Amennyiben az önkormányzatok nem kapnak segítséget, anyagi és forgalombiztonsági érdekből kénytelenek lesznek lezárni az utat.

A megoldás nem jó, de úgy érzik, nincs más lehetőség.
A megyei önkormányzat közlekedési tanácsadója, Kalincsák István az utak tulajdonjogának megváltoztatásáról – ami a kezelői jogok megváltoztatását is jelenti – megjegyezte: az elutasítás egyik indoka az volt, hogy a csere nem aktuális. A gondok megoldódnak, ha 2009 és 2012 között megépül a gyorsforgalmúvá váló 85-ös főútnak a lassú járművek számára létrehozott változata. A szakember szerint ez az eredeti problémát nem oldja meg. Ugyanis a szóban forgó út fontos szerepet tölt be a 83-as és 85-ös utak összeköttetésében.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ki kell vágniszáznyolcvannégy fát

A győri Tihanyi úti aluljáró nagyszabású építési munkái során az érintett területen összesen 184 fát… Tovább olvasom