Kisalföld logö

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -3°C | 3°C

Közbiciklikkel Győr utcáin?

Győr - Ötven „közbicikli" lenne Győrött, hogy a város lakói és a turisták legalább a belvárosban ezzel járjanak autó helyett. Példák vannak rá Európa-szerte, nem túl idealista az elképzelés...
A közgyűlés már elfogadta azt a tervet, hogy a város önköltségen 50 kerékpárt vásároljon pályázati forrásból, s ezekkel a kétkerekűekkel – európai mintára – a helyi lakosokat próbálják rábírni arra, hogy legalább a belvárosban ne mindenhová autóval menjenek, továbbá a turisták egy sok helyen már jól bevált szolgáltatáshoz jussanak. A pályázat nem nyert, ám a város nem adja fel, jövőre újra megpróbálja.

A „közbiciklik" ötlete legfeljebb nálunk tűnik némiképp idealistának (merthogy a városban évente több száz kétkerekűt lopnak el).

Szakonyi Petra, a polgármesteri hivatal városfejlesztési osztályának stratégiai tervezője több nyugat-európai példát tud sorolni. Mondjuk Koppenhágát, ahol egyébként nagy hagyományai vannak a biciklis közlekedésnek, tele a város kétsávos kerékpárutakkal. Ott a közterületre kitett pedálos járműveket kis címletű pénzérme bedobása fejében bárki viheti.

Párizsban 20 ezernél több ilyen kölcsönözhető, a helyi lakosok számára ingyenes „közbicikli
Párizsban 20 ezernél több ilyen kölcsönözhető, a helyi lakosok számára ingyenes „közbicikli

Bécsben és Párizsban bankkártyával lehet a „közbiciklikhez" hozzáférni. Tavaly a ProMotion projekt (amelyben Győr is részt vesz a fenntartható közlekedésért) keretében bemutatták a párizsi rendszert. A biciklis akció a francia fővárosban 2001-ben kezdődött, s a múlt év végéig 20 ezer 600 speciálisan tervezett járgányt helyeztek el összesen 1451(!) kölcsönzőállomáson. Már nemcsak a belvárosban, hanem a peremkerületekben is. A kerékpárt használók száma 48 százalékkal nőtt, vagyis ennyivel kevesebben használnak hosszabb-rövidebb ideig autót.
A húszezernél több bicikli használata a párizsiak számára ingyenes. Másoknak egy óra ingyenes, utána fél eurót kell fizetni. Van persze feltétel is. A bankkártyán – amire kinyílik a bicikli zárja – minimum 150 eurónak kell lennie. A biztonság kedvéért, ha történetesen valaki „elfelejtené" visszaadni a közbiciklit...

Győr több módon is törekszik rá, hogy „ökocity" legyen, ezért vesz részt különböző közlekedési projektekben is. Tavaly ilyen volt az ökoturisztikai program, s ilyen pályázatból valósult meg a gyirmóti kerékpárút. Most a Győr–Gönyű közti kerékpárútra készül pályázat. A város készíttet egy kerékpáros fejlesztési koncepciót, az ehhez kapcsolódó felmérésből pontosan kiderül majd, valójában hányan, mikor, mire használnak kerékpárt, s mekkora az igény.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. Belvárosi 2008. május 10. 08:08
    „De jó ötlet, csak ne menjen feledésbe .......................
    Javasolnám: a Baross hídon csak autóbuszok közlekedjenek!
    A szűk Jókai u. helyett a Munkácsy utra kellene az autóbuszokat átirányítani! Régi elképzelés vár megvalósításra évek óta!”
  • 32. HoPpÁ 2008. április 26. 01:38
    „A cigók lopni fogják őket mint a huzat.”
  • 31. Sz.P 2008. április 25. 20:55
    „Azt hiszem egy dologban nem sokat változott kis országunk, az pedig nem más mint a "töretlen optimizmus" ami kissé, de szerencsére nem teljesen keserít el. Sokan nem adják fel! Lásd a Föld Napja Alkalmából esőben Bringázó embereket! :)
    Egyet értek azokkal a hozzászólásokkal, miszerint 50 darab kerékpárral nem tudjuk megváltani a világot, de ez csak a kezdet és a kerékpáros közlekedés és turizmus fejlesztésének csak egy része. Tény, hogy a kerékpáros közlekedési infrastruktúrát kell először fejleszteni: kerékpárutak tervezése, építése bel és külterületeken egyaránt! Egy kis pontosítás: Gyirmot irányába kerékpárút épül(!) még idén :) (GKM-es pályázati forrásból). Már kiírásra kerültek az új kerékpáros közlekedés fejlesztését támogató források is és ezek lehetőséget teremthetnek új nyomvonalak építésére (addig a háttérmunka zajlik: tervek készítése, engedélyezetése stb.) További tájékoztatásul: a kerékpárkölcsönzési lehetőségekkel elsősorban a turista csoportok igényeit terveztük kiszolgálni, másrészről valóban kezdete lehetne egy "Párizsi mintára megvalósuló" köz-kerékpár programnak, ahol csak bankártyával, úgy lehet kerékpárt elhozni, ha a kerékpár összegének megfeleő fedezet van a bérlő kártyáján, tehát vagy "vissza viszed vagy megvetted" :)
    Az ökoturistáknak pedig nem a Baross uton kellene bringázniuk, hanem a városon kívűli településeket is meg kellene ismerniük (ne csak "shoppingolni" járjanak Győrbe), mondjuk Győrújfalut, Gönyűt, Kunszigetet, Abdát, Véneket, Győrújbarátot, Pannonhalmát a Sokorói dombságot, a Szigetközt és még sorolhatnám...) és persze nem négy, hanem 2keréken. Sajnos csodák egyik napról a másikra nincsenek, de a céljaink azt hiszem egyértelműek. Az őrzött belvárosi kerékpártároló és megörző ötlete, pedig nagyon jó és abszolút ÉPÍTŐ jellegű hozzászólás...:) köszönöm”
  • 30. gambroid 2008. április 24. 12:24
    „hat igen az egesz kerekpar flotta ujvarosban kotneki”
  • 29. load 2008. április 24. 08:50
    „28. enge
    A győriek nagyon hálásak neked azért, hogy lecigányozod őket.
    Nem kéne magadba szállni?”
  • 28. enge 2008. április 23. 22:44
    „Ez az! Ingyenbicigkilt minden cigánynak!!!”
  • 27. feledékeny 2008. április 23. 20:33
    „49
    "Éntőlem soha nem fogja senki sem hallani/olvasni, hogy valakit származása vagy vallása alapján minősitek"
    "Bármennyi és bármilyen útat adnának át, a magyar embernek nem tudnának a kedvébe járni."”
  • 26. Bejjaa 2008. április 23. 20:33
    „Az ötlet nagyszerű...csak sajnos sok más dolog mellett Magyar országon az emberek többsége nem érett meg a nagyszerű dolgokra...”
  • 25. 49. 2008. április 23. 20:15
    „20. feledékeny - nem ehhez a témához, hanem csak az írásához szeretnék hozzászólni!
    Én vallásos katolikus családból származom, a legjobb barátnőm úgyancsak vallásos, de zsidó családból származik. Ez a barátság 1956.09.01 óta tart a napjainkig. Éntőlem soha nem fogja senki sem hallani/olvasni, hogy valakit származása vagy vallása alapján minősitek, de az olyanokat mint maga, nagyon megvetem.”
  • 24. Hozé 2008. április 23. 20:10
    „Már bocsi, de hol van Gyirmóton kerékpár út??????????
    A kedves szerkesztő utánanézhetne a dolgoknak, mielőtt leírja!!!!!
    Majd lesz valamikor.....”
  • 23. feledékeny 2008. április 23. 20:06
    „A közelműltban láttam egy filmet, New Yorkban készült, azt mutatta be, miként használják a város útjait hobbikerékpárosok és profi futárok. Széles gesztusok, heves mozdulatok, olykor nagy indulatok voltak láthatóak a felvételeken, mind a bringások, mind a négykerekűek vezetői részéről. Mégis, valamiféle kiegyenlítettséget éreztem a film láttán. a kerékpárosok és az autósok is arra törekedtek, hogy haladhasson a forgalom. És ha éppen úgy hozta a forgalmi helyzet, senki nem akadt fenn azon, hogy a nagyon sok sávos út sokadik sávjaiban autósorok közt kerékpárosok is haladtak.
    Ismerőseim között van, aki elveszti az önkontrollját, ha kerékpárra ül. Nem hiszem, hogy ez a KRESZ iskolai oktatásán múlik, hiszen némelyikük autót is vezet, ráadásul balesetmentesen.
    Ha nálunk úgy viszonyulna a rendőrség a közlekedésbiztonsághoz, hogy nemigen lehetne megúszi egy irányjelzés elmulasztását, vagy menet közbeni telefonálást figyelmeztetés nélkül, biztos sokkal kevesebb kerékpáros kockáztatná meg azokat az igen balesetveszélyes manővereket, amiket győri83 is említett.
    Korábban sokszor írtam itt is arról, hogy több évtizednyi rendszeres kerékpározás során egyetlen alkalom sem volt, hogy a kerékpárom világítását, műszaki állapotát vizsgálta volna rendőr, ahogy azt sem, tudom-e igazolni, enyém-e a bicikli.
    Csoda-e, ha a kevéssé tudatos közlekedőtársaim egyre lezserebbek? Csoda-e, ha -miként a hozzászólásokból olvasható- sok a lopás?
    Az utakon közlekedők viselkedéséért szerintem nem kizárólag a közlekedésben résztvevők, hanem az ellenőrzéssel megbízott rendőrség is felelős. Ez utóbbi működését viszont az államnak kéne garantálnia.”
  • 22. Autós 2008. április 23. 19:13
    „Pár észrevétel, nem fontossági sorrendben...
    Kresz oktatás most is van az iskolákban, igaz 2 ! azaz kettő iskolában.
    Az iskoláknak volt lehetőségük 2 hónap, hogy jelentkezzenek egy programra, " Bringasuli " néven.
    Országos szinten ha jól tudom, 19 iskola bírt is jelentkezni...pedig még 3 db ajándék bicajt is kapott minden jelentkező iskola.....önkéntes, vizsgázott oktatók tartják a foglalkozásokat, május végéig...sok sikert nekik.
    Kerékpárút..."szakemberek " mondták, hogy éves szinten átlag 5 km épül....hol? én nem látom...
    Lopások....Hollandiában járva láttam pár kölcsönzőt, tökéletesen működik, 1000 bicajból, 1 év alatt alig 8 % amit amortizáltak...most azon gondolkodnak, ( Eindhoven) hogy a kölcsönző helyett, minden ottani lakos 50 % !!! áron vehet bicajt, bizonyos helyeken, szabott árakon.
    Nem rossz ötlet...nincs miért lopni...
    Baumax ügyben is igazat adok az írónak...
    Szóval lenne még meló ezzel.
    Miért nem kérdezik meg az igazán illetékeseket, a kölcsönzőkkel kapcsolatban?
    Oktatók, rendszeres kerekezők, gyengénlátók, stb.
    Megérné.”
  • 21. győri83 2008. április 23. 18:46
    „Ötletölő: az ötlet jó :) Én csak pár kilométerre lakom a belvárostól, de a bicajom több, mint százezer forint, mert a hobbieszközöm is. Már gondolkoztam, hogy veszek egy olcsó bicajt is, de annyira nem megy jól, meg azt sem kéne ellopatni... Őrzött parkolóért szívesen fizetnék is! Elég lenne 2-3 helyen a városban, mert ott már mindent elérek gyalog.
    feledékeny: sajnos 49-nek igaza van! Nem általánosít, csak a tapasztalat beszél belőle... Hottentottafalván az általános iskolában is tanítanak kreszt, ami a gyalogosoknak sem ártana néha! Pl. hallottam olyat, hogy egy fiút a bicikliúton ütöttek el, persze volt nagy felháborodás, míg ki nem derült, hogy egyirányú bicikliúton ment szembe, azaz az autós nem számított rá abból az irányból...
    Egyébként ehhez a közbicikli dologhoz még nagyon sok minden hiányzik, míg sokan használnák a sajátjukat! Ez az én véleményem...”
  • 20. feledékeny 2008. április 23. 17:52
    „49!
    Ha a demagóg szövegedben a magyar szót zsidóra cserélném, bizonyára sok jóérzésű honfitársam joggal kifogásolná, hogy igazságtalan vagyok egy népcsoport tagjaival szemben.
    Miért van az, hogy egyesek a népünk nevét csak szitokszóként ismerik? És miért van az, hogy mindezt az igazságtalan véleményüket hangoztatni sem átallják? 49 szerint Hollandiában vagy Hottentottaföldön nincs ember, aki a közlekedés szabályait megszegi?”
  • 19. upho 2008. április 23. 16:42
    „@49: igen, jogos, de ott maximum a kerekparos tarsat zavarja akivel szembe megy. sem a gyalogost, sem az autokat, persze ettol fuggetlenul vet a kresz eloirasaival szemben. de ez hol kapcsolodik a tobbi ut minosegehez, hianyahoz, magyar ember mentalitasahoz?”
  • 18. 49. 2008. április 23. 15:50
    „6. colomano - Győrben a Szigethy A. úton két egysávos kerékpárút van, nézze meg, hogy hányan használják szabályosan, pedig a KRESZ még a kerékpárosokra is vonatkozik.
    Bármennyi és bármilyen útat adnának át, a magyar embernek nem tudnának a kedvébe járni.”
  • 17. őtletölő 2008. április 23. 15:44
    „Az ötlet jó.Ahol bevezették és alkalmazzák, feltehetően azért teszik, hogy csökkentsék vele a belvárosok légszennyezését.Csakhogy 20-50 ilyen bringának nagyobb a piár jelentősége, mintsem a légszennyezés csökkentő hatása.Hogy mi kellene helyette? Kerékpár út, -bizonyára jó lenne,ha több lenne, de a nagyobb probléma nem ez.Gondoljatok bele,hány ember él Győrben ,helyesebben a belváros mintegy 10 km-es körzetében akik ügyes -bajos dolgaik intézése végett biciklire pattannának,de nem teszik,mert lelakatolt bringájukat nem tudhatják biztonságban.Ha a kereket lakatolják a vázat viszik,ha a vázat akkor a kereket, ha mindkettőt,akkor még a kerítést is.
    Mi lenne a megoldás? Kamerával megfigyelt kerékpártárolók a belváros néhány pontján.Ez igazi segítség lenne,és feltehetően kevesebb ráfordítást igényelne,mint a fentebb ismertetett bérbiciklis megoldás.Ha próbaképpen csak egy ilyen objektumot alakítanának ki, már azon le lehetne mérni annak kihasználtságát, amiből érdemi következtetéseket lehetne levonni az ötlet hasznosságát illetően.Magam 6 km-re lakom a belvárostól. Gyalog sok, bringával kellemes lenne,de a fentiek miatt nem kockáztatom többezer forintos kétkerekűmet, inkább megyek kocsival. Ez van, Szerintem rajtam kívül még több ezren járnak hasonló cipőben.
    Mi a véleményetek?”
  • 16. feledékeny 2008. április 23. 14:00
    „Jaj.
    Hol is kerekezhetne a turista? Baross úton tilos, Király utcában a terek felől tilos, Sarló közben tilos, Teleki utcában tilos, Arany János utcában tilos, Aradi vértanúk útján a Klastromnál tilos, Kisfaludy utcában tilos, Szent István úton tilos, kihagytam volna valamit?
    Ahol szabad, ott boltok, kocsmák szűkítik az utakat a kipakolásukkal, vagy mint az Ady utcánál, olyan hitvány a kereszteződéseknél a lejtők kiképzése, hogy előre jelezhető a kerékpár sérülése, ha normál sebességgel ráhajtunk.
    Inkább iskoláknál, pályaudvaroknál, bevásárlóhelyeknél, közintézményeknél tárolókat kéne építeni. Nem arra a megszokott típusra gondolok, ahol két vas közé dugjuk a kereket, mert azoknál nem lehet biztonságosan lakatolni.
    Ugyanolyan helytakarékos, és több anyag sem kell hozzá, ha 80-90 cm magas, fordított "U" alakú vasak vannak lebetonozva. Ahhoz bármilyen méretű, típusú bringa nekitámasztható, és célszerűen le is lakatolható.
    És ahogy előttem sokan írták: aligha előzhető meg a tömeges lopás.”
  • 15. upho 2008. április 23. 13:08
    „mint ahogy tobben is emlitettetek: eloszor a felteteleit kell megteremteni a kerekparozasnak,
    nem 30cm szeles savokat felrajzolni aminek a kozepebe meg tabla is kerul! a kerekparuton rendszeresen parkolo autokat elszallitani! belvarosban bartok bela muvhaz elott, tihanyin toronytol felfele, ipar u./ puskas tivadar sarka, stb. ezenkivul a felelosoket szivesen elviszem egy nagy korre a vazon hogy a meglevo utak minoseget megtapasztaljak. ha mindezek megoldodtak akkor lehet mirol beszelni, addig csak szep almok...”
  • 14. colomano 2008. április 23. 13:05
    „Tudjátok az a szörnyű, hogy aki ide ír, az mindenki tudja, hogy mekkora hülyeség, szinte megvalósíthatatlan.
    Viszont, akik erről döntenek, azok állítólag szakemberek...”
33 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Meggyújtotta az ágyat

Kigyulladt egy negyedik emeleti lakás Győrben, a Kassák utca 3-as számú ház negyedik emeltén. Az… Tovább olvasom