Kisalföld logö

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 21°C | 34°C Még több cikk.

Kulturális ikon érkezik Győrbe: Robert Capa fotóit mutatják be a Városi Múzeumban

"Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel" - mondta Robert Capa, aki aknára lépett Indokínában, s alig 40 évesen meghalt. Kultfigurának sem volt utolsó.

Az ősz legizgalmasabb megyei tárlatát ígéri a 20. század egyik leghíresebb háborús fotóriportereként ismert, tragikus körülmények között elhunyt Robert Capa munkáiból készült, Mozgásban című válogatás győri premierje a Városi Múzeumban.

A kiállítást október 28-tól jövő év január 15-ig tekintheti meg a nagyközönség a Váczy Péter Gyűjteménynek otthont adó Nefelejcs közben.

Az artmuz.hu portál szerint a győri Városi Művészeti Múzeum a Magyar Nemzeti Múzeum tulajdonában lévő Robert Capa fotográfiáit tartalmazó gyűjteményből mutat be válogatást, amely felöleli a művész teljes életművének legjelentősebb korszakait.

Robert Capa Friedmann Endre néven látta meg a napvilágot Budapest. Politikai újságírást tanult Bécsben és Berlinben, de zsidó származása miatt Párizsba kényszerült emigrálni Hitler hatalomra jutása után.

Capa első megbízatásait, mint fotográfus a harmincas évek végén kapta; haditudósítóként vett részt a spanyol polgárháborúban és az 1938-as japán-kínai háborúban.


A milicista halála a spanyol polgárháborúban

Élete leghíresebb képeit a második világháborúban kapta lencsevégre: Észak-Afrikában, majd Dél-Olaszországban követte az amerikai katonákat, a normandiai partraszállásnál Omaha Beach-en és Párizs felszabadításakor is ott volt és rögzítette a világégés szörnyűségeit.


D-nap: Robert Capa úton Normandia felé.

Capa 1948-ban Magyarországon is fényképezett: megdöbbenve dokumentálta a háborús pusztítást és a kommunista befolyás nyomait.

1950-ben az első arab-izraeli háborúról is tudósított, majd 1954-ben a Life Indokínába küldte, hogy számoljon be a francia gyarmati harcokról.

1954. május 25-én délután 3 óra előtt 5 perccel aknára lépett, és alig 40 évesen meghalt.

Rengeteg idézett mondása szerint: "ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel".

Robert Capa amikor éppen nem egy lőporos hordó tetején fotózott, nagykanállal habzsolta az életet. Szeretői közé tartozott többe közt Ingrid Bergman, míg barátjának mondhatta Ernest Hemingwayt, Pablo Picassót és John Steinbecket.



A D-nap és a sors furcsa fintora

1944. június 6-án hajnalban ő volt az egyetlen fotós, aki a partraszállók első hullámával Normandia földjére lépett. Úgy is fogalmazhatunk, hogy ő volt az egyedüli fotós, aki szembemert nézni a német golyózáporral.

Hat tekercs filmet (106 kockát) fotózott el, majd délután 2-kor, amikor már biztosnak látszott a hídfőállás, az első kórházhajóval visszatért Portsmouth-ba. A filmtekercseket bevitte a LIFE londoni irodájába, majd lefeküdt aludni.

A laborban az asszisztens, az akkor 15 éves Larry Burrows - aki később maga is hadifotós lett -, annyira kíváncsi volt a képekre, hogy az előhívás után a szokásosnál magasabbra állította a szárítóban a hőmérsékletet, hogy gyorsabban száradjanak a negatívok.

A hő azonban leolvasztotta az emulziót, 8 teljes kép és további 3 kocka bizonyos részeinek kivételével teljesen megsemmisültek a felbecsülhetetlen értékű, megismételhetetlen fotók, a megmaradtak is elmosódtak.

Mindazonáltal a LIFE június 19-én leközölt 10 képet "slightly out of focus" ("enyhén életlen") magyarázkodó képaláírással.

Ez annyira felbosszantotta Capa-t, hogy később ezt a címet adta önéletrajzának is.

Ezek a fotók – mint egyedüli hiteles vizuális dokumentumok – inspirálták később Steven Spielberg-et a Ryan közlegény megmentése c. film nyitó képsorainak megalkotásakor.

Forrás: Wikipédia.


Az `enyhén életlen´ képek egyike.

Olvasóink írták

  • 7. RickCartman 2011. október 11. 22:35
    „inkább ez a hír lenne főcím, mint hogy buci mit csinál a böriben, de most nem ilyen időket élünk”
  • 6. ombi 2011. október 11. 17:25
    „"E pillanatfelvételeket nemrégiben szerezte vissza a New York-i International Centre of Photography. Ha ezeket időrendi sorrendbe rakják, pontosan rekonstruálni lehet, hogy mi történt: Capa éppen egy beállított csatajelenetet fényképezett, amikor váratlanul valóban lőni kezdett géppuskával az ellenség. Nem igaz tehát az a feltételezés, hogy a milicista egy csatában esett el (Capa nem is állította ezt soha), ugyanakkor Borrell García textilmunkás valóban meghalt aznap, és ezt fivére is megerősítette. Éppen ezért nem lehet Capát azzal vádolni, hogy propagandacélú történelemhamisítást követett el." "A fotók és a velük kapcsolatos kutatások megerősítik, hogy a felvétel autentikus" - mondta Cynthia Young, a Barbican-kiállítás kurátora."
    "A spanyol polgárháború ikonjának hitelességét először Philip Knightley angol újságíró vonta kétségbe. Azt állította, hogy a felvétel napján Capa nem is volt Andalúziában, hanem a francóista erőket követte az ország északi részén. Richard Whelan, Capa életrajzírója viszont azt írta, hogy a következetes antifasiszta Capának soha nem volt semmi dolga a francóistákkal és 1936. szeptember 5-én valóban Cerro Murianóban volt."
    (http://atv.hu/kulfold/2008_sze_a_milicista_halala__nem_csalas___foto.html)

    Lehet erőltetni a kételkedést, de ilyen erővel azt is kétségbe lehetne vonni, hogy Capa aknára lépés miatt vesztette életét!”
  • 5. gig 2011. október 11. 17:03
    „"Ha túl közel mész, könnyen aknára léphetsz" - mondaná az életet nagykanállal habzsoló ikon, ha még élne.

    Egy híres mondással szegényebb a világ.”
  • 4. oPTiKa 2011. október 11. 15:26
    „Pappe, én láttam erröl egy dokumentumfilmet. Mutatták a képet és a felvétel helyszínét is - teljesen felismerhetö volt a táj. Aztán megmutatták térképen, hol voltak harcok és hol készült a fénykép. Kb. 50 km volt a kettö között... Amúgy Capa ugyanazon a helyszínen lefényképezett két katonát is a "haláluk" közben... Minden ugyanaz (háttér, beállítás, hasonló mozdulat), csak a katonák voltak mások.
    Úgy emlékszem, hogy elemezték ezt a mozdulatot is (pl. csukott szem) és arra jutottak, hogy ez nem lehet eredeti.

    Mindenesetre a kép jól néz ki.”
  • 3. pappe 2011. október 11. 13:59
    „1-hez: idézek egy netes lexikonból: "Ellenlábasai azt próbálták bizonyítani, hogy a fotó - Capa állításával ellentétben - nem dokumentum, hanem egy megrendezett, beállított kép. A vita tulajdonképpen a mai napig tart, a hivatalos álláspont az, hogy a kép eredeti, vagyis Capa valóban abban a pillanatban fotózta le egészen közelről a katonát (akit később Federico Borrell García néven azonosítottak), amikor egy golyótól elesett a harcmezőn."”
  • 2. pappe 2011. október 11. 13:57
    „A hangzatos és anglicizmus töltetű "kulturális ikon" helyett nyugodtan írhatták volna, hogy "világhírű fotográfus és haditudósító"!”
  • 1. oPTiKa 2011. október 11. 12:50
    „Jó képek, de pl. az elsö és egyben leghíresebb (spanyol polgárháborús) képe nem a fronton készült, ahol Capa állította, a katona csak eljátszotta a halálát... Pár éve megtalálták a felvétel helyszínét, elég messze volt a hadszíntértöl...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Picasso-ügy: az évtized csalója 8 évet kapott - Fotó

A győri ítélőtábla helyben hagyta P. Tamás 8 éves börtönbüntetését kedden. A 85 milliós… Tovább olvasom