Kisalföld logö

2017. 03. 25. szombat - Irén, Irisz 6°C | 13°C Még több cikk.

Leírták „a

Aki ismeri a sárkányrepülő győri Berecz Pétert, tudja, nem könnyen leírható típus. Most mégis leírtnak érzi magát, holott tulajdonképpen példaképül állították az utódok elébe...
Fotó: Szük Ödön Élmények: – A Rotax-motor szinte függőlegesen emeli a gépet fölfelé – mutatja Berecz Péter.
A Győri Aero Klub elnöksége részeltette ebben az elismerésben még 2002-ben, és egyúttal örökös tiszteletbeli taggá is nyilvánította a „repülés érdekében kifejtett áldozatos munkája elismeréséül". Berecz Péter fejébe lassan mégis befészkelt a gondolat: vajon tulajdonképpen nem csupán „leírták" őt ezzel az oklevéllel? Fia ugyanis tizennyolc éves lett, és ő még szeretné megtanítani a repülésre...
– Tudják a klubnál, hogy „a Berecz" él-hal a repülésért – mondja. – Minden szabadidőmet ennek szenteltem. Amikor Egerből leszóltak, hogy másnapra megjavítanám-e egy gép légcsavarját, készséggel eleget tettem a kérésnek. Én voltam az első győri sárkányrepülős... Saját fejlesztésű „trike"-ra – háromszögre – szereltem a gyári Apolló-szárnyat és a 26 lóerős Trabant-motort. Ezt később átalakítottuk kétporlasztósra, azzal már 44 lóerőt tudott, végül beszereztem a vágyott 54 lóerős Rotaxot... Az idők során a kezdeti nyolcvan kilogrammos tolóerőt sikerült százharmincra növelni. A változtatható szögállású légcsavarral ez szinte függőlegesen emeli a sárkányt fölfelé!

Berecz Péternek oktatói vizsgája van, összesen 393 alkalommal emelkedett gépével a levegőbe, s minden esetben balesetmentesen le is tette... Négy éve azonban agyvérzést kapott, s lassú lábadozása során csak most döbbent rá, hogy a 2002-es örökös tiszteletbeli tagsággal őt „tulajdonképpen kiírták" a repülőklubból. Hát persze: eredményes repülőorvosi vizsgálat híján nem vezethet gépet. Csakhogy éppen friss, érvényes repülőorvosija volt akkor is, amikor hirtelen agyvérzést kapott...

– Másodszor születtem újjá – állítja. – Az első alkalommal még katonaként, a hatvanas évek végén, amikor államközi egyezség keretében az aknazárat szedtük fel az osztrák határnál, és az egyik szerkezet felrobbant. Négy méterre repültem, de néhány repesszel megúsztam az esetet – meséli, s a nyomaték kedvéért megmutat egy szétszedett „Rákosi-féle" taposóaknát... – A nagy hibát akkor követtem el, amikor – bár szigorúan titkos volt a tevékenységünk – szabadságra jőve az édesapámnak elmeséltem, mi történt. Én visszamentem, őt pedig valósággal felőrölte a tudat, hogy hol vagyok: legközelebb már csak a halálos ágyán láthattam viszont. Hát ezért, az egykori aknász fejével gondolom én azt, hogy az örökös tagság a repülőklubban számomra nem más, mint egy halotti jelentés... De tudja mit? Azért is megtanítom a fiamat repülni!
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Strabagé az Árkád építése is

A megyeszékhely két óriásberuházását a Strabag rt. végezheti. Két héttel ezelőtt még biztosra lehetett venni, hogy a KÉSZ kft. nyeri meg a kivitelezői pályázatot az Árkád esetében. S bár az utolsó pillanatig pakliban volt a szegedi építőcég neve, mégis ellentétes döntés született – tudta meg a Kisalföld a beruházó ECE cég Hamburgban tartózkodó ügyvezetőjétől. Tovább olvasom