Kisalföld logö

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 12°C Még több cikk.

Közútról a sínekre: a minisztérium a vasutat részesíti előnyben

Ha az utasok száma jelentősen növekszik a Győr és Budapest közötti vonalon, akkor a MÁV több kocsit állít csatasorba - tudtuk meg a minisztériumtól.

Mint arról portálunk kedden beszámolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntése értelmében június 1-től a Győr-Budapest autóbuszvonalon a járatok közlekedése megszűnik.

A kisalfold.hu a Győr-Budapest autóbuszvonal "bezúzásának" okairól megkérdezte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot. Íme, a válaszok.

"Munkanapokon 34 pár közvetlen járat közlekedik a vonalon több mint tízezer ülőhellyel"

"A vasúti közlekedés messze a legjobb kínálatot és szolgáltatási színvonalat nyújtja a Győr és Budapest közötti távolsági közlekedésben. A fővárosból a megyeszékhelyre óránként indul nemzetközi RailJet vagy belföldi IC vonat.

Munkanapokon 34 pár közvetlen járat közlekedik a vonalon több mint tízezer ülőhellyel, az autóbuszokon ugyanekkor átlagosan csupán 45 ülőhely érhető el.

Mivel ez az elenyésző mennyiség nem járul hozzá jelentős mértékben a közösségi közlekedési igények kezeléséhez, a szakpolitikai kormányzat a párhuzamos szolgáltatás leállításáról döntött.

Az autóbuszok utasai várhatóan a vasutat választják majd, ezért a közszolgáltatási személyszállítás nem esik el a bevételektől, a járatok leállításával költség takarítható meg, a rendszer hatékonysága nő" - kezdte Arzt Gergely, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs osztályának főosztályvezető-helyettese.


Nyártól szinte biztosan tömött szerelvények közlekednek Győr és Budapest között
Nyártól szinte biztosan tömött szerelvények közlekednek Győr és Budapest között


A döntés végleges

"Véglegesnek tekinthető-e a bezárás, vagy a jövőben megvizsgálja-e még a Győr-Budapest vonal újraindítását a minisztérium?" - vetettük fel.

"A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a megfelelő infrastruktúra rendelkezésre állása esetén minden esetben a vasúti közlekedést részesíti előnyben.

A Budapest-Győr vasútvonal műszaki kiépítettsége, a közlekedő járművek szolgáltatási színvonala alapján a buszok leállítása véglegesnek tekinthető" - hangzott a válasz.

A MÁV szükség esetén több kocsit állít csatasorba

"A buszok helyett egyértelműen helyzetbe hozott Győr és Budapest között közlekedő vonatokon hány százalékos forgalomnövekedést vár ettől a lépéstől a minisztérium?

A MÁV felkészült-e a várhatóan jelentős utasszám növekedésre a két város között közlekedő vonatokon? Pótkocsik beszúrását tervezi-e a vasúttársaság az IC-n, Railjeteken?" - szóltak utolsó kérdéseink.

"Az utasszámok alapján a forgalomnövekedés napoktól és napszakoktól függően 1-3 százalékos lehet. 2012 decembere óta a RailJet vonatokon is az IC helyfoglalási rendszerét használják a belföldi forgalomban.

Így az utasok számára garantálható az ülőhely, a szolgáltató a valós igények ismeretében előre tervezheti a kapacitást. A vasúttársaság folyamatosan méri a vonatok terheltségét, szükség esetén több kocsit állít be" - zárta szavait Arzt Gergely.


Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. todoer 2013. május 16. 07:39
    „Mankapunka !

    Mi köze van Brüsszelnek és a villanyáram termelésnek a felsővezeték szakadáshoz ??? Arról és a vágányzárról írtam , bizonyára nem olvasta el figyelmesen .
    Az nem azt jelenti hogy az EU lebontja és elviszi a távvezetékeket :))
    Mellesleg ez csak egy megjegyzés volt az ön által emlegetett autópálya lezárásokra de az igazi kérdésemre nem reagált . Mi a helyzet a győri pályaudvar akadálymentesítésével ?

    Kedves Ferdo

    Nem akartam nevesíteni a telekocsit mert majd erre is kitalálnak valami törvényt (pl csak családtagok , természetesen az új meghatározás szerinti , házassági anyakönyvi kivonattal rendelkező szülő + gyerek ) utazhatnak egy autóban , a többiek menjenek vonattal .”
  • 20. e75 2013. május 16. 00:23
    „Hogyne...A Postának megvoltak a jól kiszámolt -és helyes- indokai a közútra való átállásra.
    Pl.:
    -háztól házig jellegű tevékenység
    -magas humánerőforrás-igény
    -új, saját logisztikai központ megépülése
    -kettős költség a vasúti fuvarozás és a saját járműpark fenntartása okán.
    Ezek a tényezők , kiemelve közülük a saját elosztóközpont létrejöttét, indokolták többek között a vasúti postatovábbítás megszüntetését.

    Szerintem Veszprém felé nem lesz járattörlés... A vasút színvonala és az eljutási idő arrafelé meg sem közelíti a közútét.

    A magam részéről is jónak tartanám a késő esti közlekedés bevezetését Bp-Győr között legalább, ugyanúgy, mint mondjuk Szolnok irányába. Kiterjeszteném éjszakára is a személyvonati közlekedést! 15 éve még nem lett volna kifizetődő, de biztos meg lehetne rajzolni egy olyan kutatást, melynek eredménye indokolttá tehetne egy éjszakai 1,5-2 órás követési rendet oda-vissza... Tudom, éjjel a tehervonatok mennek, mert az 1-es vonal már így is túlterhelt. De hát ha éjjel is van utazási igény? Hiszem, hogy kínálati- nem pedig keresleti menetrendet kell készíteni. Na mindegy.

    A BzMot toldalékkocsijának előterében lehúzott ablakok mellett szép is az élet nyáron, csak a Szofim be ne aludjon..:) Igaz.”
  • 19. Dwatson 2013. május 15. 18:30
    „Előre félek a veszprémi járatok eltörlése miatt,ugyanis a kormány párhuzamosította a közlekedést a vasút újraindításával!
    A posta vajon miért tért át a közúti szállításra,biztosan meg volt rá az oka!”
  • 18. Mankapunka 2013. május 15. 17:52
    „Akárhogy tiltják, a régi vasúti kocsikon nyugodtan rá tudsz gyújtani 2 sör között is.”
  • 17. v.rossi 2013. május 15. 17:01
    „NEM CSAK TÖBB KOCSI KELL HANEM SŰRŰBB JÁRATOK LEGYEN SZÓ RAILJET, EN, EC, IC VAGY CSAK SIMA GYORS VAGY SZEMÉLY VONATRÓL! A MÁSIK PEDIG,HOGY BUDAPESTI INDULÁSSAL 22:00-23:00 KÖZÖTT IS LEGYEN MEG A GYŐRBE JUTÁS LEHETŐSÉGE,ILLETVE GYŐRBŐL BP-RE! NE CSAK EGY KÖZEL 20000-ES KOMÁROM-IG LEGYEN MINDEZ BIZTOSÍTVA ILLETVE KOMÁROMTÓL BP-IG!”
  • 16. ferdo 2013. május 15. 16:47
    „Sínekről a közútra. Én legalábbis már nem tehetem meg, hogy a MÁV (árakban megjelenő) luxusát élvezzem.

    Marad az Oszkár telekocsi, ajánlom mindenkinek. Szivesebben adom kisembereknek a fele pénzt, mint ennek a tolvajbandának, amit MÁV néven ismerünk. http://www.oszkar.com/”
  • 15. Mankapunka 2013. május 15. 16:09
    „todoer

    Villanyáram amúgy is meg van termelve, akkor inkább azt használják.

    Miért tünnek el a felsővezetékek? Meg kell kérdezni a brüsszeli atyákat. Csak ők tudják, mi nekünk laikusnak nincs rálátásunk.”
  • 14. Demalgon 2013. május 15. 15:17
    „Az összes IC-n így van. Néha parasztok ülnek le, akik még felháborodnak azon, hogy miért merik őket felszállítani és közlik - kortól nemtől függetlenül - hogy van más hely is.”
  • 13. Tmoha 2013. május 15. 14:51
    „"2012 decembere óta a RailJet vonatokon is az IC helyfoglalási rendszerét használják a belföldi forgalomban.
    Így az utasok számára garantálható az ülőhely, a szolgáltató a valós igények ismeretében előre tervezheti a kapacitást."
    Az idézettel kapcsolatban csak annyi a probléma, hogy a külföldről érkező vonaton mindenki oda ül, ahová akar. Hiába van helyjegyem, ha a "helyemen" már valaki Bécsben leült. Vagy átadja a helyét vagy nem, vagy kereshetek másik ülőhelyet, melyre esetleg igényt tart egy később felszálló. Amit írtam nem fikció, megtörtént eset.”
  • 12. Hanti 2013. május 15. 14:02
    „A cikkhez kapcsoló kép még véletlenül sem az említett vasútvonalon készült...”
  • 11. todoer 2013. május 15. 11:48
    „Egy előző hozzászólásomban már írtam , először olyan apróságokat kellett volna megcsinálni mint pl a győri pályaudvar akadálymentesítése , mivel csak az első peron érhető el lépcsőzés nélkül . Amíg valaki fiatal , bizonyára nem okoz problémát de egy idős embernek gond lehet ( bár pici gyerekkel , esetleg babakocsival , több csomaggal egy fiatalnak is kihívást jelenthet ) Nem az ésszerűsítéssel van baj hanem azzal hogy szokás szerint egyik napról a másikra hoznak intézkedéseket és utólag keresnek megoldást a problémákra .
    Mankapunka ! A MÁV sem panaszkodhat , szép számmal fordul elő felsővezeték szakadás , vágányzár , vezeték lopás , gázolás ami miatt állnak vagy késnek a vonatok .

    Nem baj , legalább felvirágzik a telekocsi szolgáltatás .”
  • 10. oPTiKa 2013. május 15. 11:19
    „e75-nek abban van igaza, hogy igazából jobb lenne vasúton közlekedni, ATX-nek meg abban, hogy a tiltás az esetek 99%-ában butaság és ütközik az alapvetö jogokkal...

    A minisztérium meg ügyesen összehasonlította 1 db busz és kb. 100-140 vasúti kocsi ülöhelyeinek a számát... Így lehet ügyesen statisztikát hamisítani :-D”
  • 9. Mankapunka 2013. május 15. 11:17
    „Sokkal jobb a vonat. Ott van helyed felállni, szabadabb a levegő, nyugodtan lehet iszogatni, míg elérsz bárhová.

    Teljes útzár van az autópályán, akkor késel ugyanannyit, mint egy vonat, ha gázolás van, mert mire az a forgalom a kis főútvonalon kikerüli a lezárást.

    Látszik, hogy itt a többség még nem állt Németországban 6-7 órát a pályán egy tömegbaleset miatt.”
  • 8. kap_ 2013. május 15. 11:11
    „Hosszú távon szerintem sokkal kényelmesebb és egyszerűbb megoldás a vonat... a csomagok is kényelmesebben elférnek, plusz tényleg támogatni kell a vasútat, mert mostanában a közúti közlekedés jóval előbbre tart. Ezt ilyen módszerekkel lehet csak, sajnos, mivel a másik megoldási mód (jobb, kényelmesebb vonatok, tisztaság, olcsóbb jegyárak, stb..) úgy nem fog működni, hogy közben a vasút társaságnak nincs bevétele..
    Azonban egyetértek azokkal a felvetésekkel is, miszerint sok helyen rossz az állomás megközelíthetősége, emiatt választották sokan a buszt.. Lássuk példának Csornát, vagy Kapuvárt.. a busz eléggé középpontban helyezkedik el.. azonban a vonatállomás nagyon kiesik az utazók számára.. Szóval rendben, hogy eldöntötték, hogy most akkor ez lesz, azonban azzal is számolni kellene, hogy idős emberek, vagy fiatalok egy heti csomaggal sokkal nehezebben fogadják a dolgokat, hiszen velük ez kiszúrás. Szóval remélem találnak valami megoldást erre is az okosak ott fenn! :)”
  • 7. GeryM41 2013. május 15. 10:57
    „ATX: bárki indíthat buszjáratokat az adott viszonylaton, a megfelelő engedélyekkel, csak éppen állami támogatást ne várjon cserébe... Csupán erről van itt szó.”
  • 6. ATX 2013. május 15. 10:45
    „Elvileg szabad piacgazdaság van. Régen ezt úgy tanultuk, hogy szabadversenyes kapitalizmus. Hogyan lehet bármit és bárkit eltiltani a vállalkozásától? Jelen esetben az autóbuszos közlekedéstől. Amelyik cég nem bírja az iramot, az menjen csődbe, de ne központilag döntsék ezt el! Undorító!”
  • 5. e75 2013. május 15. 10:39
    „Nagyon helyes döntés.
    CSAK azon utasoknak okoz ez kényelmetlenséget, akik célirányosan a budapesti buszmegállók közvetlen közelébe utaztak, azonban a helyettesítés még számukra is megoldott:
    -Sasadi út = Kelenföld + 300 m gyalog
    -Kosztolányi tér = Kelenföld + 1 bkv jegy
    -Petőfi híd = Kelenföld + 2 bkv jegy
    -Népliget = Keleti Pu. + 1 bkv jegy
    Megjegyzem, hogy kiadós reggeli M1-M7 dugó esetén a +1 bkv jegy igencsak meghozza az árát.

    Ezen kívül több, pusztán szakmai példát is lehetne hozni a fenti döntés mellett, mint pl.:
    -a felszabaduló buszkapacitás más vonalakra jut, ahol a szolgáltatás színvonalát emeli
    -a vasút biztonságosabb
    -a vasúton elérhető átlagsebesség az 1-es vonal vonatkozásában lényegesen nagyobb, mint a közúté
    -a vasúti szolgáltatás színvonala már elérte a közútét
    -a vasút emissziója effektive alacsonyabb
    -távolsági közlekedésben a kötött pályás közlekedés létjogosultsága közgazdaságilag bizonyított, míg a közúti személyszállítás ráhordó szerepe a helyközi közlekedésben lehet rentábilis az előzővel szemben. Emiatt a szolgáltatók együttműködése szükséges a minél nagyobb közös (és társadalmi-) haszon elérése érdekében, melynek egyik alappillére a menetrendek összehangolásában rejlik.
    -stb...”
  • 4. Demalgon 2013. május 15. 10:27
    „Egyébként javaslom, hogy ezt a megyét csatolják át az osztrákokhoz .... jobban járnánk.”
  • 3. Demalgon 2013. május 15. 10:26
    „Ok, akkor tessék kérem a kocsikat is bevonni, és mindenki járjon gyalog, kerékpárral vagy vonattal. A busz sok esetben azért volt jobb, mert sok esetben a busz kedvezőbb megközelítési helyet adott, mint a vonat. Akkor minden városban, faluban telepitsék a kettőt egymás mellé, és akkor lehet érdemi lépésről beszélni. Amúgy meg az indokolatlan magas pénzekért cserébe, és ezért a szarrágásért minőségi szolgáltatást kellene a mávnak nyújtani. Bár a vezetők ott is csak lopni tudtak éveken át párttól függetlenül.”
  • 2. Hyppolit 2013. május 15. 10:20
    „A minisztérium dolgozói is járjanak vasúttal, mutassanak példát!”
21 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Itt a vége: június 1-től megszűnik Győr és Budapest között a buszközlekedés

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntése értelmében június 1-től a Győr-Budapest autóbuszvonalon a járatok közlekedése megszűnik. Tovább olvasom