Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Leépítésekkel válaszol a beszállító

Győr-Moson-Sopron - A megyénkben működő autóipari beszállítókat is elérte a gazdasági válság első szele: a sopronkövesdi gyárból huszonhat embert már elküldtek. Több mint száz dolgozónak szűnt meg a munkaviszonya a dunakiliti csatlakozástechnikai cégnél, s további elbocsátások várhatók.

A világméretűvé duzzadó gazdasági válság az elsők között az autóipart érintette. Információink szerint ennek következményeként már huszonhat embertől váltak meg az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél. (Harminc fő fölött már tömeges elbocsátásokról beszélnénk, amelyről a munkaügyi központot is értesíteni kell.) A kialakult helyzet miatt a közel ezer munkavállalót foglalkoztató cégnél ennél is nagyobb a létszámfelesleg, ám egyes munkaterületek ellátásánál szerződést bontottak az alvállalkozókkal, a feladatokat belső munkaerővel látják el.

A természetes fluktuáció okán megüresedő állásokra – havonta hét-nyolc helyről van szó – pedig nem vesznek fel új embereket, amire ezt megelőzően nem volt példa. A cég több mint hetven autógyárral áll kapcsolatban: közülük számosan akadnak olyanok, amelyek egy-két hétre leálltak, s ez óhatatlanul is tükröződik a megrendelési állományban. Mindenesetre reménykednek, a krízis mielőbb véget ér.

– A multinacionális cég sopronkövesdi vállalata biztosítja helyi adóbevételeink hatvan százalékát, továbbá a falu több civil és egyházi szervezetét is támogatja. Mindez jelzi, nagyon is érzékenyen érintene bennünket az autóipari beszállító cég teljesítményének esetleges csökkenése – nyilatkozta lapunknak Egyházi István polgármester.

A soproni Dekorsynál is csökkent a megrendelés.

– Bennünket is elért a világgazdasági válság első szele: az Opel leállásával havi megrendelésállományunk öt-hat százalékát veszítettük el – nyilatkozta Hacker Ernő, a Dekorsy ügyvezető igazgatója. – Úgy tudjuk, a Suzuki is leáll pár napra, ez viszont nem jelent komolyabb kiesést számunkra. Jó hír, hogy a prémiummárkák gyártását egyelőre nem befolyásolja a kialakult helyzet, mi pedig beszállítói vagyunk e kategóriáknak. A gépkocsikhoz – egyebek mellett – ablaktekerőt, rádió- és klímapaneleket gyártunk, s bízunk abban, a krízis csak átmeneti lesz. Cégünk háromszázharminc munkavállalót foglalkoztat. Ha az autóipart is érintő válság elhúzódik, akkor óhatatlanul reagálnunk kell az eseményekre, de az esetleg szükségessé váló létszámkarcsúsítás mértékéről konkrétum még nem mondható.

A soproni Dekorsynál is csökkent a megrendelés. Az Opel leállásával a havi megrendelésállomány öt-hat százalékát veszítették el.
A soproni Dekorsynál is csökkent a megrendelés. Az Opel leállásával a havi megrendelésállomány öt-hat százalékát veszítették el.

Dunakilitin és Mosonszolnokon is egyenként több mint ezer dolgozót foglalkoztató autóipari beszállító cégek működnek: különböző mértékben, de már itt is érezhető a negatív pénzügyi tendencia hatása.

Dunakilitin a német tulajdonú Veritas csatlakozástechnikai kft.-ben több mint ezren dolgoznak: a vállalat egy nemzetközi konszern tagja, gumi és műanyag csatlakozástechnikai elemeket gyárt az autóipar számára. A Veritas AG meghatározó partnere több jelentős nyugati autógyártó, valamint autóipari beszállító vállalatnak.

Információink szerint több mint száz dolgozójától vált meg a cég, köztük bedolgozó bérmunkaerőtől is: s még októberben  további elbocsátások várhatóak.

A Trenkwalder Személyzeti Szolgáltató Kft. is munkaerőt kölcsönöz Dunakilitire. Göltl Viktor, a cég győri irodavezetője elmondta: a tapasztalatok szerint a vállalatok a leggyorsabb munkajogi megoldást választják. Így a próbaidősöket bocsátják el elsőként, ha tovább kell faragni, akkor a minőségi cserék következnek, s ha még mindig szükség van leépítésre, akkor megnézik, hogy melyik állomány szűkítése kerül a legkevesebb pénzbe.

– Dunakilitire – a cég saját dolgozói mellett – három munkaerő-kölcsönző közvetít. Tőlünk tízes nagyságrendű az onnan leépített munkások száma, összességében azonban a több mint száz elbocsátott reálisnak tűnik – mondta az irodavezető. Kerestük a dunakiliti üzem ügyvezető igazgatóját, ám ő tegnap külföldön tartózkodott, s nem sikerült utolérnünk.

Mosonszolnokon, a Visiocorp Hungary Bt. – mely a világ autótükör-szegmensének 35 százalékát adja, s árbevétele 2006-ban 142 millió euró volt – is megérezte az Opel leállását, ám úgy tudjuk, dolgozót nem kellett elbocsátaniuk. Pedig ennek a vállalkozásnak több mint kétszáz bérmunkás dolgozik, az összes munkaerő húsz százaléka. Információnk szerint januártól is a mostani létszámmal terveznek. A cég illetékesét is megkerestük az ügyben, ám ő egyelőre nem kívánt nyilatkozni. Azt ígérte, a külföldi tulajdonú cég központi közleményt ad ki a hét második felében.

– A megyében szeptemberben 7396 álláskeresőt regisztráltunk, létszámuk ebben a hónapban csökkent mind augusztushoz, mind tavaly szeptemberhez képest. Csoportos létszámleépítés bejelentése munkaügyi központunkhoz nem érkezett – tudtuk meg Rimányiné Somogyi Szilviától, a munkaügyi központ szolgáltatási főigazgató-helyettesétől.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Digitális földi sugárzás: a megyében decembertől

Régió - Megyénkben (mint az ország néhány más részén is) már december 1-jétől elérhető lesz a MinDig… Tovább olvasom