Kisalföld logö

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 8°C | 19°C Még több cikk.

Kukoricából üzemanyag: a bioetanol akár 100 forinttal is olcsóbb literenként?

Gabonából hajtóanyag: Magyarország üzemanyagimport-függősége az E85 üzemanyaggal, a bioetanol gyártással csökkenthető lenne. Az országban már több mint 300 töltőállomáson beszerezhető ez az üzemanyagtípus.

Az üzemanyagárak folyamatos emelkedése szinte mindenkinek megrövidíti pénztárcáját. Ezekben az időkben különösen nagy szerep juthat a bioüzemanyagoknak, így a boietalonnak is. Az országnak már nincs olyan régiója, ahol ne lehetne E85-öt tankolni.

A kisalfold.hu Kaszab István etanol és anyagszakértővel beszélgetett a növényi eredetű, alkoholos hajtóanyagok előállításáról és elterjedéséről.

"Hazánkban elsősorban kukorica jöhet alapanyagként számításba, mert ebből terem jelentős mennyiségű felesleg. A bioetanol gyártásának két féle folyamata van: a száraz és a nedves.

A száraz technológia gyártási folyamata: őrlés, pép készítése, keményítő feltárás, majd a keményítő cukorrá alakítása enzimekkel. Ezt követi a hagyományos alkoholos erjesztés, majd az alkohol lepárlása.

Végül vízteleníteni kell, melynek során 96-99%-os alkoholt kapunk" - ismertette a folyamatot Kaszab István.

"Magyarországon még csak egy cég használ takarmányt bioetanol készítésre. Kukorica felhasználásuk körülbelül 300-400 ezer tonna. Ez az ország éves takarmány feleslegének 10%-t sem haladja meg.

Jelenleg épül egy gyár két amerikai cég összefogásában Dunaföldváron, de más nagyobb épülő projektről nem tudunk" - mondta a szakértő.

Fotónk illusztráció.
Fotónk illusztráció.

"Ugyanakkor elérhetőségben, európai szinten jól állunk. Magyarországon már több mint 300 töltőállomáson juthatunk hozzá bioetanol hajtóanyaghoz."

Milyen típusú motorok működtethetők vele?

"E85-tel csak korlátozottan üzemeltethetőek a hagyományos benzinmotorral szerelt gépkocsik is. Ez jellemzően fele benzin fele E85 tankolást jelent.

Minden autó egyedi sajátossága, hogy milyen E85 részarányt tud kezelni, gyakorlatilag ez az autó lambda szabályzórendszerének a függvénye. A probléma megoldható kiegészítő elektronika beszerelésével, ami után egy benzines autó már tisztán E85-tel is üzemeltethető.

Erre vonatkozóan széleskörű tapasztalataink vannak. Az üzemanyagrendszer egyéb részeiben semmilyen károkat nem okoz az anyag.

Fotónk illusztráció.
Fotónk illusztráció.

A bioetanol érdekessége, hogy megfelelően átalakított dízel motorok is működtethetőek vele. Ilyeneket a Scania és a Volvo gyárt, a Stockholmi belvárosi buszok például 100%-ban bioetanollal járnak. Egy ilyen motornak nagyon csekély a károsanyag kibocsájtása" - tudtuk meg a szakembertől.

Az E85 jelenleg lényegesen olcsóbb, mint a benzin, literje akár 100 forinttal is kevesebbe kerülhet. Viszont az etanolos használat során az üzemanyag-fogyasztás 20-30%-kal is megemelkedhet a vezetési stílus, a megtett útszakasz és a hőmérséklet függvényében.

Elsősorban azoknak ajánlott a bioetanol, akik hosszabb távot tesznek meg egy indítással. Így a többletfogyasztást is figyelembe véve, gazdaságosabb E85-tel járni.

Olvasóink írták

48 hozzászólás
  • 48. czindi 2011. március 31. 16:21
    „Ja. A gyesznót meg gázolajjal etetem és benzinnel itatom..de nagy az Isten állatkertje?! Jelenleg 6000 ft a kukorica mázsája ( lesz még több is!) behozatalra szorulunk. Amíg ilyen siralmas a mezg. helyzete, hogy működik a gyár? Mi lesz az ott dolgozókkal, a gyár üresen-állási költségeit ki fizeti?
    Szabad elgondolkodni...”
  • 47. oPTiKa 2011. március 30. 21:15
    „Ööööö, mehetnék a Kisalföldhöz újságírónak, ui. ém is elírtam pár dolgot. Természetesen sokkal több szén dioxidot (és egyéb veszélyes gázokat) TERMEL a bioethanol, mint a dízel, nem használja őket.
    Írásom első része pedig gondolatolvasásban járatlanoknak néha elég nehezen értelmezhető ;)”
  • 46. oPTiKa 2011. március 30. 21:11
    „annobon, persze, az elektromos energiát lehet tárolni egy bizonyos méretig, pl. egy tengeralattjáróhoz, de én azért egy kicsit nagyobb teljesítményre gondoltam.

    Azért a "bio"etanolt dicsóítőket megkérdezném, mi a nyavaja jön ki szerintük elégetése után a kipufogócsőből? Szerény ismereteim szerint többek közt széndioxid - vagyis az egy nagy marhaság, hogy a CO2 tartalmat valami nem mutatja ki... Az elméleti politikusok szerint a CO2 semlegesség úgy jön ki, hogy ugyan az elégetéskor keletkezik széndioxid, de amikor termelik, akkor a növények ugyanennyi széndioxidot ki is vonnak a környezetből.

    Sajnos azonban pár dolgot nem számítanak beke: először meg kell trágyázni a földet, a trágyában levő nitrogénvegyületeket elbontják különböző baktériumok, amelynek a végterméke az üvegházhatást a széndioxidnál kb 300-szor jobban fokozó gáz lesz. Ekkor jön a traktor, eléget egy csomó gázolajat, miközben elszórja a magokat. Csak most jöhet az üdvözítő hatás, a széndioxid elvonása. Sajnos azonban a gabonát be kell takarítani (dízeltraktorral), elszállítani a feldolgozó-telephelyre (dízel meghajtású kamionnal), feldolgozni (itt atomenergiát, vagy olajból származó energiát használnak). Ennek megfelelően aztán sokkal több széndioxidot használ el a bioethanol, mint ugyanakkora energiával rendelkező tiszta gázolaj. Ehhez még hozzájön az is, hogy ugyan lehet, hogy most Magyarországon felesleg van pl. kukoricából, de mivel ezt a kukoricát nem a fejlődő országokba exportálják, ott (vagy máshol) egy csomó esőerdőt fognak kivágni, hogy étkezésre való kukoricát termeljenek...”
  • 45. ortadon 2011. március 30. 13:34
    „30000km-után semmi baja az autónak. etanolos átalakítót beletettem, ezáltal semmi hátrányát nem érzem az üzemanyag váltásnak. A motor simábban jár, ha a városban közlekedem (általában ott panaszkodnak a szmogra), akkor mindjárt kevesebb a helyileg kibocsájtott károsanyag, mint benzin esetében..., de mindenki tankoljon azt amit akar, ne szidjuk egymást! Én sem szidom az öreg "zőccségest", akki előttem araszolva zsákszámra nyomja a kormot... Jelenleg a 30%-os fogyasztástöbletnél vagyok anyagilag egálban, a többi indok amiért szesszel járok az fentebb olvasható...”
  • 44. Cloeon_dipterum 2011. március 30. 09:34
    „42. Agent 2011.03.30. 07:58
    Nem a helyesírásomról vagy az esetleges tévesztéseimről beszélünk, hanem a bioetanolról. Tanulj meg arra koncentrálni, amiről beszélünk és ne másra. Az iskolában sajnos ezt sem tanítják.
    A kutatóknak, tudósoknak, akik ezeket a kutakat megtervezték van fogalmuk. Gondolom nálam és nálad is jobban tudják. A hidrogén tudomásom szerint tárolható. Ha nem süt a nap vagy nem fúj a szél, akkor is lehet tankolni.”
  • 43. Agent 2011. március 30. 08:01
    „41, üzemanyag bármely energiahordozó lehet, te csak sznob benzinfétisiszta vagy:)”
  • 42. Agent 2011. március 30. 07:58
    „39, töltőállomáson, napelemmel meg szélkerékkel, vízbontást - van fogalmad mennyi energia kell egy "tank" hidrogén vízbontással való előállításához? Rengeteg, illetve, mi van, ha nem süt a nap, vagy nem fúj a szél? Nem tankolsz? Kár ezen kepeszteni, a jelenlegi "zöld technológiák" a negatív energiaegyenlegükkel csupán ara jók, hogy az energiát előállító erőmű máshol füstöljön, az elégedett felhasználó meg "zöld árammal" töltse az autóját, sok száz kilométerrel odébb. Tehát amíg ordító helyesírási szarvashibák mellett a fizikához sem konyítasz, ne mást akarj iskolapadba visszaültetni.”
  • 41. igazmondó 2011. március 30. 07:57
    „A gépkocsi üzemanyaga benzin. Nem gázolaj, nem gáz, nem szesz.
    Aki annyira spúr, hogy a benzinen spórol, akkor inkább maradjon otthon, vagy járjon gyalog.”
  • 40. sabosh 2011. március 30. 03:44
    „Majd ha beválik akkor majd ezt is jól megvágja adóval orbán apátok aztán már ez sem éri meg.
    Én a világ válság egyik legjobban sujtotta országábol irok ahol csak 180 forint a legjobb minőségü benzin. Ihy is át lehet vészelni egy válságot. Állami vezetők irány vissza suliba de ne államiba mert az xxart se ér.”
  • 39. Cloeon_dipterum 2011. március 29. 22:36
    „32. pozdorja 2011.03.29. 15:52
    Igen, de az energiaültetvényt nem tudod megenni. :-/

    36. Agent 2011.03.29. 20:12
    A hidrogén vízbontással előállítható. Az energiát a töltőállomásokon még napelemekkel és szélkerékkel is elő lehet állítani. Külső energiaforrás nem szükséges. Iskolapad...”
  • 38. Dwatson 2011. március 29. 20:59
    „Az említett 20-30 %-os többletfogyasztás elviszi a 100 Ft-os előnyt,ráadásul átalakítás nélkül még nagyobb többletfogyasztás adódik,például 1.3-as ignis motor fogyasztása kétharmad etanollal 7 literes átlagról közel tíz literre emelkedett,ami már inkább 40 % plusz jelent!Az átalakítás a jelenlegi benzinárak mellett csak keveseknek érheti meg(a 20-30 % 70-110 forint)”
  • 37. annobon 2011. március 29. 20:37
    „36-hoz: "A Hidrogén meg csak úgy kiugrik a vízből? " Erről csak a Szalacsi jut eszembe: "Kivonják a vízbül a zoxigént!"”
  • 36. Agent 2011. március 29. 20:12
    „"pl. a H alapú motorokra."

    A Hidrogén meg csak úgy kiugrik a vízből? Ahhoz is kell energia, nem is kevés, persze tudom, ma már az is zöld megoldásnak számít, ha az előállított energiát termelő erőmű pár száz km-el odébb ontja a füstöt (ingerküszöbön kívül), a konnektorból meg jön a "zöld áram" :):)”
  • 35. széchenyi12 2011. március 29. 19:50
    „kisember: savanyú a szőlő, mi? Sokszor fáj az igazság!
    De a fizikát még te se tudod megkefélni!
    Tudom, drága az üzemanyag, de akkor sem ez a megoldás, nem is lehet! Ezek csak szerencsétlen próbálkozások, ami egyenesen vezet a motor kinyírásához! De ti csak nyugodtan barmoljatok, gányoljatok! De ha elérkezik a baj, akkor: psssssz! egy hangot se halljak!”
  • 34. vemilz 2011. március 29. 19:11
    „Az a maradék kis hajam is égnek áll attól a sok okosabbnál okosabb hozzászólótól, akik szó szerint lehurrogják azt, aki E85-el meri használni az autóját. Ez a motorkárosítás egy nagyon érdekes dologra emlékeztet engem, egy másik alternatív üzemanyaggal kapcsolatban. Ez pedig nem más mint az LPG. Arra is az emberek java része úgy tekint, mint a magára a Sátánra. (Lehet, hogy az utóbbi időben kisebb mértékben már elfogadják, de még aktívan emlékszem ott is a "lehurrogós" korszakra. Így károsít meg úgy roncsol, nincs kenőhatása, tönkreteszi a szelepeket, stb, stb) Pedig az én autómban jelenleg minimum (használtan vettem) 420ekm van, és több mint 280ekm tettem bele gázzal. A motorhoz még nem kellett hozzányúlni, nem ment tönkre, és üzembiztosan teszi a dolgát! (Nagyjából 50ekm/év!) Ráadásul a szintén sokak által gyűlölt Opel olajat teszem bele, 10ekm futás után cserélve. Szóval az E85 se hiszem, hogy sokkal rosszabb lenne.

    Az meg, hogy a paraszt itthon végre el fogja tudni adni a terményét ahelyett, hogy veszteségesen kellene működnie, ugyan kinek baj? Arról nem is beszélve, hogy mekkora termőterületek vannak gyakorlatilag parlagon hagyva idehaza azért, mert nem éri meg gazdálkodni rajta? Kötve hiszem, hogy akár 1m2 erdőt is ki kellene vágni azért valakinek is, hogy az E85 miatt kukoricát termeljen rajta.

    Az én autóm abszolút hibrid. Elmegy benzinnel, E85-el és LPG-vel egyaránt. Sőt! Az idén be fogok állítani még egy lehetőséget a meglévő 3 mellé. ;-)”
  • 33. kisember1 2011. március 29. 17:47
    „27. széchenyi12 2011.03.29. 12:40 fogj kérlek kicsit vissza a stílusból. Tisztelj meg, hogy úgy kommunikálsz, ahogy én veled.

    SEHOGy”
  • 32. pozdorja 2011. március 29. 15:52
    „Én viszont azt mondom, a termelő a saját érdekeit nézi. A sok fikázó gondoljon csak bele. Elmenne-e kukásautóra kisegítőnek? Bizonyára nem, pedig arra is elég nagy szükség van.
    Ha nekem lenne egységnyi földterületem és döntenem kellene hogy búzát termelek rajta amiből aratás után lesz x forint nyereségem, vagy etanol alapanyag kukoricát amiből 2x forint nyereségem van, biztos magasról tennék én is a búzára.”
  • 31. annobon 2011. március 29. 14:38
    „30-hoz: "A technika adott." Ezt mondom én is. Meg a világot irányító olajlobbi is adott a fosszilis energiahordozóival... Sajnos.”
  • 30. Cloeon_dipterum 2011. március 29. 14:36
    „Emberiség ellenes bűn mezőgazdasági és erdőterületeken élelmiszer vagy faanyag helyett energetikai ültetvényeket létrehozni, amikor a Föld népességének 40 %-a éhezik és ekkora méreteket ölt a légszennyezés.
    Alternatív hajtóanyagra kell áttérni, pl. a H alapú motorokra. A technika adott.”
  • 29. tommy13 2011. március 29. 13:57
    „27. mintha én írtam volna :))))))”
48 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hol történt a legtöbb baleset Győrben 2010-ben?

Összeállításunkból kiderül, hogy Győr melyik körzetében történt a legtöbb baleset 2010-ben. Tavaly… Tovább olvasom