Kisalföld logö

2017. 05. 23. kedd - Dezső 14°C | 24°C Még több cikk.

Közlekedjünk megrendelésre!

Csak egy telefon, és házhoz jön a kívánt időpontban a minibusz vagy a nagyobb személygépkocsi (nem taxi), nem kell messzire gyalogolni, menetrendhez igazodni, tolongani.
Az úgynevezett rugalmas közlekedési rendszer nem konkurenciája a hagyományos tömegközlekedésnek, ám sok esetben kiválthatja azt, alternatívát adva a kulturáltabb utazásra – mondja lapunknak dr. Prileszky István főiskolai tanár, a Széchenyi István Egyetem közlekedési tanszékének vezetője, a Győrött e témában rendezett kétnapos nemzetközi konferencia házigazdája. Ilyen rendszerek a világ sok országában működnek, s a tömegkommunikáció fejlődésével egyre inkább terjednek.

A győri egyetem korábbi munkáinak hírére kapott meghívást ebbe az Interreg-programba, amelynek Írország a vezetője, tagjai pedig Skócia, Olaszország, Portugália, Belgium és Finnország. Utóbbiban a rugalmas közlekedési rendszer már elterjedten a mindennapok része.

Térségünkben 30 ezren...

A Győrre és 26 környékbeli településre vonatkozó megvalósíthatósági tanulmánynak 2007. június végéig kell elkészülnie, az egyetemen egy négyfős team dolgozik rajta. Dr. Prileszky István szerint az említett térség községeiben 20 ezer ember van, aki 300–400 méternél távolabb lakik a menetrend szerinti tömegközlekedési járatok megállóitól, s Győrben is van még 10 ezer ilyen. Az úgynevezett rugalmas közlekedési rendszernek ők jelentik az egyik célcsoportot. A fő csoport azonban a mozgásukban korlátozottaké, akik képtelenek busszal, vonattal utazni. (Térségünkben 5 ezer ilyen emberről tudunk!) Vannak aztán, akik például gyerekkocsival nem tudnak utazni, továbbá idősek, betegek, balesetet szenvedettek...

Finnországban 125 helyen

A rendszer lényege, hogy az ilyen szolgáltatásban részt vevő buszok, minibuszok, nagyobb személygépkocsik vagy akár a bevont taxik a bejelentett igényeknek megfelelően közlekednek. Az utazni szándékozónak telefonon (vagy interneten) kell előre jelentkezni, a jármű vezetője ennek alapján kap utaslistát, menetrendet, az igény dönti el, hogy kisebb vagy nagyobb jármű induljon-e.
Példaként említhetjük, hogy az USA 640 tömegközlekedési vállalkozása közül 471 üzemeltet autóbuszokat, 441 nyújt igény vezérelte szolgáltatást. Ezek a rugalmas rendszerek teljesítik a járműkilométer 16 százalékát. Finnországban 125 településen üzemel hívható buszrendszer, városban és vidéken egyaránt, és a szolgáltatás e fajtáját integrálni kívánják a tömegközlekedési rendszerbe. Hazánkban ebbe a kategóriába tartozik a Ferihegyi repülőtéri autóbusz-szolgáltatás.

Jogi és más akadályok

Nálunk biztosan nem fog gyorsan menni ennek a rendszernek a kiépülése. Dr. Prileszky István szerint ennek több oka is van. A fő probléma, hogy a magyar jogszabályok még nem ismerik el ezt a szolgáltatást, és így nem jogosult állami támogatásra. A tömegközlekedési árkiegészítés feltétele a hivatalos, bejelentett, állandó útvonal és menetrend, márpedig a rugalmas szolgáltatás éppen nem erről szól. El lehetne indítani egy ilyen vállalkozást, de támogatás híján működésképtelen lenne. Kedvezményt kellene hogy kapjanak (mint a világ sok országában) a szociálisan rászorulók. A mentőszolgálat betegszállítását is lehetne tehermentesíteni, és még sorolhatnánk a másutt bevált példákat.

Igény már most is lenne

Igény lenne-e? A tanulmányhoz felmérés is tartozik. Mostani becslés szerint a szóban forgó régióban 400 és 2000 között lenne (kategóriánként eltérően) a napi utasszám. Tudni kell azt is, hogy mivel a hagyományos tömegközlekedésnél jóval magasabb színvonalú szolgáltatásról van szó, díja is magasabb. Egy utazás átlagban 1000 forintba kerülne (közelebbi helyről olcsóbb, távolabbiról drágább).
A látható akadályok ellenére is érdemes – hosszabb távot tekintve – egy ilyen rendszer legalább elméleti alapjait kimunkálni.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az MSZP Kunt indítja

Két és fél héten belül második küldöttgyűlését tartotta hétfőn az MSZP győri szervezete a párt Herman Ottó utcai székházában. Legutóbb május 25-én tanácskozott a grémium azért, hogy polgármesterjelöltet állítson az októberi helyhatósági választásokra, A hétfői ülésen eldőlt, hogy Kun András alpolgármestert indítják polgármesterjelöltként az őszi önkormányzati választáson. Tovább olvasom