Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Közös bérlet? Apró győri lépések a 21. századi busz- és vonatközlekedés irányába

Győr új tömegközlekedési csomópontja továbbra is a messzi távolban áll tőlünk, de pár jó ötletet milliárdos források nélkül is meg lehetne valósítani. Szavazás.
A kisalfold.hu tavaly nyáron elsőként adott hírt Győr elképzelt, új tömegközlekedési ütőeréről. Az intermodális csomópontban a vasúti és buszpályaudvar egyesülne egy futurisztikus építményben a Városháza szomszédságában. Információink szerint ezt a verziót elviekben a győri önkormányzat is támogatja.

Azt most is hangsúlyozni kell, hogy a távoli jövőről beszélünk, ugyanakkor nem szabad elhallgatni: az utóbbi hónapokban kis lépést sikerült tenni a valóban 21. századi közösségi közlekedés irányába.


A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ honlapján látható rajzok nem látványtervek: `csupán´ egy lehetséges alternatíva Győr tömegközlekedési csomópontjának átalakítására - forrás: 3k.gov.hu
A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ honlapján látható rajzok nem látványtervek: `csupán´ egy lehetséges alternatíva Győr tömegközlekedési csomópontjának átalakítására - forrás: 3k.gov.hu


Városok, amelyek több szempontból jó példát kínálnak Győrnek

A Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) közreműködésével ugyanis a győri önkormányzat, a MÁV, a GYSEV és az ÉNYKK jogelődje, a Kisalföld Volán aláírt egy szándéknyilatkozatot az összehangolt győri forgalomirányítás és utastájékoztatás fejlesztéséről, egyaránt beleértve a helyi és távolsági buszokat, vonatokat. Az aláírásokat részletes elemző munka előzte meg.

"A Railhuc-projekt keretében a leginkább Győrhöz hasonló méretűnek az észak-olasz Reggio Emilia városának Mediopadana állomása tekinthető. Nagyobb városok közül Drezdát és Chemnitzet emelnénk ki. Némileg kisebb városok esetében több jó példa található Csehországban, ilyen Telc városa" - kezdte portálunk érdeklődésére Oszter Vilmos, a KTI tudományos munkatársa.


Íme, a Railhuc-projekt Győrről készített, 3 perces videója

A legfontosabb alapelv: fő az utas központúság

"Minden város példájában látni jó és rossz kompromisszumokat. Mi elsősorban a hasonló történelmi fejlődésű és anyagi hátterű, ám a hazainál lényegesen előrébb tartó cseh városokat tartjuk követendő példának.

Egy biztos: a legfontosabb tapasztalatok a megvalósult közösségi csomópontok esetében a következők. Az utas központúság, amely alatt egyszerre értjük a minimális gyaloglási távolságot kialakító tervezést, a zárt, fűtött, kulturált várótermeket a szükséges szolgáltatások és utazási információk egyidejű biztosítása mellett. Külföldön szintén gyakran követett példa: a kizárólagos vasúti gerinc és a ráhordó busz szolgáltatás.

"A biztosabb csatlakozások növelhetik majd a helyi buszok kihasználtságát"

Az egységes irányítási rendszer bevezetésével pedig a biztosabb csatlakozások növelhetik majd a helyi buszok kihasználtságát, az egyéni gépjárműves közlekedéssel szemben.

Természetesen sok esetben ez minimális beruházással is teljesíthető, az esetek túlnyomó többségében nem kell több milliárdos, a nagyvárosok csomópontjaihoz hasonló fejlesztésekre gondolni. Sokkal inkább fontos a buszokat és vonatokat közösen kezelő szemlélet és a hozzákapcsolódó jogi és szervezeti háttér kialakítása" - folytatta Oszter Vilmos.

Egységes bérlet busz- és vonatközlekedésre? Akad jó példa Vas megyéből

Arra a kérdésünkre, hogy az egységes, busz- és vonatközlekedésre egyaránt jogosító bérleteknek lenne-e piaca Győrben, a KTI tudományos munkatársa úgy válaszolt: "elképzelhetőnek tartjuk, de erre csak országos lépésként, minisztériumi döntése alapján kerülhetne sor.

A Nyugat-Dunántúlon jelenleg a GYSEV és a Vasi Volán jogutódja, az ÉNYKK működtet több kombinált eljutást biztosító közös jegyet, illetve bérletet, Bük, Püspökmolnári, Körmend és hamarosan Szombathely térségében.

A szolgáltatók visszajelzése szerint az első év tapasztalatai kedvezőek és az utasok számára is előnyös, hogy összességében olcsóbban összehangolt szolgáltatást vehetnek igénybe.

A buszos és vasúti utastájékoztatás összehangolása is fontos, erre szintén Bükön és Körmenden látunk jó példát, de az ország keleti felében, a Debrecen-Nagykereki vasútvonalon fekvő Pocsaj-Esztár állomáson is működik már hasonló rendszer".






hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Földre döntötte, majd megrugdosta Rudolfot egy helybéli Ravazdon - fotó

A tettes a házilag készített, kivilágított rénszarvast megrongálta és megtaposta. Tovább olvasom