Kisalföld logö

2017. 01. 24. kedd - Timót -6°C | -3°C Még több cikk.

Körben veszélyesebb

Győr - Torlódások helyett a baleseti helyszínelések nehezítik a közlekedést Győr két körgeometriás jelzőlámpás csomópontjában. A karambolok száma mindegyik helyen nőtt, az Árkádnál több mint másfélszeresére.
Az ország első körgeometriás jelzőlámpás csomópontjait Győrben adták át: 2006 júniusában a Fehérvári út–Ipar utca–Szigethy Attila út találkozásánál lévőt, majd rá két hónapra az Árkád bevásárlóközpont mellettit. A fejlesztésektől a szakemberek azt várták, hogy megszűnnek a dugók.

A szakembereknek nem kellett csalódniuk, a dugó kevesebb lett, arra azonban minden bizonnyal nem számítottak, hogy mindez a baleseti helyzet romlásával jár. A Fehérvári úti csomópontban már az átadás napján is történt ütközés, s az első négy hónapban további 24 esetben hívtak rendőrt ilyen esethez. A másik helyen rögtön az első tíz napban négyszer kellett kiszállniuk a helyszínelőknek.


Szabálytalan sávváltások

A helyzet azóta sem javult. Sólyáné Farkas Friderika, a Győri Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője a Kisalföldet arról tájékoztatta, hogy az Árkádhoz átlagosan hetente hívják balesethez őket. A tavalyi 53 eset 51 százalékkal több a 2006-osnál, ezért ezt a csomópontot ma már kifejezetten baleseti gócpontként tartják nyilván. A másik kereszteződésben is nőtt a karambolok száma, igaz, kisebb mértékben. A szakember elmondta: tíz ütközésből kilenc szabálytalan sávváltásból adódik. A jellemző történet az, hogy valaki rossz helyre sorol be, majd amint erre rájön, megijed, és körültekintés, irányjelzés nélkül vált másik sávba. A rendőrség éppen azért helyezi ki gyakran a traffipaxot például a Fehérvári úti felüljáróra, hogy fékezze a csomópontba beérkezők sebességét, ugyanis nagyobb az esély, hogy az autós a helyes sávba áll be, ha ötvennel, mintha kilencvennel megy.
Az osztályvezető elmondta: a balesetek résztvevői között sok a szlovákiai – előfordul, hogy szlovák–szlovák „találkozó" van. Ez azt jelezheti, hogy nemritkán az okoz galibát, aki még nem vagy ritkán járt ilyen csomópontban.

Az Árkádhoz átlagosan hetente hívják balesethez a rendőröket. A tavalyi 53 eset 51 százalékkal több a 2006-osnál, ezért ezt a csomópontot ma már kifejezetten baleseti gócpontként tartják nyilván.
Az Árkádhoz átlagosan hetente hívják balesethez a rendőröket. A tavalyi 53 eset 51 százalékkal több a 2006-osnál, ezért ezt a csomópontot ma már kifejezetten baleseti gócpontként tartják nyilván.


Zavaró a tábla?

Németh Cs. László, a Bilux Autósiskola vezetője úgy véli, valóban nagy figyelemmel lehet csak szabályosan közlekedni a két helyen. Úgy véli, gondot okoz, hogy az ilyen csomópontok szabályozása sincs rendben: nem igazi körforgalomról van szó, jobb híján mégis ilyen táblát helyeztek ki, ami sok „idegent" megzavarhat. A tanulóvezetők viszont kell hogy ismerjék, hogyan kell áthaladni, mert mindegyik kereszteződés vizsgaútvonal része.

Lapunk egyik olvasója, a tizenöt éve hivatalos sofőr Téner Ká-
roly levélben írta le észrevételeit. Szerinte is sok autóst megtéveszt a körforgalmat jelző tábla. További hiányosságként említi, hogy a csomóponton belül többször változik a kötelező haladási irány, de ezt csak útburkolati jelek jelzik, amelyeket nem minden esetben lehet látni – például az autók közti kis távolság vagy az időjárás miatt, ráadásul az autósok legtöbbször felfelé néznek, a lámpákat figyelik. Ő úgy véli, a villanyrendőrök mellé sávonként a kötelező haladási irányt mutató táblákat is fel kellene helyezni, ami sok balesetet megelőzhetett volna.


Túl sok információ

Az üzemeltető Magyar Közút Kht. nem ért egyet az utóbbi felvetésekkel. „A körforgalom tábla elhelyezésére azért van szükség, hogy a lámpák működésképtelensége esetén is szabályozottan bonyolódhasson a forgalom, a körforgalom szabályai szerint. A csomópont jelzőlámpás forgalomirányítására a becsatlakozó torkolati ágak mellett elhelyezett »jelzőlámpás forgalomirányítás« veszélyt jelző táblák is felhívják a figyelmet" – áll a szervezet lapunkhoz elküldött válaszában. Ebben az is olvasható, hogy a forgalomtechnikai kialakítást a közlekedési hatóság a jelenlegi állapotnak megfelelően engedélyezte. „Arra a kérdésre még nincs elegendő információnk, hogy a többlettáblák felszerelése javíthatja-e a baleseti statisztikát. Annyi bizonyos, hogy a csomópontban már így is túlságosan sok információval kell a vezetőknek megbirkózniuk" – írják.

A Magyar Közút Kht. elismeri, hogy a jelzőlámpás körforgalom vezetéstechnikailag többet igényel a járművezetőktől, de nagyobb áteresztőképességet, rövidebb várakozási időket ad a hagyományos jelzőlámpás kereszteződéshez, illetve az egysávos körforgalmakhoz képest.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. Dream 2008. április 09. 21:59
    „A jó táblák és a jó felfestések a megoldások egyértelműen. Ha ezek rendben vannak, jó helyre sorol be mindenki.
    A telezöldet emlegette valaki. Hát azt jelen közlekedési morálunkban inkább hanyagoljuk, az übergáz. Lásd Kálvária vs. Pápai ut kerszteződés. Annak van elsőbbsége, akinél több lóerő van ...”
  • 24. B.Zoltán 2008. április 08. 12:38
    „Én Úgy hiszem, hogy nmincs ezekkel a körforgalmakkal semmi baj, addig amig egy olyan ember nem kerül bele, aki egyenesen is alig tud haladni, és retteg a vezetéstől. Ismerek olyanokat akik kikerülik mert félnek belemenni. Én úgy hiszem hogy egy európai világpolgár, na meg aki tud vezetni és ismeri a záróvonalat, meg a sávváltás szabályait annak gondja nem lesz. Ugyanis egy jó vezető minden helyzetben eligazodik. Egy rossz meg seholsem. Lényeg hogy nem az csomóponttal van a baj, hanem azzalk, hogy sokan nem tudnak vezetni, és ők a a "jó" vezetők amúgy sose lépik túl a seb. határt stb., ámbár, annyi balesetet okoznak, hogy azt számolni is sok.”
  • 23. widéki 2008. április 08. 08:18
    „A sok vezetni nem tudó dilettánsnak a jogosítványát kellene cafatokra tépni, a nullaszázalékos szuzukija mehet a pulaihoz, neki meg buszbérlet a hátába, oszt jónapot. Mindjárt lenne közlekedés...”
  • 22. Lizo 2008. április 07. 15:19
    „de ez nem körforgalom, pont ez a lényege, itt nem lehet körbemenni csak ha elsőbbséget adva sávot váltassz!!”
  • 21. todoer 2008. április 07. 13:37
    „A körforgalmak ( még a több sávosak ) is jelentősen gyorsítanák a közlekedést és kevesebb lenne a koccanás, az " anyázás " ha a kedves autós társak , tisztelet a kivételnek, képesek lennének megjegyezni hogy az irányjelzőt nem a körforgalomba behajtáskor hanem abból kihajtáskor használják . Egyszerű logika , azt tudom hol mész be de hogy hol akarsz kijönni azt nem .”
  • 20. todoer 2008. április 07. 13:36
    „A körforgalmak ( még a több sávosak ) is jelentősen gyorsítanák a közlekedést és kevesebb lenne a koccanás, az " anyázás " ha a kedves autós társak , tisztelet a kivételnek, képesek lennének megjegyezni hogy az irányjelzőt nem a körforgalomba behajtáskor hanem abból kihajtáskor használják . Egyszerű logika , azt tudom hol mész be de hogy hol akarsz kijönni azt nem .”
  • 19. Blizzard 2008. április 07. 12:58
    „Szerintem is a vezetési stílus és mentalitás a gond, nem a csomópontok. Lehet, hogy zavaróak a felfestések, de könyörgöm: ha eltévesztettem, megyek még egy kört. Sokat segít, ha nem 50-nel akar az ember átmenni rajta, hanem mondjuk 30-cal, s akkor talán látja a felfestést is és a táblát is. Ennyi, betétlap-csere megúszva. 300 méter plussz, 2 dl benzin, max 1 perc veszteség.”
  • 18. esgégé 2008. április 07. 12:36
    „A körforgalomnak - minden körforgalomnak - van egy nagy előnye: ha nem vagyunk ismerősek, és nem tudjuk hirtelen eldönteni, melyik kihajtót kell használnunk, megtehetjük, hogy megyünk még egy kört. De akár százat is. Aztán ha már biztosak vagyunk a dolgunkban, akkor hajtunk ki. Ha mindenki higgadtan vezetne, és többek közt ezt is betartaná, nem lennének hirtelen sávváltások és koccanások. De mi megyünk mint az állat... Szóval azt mondom: nyugalom, nem lóverseny.”
  • 17. Náliunk leállna a forgalom 2008. április 07. 10:08
    „Volt szerencsém Mexico-ban autót vezetni. Körforgalom: öt - hat ágú, három - négy sávos, vonalak az átadáskor - húszéve - festve, nyomai sem láthatók, tele autóval, háromnegyede taxi (lehet, hogy ez fontos). Kívülről nézve idegroham, belülről nyugodt közlekedés, koccanások nélkül. Figyelnek egymásra, ha "kilóg" kicsit is a kocsid eleje az elméleti sávból, rövid duda és semmi gond. Ja és nincs anyázás.”
  • 16. Igaz 2008. április 07. 10:02
    „Igaz! A fő probléma, hogy az autósok zöme, vagy jelentős része csak a "mostcsakjobbramegyünkmostcsakballramegyünkmostcsakegyenesenmegyünk" jellegű lámpás kereszteződéshez van szokva. Az összes többi meghaladja a képességét. Világszerte működik a "telezöld", még biciklisekkel és gyalogosokkal tarkítva is, nálunk nem. Miért? Talán az oktatáson nem a szívó és diesel motor működési elvével, meg az életveszélyt okozó szintű eü. ismeretekkel kellene foglalkozni. Műszaki ismeretek korlátozhatók a kerékcserére (a tervezőkön kívül ki tudja, hogy működik egy friss fejlesztésű diesel). Többet kellene vezettetni a tanulókat. Egyébként nem ártana fejleszteni az oktatók mentális képességeit sem.”
  • 15. colomano 2008. április 07. 09:35
    „Az hogy valaki nem ismeri a közlekedési táblákat, nem tudja használni az irányjelzőkart, nem tudja mi a különbség a szaggatott és a folytonos vonal között, menet közben megijed(!?) az mind nem a csomópont hibája...”
  • 14. buszos 2008. április 07. 09:35
    „Busszal vagy kamionnal nem lehet úgy kihajtani a Szent stván út felé, hogy ne lógjon át, kanyarodás közben figyelni kell nehogy oda
    szorítsd a melletted jövőt. Nagyon szükre szabták a sávokat, pedig tudták, hogy ott kamionok is közlekednek szép számban.”
  • 13. pan.cser 2008. április 07. 09:30
    „A "Turabakancs" ötlete jónak tűnik! Szerintem is meg lehet keveredni a sok vonal között. A szaggatott és a folymatos vonal, a sokasága miatt zavart okozhat az arra járó idegeneknél. A képen is jól látszik az ezzel kapcsolatos gond”
  • 12. profi 2008. április 07. 09:28
    „igen! kedves autós barátaim, meg kellene tanulni vezetni, közben figyelni a közlekedési táblákat, használni azt a qrva indexkart...mert azok bizony nem dísznek vannak...”
  • 11. Nagy Ferenc 2008. április 07. 09:04
    „Én személy szerint a fehérvári csómopontban hiányolom a Szabadhegy város rész felíratot. Már párszor ismerőseimnek is volt gondja belőle, hogy ha Szabadhegy írányába közlekedtek. Nem tudták melyik sávba kell besorolni.”
  • 10. Levi 2008. április 07. 09:02
    „A sávváltás fel van tüntetve az úton úgy hogy egy egyenes vonal és egy szaggatott. Szerintem ezt kellene megszüntetni, egyszerűen ne legyen lehetőség sávot váltani. Ha elrontotta akkor menjen ki, mindenhonnan vissza lehet fordulni. Ismerősökkel szoktunk ezen vitázni, mert még a győriek fejében is az van, hogy oké, ő ott átmehet mert szaggatott vonal van. Ja csak elsőbbséget kéne adni, de egy kisebb körön gyorsan ottvan az illető aki szabályosan jön. Pedig olyan jól működne ez tényleg.”
  • 9. MMM 2008. április 07. 09:02
    „Azért kíváncsi lennék arra az összehasonlításra is, hogy a balesetek számának emelkedése mellett ezek milyen súlyosak lettek. Mert egy "körforgalomban" max. koccanni lehet, előtte pedig voltak mindkét helyen halálos balesetek is.
    A felüljárón a lámpaoszlop mögé elbújtatott traffipaxtól meg mindíg kiver a víz. Ekkora baromságot, ott senki nem megy 50-nel, legfeljebb a tanuló vezető a belső sávban...”
  • 8. Túrabakancs 2008. április 07. 08:49
    „A csomóponttal kapcsolatban mindössze egy súlyos problémát látok, és ez okozza a legtöbb balesetet! A sofőrök a besoro-
    lást nagyrészt eltalálják, de a körforgalomban haladva egy-
    szerűen összefolynak a sávok, ekkor megijedve gyorsan
    sávot változtatnak, és ekkor történik a legtöbb baleset!
    Ha különböző színűre festenék az illetékesek a haladó sá-
    vokat (ez nem is lenne drága beavatkozás) akkor bizto-
    san állítom, hogy minimum felére csökkennének a kocca-
    nások! Ki kellene próbálni, nincsen vesztenivaló.”
  • 7. Már megbocsásson 2008. április 07. 08:43
    „Re-Stiffler: Már megbocsásson, de miért kell minden blogot televágni az ilyen hozzászólással. Nem minősítem Önt, minősíti Önt az írása. Félek, hogy az ökrös szekér Ön nélkül is jobban közlekedne, mint Önnel!”
  • 6. Stiffler 2008. április 07. 08:22
    „Mennyivel jobb lenne ha lóval és szekérrel közlekednénk,mint őseink:)
    jogosítvány,súlyadó,kötelező bizt.,zöldkártya,eredetiségvizsgálat,átiratási költségek,szervíz.Na ez mind a zsebetekbe maradna,az beveheti a lehúzós kormányunk a nagy faszt:)”
25 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Délvidék sikeres bemutatója

Győr - Nagy sikerű rendhagyó irodalomórával, színházi előadással és egy sokszínű kiállítással… Tovább olvasom