Kisalföld logö

2017. 04. 24. hétfő - György 3°C | 15°C Még több cikk.

Kötelező lesz a bukósisak

Magyarország - A 12 évesnél fiatalabb, kerékpározó gyerekeknek kötelező lesz a fejvédő, meg kell állni a zebránál, ha a gyalogos áthaladásra vár, rendszámtábla hiánya esetén szigorú büntetés – ezek a KRESZ-rendelkezések szeptember végén lépnek életbe. Az objektív felelősséget arra is kiterjesztik, amire eddig nem, például ha nem mozgássérült veszi igénybe a kijelölt parkolót.
Minden szempontból elavult az 1975-ben alkotott KRESZ. Bár egyre gyakrabban változik, módosul, bővül a szabályrendszer, a teljes átdolgozás már nem várathat magára sokáig. A tervek szerint legkorábban 2009 első felében életbe lép az új.

A napokban ismertetett módosítások elsősorban a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságát fokozzák.

Szeptember végétől, ha a gyalogos megáll a gyalogosátkelő közvetlen közelében, az autósoknak meg kell állniuk az átkelőhely előtt. Az egyeztetésen viszont nem kapott többséget az a szabályozási törekvés, hogy a motoros előregurulhasson piros lámpánál. Tervezik azt is, hogy megnehezítik a jogosítványszerzés lehetőségét a 17 és 25 év közöttiek számára. Felmerült a próbajogosítvány bevezetése és a pszichológiai alkalmassági vizsgálat kötelezővé tétele.

A tizenegy éves Béres Márton és 8 éves öccse, Gábor az egyik győri kerékpárüzletben kezdte az ismerkedést a fejvédővel. Fotó: Krizsán
A tizenegy éves Béres Márton és 8 éves öccse, Gábor az egyik győri kerékpárüzletben kezdte az ismerkedést a fejvédővel. Fotó: Krizsán


Vitára és egyeztetésre váró ajánlás akad bőven, az azonban biztos, hogy szigorúan büntetik a rendszámtábla hiányát, az objektív felelősség pedig kiterjed majd arra is, ha nem arra jogosult parkol a mozgássérültek számára fenntartott helyen.

Szeptember végétől kötelező lesz a kerékpárosoknál a 12 év alattiaknak a fejvédő viselése. A kerékpárüzletekben eddig is ajánlották azoknak, akik kerékpárt vagy rászerelhető gyerekülést vásároltak, a vásárlók többsége azonban elutasította. – Pedig semmi más nem védi meg a koponyát a sérüléstől, én is viselek fejvédőt, amikor biciklire ülök – mondta a Kisalföld kérdésére Nagy Sándor, a győri PA-RO 93 Kft. kerékpárüzletének eladója. – A sportkerékpározók kivételével csak kevesen hagyják magukat rábeszélni. Pedig a gyerekeket például jobb minél előbb rászoktatni. Bár könnyűek és kényelmesek, a nagyobbak gyakran elutasítják a fejvédőt.

A hatéves korig használható fajták ára nálunk 3000 és 5500 forint között mozog, a nagyobbaké kicsivel többe, a drágábbak 13–14 ezerbe kerülnek. Különböző méretekben kaphatók, s a tarkórészen egy csavarral pontosan a fejmérethez állíthatók. Így hát az sem gond, ha hűvös időben sapka kerül a fejvédő alá.

A 20 ezer és 40 ezer forint közötti összegért megvásárolható sisakok már alumíniummerevítéssel rendelkeznek, ilyen komoly védelemre igazából csak a versenyzőknek van szükségük.

Olvasóink írták

40 hozzászólás
12
  • 40. 1olvasó 2008. szeptember 18. 13:54
    „Az a baj, hogy itt senki sincs senkire tekintettel. Mindenki utál mindenkit, közömbösek az emberek, csak a köpködés megy. Türelmetlenek az utakon, nyomják a dudát ezerrel. Ha már sárga van, akkor ledudál, hogy miért nem indulok már. Sose indultam el sárgánál, most meg pláne nem fogok mert bent ül most már egy
    baba is. Miért nem lehet elfogadni, hogy van aki nyugiban, biztonságosan szeretne közlekedni?
    Nem kicsik a gondok a gyalogos és a kerékpárosok fejében sem! Igaz elsőbbségük van, de gondolkodni azért lehetne. Pl. télen, csúszós úton, 20-as tempónál is nehéz megállni. Lehetne erre tekintettel az, aki körül- nézés nélkül lelép. Vagy épp "átrohan" a 4 sávos kellős közepén.
    Bicikli út kellene minden út vagy járda mellé és akkor nem a szűk járdán tekernének észnélkül, úgy hogy a babakocsinak is neki megy, vagy hátulról rám kiállt hogy húzzak el az útból, mert nem fér el. De le nem szállna a biciklijéről. Jó esetben józan, de ha még be is van rúgva, az az igazi katasztrófa. Őket ki igazoltatja? Ki bünteti, szondáztatja?
    Lehetne sorolni tovább, de felesleges, hisz mindenki szembesül ezekkel problémákkal nap mint nap.”
  • 39. Pitti 2008. szeptember 06. 11:16
    „A gyalogos is tanuljon meg "gyalogolni"! A közlekedés szabályai eddig minden résztvevőre vonatkoztak. Amikor ált.iskolába jártam, /de rég volt/ álltak az iskolához közeli zebráknál diák rendőrök piros tárcsa táblával, ők irányították a forgalmat a zebra közelében. Ki voltak képezve a közlekedés szabályaiból, a legfontosabb szempont az arany középút elve volt. Megállították a gyalogost is, ha az az autósok érdekében jó volt (a gyalogos is tud várni - jelzőlámpánál érdekes- tud), megállították az autóforgalmat, ha több gyalogos jött össze.(NEM 1).
    Az átkelés szbályai a zebrán átkelőkre is vonatkozik - akkor lépj le, ha ezt biztonságosan megteheted- de ahhoz legalább a körbe nézés szükséges. Számtalanszor látok diákot, aki a zebrát a járda részének látja, ahol feltétlen elsőbbsége van, fülében MP3, közben a másik telefonján lévő fényképet lesi. Ha ezt a rendőr látja (mert iskolajezdéskor jelen vannak), akkor a veszélyt megelőzve a rendőr kiugrik az autós elé, majd azt gázolják el a zebrán. Higgyék már el végre, hogy az autó nem lánctalpas, hogy gázelvételkor azonnal megáll. Minden gyalogosnak ajánlom, nézzen utána, hogy csak 30-cal haladó autónak hány méter szükséges (ABS nélkül) a megálláshoz. Ja és a szabály alkotók is olvassák el.”
  • 38. exhör 2008. szeptember 05. 23:29
    „Tudom,hogy nem ide vágó téma!
    De,az osztrákokat ,csak akkor emmlegessétek,ha ott is minden UNIÓS szabályt betartanak!
    Lásd.: személyi igazolvány elfogadás !”
  • 37. Lacika_42 2008. szeptember 04. 23:31
    „->14
    A győri kerékpársávok, és a festett járdák (tévesen kerékpárútnak jelzett részek) kritikán aluliak! A régiek balesetveszélyesek, az új építésűek pedig használhatatlanok. Ilyen a Bartók, vagy a Szigethy is. Igaz Győrben Dunát lehetne rekeszteni közlekedésérnökkel, de kerékpáron még egy tervező sem ült, ezt lefogadom.
    A körforgalmaknál különben sem kötelező használni járdát a kerékpárosnak, azokon a helyeken két gyalogos sem fér el egymás mellett. A kerékpár jármű, az úttesten a helye.
    Úgy 5-6 éve még lehetett rendesen kerékpározni Győrben, ma már csak elvétve.”
  • 36. Közgazdász 2008. szeptember 04. 23:11
    „Hát az életszínvonal az fordított arányban áll nálunk a szabályok betartásáva és az udvariassággal.
    Akinek nemiszervnövelő autója van (magas életszínvonalú) - az általában szellemileg alacsony színvonalú, nézzük csak meg, hogy ők hányszor állnak tilosban, mozgássérült helyen, nem használják az indexet, engedig át a gyalogost, mennek át a piroson.
    Ha nagy és drága autód van, akkor neked mindent szabad. A magyar ember autót is úgy vezet, mint országot, minden szabályt mellőzve, csak a saját érdekét szem előtt tartva. Mit várunk így, az átlagember legyen kisangyal?
    A zebra előtt álló részegnél a megoldás, hogy megvárod amíg kihányja magát, megtalálja a helyes irányt, összeszedi a biciklijét, megpróbál rá felülni, félig átjut a zebrán, eltaknyol, összeszedi magát, kicsit áttolja a biciklit, majd ha majdnem teljesen átért, ismét felszáll a bringára, és kacsázva az autók előtt elindul végül a főúton. Addig a motort le is állíthatod, röhögsz egy jót rajta, majd szépen nyugodtan továbbálsz.”
  • 35. magyar vaok 2008. szeptember 04. 21:08
    „Ittmég elég normális a hangnem.szerintem nagyjából mindenki egyetért!Megint az autósokat akarják lenyúlni sok-sok lóvéval!”
  • 34. soproni 2008. szeptember 04. 20:46
    „32. Nincs itt baj a hangnemmel! :))Emberek vagyunk....mind különbözőek.Csoda,hogy eltér a véleményünk? :)) Talán ezért van az,hogy a közlekedésben sem vagyunk egyformák!”
  • 33. soproni 2008. szeptember 04. 20:41
    „31. Ebben is van igazság,de nálunk még az is siet,aki valójában csak a köröket rója ,hogy az új verdáját közszemlére tehesse.”
  • 32. Magor 2008. szeptember 04. 20:32
    „Emberek! Ne kelljen már szétültetnem benneteket! Normális hagnemet, vagy bünti lesz! ;)”
  • 31. magyar vaok 2008. szeptember 04. 19:45
    „Soproni! Mindeki fut, siet,szalad a pénz után, 5 műszak, hajtás! erősen kihat a vezetési stílusra!Egy hét ausztriai nyaralás után mondom: kihat. ahhoz a nyugalomhoz, az az élet kell”
  • 30. soproni 2008. szeptember 04. 19:24
    „28.Mi köze az életszinvonalnak a vezetési stílushoz? Ahol jobban élnek ott figyelmesebbek a volán mögött ülők?Érdekes,hogy az itthon agresszíven vezetők,ahogy átlépik a határt képesek higgadtan,a szabályokat is betartva vezetni.Igazad van "itt élünk és kész",de nem mindegy,hogy hogyan!A szabályok szigorítására a mi autósaink miatt, a mi gyalogosaink védelmének érdekében volt szükség.


    Puntós! A cikkben leírtakra írtam le a személyes véleményemet,de valószínű,ha a gyalogosok közlekedési stílusáról lett volna szó,akkor én sem reagáltam volna másképp,mint ahogy azt Te is tetted.”
  • 29. Krauszbergerné Szabó Andrea 2008. szeptember 04. 18:39
    „És vajon mi újság a részeg kerékpárossal, és a gyalogossal, aki a zebrán állva nem tudja eldönteni, hogy át akarjon menni vagy sem??!!
    Akkor meddig kell türelmesen várni az autósnak???
    És a részegeket mikor büntetik már meg kedves biztos Urak???!!!”
  • 28. magyar vaok 2008. szeptember 04. 17:54
    „Az életszínvonalat is hasonlítsd össze Ausztriával,aztán minden egyértelmű lesz rögtön!Útálom ezt a sok hasonlítgatósdit! Itt élünk és kész. Kínában meg mindenki biciklivel jár.Ott meg még nagyobb biztonságban van a sok gyalogos!”
  • 27. puntós 2008. szeptember 04. 17:21
    „soproni! Igazad van, de Ausztriába csak a kijelőlt helyen mernek átmenni a gyalogosok! Más is jár ausztriába, meg németekhez is.Egyik országban se látsz összevissza futkosó bóklászó embereket! Előbb ezt kéne megtanítani!”
  • 26. soproni 2008. szeptember 04. 16:56
    „Azok a szülők,akik féltik csemetéjüket,azok bizonyára a bringával együtt már a sisakot is megvásárolták(vásárolják) annak ellenére,hogy mostantól lett kötelező,mert számukra megér pár ezer forintot,hogy megelőzzék a tragédiát.Gondolom nekik ez természetes és nem botránkoznak meg a kötelezővé tétele miatt.

    Akik felháborodnak azon,hogy a gyalogosoknak van elsőbbségük a számukra kijelölt helyen,már akkor is,ha még nem léptek le,csak szeretnének,azoknak ajánlanám,hogy vegyenek leckét a szomszédos Ausztriában közlekedőktől,mert ott tényleg biztonságban vannak a gyalogosok és a volán mögött ülők nem vezetnek olyan idegesen,ingerülten,sietősen,mint ahogy az nálunk tapasztalható.”
  • 25. árpádsávos 2008. szeptember 04. 16:23
    „Jó lenne e biciklisek fejébe verni, hogy a körforgalmaknál NINCS ELSŐBBSÉGÜK! Sisakban se,meg anélkül se!Ezek ellen mikor hoznak már idétlen büntetési szabályokat?”
  • 24. puntós 2008. szeptember 04. 16:15
    „Van egy mégjobb ötletem! A két zebra közt a gyalogost büntetlenü el lehessen gázolni! Mert ez így fair az autósokkal szemben!”
  • 23. puntós 2008. szeptember 04. 16:08
    „Remélem a zebra mellett összevissza rohangáló gyalogosokat is megbüntetik! Na, mégcsak az lenne az igazi bevétel, rendőrurak!”
  • 22. goldy12 2008. szeptember 04. 16:01
    „ferenc50!
    Látom téged azért tartanak, hogy összekavard akiket lehet. Csatlakozz az SZDSZ-hez!”
  • 21. ferenc50 2008. szeptember 04. 14:50
    „suci; az idióta Te vagy!Ne engedj át mindenkit!!csak akinek protekcioja van!Azt,hogy valaki beszélget vagy át akar kellni a zebrán,azt is lehet látni,vagy nem?”
40 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kenőpénzeket tett zsebre a biztos

Győr-Moson-Sopron - Vádemelési javaslattal adta át a rendőrség az ügyészségnek annak a… Tovább olvasom